John Lindberg - 'Ruminations Upon Ives And Gottschalk' (Between The Lines, 2003)
In mijn zoektocht naar schoonheid die door de mazen van het recensenten-netwerk valt, ben ik ook op deze parel gestoten. John Lindberg is een fenomenaal bassist, met een zeer brede bagage, gaande van klassiek over jazz tot avant-garde. Deze cd is een hommage aan twee modern klassieke Amerikaanse componisten: Charles Ives en Louis Moreau Gottschalk. Maar deze muziek is verre van klassiek, wel moderne jazz: ritmisch, melodisch en avontuurlijk. Lindberg gebruikt alle invloeden, en bij momenten is dit wereldmuziek, met Arabische invloeden, Aziatische invloeden.
De bezetting is beperkt: Susie Ibarra op percussie, Steve Gorn op clarinet, sax en bansuri, Baikida Carroll op trompet, en Lindberg zelf op bas. Vaak zijn slechts enkele van deze vier muzikanten samen aan het werk, wat het geheel een zeer ruimtelijk effect geeft, maar toch ook één van nabijheid. Deze muziek is bij momenten spiritueel, bij momenten geestig, met strakke composities, contrapunt, ritmeveranderingen, en met ruimte voor improvisatie. Een album om veel te beluisteren en om telkens nieuwe dingen in te ontdekken. Mooi. Prachtig.(Stef Gijssels, 22.4.07) - [print]
- [naar boven]
Gé Bijvoet Quartet: een weldaad aan klankkleur
vrijdag 13 april, Jazz at the Crow, Kraaij & Balder, Eindhoven
Het was een muzikaal treffen van goede vrienden, en dat was te horen ook. Erwin Vann (tenorsax), Gé Bijvoet (piano), Eric van der Westen (bas) en Joshua Samson (percussie en Hang). In het openingsnummer 'Padonna' werd meteen duidelijk hoe heterogeen zij in het recente verleden muzikaal met elkaar musiceerden. Het gespeelde repertoire was behoudens enkele organisch geïntegreerde standards, zoals het bloedmooie 'Danny Boy', van Bijvoet. Hij heeft het patent op veelzeggende composities en slaagde erin deze verbaal en muzikaal helder over het voetlicht te brengen. Zijn pianistiek is fijnzinnig, zijn toucher voorbeeldig, zijn dynamiek imponerend. Ook weet hij met zijn spel ruimte en doorzicht te houden. "De vleugel in Kraaij & Balder klonk zelden zo mooi", vertrouwde een van de aanwezigen mij na afloop toe.
Er werden vanavond onder andere stukken uitgevoerd van zijn in 1999 opgenomen cd 'Dutz' (Challenge Records), waarop ook Vann en Van der Westen te horen zijn. Het aandeel van Erwin Vann in dit concert was in kwantitatieve zin wat mager, maar dat werd in kwalitatieve zin ruimschoots gecompenseerd. Deze veelzijdige Belgische muzikant besteedt ruim de helft van zijn tijd aan compositieopdrachten van uiteenlopende aard. Hij schrijft muziek voor films, dansvoorstellingen en big bands, en speelt met verve in gelegenheidsformaties als deze. Hij weet je door zijn sublieme toon en creatieve spel meteen te raken. Het is maar te hopen dat hij weer vaker op de podia te horen zal zijn.
Hetzelfde geldt voor Eric van der Westen, die onlangs zijn nieuwe dubbel-cd 'The World Over' (EWM Music) van zijn Quadrant Extended uitbracht. Hij heeft het vermogen om omvangrijke composities te schrijven, die hun uitwerking niet missen. Zijn spel en inbreng vanavond was weer vertrouwd zoals altijd. En dan was er nog dat merkwaardige instrument van Zwitserse makelij: de Hang, een steeldrum in de vorm van een vliegende schotel, waarop Joshua Samson uitstekend uit de voeten kon en waarmee hij mooie kleuringen inbracht, zoals in 'Myosotis'. Samson neemt in het landschap van percussionisten een bijzondere plaats in, mede door het vermogen om met een minimum aan middelen toch maximaal te renderen. Wat hem verbijzonderd is ook zijn tailor-made selectie van percussieattributen, passend bij de formatie waarmee hij optreedt. Hij plaatste mooie onderhoudende accenten en zijn spel stond volledig in dienst van melodie, kleuring en interactie met zijn medemuzikanten.
