Dutch Jazz Meeting biedt showcase van Nederlandse jazz
Op vrijdag 8 en zaterdag 9 december 2006 vindt in Amsterdam de volgende Dutch Jazz Meeting (DJM) plaats. De Dutch Jazz Meeting is een tweejaarlijkse showcase van Neder-landse jazz en geïmproviseerde muziek, waarbij toonaangevende ensembles en solisten in korte optredens hoogtepunten uit hun actuele repertoire ten gehore brengen voor een publiek van buitenlandse organisatoren. Behalve circa 50 buitenlandse organisatoren worden hiervoor ook Nederlandse professionals uitgenodigd.
Op vrijdagmiddag wordt er een informatiemarkt voor Nederlandse groepen georganiseerd in het Muziekgebouw aan het IJ. De meeste concerten op de DJM vinden plaats in het Bimhuis. Op vrijdagavond treden daar onder meer de Jazzinvaders, het Tineke Postma Quartet en het trio BraamDeJoodeVatcher op. Op zaterdagmiddag worden twee groepen in het Bethaniënklooster gepresenteerd: Van Veenendaal/Kneer/Sun en het duo Ramon Valle-Eric Vloeimans. De meeting wordt 's avonds in het Bimhuis afgesloten met concert-presentaties door onder anderen de Young All Stars, Talking Cows en het Amsterdam Jazz Trio.
Meer weten?
De website van Dutch Jazz Connection.(Jacques Los, 4.12.06) - [print]
- [naar boven]
Stranger than Paranoia 2006 kleurt Frans
Tussen 24 en 29 december 2006 vindt in het Tilburgse muziekpodium Paradox de veer-tiende editie plaats van Stranger than Paranoia. Met een uitgebalanceerd nationaal- en internationaal programma laat deze aflevering weer nieuwe elementen zien en horen. Organisator Paul van Kemenade: "Veel Franse groepen deze keer en we gaan door met de lijn die vorig jaar is ingezet: kennis nemen van ijzersterke (onbekendere) muziek uit landen waarvan we niet zó ontzettend veel weten. Ook laat het festival wederom zien, dat musici geen enkele grens meer erkennen en zich onbekommerd laten beïnvloeden door de muzikale rijkdom van andere culturen."
De ontmoeting op zondag 24 december tussen de vrije kaders van Trio BraamDeJoode-Vatcher en het meer thematische materiaal van Trio Vandoorn kan een spannende en uitdagende muzikale dialoog gaan worden. Daarna wordt deze kerstavond traditiegetrouw afgesloten met een optreden van het Paul van Kemenade Quintet met deze keer als gasten de Tilburgse gitarist Ferhan Otay en het jonge trompettalent Rik Mol. Jeroen van Vliet heeft na 18 jaren trouwe dienst het Quintet - dat in 2007 zijn 25-jarig jubileum viert - verlaten en is vervangen door de 24-jarige in Den Haag wonende Bredanaar Rein Gode-froy.
Op tweede kerstdag gaat het festival verder met Tilbol, een origineel, zeer energiek, prettig gestoord trio uit Parijs, met de niet-alledaagse bezetting van cello, elektrische gitaar en drums. Hun energieke muziek zweeft ergens tussen Led Zeppelin en improvi-satie. Daarna het Rotterdams Jazzorkest onder leiding van Johan Plomp. Deze 16-koppige big band werd in 2004 opgestart door Rob van de Wouw, Louk Boudesteijn en Martijn de Laat. De avond wordt afgesloten door het avant-klezmer ensemble Zakarya uit de koker van de Joodse accordeonist/componist en goeroe Yves Weyh. Dit virtuoze kwartet komt uit de stal van John Zorns sublabel Tzadik en maakt een dynamische reis door Oost-Europa via trash accordeon, koddige walsjes, Balkanrock en stemmige doina's, gecombi-neerd met een charmante dosis humor, wervelende ritmes en een adembenemende groepssound.
Zakarya sluit ook de derde festivaldag, woensdag 27 december, af na voorafgaande optredens van de creatieve en eigenzinnige stemkunstenares Greetje Bijma en het trio van de harmonisch gehaaide, technisch virtuoze Utrechtse wonderpianist Robert Rook.
Donderdag 28 november brengt ons Gourmet, een origineel en jong sextet uit de hippe en bloeiende Finse muziekscene. Een groep die allerlei genres combineert met invloeden uit de blues, tango, jazz, rock, surf, noise en zelfs Griekse bouzouki-muziek. Vervolgens het Frank Woeste Trio. Deze Duitse, in Parijs gevestigde pianist, die niet zo vaak in Neder-land is te horen, is een groot talent uit de stal van een nieuwe generatie internationale jazzpianisten. Woeste is sterk beïnvloed door de klassieke piano. De avond wordt sterk afgesloten met een uitgebreide 13-koppige versie van MOB (My Own Band) van de saxo-fonist en Boy Edgar Prijs-winnaar Sean Bergin. Onder de titel 'Letters 2+4' brengt Song MOB een even onvoorspelbare als amusante mix van pakkende wereldmuziek, jazz, klas-sieke aria's en impro op onorthodoxe wijze. Brieven van verlaten geliefden, verontwaar-digde burgers of van een hond aan zijn baas vormen daarbij het uitgangspunt.
