Verre Oosten centraal op Zuid-Nederlands Jazzfestival
Met artiesten uit Japan en China staat de zeventiende editie van het Zuid-Nederlands Jazzfestival dit jaar in teken van het Verre Oosten. Organisator Ad Peijnenburg heeft gekozen voor een tweedaagse opzet. Op zaterdag 19 november is er een 'opwarming' in het TAC, het hoofdprogramma is op zondag 20 november in de nieuwe Effenaar.
Op zaterdag treden vanaf 21.00 uur Raoul van der Weide (solo-contrabas) en het Deshima Ensemble (met Ad Peijnenburg) op. De entree bedraagt 5 euro. Op het hoofd-programma staan Michiel Braam en Yuki Saga, Min Xiao Fen en Susie Ibarra en 'J.C. Meets Suriname', met De Nazaten en James Carter. Aanvang is 20.00 uur, de entree bedraagt 20 euro.
Meer weten?
De website van het Zuid-Nederlands Jazzfestival.
Onze verslagen van de edities van 2004 en 2005.(Erno Mijland, 9.10.05) - [print]
- [naar boven]
Duke Ellington schilderde muziek
"Vermoedelijk is er geen andere componist die zoveel kleuren in de titels van zijn werk heeft gestopt. Van 'Black And Tan Fantasy' uit 1927 via 'Magenta Haze', 1946, tot een complete 'Mural From Two Perspectives', twee jaar vóór zijn dood en daartussenin tientallen tinten. Ellington de schilder heeft zich nooit verloochend." Een bijdrage van Eddy Determeyer over Ellington. Lees hier het hele artikel.
(Erno Mijland, 9.10.05) - [print]
- [naar boven]
Edisons voor Branford Marsalis en Benjamin Herman
De Edison Stichting heeft gisteren de winnaars bekend gemaakt van de Edison Jazz/ World Awards 2005. De 44-jarige saxofonist Branford Marsalis is daarbij de grote winnaar met twee van de vijf Edisons. Marsalis wint de Edisons voor zijn album 'Eternal' en voor zijn dvd 'A Love Supreme: Live In Amsterdam'. Het juryrapport over 'Eternal': "Fraaie lijnen, aangename melodieën en spaarzame, rustig gespeelde noten. De saxofonist is telkens iets op het spoor. Daar is zéker het titelstuk het bewijs van: in ruim zeventien minuten absolute schoonheid grijpt de muziek je. Simpel, effectief, geniaal - en zó mooi." Marsalis nam gisterenavond in het programma van Barend en Van Dorp (Talpa) zijn Edisons in ontvangst.
Een andere winnaar is Benjamin Herman voor zijn album 'Heterogenity'. De jury zegt over hem: "Benjamin Herman is een saxofonist waar niemand omheen kan. Technische beperkingen lijkt hij niet te kennen, hij heeft een prachtige toon en demonstreert het vermogen te bezitten onder alle omstandigheden de juiste noten te kiezen. En bovenal ademen al zijn muzikale projecten onvervalst speelplezier uit."
De Edison, de Nederlandse prijs voor 'geluidsdragers van bijzondere kwaliteit', is de oudste muziekprijs in Nederland en wordt al sinds 1960 uitgereikt. De jury van de Edison Jazz/World awards bestond dit jaar uit Amanda Kuyper, Jaïr Tchong, Koen Schouten, Maartje den Breejen en Ton Ouwehand.
Meer weten?
Onze recensie van 'Eternal'.
Onze recensie van 'A Love Supreme: Live In Amsterdam'.
(Anoniem, 7.10.05) - [print]
- [naar boven]
Muziek van Chet, gezongen door Fay
"Het album is een prachtige en veelzijdige ode aan de zingende trompettist. De muziek is intiem en vraagt om lange donkere avonden met de kachel aan." Maartje den Breejen over Fay Claassens album '... Sings Two Portraits Of Chet Baker'. Lees hier de hele recensie. Claasen tourt overigens met de muziek van dit album komend jaar langs de Nederlandse theaters in het kader van Jazz Impuls. Klik hier voor een overzicht van de data.
