Down Beat Critics Poll 2006
Het jazzmagazine Down Beat publiceert in het nieuwe augustusnummer weer de traditionele Critics Poll, die al even traditioneel weer wordt gedomineerd door Amerikaanse artiesten. Een greep uit de lange lijst van winnaars in diverse categorieën en runners-up, waaronder ook een paar Nederlandse jazzmusici (zie foto's):
HISTORIC ALBUM: Thelonious Monk Quartet with John Coltrane - 'At Carnegie Hall' (Blue Note)
JAZZ ALBUM: Andrew Hill - 'Time Lines' (Blue Note)
JAZZ ARTIST: Sonny Rollins (2e Andrew Hill, 3e Wayne Shorter en 4e Dave Douglas)
JAZZ GROUP: Wayne Shorter Quartet (2e Dave Holland Quartet)
BIG BAND: Maria Schneider Orchestra (8e ICP Orchestra)
TROMBONE: Steve Turre (7e Wolter Wierbos in RISING STAR TROMBONE)
TENOR SAXOPHONE: Sonny Rollins (2e Joe Lovano en 3e Wayne Shorter)
ALTO SAXOPHONE: Phil Woods (5e Michael Moore in RISING STAR ALTO SAXOPHONE)
CLARINET: Don Byron (8e Michael Moore en 6e in RISING STAR CLARINET)
GUITAR: Bill Frisell (2e Jim Hall en 3e John Scofield)
ACOUSTIC PIANO: Keith Jarrett (2e Hank Jones en 3e Brad Mehldau)
BASS: Dave Holland (2e Christian McBride en 3e Charlie Haden
RISING STAR BASS: 1e Ben Allison (11e Wilbert de Joode)
DRUMS: Jack DeJohnette (2e Roy Haynes en 3e Paul Motian)
PERCUSSION: Ray Barretto (11e Han Bennink en ook 11e in RISING STAR PERCUSSION)
VIBES: Bobby Hutcherson (2e Gary Burton)
MALE VOCALIST: Kurt Elling (1e Jamie Cullum in RISING STAR MALE VOCALIST)
FEMALE VOCALIST: Cassandra Wilson (2e Dianne Reeves en 3e Dee Dee Bridgewater)
RECORD LABEL: Blue Note (2e ECM, 3e Palmetto en 4e Mosaic)
COMPOSER: Maria Schneider (2e Andrew Hill en 3e Wayne Shorter)
ARRANGER: Maria Schneider (2e Carla Bley en 3e Gerald Wilson)
PRODUCER: Michael Cuscuna (1e Branford Marsalis in RISING STAR PRODUCER)
HALL OF FAME: Jackie McLean
MISCELLANEOUS INSTRUMENTALIST: Toots Thielemans
(Anoniem, 3.8.06) - [print]
- [naar boven]
North Sea Jazz impressies: Tom Beek Quintet
vrijdag 14 juli 2006, Ahoy, Rotterdam
Een van de openingsacts van de 31e editie van het North Sea Jazz Festival werd verzorgd door een Sittardse saxofonist, die al samenspeelde met mensen als Michiel Borstlap, Trijntje Oosterhuis en Pat Metheny: Tom Beek (1969). Zijn Quintet gaf in de zaal Yenisei een proeve van bekwaamheid met een imponerend concert.
Beek - die meerdere saxofoons beheerst, maar zich deze avond concentreerde op de tenorsaxofoon - is gezegend met een mooi, fijnzinnig geluid, vaak prettig hooggepitcht. Hij is een energieke, soepel spelende saxofonist, die de kunst verstaat om klassiekers als Coltrane's 'Naima' en Shorters 'Nefertiti' naar zijn hand te zetten met originele inter-pretaties. Maar Beek is ook gezegend met compositorische talenten, getuige bijvoorbeeld het titelnummer van zijn debuut-cd 'White & Blue', dat in de Dutch Jazz Competition van 2005 werd onderscheiden als 'beste compositie'. En terecht, bleek ook in Rotterdam, want naast een pakkende melodielijn heeft het nummer ook een mooie sfeer, mede door de open gitaarklanken van gitarist Martijn van Iterson.
