Finalisten Deloitte Jazz Award bekend
Pianiste Kaja Draksler, bassist Clemens van der Feen en hoornist Morris Kliphuis gaan door naar de finale van de Deloitte Jazz Award 2009. Juryvoorzitter Rutger Hafkenscheid maakte dit dinsdagavond bekend na afloop van de voorronde in Toomler Theater te Amsterdam. Behalve de drie gekozen finalisten namen saxofoniste Marike van Dijk, gitarist Marzio Scholten en trompettist Rob van de Wouw deel aan de voorronde. De deelnemers traden op met het trio van bassist en voormalig winnaar Stefan Lievestro.
De finale vindt plaats op woensdag 8 april 2009 in het Bimhuis te Amsterdam. De kandidaten worden daar ook weer begeleid door het Stefan Lievestro Trio. De presentatie is in handen van Wilfried de Jong. De winnaar ontvangt een prijs van € 20.000. De andere finalisten krijgen een stimulansprijs van € 2.500.
De Deloitte Jazz Award is de grootste Nederlandse aanmoedigingsprijs voor getalenteerde jazzmusici. De prijs is een initiatief van Deloitte en wordt dit jaar voor de achtste maal uitgereikt. Eerdere winnaars zijn Oene van Geel (2002), David Kweksilber (2003), Joris Roelofs (2004), Stefan Lievestro (2005), Jeffrey Bruinsma (2006), Ben van Gelder (2007) en Michal Vanoucek (2008).
De jury bestaat uit Benjamin Herman (musicus), Amanda Kuyper (muziekjournalist), Jan Menu (musicus, producer), Jacobien Tamsma (impresario) en Bert Vuijsje (journalist/jazzrecensent) en wordt voorgezeten door Rutger Hafkenscheid.
Meer weten?
Lees hier meer over vroegere winnaars van de Deloitte Jazz Award.(Jacques Los, 6.3.09) - [print]
- [naar boven]
Column Herbert Noord
Roestig
"Het is een voldongen feit, dat het aantal echte jazzliefhebbers met elke overlijdensadvertentie afneemt, gelijk het aantal jeneverdrinkers en midwinterhoornblazers."
Herbert Noord had even een mopperpauze ("goed voetenwerk, maar niet meer die dodelijke punchline"), maar zoals u hier kunt lezen: hij is weer terug, daarbij geïnspireerd door YouTube, immers: "Jazz rules on YouTube".
(Maarten van de Ven, 5.3.09) - [print]
- [naar boven]
Het heilige vuur in tweede set ontstoken
Drew Gress Quintet '7 Black Butterflies', woensdag 25 februari 2009, Bimhuis, Amsterdam
Bassist Drew Gress is een drukbezet musicus en componist in de eigentijdse New Yorkse jazzscene. Zijn agenda puilt uit met tourdata (als sideman en met eigen groepen) en cd-opnamen. Hij heeft met talloze prominente musici samengewerkt, waaronder Fred Hersch, Ravi Coltrane, Dave Douglas, Paul Bley, Don Byron en Marc Copland.
Met zijn Butterflies-groep heeft hij inmiddels twee ('The Irrational Numbers' en '7 Black Butterflies') succesvolle cd's opgenomen en toert hij regelmatig in binnen- en buitenland. De groep bestaat sinds 2005 en maakt een goed ingespeelde indruk. Er worden uitsluitend composities van Drew Gress gespeeld. Het zijn open composities, gebaseerd op de beboptraditie en de free jazz. Binnen de composities wordt gebruik gemaakt van ritmische varianten, dynamische klankkleuren en contrapuntische elementen. De melodielijnen zijn verfrissend, complex en doen enigermate academisch aan. Hoewel er zeer bekwaam door altist Tim Berne en trompettist Ralph Alessi werd gesoleerd, ontbrak in de eerste set door deze intellectualistische benadering de emotie en het heilige vuur.
Revanche volgde in de tweede set. Zeer energiek werd ingezet met een Ornette Coleman-geïnspireerd thema, hetgeen resulteerde in een furieuze altsolo van Berne. Vuur in de ketel! Dat niveau werd gedurende de gehele tweede set vastgehouden. Ook trompettist Alessi speelde geïnspireerd en met groot technisch gemak duidelijk aangezette en gearticuleerde moderne melodieuze improvisaties. Spijtig was dat de voortreffelijke pianist Craig Taborn weinig soloruimte kreeg toebedeeld. Ook drummer Tom Rainey soleerde amper. Desalniettemin was hij door het puntige, alerte en gevarieerde drummen een belangrijke stem in het geheel.
De bruisende ritmesectie, de verrassende en frisse composities en de voortreffelijke solo's maakten dit concert, vooral in de tweede set, tot een heerlijke muzikale belevenis.
Klik hier voor een fotoverslag van dit concert door Maarten Jan Rieder.
