Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
De piano overleefde het ternauwernood

Peter Beets Trio, dinsdag 26 september 2023, De Smederij, Groningen

De ouwe staande piano van eetcafé De Smederij voelde zich aanvankelijk best senang. Maar na een nummertje of drie, tijdens de song 'Without A Song' (wanneer je die een song kunt noemen), bleek op pijnlijke wijze dat zich in het basgedeelte een aantal mutaties hadden voorgedaan. Een paar toetsen waren lelijk uit het lood geslagen. Tja, Peter Beets liet gelijk al in de eerste selectie - 'The Best Thing For You' - weten dat hij het instrument rauw lustte. Wat een jezustempo, wat een meedogenloze accenten, wat een attack!

Verwacht van Beets geen gezapige rondvluchtjes. Hij vliegt op gegist bestek, met de gashandle op 100%. Het kwam bij hem dan ook voor dat een liedje heel anders eindigde dan hoe het zijn leven was begonnen. Neem 'Con Alma'. In de loop van een minuutje of zes, zeven kwamen voorbij: 'Sweet And Lovely', 'Caravan' en een splintertje 'Mambo Jambo'. Voor 'Don't Be That Way', een van zijn herkenningsquotes, moesten we wachten tot na de pauze, in 'Tricotism'. Van de componist daarvan, bassist Oscar Pettiford, hoorden we ook al 'Blues In The Closet'.

Terug naar 'Con Alma': daar ontwaarden we ingenieuze parallelle lijnen tussen piano en bas (gehanteerd door de uitzonderlijk clean spelende Cas Jiskoot), octavenspel van Beets en Tatumesque slagregens en cataracten. 'This music can swing you into bad health,' zou drummer Art Blakey gezegd hebben. Volgens de vingers het brein of is het juist andersom?

De muzikanten hadden er duidelijk plezier in en de aanwezigen in de tot de rand gevulde Smederij niet minder. Drummer Tim Hennekes doet mij altijd denken aan Smiling Billy Higgins. Hij ging finaal uit het plaatje in het reeds genoemde 'Tricotism'. Iets degelijks kun je zeggen van Jiskoot, die onder meer een mooie vamp speelde in 'Yesterdays'.

Het jachtseizoen is officieel geopend, dames en heren.

Foto's: Diederik Idema

Labels: , , , ,

(Eddy Determeyer, 30.9.23) - [print] - [naar boven]



Cd's
The New York Second - 'Music At Night (And Other Stories)'

eigen beheer, 2022
The New York Second - 'After The Hours, The Minutes'
eigen beheer, 2022 | Opname: december 2022

Als eind jaren 40 van de vorige eeuw de eerste jazzmusici gaan experimenteren met wat later bebop gaat heten, staat niet iedere jazzliefhebber te juichen. En als zo'n twee decennia later dit proces zich herhaalt in wat de free jazz zal worden, is dit nog sterker het geval. Sindsdien hebben we dan ook twee soorten jazzliefhebbers: zij voor wie de melodie een rol moet spelen en zij voor wie dat eerder in de weg zit. En ja, een klein groepje, waaronder ik mezelf reken, houdt van allebei. Mijn voorkeur ligt weliswaar bij de experimentele jazz, maar de meer melodieuze jazz kan - mits het goed gebeurt - mij nog altijd bekoren. En dus hebben pianist/componist Harald Walkate en zijn The New York Second in alle opzichten mijn steun. Deze pianist is namelijk een meer dan uitstekend componist. Alle stukken op de albums zijn van zijn hand. Hij weet aan een genre waar al heel veel in gebeurd is nog echt wat toe te voegen. Vier albums realiseerde hij tot nu toe met dit construct, waarvan ik de twee laatste graag aan u voorstel. 'Music At Night (And Other Stories)' realiseerde hij met een sextet, 'After The Hours, The Minutes' met een trio. Beiden verschenen in eigen beheer.

Naast het ritmetrio, met Walkate, vaste drummer Max Sergeant en bassist Thomas Pol, horen we op 'Music At Night (And Other Stories)' vier blazers: trompettist Teus Nobel, fluittist Mark Alban Lotz, saxofonist Jesse Schilderink en trombonist Vincent Veneman. Het album ontleende zijn titel aan de gelijknamige bundel essays van Aldous Huxley, 'Music At Night'. Maar Walkate laat horen door meer zaken geïnspireerd te zijn. Zo beginnen we het feest met 'These Are The Chosen Words', waarvoor Walkate uitweek naar Steely Dan. We horen broeierige akkoorden van Walkate, waarna al snel het rimte erin kruipt. Verder mooie pianomotiefjes van Walkate, afgewisseld met Lotz op de altfluit en Nobel in de melodie. En dan het begin van 'Him, A Bull? Ha! A Bird', dat handelt over de vriendschap tussen Pablo Picasso en Ernest Hemingway. Louter die eerste noten van Walkate, hoe hij hier met zo weinig een complete beleving neerzet, gewoon mooi. Dan sluiten de blazers aan, geven er verdieping aan, waarna Walkate het verder uitbouwt: zo klinkt vriendschap. Dat Lotz onovertroffen is op de fluit wisten we al, maar die solo in 'The Bostonian' maakt weer eens duidelijk waar hij zijn faam aan dankt. En verhalen zijn het, op dit album. Neem dat meeslepende 'The Drowned World', het innemende 'Music At Night', met prachtige solo's van Pol, Lotz en Veneman, en het spannende 'The Keys Ain’t The Keys No More', met onder andere een prachtige solo van de meester zelf.