Veel van de gespeelde composities waren medium-tempo stukken of ballads, waarin de beeldende, verhalende en melodieuze kwaliteiten uitstekend tot hun recht kwamen, zoals Bijvoets nieuwe compositie 'Morning Drive' overtuigend aantoonde.
Klik hier voor een fotoverslag van dit concert.
(Cees van de Ven, 21.4.07) - [print]
- [naar boven]
Vrije Geluiden brengt special Eric Vloeimans
De hele uitzending van het VPRO-programma Vrije Geluiden is morgen gewijd aan trompettist Eric Vloeimans. Hij vertelt over zijn muziek en treedt op met zijn groepen Fugimundi, Gatecrash en zijn duo met pianist Ramón Valle.
Vloeimans is een jazzwereldburger met communicatieve souplesse en een lyrische soundplayer. Hij is een internationaal zeer erkend trompettist. Hij wil niet verleiden met knallende virtuositeit, maar veeleer met muzikale verhalen. Hij speelt karaktervol en intiem, met veel lucht en fluisterend.
De uitzending is morgenochtend (22 april) om 10.35 uur op Nederland 1 en zal op zaterdag 28 april om 09.05 uur herhaald worden, ook op Nederland 1.
Meer zien?
Het cultureel magazine Moois (TV Rijnmond) had in december 2006 een interview met Vloeimans naar
aanleiding van het winnen van de Elly Ameling Muziekprijs 2006. Bekijk het hier: deel 1 en deel 2.
(Jacques Los, 21.4.07) - [print]
- [naar boven]
Siteseeing #15
Jazzecho
Jazzecho is een Duits online-magazine. De belangrijkste menupagina's zijn: 'News', 'Rezensionen', 'Künstler', 'Labels' (Verve, ECM, Impulse, Fantasy, Marsalis Music, Prestige, Riverside) en 'Archiv', in het bijzonder de subpagina 'Rezensionen'.
Enkele recent besproken cd's op de menupagina 'Rezensionen' zijn 'Red Earth' van Dee Dee Bridgewater, 'Amanecer' van Joey Calderazzo en 'The Third Quartet' van John Abercrombie. Vergeet niet 'Details ansehen' aan te klikken. Er verschijnt dan een uitgebreid artikel en van elk nummer van de cd een geluidsfragment van anderhalve minuut.
Uitgebreide informatie is ook te vinden over musici bij 'Künstler', hoewel het aantal musici beperkt is. Bij 'Künstler' (onder anderen Stan Getz, Charlie Haden, Charles Lloyd, Nils Petter Molvaer, Sonny Rollins en John Scofield) zijn de onderdelen: biografie, discografie (met ook hier weer al die luisterfragmenten), recensies, winkel en foto's.
Op de pagina 'Labels' wordt in het kort de geschiedenis vermeld. Onderaan is een doorklik naar de sites van de betreffende labels. Onder 'Archiv' is de subpagina 'Rezensionen', waarop alle recensies zijn te vinden vanaf januari 2002 tot nu. En als je echt nog meer wilt weten, open dan de menupagina 'Lexikon', klik bijvoorbeeld op de I en lees wat 'Instant composing' is.
(Jacques Los, 21.4.07) - [print]
- [naar boven]
Verjaardagsactiviteiten rond Han Bennink
Han Bennink werd afgelopen dinsdag 65 jaar. Ter gelegenheid daarvan verblijdde de kunstbijlage van de Volkskrant ons twee dagen later met een blindfold test met deze even excentrieke als geniale slagwerker, waarin hem een aantal muziekfragmenten met grote jazzdrummers werden voorgelegd. Openhartig en spontaan reageert hij op onder anderen Elvin Jones, Art Blakey, Max Roach, Buddy Rich en Sonny Greer. Beluister de fragmenten en lees hier wat Bennink erover te zeggen heeft.