(Erno Mijland, 6.10.05) - [print]
- [naar boven]
Interview Benjamin Herman bij Opium
Aanstaande zaterdag is Benjamin Herman te gast bij het AVRO-kunstprogramma Opium tussen 19.00 en 20.00 uur op Radio 1. 's Middags is zijn New Cool Collective live te beluisteren op Radio 2 bij het Tros Muziekcafé (16.00-18.00 uur). De uitzending komt uit Studio Plantage in Amsterdam. Voor wie erbij wil zijn: de entree voor het concert is gratis.
Herman is volop bezig met de promotie van het eind september uitgekomen nieuwe album van het New Cool Collective: 'Trippin’'. In het kader hiervan is een nieuw jasje gemaakt voor de website van het ensemble. De komende maanden staan er nog meer media-optredens op de rol: Paul de Leeuw (Vara, 17/11), Evers Staat Op (Radio 538, 18/11) en Raymann is Laat (NPS, 21/12).
Een actueel overzicht van de 'gewone' optredens van het New Cool Collective vind je hier.
(Erno Mijland, 6.10.05) - [print]
- [naar boven]
Een podium met een hart voor jazz
Bart van Lier Quartet, woensdag 28 september 2005, Don Camillo Bar, Bergen op Zoom
Meteen als je de Don Camillo Bar aan de Grote Markt in Bergen op Zoom binnenkomt weet je het: dit is een plek met een hart voor jazz! Aan de wand hangen foto's van talrijke jazzmuzikanten die hier gespeeld hebben; Cees Slinger, Toots Thielemans, Anton Goudsmit en Yuri Honing om er maar enkele te noemen. Zij vonden de weg naar Pol's Place For Jazz, want zo wordt deze bar genoemd voor de jazzconcerten die eenmaal per maand op zondagmiddag plaatsvinden. Eigenaar Pol de Bie, zelf een enthousiast amateurmuzikant, en programmeur Marlies Heck hebben het gepresteerd om al drie jaar zonder subsidie aansprekende jazzmusici op deze plek met huiskamerafmetingen te presenteren.
En ook deze avond, die speciaal werd aangeboden aan de Vrienden van Pol's Place For Jazz, die door hun sponsoring de concerten mede mogelijk maken, stond er weer een voortreffelijk gezelschap op het programma. Trombonist Bart van Lier, pianist Harmen Fraanje, bassist Hein van der Geyn en drummer Hans van Oosterhout. De heren hadden het naar de zin in deze ambiance, omdat het aandachtige publiek hun verrichtingen op prijs stelden en daarvan getuigden.
Op het repertoire stonden standards als 'Yesterdays', 'Polka Dots And Moonbeans', maar ook composities van Van de Geyn ('Someday You’ll Leave Me') en van Van Lier ('Memories Of The Future'). Laatstgenoemde speelde bovendien vanavond ook bastrompet, een instrument dat je maar zelden hoort. Hij blies met ogenschijnlijk gemak op beide instrumenten zijn verbluffend virtuoze spel, met een tomeloze inzet alsof zijn leven ervan afhing. Een toegewijd, integer vakman die niet van half werk houdt en ieder concert op welk podium ook zeer serieus neemt en tot op de bodem gaat. Bewonderingswaardig waren zijn precieze lenige spel in de hoge registers en zijn delicate korte citaten van herkenbare songs uit het realbook.
De drie H's - Hein, Harmen en Hans - volgden, inspireerden en dienden Van Lier regelmatig van repliek. Van de Geyn was als vanouds prominent aanwezig met gedegen baswerk aan de basis en inventieve, stevige improvisaties die door publiek en medemuzikanten zichtbaar werden gewaardeerd. Fraanje liet zich zeker niet onbetuigd. Zo plaatste hij in een slow-bossa bijzondere begeleidingsakkoorden onder een improvisatie van Van Lier. En was hij excellent in Van der Geyns pakkende compositie 'Someday You’ll Leave Me'. Wat valt er nog voor nieuws te melden over Van Oosterhouts kwaliteiten? Ook vanavond liet hij weer enkele staaltjes horen van complex ritmische patronen en variaties en een bijzondere timing, waar je even mee vooruit kunt om ze te analyseren en te doorgronden. Met zijn 'grote oren' was hij weer uiterst muzikaal alert en in dienst van het collectief.