Voor 'After The Hours, The Minutes' vond Walkate inspiratie in het begrip 'tijd' en dan vooral het verstrijken ervan. We horen Walkate op piano, drummer Sergeant en als bassist Lorenzo Buffa. Het album begint met een ruim een minuut durende 'Prelude', die anticipeert op het laatste stuk van het album 'Let’s Go Where The Mountain People Go', waarna het met 'Professor Nelson Strikes Again' - de titel komt van de schrijver Richard R. Nelson, zijn boek 'The Moon And The Ghetto' inspireerde Walkate voor dit stuk - echt van start gaat. Ingetogen pianoklanken bereiken ons hier, mooi ingebed in het spel van Sergeant en Buffa. Het voordeel van een trioalbum is dat we nu een nog beter beeld krijgen van Walkates fijnzinnige spel. Walkate weet natuurlijk ook dat de titel 'Song About Nothing' nergens op slaat; dit stuk gaat juist over alles wat muziek de moeite waard maakt: die puntige melodie, die boeiende ritmiek van Sargeant, het maakt het tot een van de beste stukken van dit album. En dat gevoel dat je hebt als iets niet opschiet, bijvoorbeeld als je in de rij staat, weet Walkate prima te vangen in 'The Great Wait', met zijn slepende structuur. Een ander hoogtepunt, met name vanwege het dromerige pianospel, is 'Moon, 2018', waarvoor Walkate inspiratie vond bij een een foto van Ilona Langbroek, die hij ooit van zijn vrouw voor zijn verjaardag kreeg. Bijzonder is ook die contemplatieve bassolo van Buffa in het titelstuk van dit album. Opvallend aan 'After The Hours, The Minutes' - en dus aan het spel van Walkate - is de ritmiek. Twee mooie voorbeelden zitten redelijk achteraan op het album: 'What The Bagelman Saw' en 'Now We’re Talking'. Kortom, twee prachtige albums voor de liefhebbers van klassieke, melodieuze jazz.

Labels: , ,

(Ben Taffijn, 27.9.23) - [print] - [naar boven]



In memoriam
Richard Davis

Op woensdag 6 september stierf Richard Davis op 93-jarige leeftijd in Madison, Wisconsin. De bassist speelde mee op een aantal klassiek geworden albums, zoals 'Swingin’ Easy' van Sarah Vaughan, 'Out To Lunch!' van Eric Dolphy, 'Point Of Departure' van Andrew Hill en 'Karma' van Pharoah Sanders, waarop hij samen met bassist Reggie Workman verantwoordelijk was voor de bezwerende drive in 'The Creator Has A Master Plan'. Maar hij speelde ook mee op Van Morrisons baanbrekende album 'Astral Weeks'.

Davis, geboren op 15 april 1930 in Chicago, deed zijn eerste muzikale ervaring op door de baslijnen te zingen in het vocale trio van zijn gezin. Na de middelbare school studeerde hij bas bij Rudolf Fahsbender van het Chicago Symphony Orchestra. Hij ging optreden met het trio van pianist Ahmad Jamal. Hij koos voor de contrabas omdat die in jazzcombo's vaak onopvallend achterin opgesteld stond. Precies een plek waar hij zich in alles het prettigst voelde: op de achtergrond.

Naast jazz leerde Davis ook klassiek spelen in het Chicago Youth Symphony Orchestra. Hij trad op in orkesten onder leiding van Leonard Bernstein en Igor Stravinsky (die Davis zijn favoriete bassist zou hebben genoemd). In een recent eerbetoon zei pianist Ethan Iverson: "The room became much larger when Richard Davis unpacked his instrument." Pianist Jason Moran, die meerdere keren met Davis samenwerkte, roemt "the way he found the space in the bass line. Instead of 'walking' a bass line, Davis seems to 'chart' it. Like an astronomer charting the sky. In that way, he found freedom in the bass by pivoting between the earth and the stars."

In 1954 verhuisde Davis naar New York om te spelen in een band onder leiding van pianist Don Shirley. Een paar jaar later belandde hij in de begeleidingsband van Sarah Vaughan. Davis zei later vaak dat hij zijn doctoraat behaalde aan "de Universiteit van Sarah Vaughan".

Door een gedeelde passie voor klassieke muziek uit de 20e eeuw raakte Davis bevriend met altsaxofonist Eric Dolphy, die ook fluit en basklarinet speelde, en wiens opmerkelijke bereik en concept overeenkwamen met dat van Davis. Zo is hij ook te horen op de opnamen die in juli 1961 zijn gemaakt in de New Yorkse club The Five Spot, als lid van een legendarische groep met Dolphy, trompettist Booker Little, pianist Mal Waldron en drummer Ed Blackwell.

Davis bracht een groot deel van de jaren 60 door als veelgevraagd sessiebassist in New York, waar hij optrad en opnam met een scala aan grootheden. Met name zijn werk met pianisten Andrew Hill en Jaki Byard was een toonbeeld van virtuositeit. In 1966 was Davis een van de oprichters van het Thad Jones-Mel Lewis Orchestra. Met zijn spel in die band wist hij zowel bassisten als componisten te beïnvloeden.