(Jacques Los, 4.3.09) - [print]
- [naar boven]
Jazz Masters Maastricht
Het Maastrichtse Jazz Masters Festival behoort inmiddels tot de top 3 van meest gerenommeerde Nederlandse jazzevenementen naast North Sea Jazz Festival en Jazz The Hague. De zesde editie vindt op 20 en 21 maart 2009 plaats in het Theater aan het Vrijthof. Geen massaal programma, maar juist een intiem tweedaags avondprogramma met een balans tussen vedetten van wereldnaam en aanstormend jong talent.
De headliners zijn Gino Vannelli, met een Nederlandse all-star band, Zuco 103, Brad Mehldau, Philip Catherine en Michel Bisceglia. Deze artiesten vertegenwoordigen elk een eigen stijl en persoonlijkheid binnen de jazz en behoren met recht tot de internationale top. Naast gevestigde namen biedt Jazz Maastricht ook aanstormend talent een podium. Zo is er een optreden van het Cesar LaTorre Trio, de finalist van Europa's belangrijkste jazzcompetitie voor jong talent, de Jazz Hoeilaart competitie 2008. Ook zal het akoestische jazzkwartet Bender Banjax te zien zijn, de winnaars van de competitie Jong Jazztalent Gent 2008.
Meer informatie over de artiesten is te vinden op de website van Jazz Masters Maastricht.
(Jacques Los, 4.3.09) - [print]
- [naar boven]
Animus Anima - 'Le Bénéfice Du Doute' (Yiyu, 2007)
Opname: 2006
'Le Bénéfice Du Doute' is de tweede plaat van het ensemble Animus Anima, maar pas de eerste als kwartet of kwintet. Een interessant kwartet overigens, want met de bezetting tenorsax, elektrische gitaar, tuba en drums kleurt het viertal buiten de lijntjes van eender welke standaardbezetting. Zuiver muzikaal blijft 'Le Bénéfice Du Doute' echter heel toegankelijk, maar daarom niet minder fris.
In de eerste helft van de plaat overheersen de funky elementen: strakke drumgrooves met riffs en korte thema's vol hoekige ritmes en asymmetrische maatsoorten. Daarbij worden extremen systematisch geweerd; de muziek klinkt aan de ene kant nooit gezocht of gewild technisch, terwijl aan de andere kant de groep ook nooit onderuitzakt in louter een gemakkelijke groove. Ook de bescheiden elektronica van de inmiddels weer uit de groep vertrokken Vincent Matyn is geen excuus om speciaal te doen; het zoemen, de spacy geluidjes of de vervormde stem van Noam Chomsky (in een relaas over 9/11) ondersteunen de live muzikanten en laten hen alle vrijheid.
In de omgang met populaire grooves of klanken laat de groep een gezonde ambitie horen, die zich zowel manifesteert in de composities als in de ensemblesound. Gitarist Benoist Eil lonkt met een stevige sound, gedrenkt in distortion naar de rock, soms zelfs richting noise, terwijl hij op andere momenten een heel zuivere klank laat horen. Ook blazers Nicolas Ankoudinoff (tenorsax) en Pascal Rousseau (tuba, saxhoorn) kunnen verschillende paden bewandelen. Waar de eerste zowel zuiver melodisch als freakend kan uitpakken, blijkt de tweede niet alleen bij machte om op tuba goed vullende basriffs neer te leggen, maar kan hij ook lyrisch soepel uit de hoek komen. Dit komt vooral van pas in een track als 'Le Statut De La Liberté', waar het kwartet zich van een subtielere kant laat horen.
Bovendien deinst de groep er niet voor terug om in de composities verschillende terreinen te bewandelen, die soms erg ver afdwalen van het funky element dat aanvankelijk overheerst. Toch klinkt 'Le Bénéfice Du Doute' niet als een eclectisch lapwerkje, ook niet wanneer in één compositie verschillende richtingen uitgegaan wordt, zoals bij 'Sentir/Consentir', 'D.D.' of 'Le Saparchoui'. In deze laatste compositie komt de klank van Animus Anima het dichtst tegen de zompige moerassound van Henry Threadgill te liggen; een referentie die door het gebruik van de tuba al eerder de kop opstak, maar die door het polyfone ensemblespel explicieter wordt. Door de marsachtige elementen in tuba en drums en de ontketende rockambities van drums en gitaar wordt deze compositie één van de meest tot de verbeelding sprekende van de hele plaat.
Andere opmerkelijke verschijningen zijn 'Le Cimetière Des Innocents' – opgebouwd vanuit een kort motief van drie noten – en 'Tobin Le Sagace', een stuk spoken word gebaseerd op een fragment uit Pablo Neruda's 'Canto General'. Dat de groep ook onder en naast de spreekstem bezig blijft met het ontwikkelen van een echt muzikaal verhaal, maakt duidelijk dat ze niet de gemakkelijkste weg kiezen. Voor de luisteraar moet deze keuze echter geen probleem zijn; Animus Anima klinkt hier en op de rest van de plaat bijzonder toegankelijk. Een reden temeer om deze Belgische band over de taalgrens te gaan ontdekken.