Voor de sponsors was het aangenaam chillen op deze energieke jazzavond van hoog niveau. Het 'Where Or When' werd een uitbundig muzikaal feestje tot besluit, dat tot op de Grote Markt te horen moet zijn geweest. Een vraag die de organisatoren zich niet hoeven te stellen. De sponsors zullen immers zeker terugkeren en de programmering voor een vierde jaargang mogelijk maken.
Klik hier voor een fotoverslag van dit concert.
Meer weten?
De website van Pol's Place For Jazz.
(Anoniem, 5.10.05) - [print]
- [naar boven]
Paquito D'Rivera – 'The Jazz Chamber Trio' (Chesky, 2005) ***
De Cubaan Paquito D'Rivera, die onlangs schitterde in de Dizzy Gillespie Memorial Big Band tijdens het Belgische Middelheim Jazzfestival, heeft een zeer respectabele 50-jarige carrière achter de rug. Hij maakte vooral naam in de groep Irakere en vestigde zich vanaf 1980 in New York. Hij speelde sindsdien met McCoy Tyner, Dizzy Gillespie, Claudio Roditi, Arturo Sandoval en Richie Cole en maakte onder eigen naam talloze platen op labels als Columbia, Candid en Chesky.
Op deze Chesky-cd 'The Jazz Chamber Trio' musiceert D'Rivera met cellist Mark Summer en pianist Alon Yavnai. De intentie van dit trio is de intimiteit van kamermuziek, de spontaniteit van de jazz en de ritmiek van Latijns-Amerikaanse muziek te verenigen. In het bijzonder is dat gelukt met elementen van kamer- en Latijns-Amerikaanse muziek.
In nummers als 'Night In Tunesia', 'Kalimba' (een swingend geplukte cellosolo van Mark Summer), 'Five After' en 'Christal' komen de jazzinvloeden wel tot zijn recht en blijkt dat klarinettist/altsaxofonist D'Rivera een uitermate virtuoos improvisator is. Vooral in 'Christal' krijgt hij de ruimte om op een enigszins jazzy manier uit te pakken.
Dit kamertrio bestaat uit drie zeer competente muzikanten die aan het uitgevoerde repertoire subliem vorm kunnen geven. Voor liefhebbers van wereldmuziek en Astor Piazzolla is deze intieme muziek een aanrader. Jazzliefhebbers raad ik aan op zoek te gaan naar Paquito D'Riveras echte (Afro Cuban) jazzplaten.(Jacques Los, 4.10.05) - [print]
- [naar boven]
Bizarre klankenwereld van Chlebnikov in muziek gevangen
President Of The Globe, maandag 26 september 2005, Jazzpower, Wilhelmina, Eindhoven
Een project dat zich beweegt in het niemandsland tussen gecomponeerde hedendaagse muziek en jazz. Maar deze muziek rond gedichten van de verguisde en geprezen Russiche dichter Velimir Chlebnikov (1885-1922) was blijvend boeiend. De composities voor 'Presi-dent Of The Globe' leverden Tobias Klein - altsax, (bas-)klarinet en elektronica, Albert van Veenendaal - (geprepareerde) piano en sampler, en Meinrad Kneer - contrabas. Elisa Roep en Alec Kopyt namen de vocalen voor hun rekening. De klassiek geschoolde en gepolijste stem van Roep stond contrastrijk tegenover het rauwe authentieke geluid en de sonore Russische recitatieven van Kopyt. Het klonk vaak ambivalent, maar paste wonderwel goed in dit concept.
Kleins samples in 'Zazov' fungeerden als een basis voor de zangstemmen. Van Veenendaals klaterende en percussieve passages waren een boeiende en soms pulserende onderbouwing voor de absurdistische klankeneffecten van de vocalisten. De composities 'Alfabet' en 'Van Blauwige Stilte' van Van Veenendaal zijn gebaseerd op een door Chlebnikov geschreven theaterstuk 'Zangezi'. In de vocalen ontspon zich een spel met dadaïstische klankeffecten. Klinkers en medeklinkers werden zonder betekenis maar uitsluitend omwille van hun klank en ritme gezongen en mooi onderstreept door Kneers basspel.