In 1977 werd hij benoemd als professor muziek aan de universiteit van Wisconsin-Madison. Daar richtte hij ook de Richard Davis Foundation for Young Bassists op, om ervoor te zorgen dat een gestage stroom getalenteerde muzikanten in zijn voetsporen kon treden. Hij bleef er tot 2016 in functie en haalde diepe voldoening uit het lesgeven.

Foto: Brian McMillen

Labels: , , , ,

(Maarten van de Ven, 23.9.23) - [print] - [naar boven]



Cd's
DEON - 'Soft Steel'

TryTone, 2023 | Opname: 5-6 juli 2022
Steven Kamperman - 'Maison Moderne'
TryTone, 2023

Jazz van eigen bodem vandaag, meer specifiek uit de richting van Utrecht, met als linking pin rietblazer Steven Kamperman. Want we horen hem zowel op 'Soft Steel' het debuutalbum van bassist Dion Nijlands DEON, als op zijn eigen album 'Maison Moderne'. Nijland vroeg verder trompettist Ruben Drenth, saxofonist Ad Colen en drummer en vibrafonist Mees Siderius. Kamperman op zijn beurt zocht versterking bij altviolist Oene van Geel, gitarist Paul Jarret en pianist Albert van Veenendaal. Beide albums verschenen bij TryTone.

Dion Nijland betoont zich op 'Soft Steel' niet alleen een goed bassist, dat wisten we inmiddels al, maar ook een uitstekend componist. Met de twaalf stukken van zijn hand krijgen we daarvan een heel aardig beeld. Te beginnen met het heerlijk ritmische 'Karl May', waarna de sereen vliedende klanken in 'Bogerous' als een aangename verrassing komen - mooi, die combinatie van Nijlands rustieke gepluk met Kampermans basklarinet. 'Lost In The Woods' heeft dan weer een flinke dosis ouderwetse swing meegekregen, met mooie partijen van Colen, Drenth en Kamperman. Knap hoe Nijland hier met slechts vijf musici een authentiek bigbandgeluid weet neer te zetten. Een wat meer freejazz-karakter horen we terug in 'Silent Steel' en 'On The Contrary', al laat Nijland ook hier de melodie niet achterwege, want hoe veelzijdig zijn stukken ook zijn: dat is een constante. Conform die uitspraak vind ik 'Deun' wel grappig. Het is precies dat: een leuk deuntje, dat zich direct vastzet in je hoofd. En in dit kader moeten we ook zeker 'Slagkracht' noemen, met een prachtige trompetsolo van Drenth en mooie bijdragen van Siderius op vibrafoon. Waarom horen we dit laatste instrument tegenwoordig nog zo weinig in de jazz? Het bewijst hier weer volop zijn waarde. Kamperman horen we uitgebreid in 'Wiegenlied', een stuk dat perfect is voor een klarinet, met zijn warme, wat weemoedige klank. Verderop verandert het stuk overigens wel van karakter, met die saxsolo van Colen is dat kind direct weer klaarwakker. Nijland in de rol van bassist mogen we hier niet vergeten. Hij opent 'Shivu' met mooi pizzicato spel, waarna Drenth het tempo opvoert. Een stuk overigens dat verder sterk bepaalt wordt door Siderius' stevig ritmische spel. En of dit album al niet gevarieerd genoeg is, krijgen we onder Nijlands bezielende leiding met het titelstuk 'Soft Steel' ook nog een gloedvolle tango.

Rond de jaarwisseling bracht Kamperman vier maanden door in het Van Doesburghuis in het Franse Moudon, een residentie ondersteund door het Fonds Podiumkunsten. Daar componeerde hij 'Maison Moderne', een muzikale reis door dit huis van een van Nederlands beroemdste kunstenaars. We beginnen buiten en eindigen in de berging tussen de verwarmingsbuizen. De stukken worden onderbroken door vier Intermezzo's, waarin Kamperman stilstaat bij het leven van Theo van Doesburg. Het blijft natuurlijk een wonderlijk avontuur: beeldende kunst en architectuur vangen in klank. Toch kan ik me bij 'Le Façade & L’Entrée' wel iets voorstellen. Die kleuren weet Kamperman uitstekend te vangen in die flamboyante klarinetsolo en de overige drie musici spelen hoekig genoeg om die geometrie te verklanken. De glas-in-loodramen van 'La Bibliothèque' zijn abstracter en bieden Jarret de ruimte voor een pittige gitaarsolo. De Intermezzo's bieden Kamperman de mogelijkheid om afwisseling in deze suite te brengen. Zo klinkt het eerste intermezzo - 'AusBauH', handelend over Van Doesburgs rol in het Duitse Bauhaus - als een klanksculptuur en neemt hij voor het tweede, 'Mondrian Danse Le Charleston', de charleston als uitgangspunt. Dit deel handelt over de vriendschap met Piet Mondriaan, die een fervent danser was. Het hart van het huis en het album is 'Grand Atelier', waar dit stuk ook is opgenomen. En natuurlijk horen we hier Kamperman uitgebreid op klarinet, aangezien hij daar graag speelde tijdens die vier maanden. In het Intermezzo 'Les Récitals De Pétro' - nagenoeg een solo van Van Veenendaal - dwaalt de geest van Erik Satie rond. We pakken nog één keer uit in het punkachtige 'La Chaufferie', een ode aan de machines en de pijpen en aan het futurisme waar Van Doesburg eveneens affiniteit mee had.