Deze recensie verscheen eerder in Kwadratuur.be
Meer horen?
Op de MySpace-pagina van Animus Anima kun je de volgende tracks van dit album beluisteren: 'Continuum', 'Le Statut De La Liberté' en 'Le Bénéfice Du Doute'.
(Koen Van Meel, 3.3.09) - [print]
- [naar boven]
Iggy Pop goes jazz
Iggy Pop, zanger van The Stooges, maakt een jazzalbum. In een video op zijn eigen website zegt de explosieve frontman het helemaal gehad te hebben met gitaarbands. Het wordt tijd voor een "rustiger album met jazzy boventonen".
De nieuwe cd heet 'Preliminaires' en komt in april/mei uit via EMI Frankrijk. Pop vertelt dat hij graag luistert naar jazz uit het New Orleans-tijdperk. Mensen als Louis Armstrong en Jelly Roll Morton. "Ik heb altijd al gehouden van rustigere ballads." De zanger heeft voor zijn nieuwe album een versie opgenomen van de jazzklassieker 'Autumn Leaves', in het Frans nota bene. Het nummer heet dan ook 'Les Feuilles Mortes'.
Bron: OOR
(Maarten van de Ven, 3.3.09) - [print]
- [naar boven]
Trio Kaufmann/Gratkowski/de Joode improviseert er zonder vangnet op los
woensdag 18 februari 2009, Kasteel Vilain XIIII, Leut-Maasmechelen
Je kunt nog zo je best doen om een jazzconcert in woorden te vatten, het blijft een poging en niet meer dan dat. Nog lastiger wordt het als het een freejazzconcert betreft, waarbij gemusiceerd wordt zonder muzikale afspraken of notenmateriaal. Slechts met de zekerheid dat zij het podium beklimmen met of plaatsnemen aan hun instrument. En waarbij dan ook weer niet vaststaat op welke manier zij van plan zijn ermee om te gaan. Welnu, zo was het ook bij het concert van Achim Kaufmann (piano), Frank Gratkowski (rieten) en Wilbert de Joode (bas). Programmator Hugo Haeghens continueerde zijn goede gewoonte om steeds gerenommeerde improvisatoren op Kasteel Vilain te ontvangen.
Alles wat er vanavond klonk, ontstond intuïtief en sur place. "Nogal vaag", zeggen de tegenstanders van vrije improvisatie. "Zo beleef je ultieme improvisatie, vrijheid en communicatie over en weer", repliceren de liefhebbers. En die laatsten kwamen er zelfs vanuit Brugge voor naar Leut! Omdat de reputatie van het trio gekend is en deze muziek vraagt om er live oorgetuige van te zijn, was de opkomst toch wat teleurstellend.
Het werden twee sets ongecensureerde free jazz, waarbij opviel hoe goed dat dit drietal elkaar kende; men hield elkaar muzikaal gesproken steeds in de peiling. De wil om het beste van zichzelf te geven, in dienst van het totaal, kon je proeven. Dat kon zijn door het aandragen van zaken ter inspiratie of het verlenen van steun of ruimte aan de initiatieven of improvisaties van de ander.
Het moet een gruwel zijn voor pianostemmers die niet direct aan hun broodwinning, maar eerder aan hun liefde voor het instrument denken: steeds vaker gaan pianisten de snaren op het pantserraam te lijf. Ook al doen ze dit met haast chirurgische precisie en met uiteenlopende attributen om de verkregen geluiden en effecten in te zetten voor de goede zaak. Achim Kaufmann was hierop geen uitzondering. Hij streelde, toucheerde en attaqueerde het klavier en nam ook het inwendige van de vleugel met mallets, cimbaaltjes, plakband enzovoorts goed onder handen. Zoals op die momenten waarop Wilbert de Joode weer eens zaken op de spits dreef met dwingende riffs of tegendraads basspel.
Frank Gratkowski had drie rietinstrumenten - klarinet, basklarinet en altsax - tot zijn beschikking om met zijn muzikale bagage en experimentele klankvervormingstechnieken zijn gedachten in klanken om te zetten. Met perfecte circular breathing-techniek liet hij zijn basklarinet bijvoorbeeld klinken als een ruisende wind. Daar tussendoor mengde hij summier wat lange noten voor de inkleuring. Op andere momenten blafte, krijste en brulde hij op altsaxofoon zijn gespeelde onkunde op het instrument vol overtuiging de zaal in, omdat dit hem in de context zo uitkwam. Niet eerder hoorde ik een glissando zo langgerekt en zo gelijkmatig uit een altsaxofoon opstijgen. Bij dit trio kwam je oren tekort om alle klankvondsten en subtiele klankdetails in detail, essentie, complexiteit en samenhang in je op te nemen en een plaats te geven.
