Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Bart van Lier Quartet (foto: Cees van de Ven)

Een podium met een hart voor jazz
Bart van Lier Quartet, woensdag 28 september 2005, Don Camillo Bar, Bergen op Zoom

Meteen als je de Don Camillo Bar aan de Grote Markt in Bergen op Zoom binnenkomt weet je het: dit is een plek met een hart voor jazz! Aan de wand hangen foto's van talrijke jazzmuzikanten die hier gespeeld hebben; Cees Slinger, Toots Thielemans, Anton Goudsmit en Yuri Honing om er maar enkele te noemen. Zij vonden de weg naar Pol's Place For Jazz, want zo wordt deze bar genoemd voor de jazzconcerten die eenmaal per maand op zondagmiddag plaatsvinden. Eigenaar Pol de Bie, zelf een enthousiast amateurmuzikant, en programmeur Marlies Heck hebben het gepresteerd om al drie jaar zonder subsidie aansprekende jazzmusici op deze plek met huiskamerafmetingen te presenteren.

En ook deze avond, die speciaal werd aangeboden aan de Vrienden van Pol's Place For Jazz, die door hun sponsoring de concerten mede mogelijk maken, stond er weer een voortreffelijk gezelschap op het programma. Trombonist Bart van Lier, pianist Harmen Fraanje, bassist Hein van der Geyn en drummer Hans van Oosterhout. De heren hadden het naar de zin in deze ambiance, omdat het aandachtige publiek hun verrichtingen op prijs stelden en daarvan getuigden.

Op het repertoire stonden standards als 'Yesterdays', 'Polka Dots And Moonbeans', maar ook composities van Van de Geyn ('Someday You’ll Leave Me') en van Van Lier ('Memories Of The Future'). Laatstgenoemde speelde bovendien vanavond ook bastrompet, een instrument dat je maar zelden hoort. Hij blies met ogenschijnlijk gemak op beide instrumenten zijn verbluffend virtuoze spel, met een tomeloze inzet alsof zijn leven ervan afhing. Een toegewijd, integer vakman die niet van half werk houdt en ieder concert op welk podium ook zeer serieus neemt en tot op de bodem gaat. Bewonderingswaardig waren zijn precieze lenige spel in de hoge registers en zijn delicate korte citaten van herkenbare songs uit het realbook.

De drie H's - Hein, Harmen en Hans - volgden, inspireerden en dienden Van Lier regelmatig van repliek. Van de Geyn was als vanouds prominent aanwezig met gedegen baswerk aan de basis en inventieve, stevige improvisaties die door publiek en medemuzikanten zichtbaar werden gewaardeerd. Fraanje liet zich zeker niet onbetuigd. Zo plaatste hij in een slow-bossa bijzondere begeleidingsakkoorden onder een improvisatie van Van Lier. En was hij excellent in Van der Geyns pakkende compositie 'Someday You’ll Leave Me'. Wat valt er nog voor nieuws te melden over Van Oosterhouts kwaliteiten? Ook vanavond liet hij weer enkele staaltjes horen van complex ritmische patronen en variaties en een bijzondere timing, waar je even mee vooruit kunt om ze te analyseren en te doorgronden. Met zijn 'grote oren' was hij weer uiterst muzikaal alert en in dienst van het collectief.

Voor de sponsors was het aangenaam chillen op deze energieke jazzavond van hoog niveau. Het 'Where Or When' werd een uitbundig muzikaal feestje tot besluit, dat tot op de Grote Markt te horen moet zijn geweest. Een vraag die de organisatoren zich niet hoeven te stellen. De sponsors zullen immers zeker terugkeren en de programmering voor een vierde jaargang mogelijk maken.

Klik hier voor een fotoverslag van dit concert.

Meer weten?
  • De website van Pol's Place For Jazz.

    (Anoniem, 5.10.05) - - [naar boven]


    Lees verder in het archief...








  • Menupagina's:




    Cd van het moment:
    Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

    Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





    Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
    Mail de redactie.