Labels: , , , ,

(Ben Taffijn, 19.9.23) - [print] - [naar boven]



Concert 
Back on the Ploc!

The Ploctones, vrijdag 8 september 2023, Paradox, Tilburg

De wederopstanding van een legendarische formatie als opening van het seizoen.

De meningen zijn verdeeld over hoe lang geleden het is dat The Ploctones voor het laatst te zien waren in Paradox. Sommigen zeggen 17 jaar, anderen 19 jaar geleden. Hoe dan ook zo lang geleden dat ik met hele andere dingen bezig was en het mij destijds volledig ontgaan is. Toen ik me meer ging verdiepen in de jazz kwam ik de naam met enige regelmaat tegen. Altijd met lovende woorden over de unieke en vernieuwende muziek die dit kwartet produceert. Bekijk deze opname van Vrije Geluiden van 13 jaar geleden om een idee te krijgen. Zelf zeggen ze over hun muziek: "Wat wij doen is heel erg gericht op groove, soms zelfs rocky. We noemen het alleen jazz omdat we nooit hetzelfde spelen."

Mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen om dit gezelschap live aan het werk te zien. Natuurlijk zijn de heren zichtbaar wat ouder geworden, maar het enthousiasme waarmee ze het podium bestegen om hun eerste concert sinds jaren in deze samenstelling op te starten werkte meteen aanstekelijk. De zaal werd overrompeld door het openingsnummer. Een van de vele 'golden oldies' die op de setlist stonden, waaronder 'Rrrita', een ode aan een van de trouwste fans van de band, 'Flare', 'Muchato' en niet te vergeten een stuk met de wonderlijke titel 'Paalangst'. Stuk voor stuk composities van Goudsmit, die als altijd erg beweeglijk en expressief de meest fantastische rifs uit zijn gitaar toverde.

Deze band moet je echt live aan het werk zien. De interactie tussen de bandleden is een genot en voegt een extra dimensie toe aan het geheel. Wat dat betreft doet Efraïm Trujillo niet voor Anton Goudsmit onder. De man bespeelt al springend en knikkend zijn tenorsax en zijn mimiek is zo mogelijk nog expressiever dan die van Goudsmit. Muzikaal gezien was het vuurwerk van een soort waarvoor je tegenwoordig geen vergunning meer krijgt. De ene magistrale solo volgde de andere op. Wat dat betreft zie je bij alle vier de bandleden topkwaliteit en een ongebreidelde creativiteit die zich in het samenspel elkaar nog eens versterkt.

Ritmisch is de muziek uiterst complex, maar dat is bij drummer Martijn Vink en bassist Jeroen Vierdag in goede handen. Hoewel ook Goudsmit en Trujillo in staat zijn om een intro-solo uiterst ritmisch neer te zetten. Deze vier zijn inmiddels oude rotten die elk een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt en dat hoor je terug in de improvisaties, solo's, maar zeker ook in het samenspel. Een concert is een interactie met het publiek en een vol Paradox reageerde laaiend enthousiast op deze wederopstanding met dik applaus en gejoel bij elke fraaie solo en strak slot.

Zoals gezegd bestond de setlist uit oud repertoire, maar het klonk allemaal zo fris en fruitig alsof het ter plekke gemaakt werd. Ook dat is een verdienste. Over The Ploctones: gaat dat zien en beleven. Ik hoop dat deze band weer jaren te zien en te horen zal zijn en ook weer nieuw repertoire gaat uitbrengen. Over het nieuwe seizoen: dit concert maakte me meteen weer duidelijk dat niets op kan tegen live gespeelde muziek. Kortom, ga naar die concerten, zorg voor volle zalen en geniet!

Foto's: Johan Pape. Klik hier voor meer foto's van dit concert.

Labels: , , , , , ,

(Johan Pape, 15.9.23) - [print] - [naar boven]



Nieuws
Nieuwe radiozender voor jazz en wereldmuziek

De Concertzender heeft het ambitieuze plan opgevat om begin 2024 een nieuwe online radiozender te beginnen die zich geheel richt op jazz en wereldmuziek: A World of Jazz. "Spannend, maar we hebben er veel zin in. En het is ook nodig", zegt directeur Sem de Jongh. Het plan voor een landelijk kanaal voor jazz en wereldmuziek ontstond twee jaar geleden - het ontbreken daarvan is al jaren onderwerp van gesprek in de jazz- en wereldmuziekscene.

Vorig jaar kwam het onderwerp in het nieuws toen de zendermanager van Radio 4, Simone Meijer, de nieuwe naam van die zender bekendmaakte; NPO Klassiek - daarmee onderstrepend dat jazz en wereldmuziek er niet meer bijhoren. In De Volkskrant zei ze: "Ik vind absoluut dat wereldmuziek en jazz thuishoren in het publieke aanbod, maar niet bij ons." Dat leidde tot protestacties van jazzmuzikanten en -professionals van onder meer de beroepsvereniging Bimpro. Zij pleiten al jaren voor serieuze aandacht bij de publieke omroep voor jazz en wereldmuziek.