Voor de laatste dag van 'Paranoia', vrijdag 29 december, kregen de Hammondorganisten Carlo de Wijs en Arno Krijger een carte blanche. Zij stelden een speciaal eenmalig pro-gramma samen, dat is gebaseerd op vier handen en vier voeten met moddervette sounds tussen pop, swing, soul en NUmuziek. Na een tweede festival-appearance van Gourmet is het dan tijd voor een zeer bijzondere afsluiting van deze veertiende editie: Hadja Kouyaté & Les Guinéens (Ivoorkust/Guinée). Kouyaté is een van de weinige oorspronke-lijke overgebleven Griotzangeressen, die met haar schitterende sextet een perfecte crossover tussen traditie en moderniteit weet te bewerkstelligen.
Meer weten?
Kijk op de website van Paul van Kemenade voor meer informatie.
(Anoniem, 3.12.06) - [print]
- [naar boven]
Ella Fitzgerald - 'Ella' (AMG/Membran, 2006)
Oscar Peterson & Ella Fitzgerald - 'JATP Lausanne 1953' (TCB Records, 2006)
Dit jaar is het tien jaar geleden dat Ella Fitzgerald overleed. Aanleiding dus voor enkele aardige (re)releases rond The First Lady Of Jazz. Opvallend: het mooi uitgevoerde boek-werkje van het Duitse merk Membran, met Ella's bio in tal van talen, en vier cd's met opnamen uit de jaren 1954-56, met alleen pianist Ellis Larkin, met haar combo met pianist Paul Smith en gitarist Barley Kessel, en verschillende andere bezettingen, klein en groot, waaronder ook de orkesten van Count Basie, Duke Ellington en (vooral) Buddy Bregman (soms ook met strijkers). Hoe kleiner de bezetting, hoe beter het mij bevalt, maar in alle gevallen zingt Fitzgerald de sterren van de hemel, met onnavolgbare finesse, dictie, timing, warmte en autoriteit. Hoogtepunt: 'I’m Glad There Is You' van Jimmy Dorsey, met Larkin, in sublieme intimiteit.
Een andere welkome uitgave is de opname van het sfeervolle Jazz At The Philharmonic-concert van 1953 in Lausanne, acht nummers met Oscar Peterson (piano), Barney Kessel (gitaar), Ray Brown (bas) en J.C. Heard (drums). In het slotnummer ('Lester Leaps In') spelen tenorist Lester Young en trompettist Charlie Shavers mee. Daarna (na de pauze?) vijf nummers als feature voor het Peterson-trio.
Deze recensie verscheen eerder in HVT Magazine.(René de Cocq, 2.12.06) - [print]
- [naar boven]
Afwisseling troef in improfestival
Zuid Nederlands Impro Festival, zaterdag 25 november 2006, Effenaar, Eindhoven
Even bleef het stil, na het tweede optreden van het Zuid Nederlands Impro Festival, zaterdag in De Effenaar. Het was alsof het publiek er niet aan wilde dat dit concert afgelopen was. De musici hadden dan ook in geconcentreerde rust een adembenemend mooie set gespeeld. Met Mark Dijkstra en Rik van Iersel voor het eerst aan het roer was dit een editie vol afwisseling. Het zou wel eens de laatste kunnen zijn.
Drie groepen en gelegenheidsformaties betraden achter elkaar het podium, met overlap-pingen in de bezettingen. De rust van de tweede set was een verademing na het ver-beeldingrijke maar hyperactieve werk dat Dirk Wauters van Dry Speed op zijn uitgebreide drumkit verzette. Zijn volume zette saxofonist Thomas Olbrechts en trompettist Joachim Devillé aan tot nerveus en hard spel. Hoeveel noten ze ook speelden, Wauters over-stemde hen met gemak. Toen trompetkanon Bart Maris zijn zegje kwam doen, werden de blazers tussen deze twee geweldenaars platgeknepen.
Hij deed daarna gelukkig een stapje terug in het verkoelende gezelschap van vocaliste Jodi Gilbert, trombonist Konrad Bauer en drummer Michael Vatcher, die in alle rust een set opbouwden vol onderhuidse spanning. Met haar glasheldere stem en vocale capriolen fungeerde Gilbert als spil waar Vatcher met lome swing en een clowneske motoriek en Bauer in lange gedragen tonen hun banen omheen trokken. Ze bereikten een punt van pure magie toen Bauer zachte dubbeltonen blies over ijle klanken die de drummer aan een glasharmonica ontlokte.
Noise-gitarist Terrie Ex sloot de sets energiek en luidruchtig af met Kat Ex op drums en klarinettist Xavier Charles, die zijn instrument vooral liet sissen, ploppen en kwinkeleren. Hoogtepunt was hier een speels drumduet tussen de soepel bewegende Kat en Vatcher met zijn merkwaardig abrupte stijl. Blijkbaar wil de gemeente kleinere initiatieven niet meer ondersteunen. Het zijn deze initiatieven echter die, door de schaal waarop ze werken, het artistieke avontuur zoeken, zoals ook dit festival doet. Die geest wordt in een dergelijk cultuurbeleid buitenspel gezet.
Klik hier voor een fotoverslag van dit festival.
(Anoniem, 1.12.06) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...