Zaterdag speelt de drummer ter gelegenheid van zijn 65ste verjaardag in een uitverkocht Bimhuis. Met onder meer optredens van het ICP Orkest, Evan Parker en Peter Brötzman. Goed nieuws voor de thuisblijvers is dat de VPRO-radio het concert vanaf 21.00 uur integraal uitzendt op Radio 6. Aansluitend een uur lang bijzondere muziek, uitgezocht door Han Bennink zelf. Vanmiddag was de drummer overigens te gast bij het lunchpauzeprogramma Cantina. Ook die uitzending is terug te horen en wel hier.
Meer zien?
Kijk hier naar een documentaire over Han Bennink uit 1968.
(Maarten van de Ven, 20.4.07) - [print]
- [naar boven]
Als een lange mantra
Franz von Chossy Trio & Harmen Fraanje Kwartet, dinsdag 20 maart 2007, Mahlerei, Mahler, Arnhem
In het kader van de Young VIPS-tournee kwam Stichting Jazz in Arnhem ditmaal met een dubbelconcert in Mahler, het café-restaurant van Musis Sacrum in Arnhem. Het Franz von Chossy Trio, winnaar van de Dutch Jazz Competition, opende de avond met een prima concert, waarbij een extra vermelding voor het drumwerk van de jonge Flin van Hemmen op zijn plaats is. Hij speelt zeer volwassen, subtiel waar nodig en hij voelt goed aan op welke momenten wat extra power vereist is. De concentratie en toewijding waarmee Von Chossy piano speelt, doet af en toe sterk denken aan zijn Noorse collega Tord Gustavsen; diep voorovergebogen over de toetsen lijkt hij af en toe zó in de vleugel te willen kruipen. Melodisch sterke composities ook.
Pianist Harmen Fraanje toverde de tweede set met zijn kwartet om in een langgerekte collectieve improvisatie, die van het begin tot het eind wist te boeien. En het gekke was dat je als luisteraar helemaal niet de indruk had dat niets vooraf was uitgeschreven.
Het kwartet werd voortgestuwd door twee uitmuntende Franse musici: bassist Brice Soniano en drummer Toma Gouband, waarmee Harmen overigens ook samenspeelt in Par 4 Chemins. Beiden gingen volledig op in hun spel. Soniano, een charismatische persoonlijkheid, ondersteunde zijn warmbloedige baslijnen met hoge keelklanken, iets wat bij hem zowat tweede natuur lijkt. Goubands zeer geconcentreerde manier van spelen verslapte geen moment. Een boven zijn atypische drumstel hangende bamboestok diende als ophangrek voor diverse belletjes. Elk tikje dat hij daartegen gaf, was doorspekt met betekenis, alsof het alleen op die momenten had gekund. Gouband is bovendien een echte sound drummer. Met zijn handen spelend waar nodig, zocht hij soms welbewust de subtiliteiten en nuances op.
Rietblazer Michael Moore lardeerde het concert met kwikzilvere, speelse interpuncties, altijd even fraai van toon. Fraanje is in zulke settings volledig in zijn element. Zijn intimistische spel zuigt de aandacht op en voert de gedachten mee naar onvermoede horizonten. Zijn toucher is soms fluweelzacht mooi. De muzikanten voelden elkaar en de flow van het gespeelde dan ook perfect aan en musiceerden daar ook naar. Het komt niet vaak voor dat je na een stuk van zowat 40 minuten eigenlijk nóg niet genoeg hebt gehad. Deze avond had ik dat gevoel dus wel.
Meer horen?
Op de website van Par 4 Chemins kun je alvast luisteren naar het komende album '1RDR', dat pas in
september uitkomt en waarop ook de geniale fluitist Magic Malik meespeelt.
(Maarten van de Ven, 20.4.07) - [print]
- [naar boven]
Jazzmania - 'Live in het Bimhuis' (Data Images, 2006) 2 DVD
Opname: 27 oktober 2004