A World of Jazz zal de beste jazz en wereldmuziek 24 uur per dag uitzenden, concertopnamen uit heel Nederland laten horen en een podium bieden voor jonge musici. De zender gaat hierbij nauw samenwerken met de Nederlandse jazz- en wereldmuzieksector: musici, podia, festivals en conservatoria. Nederland heeft een bloeiende jazzscene die een plek op de radio verdienen. Om de zender te realiseren en te zorgen voor een groot bereik start de Concertzender een crowdfundingactie. Daarnaast praat de zender met de NPO over samenwerking en hoopt op steun uit politiek Den Haag. De Concertzender, ooit voortgekomen uit de publieke omroep, draait vrijwel volledig op vrijwilligers.

Bron: NRC, Concertzender

Labels: , , ,

(Maarten van de Ven, 11.9.23) - [print] - [naar boven]



Festival
Doek Festival 2023

vrijdag 1 september 2023, Bimhuis, Amsterdam

Stichting Doek is een in Amsterdam gevestigd initiatief voor en door musici die zich begeven in de wereld van de vrije improvisatie. Om hun eigen website maar te parafraseren: 'Doek is a collective of improvisers creating opportunities for experimentation, research and performance. Doek musicians share attitudes toward tactics, references, ancestors and antecedents in improvisation and push the musical practice forward in their many groups and ad hoc combinations.' Een gegeven dat zich op velerlei wijzen uit, maar een jaarlijks hoogtepunt kent in het festival. Een ware prestatie, zeker aangezien dit uiterst belangrijke vehikel voor moderne muziek het sinds 2020 zonder subsidie moet stellen.

Een goed gevulde avond. Door te kiezen voor concerten in de zaal en duo's in het café gaat de muziek non-stop door en valt er veel te genieten. Helaas moet ik het afsluitende optreden van Kami, met de sterbezetting van trompettist Nate Wooley, pianist Jozef Dumoulin, bassist Ingebrigt Håker Flaten en drummer Teun Verbruggen laten schieten, maar gelukkig blijft er genoeg moois over. Zoals het optreden van The Ambush Party, een kwartet bestaande uit saxofonist en klarinettist Natalio Sued, cellist Harald Austbo, pianist Oscar Jan Hoogland en drummer Marcos Baggiani. Na wat inleidende schermutselingen, waarbij het de heren zuiver om de klank te doen is, belanden we in een aantrekkelijke ritmiek, patronen die vooral aan Sued mogelijkheden tot aantrekkelijke uitstapjes bieden. Die afwisseling blijkt een constante in het optreden van deze beslist onderhoudende band. Want na deze eerste ritmische frase belanden we wederom in een feeëriek klanklandschap. Het blauwe licht, de aan veldgeluiden refererende klanken en de zoemende klarinet van Sued zorgen voor een wonderlijk intermezzo, waarna wederom de ritmiek wordt opgezocht.

Het tweede kwartet is Old Adam On Turtle Island met bijna dezelfde bezetting, alleen horen we nu een contrabas, Aaron Lumley, in plaats van een cello. Verder bestaat het kwartet uit saxofonist John Dikeman, pianiste Marta Warelis en drummer Sun-Mi Hong. Maar met die bijna overeenkomst in bezetting hebben we het wel gehad, want dit kwartet maakt totaal andere muziek. Dikeman is duidelijk de leider van dit kwartet en dan weten de kenners van zijn stijl al genoeg. Hij is een powerblazer, wiens spel nogal eens - en dat is ook nu weer het geval - een tamelijk dramatische heftigheid kan ontwikkelen, niet gespeend van enige emotionaliteit. Zijn collega's weten er echter prima raad mee en bieden de gewenste ondersteuning. Met als resultaat muziek die nogal eens overkomt als een vrij explosieve stroomversnelling aan klanken, al zijn er ook zeker wat meer rustige, vrij weemoedige momenten. En leuk om Warelis voor de tweede keer in één week te horen en nu dus in een totaal andere aanpak. Vorige week tijdens Summer Bummer klonk in combinatie met Carlos Zingaro, Marcelo dos Reis en Helena Espvall een geheel andere Warelis, veel subtieler, veel meer werkend aan de klank en regelmatig verkerend onder de klep, terwijl we nu te maken hebben met een driftig en staccato spelende pianiste die zichzelf maar amper bij kan houden.

Tussendoor de duo's dus. Allereerst dan van Michael Moore op klarinet en Jozef Dumoulin op piano. Ik roemde al eerder Moore's prachtige, altijd wat weemoedige, maar verhalende spel, iets dat ook nu weer volop aanwezig is in deze opvallend ingetogen set. Iets dat vooral geldt voor het eerste deel, terwijl in de tweede helft het experiment wat meer aan bod komt, waarbij Moore zijn klarinet het ene moment heerlijk laat knorren, terwijl we even later vogels menen te horen. Bijzonder is ook de rol van Dumoulin, die achter de upright piano opvallend klassiek spel laat horen. Het tweede duo is voor twee bassisten, Wilbert De Joode en Antonio Borghini, die samen op zoek gaan naar een eigenzinnige klankwereld en daar meesterlijk in slagen. In diepe trance zoeken ze continu naar mogelijkheden om elkaar aan te vullen.