Bijzonder was het onderdeel waarin Kaufman op het binnenste van de vleugel en Gratkowski op zijn klarinet zonder mondstuk percussief speelden, waarover De Joode vrij en ongebonden zijn gang ging, en aansprekend geplukt en gestreken improviseerde. Achim Kaufmann tenslotte beroerde met een fraai toucher, als een sensibele haptonoom, het klavier en met een beheerste fade-out werd dit concert besloten. Een gewaagd freejazzconcert zoals het moet zijn, omdat het je verwondert, verwart, irriteert, behaagt en verbluft. Dat alles maakt deze kunstvorm zo uniek en zo de moeite waard om er getuige van te zijn.
Klik hier voor een fotoverslag van dit concert door Cees van de Ven.
(Cees van de Ven, 3.3.09) - [print]
- [naar boven]
Kortingsactie Sonny Fortune in Vredenburg
Aanstaande zaterdag 7 maart nodigt pianist Rein de Graaff voor een bijzonder concert in het Utrechtse Vredenburg maar liefst drie altsaxofonisten uit om muzikaal met elkaar in conclaaf te gaan.
Sonny Fortune (1938) werd geboren in Philadelphia en speelde vanaf de jaren zeventig met alles en iedereen die ertoe deed, zoals Miles Davis, Dizzy Gillespie, George Benson en Nat Adderley. Fortune's grote voorbeeld is John Coltrane, maar hij is ook een bewonderaar van Charlie Parker en Sonny Rollins. Hij krijgt tegenspel van twee jonge Nederlandse altsaxofonisten: Marco Kegel en Joris Roelofs. Kegel (1970) studeerde in 1992 af aan het Koninklijk Conservatorium en maakte plaatopnamen met Lee Konitz en Gary Foster. Roelofs (1984) is ondanks zijn jonge leeftijd leider van zijn eigen kwartet en speelt regelmatig in de New Cool Collective Big Band en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw. Onder al dit altsaxgeweld legt het Rein de Graaff Trio een swingend fundament.
Vredenburg geeft lezers van Draai om je oren een korting van € 5,- op de entreeprijs. Als u bij de de kassa refereert aan 'korting Draai om je oren', dan kunt u voor € 17,- (inclusief pauzedrankje en garderobe) getuige zijn van dit bijzondere concert.
Klik hier voor meer informatie.
(Maarten van de Ven, 2.3.09) - [print]
- [naar boven]
Moderne bop met lef
Maarten van der Grinten/Benjamin Herman Kwartet, zondag 15 februari 2009, Jazzy Jam, Zwolle
In een relaxte omgeving luisteren naar jazzmuziek, spontaan, inventief en met een flinke dosis spelplezier. Degenen die zondagmiddag de Jazzy Jam in Zwolle wisten te vinden, daarmee de koude regen ontvluchtend, maakten een goede keus. Het Maarten van der Grinten/Benjamin Herman Kwartet (met op drums de Zwollenaar Henk Zomer en op bas Jos Machtel) zorgde voor een geïnspireerd en aanstekelijk optreden.
De altijd wat stoïcijns, in Jack DeJohnette-stijl drummende Henk Zomer raakte zichtbaar geïnspireerd door de instrumentale en vocale (!) ingevingen van alleskunner Benjamin Herman, die intiem zachte passages afwisselde met bulderende growls, smaakvol begeleid door gitarist Maarten van der Grinten. Deze snarenvirtuoos liet ook als solist een uitgebreid palet aan klankkleuren horen en benutte ook het laag van de gitaar opvallend soepel. Bassist Jos Machtel is de meest onverstoorbare pion in dit kwartet.
De standards, zoals een gloedvol 'You’ve Changed', werden afgewisseld met eigen composities van Herman en Van der Grinten in een stijl die de bandleden zelf typeren als 'psychodixie'. Titels als 'Klutz', 'Rataplan' en 'A Curse And A Sigh' zeggen meteen al iets over deze vorm van moderne bop. Daarbij trok Zomer ook regelmatig de aandacht door - naast stuwend te swingen - regelmatig de solisten met onnavolgbare fills te prikkelen en schijnbaar op het verkeerde been te zetten.
Dit kwartet, dat al sinds 1992 regelmatig met elkaar speelt en inmiddels al vier cd's heeft uitgebracht (de laatste in 2007), laat in elk geval horen dat jazz in deze oervorm van lef en improvisatie nog springlevend is.
Klik hier voor een fotoverslag van dit concert door Maarten Jan Rieder.
(Geert Topper, 2.3.09) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...