Laatstgenoemde groeide in Leiden op, samen met Tom Beek en pianist Karel Boehlee (die ook deel uitmaakt van het kwintet). Wie zoals ondergetekende dacht dat Van Iterson vooral een sfeergitarist is, die onder het genot van een sigaret rustig de treffende noten uitzoekt - en die meestal ook vindt - kwam bedrogen uit. Binnen de oppeppende vier-kwartsmaat van het rond een kort funky thema opgebouwde 'Marathon' zette hij een vettig rockende solo neer. Bij dit nummer, dat leek op een opgevoerde Steely Dan, voelde ook Marcel Serierse, zich als een vis in het water. Wat drumt deze man met een onderkoelde power. Vol schwung, stuwende accenten, riddims en rolls. Met name in de up-tempo stukken komt dat goed tot zijn recht, zeker wanneer zijn compaan in de ritmesectie de basgitaar hanteert.
Jeroen Vierdag dus, waarmee we zijn aanbeland bij een andere troef in Beeks kwintet. Vierdag speelt perfect op de contrabas - ook tijdens dit concert betoonde hij zich hierop weer een zeer betrouwbaar anker - maar verwacht vuurwerk wanneer hij zijn basgitaar omgespt. Zeker in combinatie met Serierse ontstaat er dan een soort TGV-ritmetandem, fraai verweven, misschien lichtvoetig gebracht, maar grossierend in een nooit verzakende gekmakende swing en power. En tegelijkertijd staat Vierdag daaronder dan ook nog eens doodleuk vingervlug melodieus te variëren!
Karel Boehlee was niet tevreden over de klank van de opgestelde piano en beperkte zich dan ook tot de Fender Rhodes. Hoewel, beperken...? Boehlee wist de toehoorders als het ware zijn instrument, dat zeker door jazzpuristen toch vaak met scepsis wordt bejegend, binnen te zuigen. Zo rolde hij met zijn empathische spel in Beeks ballad 'The Treasure' een rijk geschakeerd klanktapijt uit. Zijn Rhodes mengde vaak mooi met Van Itersons gitaargeluid.
Waarmee we tot de essentie van het Tom Beek Quintet zijn gekomen; hier stond een hechte eenheid van uitstekend op elkaar ingespeelde muzikanten, die een coherent en karakteristiek bandgeluid voortbrachten. Een betere opening van het festival hadden wij ons niet kunnen wensen.
Op de site van NPS Output kun je het concert van het Tom Beek Quintet op North Sea Jazz 2006 beluisteren. Je vindt er tevens een interview met de saxofonist. Klik hier.
Deze recensie is de eerste in een reeks concertverslagen van het North Sea Jazz 2006.
(Anoniem, 2.8.06) - [print]
- [naar boven]
Milestone Records viert 40-jarig jubileum met vijf compilaties
In 1966 richtte producer Orrin Keepnews het Amerikaanse jazzlabel Milestone Records op. Om dat heugelijke feit luister bij te zetten brengt het label - tegenwoordig onderdeel van de Concord Music Group - in de serie 'Milestone Profiles' een vijftal compilaties uit van zijn bekendste artiesten. Het gaat daarbij om de tenorsaxofonisten Sonny Rollins en Joe Henderson, pianist McCoy Tyner, Hammond-organist Jimmy Smith en zanger Jimmy Scott.
Als extraatje krijg je bij elke compilatie een bonus-cd, met bijdragen van bovengenoemde artiesten plus Flora Purim, Jim Hall, Ron Carter, Hank Crawford en Jimmy McGriff.
Meer weten?
De website van Concord Music Group.
(Anoniem, 1.8.06) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...