Foto's: Cees van de Ven

Labels: , , , , , , ,

(Ben Taffijn, 10.9.23) - [print] - [naar boven]



Cd
Aruán Ortiz Trio - 'Serranías - Sketchbook For Piano Trio'

Intakt, 2023 | Opname: 18-19 september 2022

'Serranías' is intussen alweer het vierde trioalbum van de Cubaanse pianist Aruán Ortiz. Voor de tweede keer kan hij rekenen op bassist Brad Jones, zijn maatje in het James Brandon Lewis Quartet, terwijl het drumstoeltje voor het eerst bezet wordt door John Betsch, die vooral bekend is van concerten en albums met Steve Lacy, maar de voorbije jaren wat uit het zicht verdween. Onterecht, want dit is een krachtige, zelfs viriele plaat die verschroeiend start met 'Shaw 'Nuff (Siento Un Bombo)' van Dizzy Gillespie & Charlie Parker. Intussen heeft Ortiz nog altijd als missie om zijn Cubaanse roots uit te dragen. Denk daarbij zeker niet aan Rubén González, en evenmin aan Gonzalo Rubalcaba.

David Virelles is misschien een dichtere verwant, maar Ortiz speelt assertiever en kleurrijker, met een indrukwekkende techniek en lijfelijke energie waarmee hij zijn wortels naadloos verwerkt in complexe, hedendaagse jazz., die nu eens driftig en opgefokt dansbaar klinkt en dan weer terugplooit in monochrome beheersing. Maar dat is tijdelijk, want in solostuk 'Canto De Tambores Y Caracoles' wordt duidelijk dat 's mans grootste invloed misschien wel Cecil Taylor is. Diens furieuze intensiteit is regelmatig binnen handbereik en duikt regelmatig op doorheen de rest van dit uitstekend opgenomen album dat gretig uit de speakers spat. Ijzersterk werk van een pianist die hiermee zijn 50e verjaardag en 20 jaar professionele carrière in stijl viert.

Deze recensie verscheen ook in Jazz&Mo'

Labels: , ,

(Guy Peters, 9.9.23) - [print] - [naar boven]



Festival
Summer Bummer 2023 -
Part 2

Enige weken geleden las ik het boek 'On Minimalism' van Kerry O'Brien & William Robin, een boek waar ik dit weekend sterk aan moest denken tijdens deze editie van het door Sound in Motion georganiseerde Summer Bummer. Wat mij daarbij opviel is hoe veel muziek, zowel binnen de freejazz als binnen de meer experimentele avant-garde, teruggrijpt op de repetitieve en meditatieve klankwereld, zo kenmerkend voor deze muziek. Het geldt voor bands als Selvhenter en Bitchin Bajas, die in mijn eerste verslag voorbijkwamen, maar het geldt ook voor het Nemo Ensemble, het concert van Susie Ibarra en Tashi Dorji en het concert van Oren Ambarchi, Tashi Dorji en Andreas Werliin, die alle plaatsvonden op zaterdag.

Maar laat ik vooral beginnen met het laatste concert van de vrijdag en het hoogtepunt van dit festival: de wereldpremière van 'The Death Of Kalypso', de eerste opera van Martin Küchen, uitgevoerd door Angles, in combinatie met de sopraan Elle-Kari Sander, wier foto het affiche van het festival siert. Küchen koos verder voor de bezetting van een strijkkwartet, vier blazers, piano, twee bassisten (in de praktijk één, omdat Johan Berthling er niet bij kon zijn vanwege een gebroken arm), drums en vibrafoon. Met name de strijkers geven een mooi klassieke draai aan het stuk, al vallen hier ook de prachtige blazerspartijen op. Maar de echte verrassing is natuurlijk Sander en haar dynamische, vaak redelijk theatrale wijze van zingen, waarbij ze onmiskenbaar de aandacht naar zich toe weet te trekken. Een nieuw hoogtepunt voor dit construct van Küchen.

Een mooi voorbeeld van minimalisme in de geïmproviseerde muziek vormt het concert van het Nemo Ensemble. Zeer subtiel horen we allereerst bassist Nils Vermeulen, samen met een strijkerstrio bestaande uit violiste Elisabeth Klinck, altvioliste Esther Coorevits en celliste Jasmijn Lootens, waarbij de sopraan Ester-Elisabeth Rispens aansluit met al even subtiele stemklanken. En dan is er percussionist Wim Pelgrims, die zijn Gran Cassa gebruikt als blad om met allerlei voorwerpen overheen te schuren, zo de meest wonderlijke klanken producerend. Gaandeweg krijgt dit klanklandschap een ritmische dimensie, eerst in de vorm van een drone, later met repetitieve patronen.

Snaren zijn sowieso populair op deze tweede dag, bijvoorbeeld bij Turquoise Dream, dat bestaat uit violist Carlos Zingaro, gitarist Marcelo dos Reis, celliste Helena Espvall en pianiste Marta Warelis. Muziek op de grens van abstract en melodisch, regelmatig voorzien van een behoorlijke dosis melancholie. En bijzonder zijn die klankuitbarstingen, die overdonderende golven van klank. Bij het soort muziek dat dit kwartet maakt hoort onorthodox instrumentgebruik: Warelis zit meer onder de klep dan achter de toetsen en Dos Reis gebruikt zijn gitaar regelmatig als klankkast en bewerkt deze met allerhande trommelstokjes.