'Van Blauwige Stilte', in een bekroonde Nederlandse vertaling van Aai Prins, werd door Elisa Roep prachtig neergezet. Uiterst precies van intonatie en zuiverheid zong zij deze bepaald niet eenvoudige partituur. Weldadig was ook haar mooi geëxposeerde vibrato, dat bij lange tonen lang werd uitgesteld. Chlebnikov incorporeerde ook veelvuldig vogelgeluiden in zijn poëzietaal. Kneers 'Vogels', gecomponeerd vanuit een transcriptie, was een geslaagde muzikale vertaling met als basis delicaat gesampelde vogelgeluiden.
Van Veenendaal schreef het intrigerende 'Sie!'. Een stuk met spannende dissonanten en een verrassende ritmiek. Een lastige unisono van Roep en Klein werd door hen perfect uitgevoerd. Met 'Litso', een compositie gebaseerd op een beroemd gedicht van Chlebnikov, werd dit openingsconcert van een nieuw Jazzpower-seizoen besloten. "Bobe-obi zongen de lippen, Ve-e-omi zongen de blikken, Pi-e-eo wenkten de brauwen, Li-e-ej zong het gelaat..."
Klik hier voor een fotoverslag van dit concert.
Meer weten?
Klik hier voor een biografie en achtergronden van deze eigenzinnige wegbereider van de moderne
 poëzie.
(Anoniem, 4.10.05) - [print]
- [naar boven]
Sprankelend concert van Trio Nathalie Loriers
donderdag 23 september 2005, Paradox, Tilburg
Dertien januari van dit jaar was Nathalie Loriers hier met het Brussels Jazz Orchestra. Vanavond was zij het muzikaal epicentrum met haar trio bestaande uit Sal LaRocca op contrabas en Joost van Schaik op drums. Ze speelde oude en nieuwe composities in het post-bebop idioom, maar slechts ten dele, want Loriers heeft immers een eigen signatuur. De elegantie waarmee haar handen het klavier koesteren en haar fraaie toucher de toetsen benaderen, is synoniem voor wat zij aan de vleugel aan fraais weet te ontlokken. Haar composities kenmerken zich vooral door duidelijkheid, harmonische vindingrijkheid en vloeiende tempowisselingen. Het was vermakelijk om te zien hoe Loriers met haar mond haar klavierspel geluidloos noot voor noot 'meelipte'.
LaRocca, met zijn robuust geluid en een gedecideerde attack, heeft al langer een muzikale relatie met Loriers. Van Schaik nam de plaats in van Hans van Oosterhout en kweet zich uitstekend van zijn taak. Aangenaam was zijn subtiel, fijn klinkend brushes-spel, waarmee hij in het voetspoor treedt van ons aller John Engels. Zijn ride cymbal heeft een opmerkelijke fraaie klank met een mooi zangerig sustain en ook het geluid van zijn hihat is karakteristiek. Elementen waarmee hij uitstekend weet te kleuren.
De opener 'Someday My Prince will Come' begon met een gedragen, vrij-in-tempo introductie van Loriers, waarna deze klassieker ongeremd swingend werd vervolgd. 'Machmoum' (een Afrikaanse welkomstdrank) is een compositie met soepele, organische overgangen van medium naar up-tempo en een showcase voor virtuoos pianospel van Nathalie. In 'Continuum' zorgde Van Schaik in zijn solo voor vuurwerk. Op een zich continu herhalend monotoon unisono riff van Loriers en LaRocca spatten zijn 'vuurpijlen' op zijn cymbals veelkleurig uiteen. 'Last Thought Of The Day' was een magnifieke sfeertekening van mijmeringen, overpeinzingen en diepere gedachten. LaRocca etaleerde hierin een gloedvolle bassolo. Plotseling kantelde het langzame tempo naar uptempo swing en even ging het trio de tot dan toe bewandelde perken prettig te buiten.
In de toegift 'Bye Bye Blackbird' bleef Loriers heerlijk achter de tel hangen en plaatste interessante onalledaagse begeleidingsaccoorden onder LaRoccas bassolo. In haar spel en met haar composities bewees Nathalie Loriers dat ze barst van interessante muzikale ideeën. En ze wist deze vanavond met haar sidemen, met succes vorm te geven.
Klik hier voor een fotoverslag van dit concert.
(Anoniem, 2.10.05) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...