Henk van Es - Herbert Noord Quartet - 'Interstellar Soul Control' (Rare BLR Records, 2006) ****
Dit is een gedenkwaardige plaat, want baritonsaxofonist Henk van Es, in hart en nieren een onvervalste jazz messenger, is maar één keer eerder op de plaat te beluisteren geweest (op de lp 'Soulbrass Inc.', ooit uitgebracht op het No-Wa-SJW-label). Behalve kunstenaar, leraar, componist en baritonsaxofonist was Van Es ook bedenker van een leermethode voor jazz. Maar hij ontwierp ook spelletjes en schreef boeken. De verschij-ning van Henk van Es was imposant. Hij was kaal, had een Djengis Khan-baardje en zag er vervaarlijk uit met die enorme baritonsaxofoon om de nek. Voor deze markante musicus (1931) vormden muziek en schilderen zijn leven, totdat hij, thuis na een optreden, aan een hersenbloeding overleed.
Met het uitbrengen van dit album, waarvan de cover een weergave is van een schilderij van Henk van Es ('Lady With Cosmic Jewels'), heeft de Stichting Jazz Werkgroep de jazz-liefhebber een grote dienst bewezen. Want de gepresenteerde stukken zijn een unieke weergave van een concert dat op 7 april 1985 in de roemruchte discotheek 36 op de Schaal Van Richter in Amsterdam werd gegeven, waarbij Van Es voor het eerst samen-speelde met tenorsaxofonist Rinus Groeneveld, een andere dominant spelende blazer. Zonder repetitie of overleg werd er daar in Amsterdam in 1985 frank en vrij op los geïmproviseerd.
Het resultaat mag er zijn. Vooral in 'Cry Me A River' is het spel van beide blazers van een geweldige schoonheid. Zij worden op dit album begeleid door Hammond C3-organist Herbert Noord (waarschijnlijk Nederlands beste bespeler van dit geweldig moeilijke instru-ment), slagwerker Max Bolleman en gitarist Henk van der Hurk die onder andere met een lange solo prachtig excelleert in 'Ladybird' van Tadd Dameron. In totaal telt 'Interstellar Soul Control' vijf lange stukken; de kortste track is ruim tien minuten lang en de langste maar liefst een kleine 17 minuten. De aandachtige luisteraar wordt min of meer gebom-bardeerd met allerlei fantastische improvisatievondsten en dat alles met een prachtige groovy sound en timing. Een plaat die haast onvermijdelijk onuitwisbare herinneringen bij de luisteraar teweeg zal brengen.(Anoniem, 3.5.06) - [print]
- [naar boven]
Draai om je oren zoekt nieuwe medewerkers!
Draai om je oren, 'de meest complete jazzwebsite van Nederland' (aldus het internet-tijdschrift over podiumkunsten KKunst.com), is als een van de eerste jazzweblogs in het Nederlandse taalgebied alom gewaardeerd. Het is een site die zich oriënteert op de moderne jazz, dus met name de periode vanaf circa 1940 tot en met heden (en met een nadruk op de Nederlandse jazz). Draai om je oren pretendeert een jazztijdschrift op inter-net te zijn met cd- en concertrecensies, foto's, nieuwsfeiten, interviews, een concert-agenda en rubrieken als Jazz Case, Siteseeing, The Turnaround en Take Ten. De website is een no budget-activiteit en wordt volledig door vrijwilligers gemaakt.
De redactie van Draai om je oren is op zoek naar enkele deskundige, enthousiaste en gepassioneerde Nederlandse en Belgische jazzliefhebbers die een bijdrage willen leveren aan de site. Dat kan door het schrijven van recensies, maar ook door andere activiteiten, zoals het maken van foto's, het speuren naar nieuwsfeiten of het verzamelen van infor-matie voor themapagina's (jazzprijzen, audiobestanden op het web, artiestensites), enzovoorts.
Als je belangstelling hebt, kun je contact opnemen met Cees van de Ven (telefoon: +32 11 747 180 of ceesvandeven@telenet.be) of Jacques Los (telefoon: 030-2719149 of jaclos@tiscali.nl).
(Anoniem, 1.5.06) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...