Een ander hoogtepunt van deze dag is het concert van Susie Ibarra en Tashi Dorji. Een bijzonder ritmische set, waarin freejazz en meer minimalistisch aandoende vormen elkaar afwisselen. Ibarra betoont zich een waar kunstenaar achter haar drumstel, met niet alleen een ongelofelijk gevoel voor ritme, maar ook voor klank. Daarbij gebruikt ze beurtelings stokken en haar handen. Dat terwijl Dorji zich op menig moment laat verleiden tot heftige, tegen noise aanleunende klanken. Deze Bhutaanse gitarist horen we kort daarna voor een tweede keer. Aangezien bassist Johan Berthling er dit festival niet bij kon zijn, mag Dorji aanschuiven bij Oren Ambarchi en Andreas Werliin voor een al even imponerend meeslepende set. Richt Ambarchi zich hier primair op de elektronica, naast dat hij zijn gitaar gebruikt, Dorji doet het alleen met deze gitaar, waarbij de spanning regelmatig flink oploopt. Werliin sluit hier met krachtige slagen prachtig op aan. Samen trekken ze een ondoordringbare muur van geluid op.

Foto's: Guido Goossens

Labels: , , , , , , , ,

(Ben Taffijn, 6.9.23) - [print] - [naar boven]



Cd
Warren Wolf - 'Chano Pozo: Origins'

eigen beheer, 2023 | Opname: juni 2022 & januari 2023

Spoiler alert: dit album van multi-instrumentalist Warren Wolf is géén hommage aan de beroemde congaspeler Chano Pozo (1915-1948), de grondlegger van de Cubop. Ik meen ergens gelezen te hebben dat 'Chano Pozo' de bijnaam was die papa Wolf voor zijn kleuter had bedacht omdat die zijn hele leefomgeving als zijn percussie-instrument gebruikte. Het is dus niet onredelijk te veronderstellen dat de 'Chano Pozo' die in de bezetting wordt opgevoerd als bespeler van de bas, de toetseninstrumenten, de percussie en de elektronica gewoon Warren Wolf zelf is. Temeer daar de onderscheiden keyboards het hoogste woord voeren. Het enige nummer met een latin-feel is 'Thelma E.', de rest leunt tegen de muzak aan. Muziek voor in je Starbucks, dichter bij Roy Ayers dan Milt Jackson.

Dat neem niet weg dat Wolf met 'Sunday Morning', 'Another Side' en 'The Struggle Continues...' pakkende melodietjes heeft bedacht voor dit telefoon-ensemble (de muzikanten luisteren niet zozeer met oren als via koptelefoons naar elkaar). Wolfs vocalen, door middel van een (je houdt het niet voor mogelijk wat ze allemaal uitvinden) ElectroSpit Talk Box* krijgen een rol die gelijkwaardig is aan de verrichtingen van de instrumentalisten.

* De ElectroSpit Talk Box is een apparaat dat om de nek gedragen wordt en verbonden is met een telefoon of synthesizer, die de stemtrillingen van een gebruiker als muziekinstrumenten kan laten klinken. [RED.]

Labels: ,

(Eddy Determeyer, 5.9.23) - [print] - [naar boven]



Festival
ZomerJazzFietsTour 2023 - Part 2

"De ZomerJazzFietsTour in de omgeving van het Reitdiepdal in Groningen onderscheidt zich op een bijzondere wijze van andere festivals. Kerken en schuren van boerderijen dienen als decor én onderdak voor de concerten. Muziekliefhebbers verkiezen hun eigen fietsroute en dwalen door het natuurlijk en muzikale landschap. Soms met zon, soms met tegenwind en zelfs een regenbuitje, maar het profijt van een avontuurlijk concert ligt altijd in het verschiet."

Op zaterdag 26 augustus volgde ook Louis Obbens de ZomerJazzFietsTour door het Groningse Reitdiepdal. Hij zag er optredens van Tom Arthurs & Giovanna Pessi, Snowapple, Ruf Der Heimat, Steven Kamperman Maison Moderne en Dave Douglas Mountain Ensemble.

Klik hier om zijn festivalverslag te lezen en zijn fotoverslag te bekijken.

Foto: Louis Obbens

Labels: ,

(Maarten van de Ven, 4.9.23) - [print] - [naar boven]



Festival
Summer Bummer 2023 - Part 1

25-26 augustus 2023, Trix, Antwerpen

Het universum van Sound in Motion blijft maar uitdijen. We hadden al de Oorstof-concerten, het jaarlijkse Summer Bummer-festival, net achter de rug, de betrekkelijk nieuwe Visitations, het enige jaren geleden opgerichte Dropa Discs en nu is er ook het Dropa House. Nog niet definitief af, maar wel in een bijzonder ver gevorderd stadium. Het komt allemaal voort uit de gedachte van een gemeenschap en de waarde van kruisbestuiving. Want dat is wat in Dropa House allemaal samenkomt, als in een brandpunt: Een studio, een ontmoetingsplek, een residentie, kortom een thuis. Met bovenmenselijke inspanningen realiseerden Koen Vandenhout en Christel Kumpen in de afgelopen jaren deze droom en nu het er bijna is, is het ze meer dan gegund. Een wat mindere versie van Summer Bummer had dan ook alleszins voor de hand gelegen, niets is echter meer dan waar, ik heb me weer eens prima vermaakt.

En ook hier gelden sinds jaar en dag een aantal belangrijke stelregels: musici een podium bieden, gevestigde namen - voor zover je daar in deze niche binnen de muziek van kunt spreken - maar zeker ook jong talent. En die musici samenbrengen, nieuwe verbindingen aan laten gaan. Niets zo mooi voor deze twee als door hun festival een nieuwe groep ontstaat die ook hierna verdergaat. Of als iemand door hun inspanningen een internationaal podium krijgt, zoals saxofoniste Hanne De Backer die toch echt nooit bij Martin Küchens Angles was beland als Vandenhout haar geen zetje had gegeven. En natuurlijk ook niet als ze niet zo'n uitstekende saxofoniste was geweest, maar ieder mens heeft nu eenmaal wel eens een helpende hand nodig. En nu ik dit zo schrijf, realiseer ik me dat ook dát een reden is waarom ik er iedere keer weer bij wil zijn in de kraamkamer.

Om de totaal onbekende Franse saxofoniste Ornella Noulet op vrijdagmiddag de aftrap te horen doen, samen met de al even jonge drummer Ferdinand Lezaire en al luisterend tot de ontdekking te komen dat ik die twee echt wel vaker wil horen. Vernieuwend is het niet, verfrissend wel en mooi om te horen hoe Noulet zoveel jaren later in Albert Aylers voetstappen treedt. En als dan aansluitend Han Bennink plaatsneemt achter het tweede drumstel op het podium - hij had hun opa kunnen zijn - en de strijd aangaat met gitarist Terrie Ex en later saxofoniste Heidi Kvelvane besef je hoe krachtig deze vrij muziek inmiddels geworteld is en hoe mooi het stokje iedere keer weer wordt doorgegeven en hoe tegelijkertijd eenieder daar weer zijn eigen stijl in vindt. Neem Cath Roberts op baritonsax, die we hier horen met altsoliste Dee Byrne. Prachtig hoe de klanken van deze twee saxen elkaar het ene moment versterken in lange lijnen vol melancholie en het andere momenten elkaar verfrissend in de weg zitten.

Sommige musici horen we meerdere keren op dit festival, ook dat is een bekend gegeven. Zo horen we drummer Mike Reed, cornettist Ben LaMar Gay en woordkunstenaar Marvin Tate op vrijdag als trio en op zaterdag, in combinatie met de heren van Bitchin Bajas, als The Separatist Party. In beide gevallen met een performance van grote emotionele zeggingskracht, primair door het overrompelende optreden van Tate, die niet alleen als woordkunstenaar onovertroffen is, maar ook als performancekunstenaar. Dat ik nog niet de helft begrijp van wat hij allemaal zegt is natuurlijk jammer, maar mijn begrip van waar hij over praat staat het geenszins in de weg. De wijze waarop hij vol boosheid, verontwaardiging en teleurstelling zijn woorden de zaal in slingert zegt meer dan genoeg en anders is het wel zijn mimiek die je de adem doet inhouden. De muziek klinkt navenant. Op vrijdag wat meer in de richting van de free jazz, op zaterdag duidelijk schatplichtig aan het minimalisme, het handelsmerk van Bitchin Bajas. Maar in beide gevallen met een niet mis te verstane aanklacht tegen onze maatschappij.

Tromboniste Maria Bertel horen we eveneens twee keer, op vrijdag als onderdeel van het kwartet Selvhenter en op zaterdag solo. Een merkwaardig kwartet dit Selvhenter, met naast Bertel altsaxofoniste Sonja LaBianca en de drummers Jaleh Negari en Anja Jacobsen. Nog aparter dan deze bezetting is het feit dat het spel van beide blazers volledig in elektronica gedrenkt is. Zo klinkt Bertels trombone meer als een daverende machine of een scheepshoorn dan als een trombone. En dan is er de muziek die een mix is van free jazz, avant-garde noise, post- en krautrock en minimal music. Een overrompelende ervaring. Iets dat niet minder geldt voor Bertels solo optreden, waarin ze haar kunsten nog eens vertoont, maar nu volledig op eigen kracht. Ze blijft moeiteloos overeind.

Foto's: Guido Goossens & Jef Vandebroek

Labels: , , , , , , , , , ,

(Ben Taffijn, 3.9.23) - [print] - [naar boven]



Festival
ZomerJazzFietsTour 2023 - Part 1

"Bam! Wat zeg ik, BAAAMM!!! Alsof de plavuizen vloer van het dertiende-eeuwse terpkerkje van Oostum met een akelig knallend geluid was opengespleten om ons de hel van James Joyce te openbaren. En dat zonder medewerking van de NAM. Zóveel energie - het is lang geleden dat we iets dergelijks meemaakten. Met twee saxofoons, een spijkerharde drummer plus bassist en kweker van Turkish Pumpkin Esat Ekincioglu aan het roer."

Op zaterdag 26 augustus bezocht Eddy Determeyer in het Groningse Reitdiepdal de ZomerJazzFietsTour. Hij zag er optredens van New Dutch Jazz Quartet, Snowapple, Turkish Pumpkin, Hydra Ensemble en Dave Douglas Mountain Ensemble. Daags ervoor bezocht hij in popcentrum Simplon de Proloog met optredens van de Insomnia Brass Band en Ruf Der Heimat.

Klik hier om zijn festivalverslag te lezen.

Foto: Hammie van der Vorst

Labels: , ,

(Maarten van de Ven, 2.9.23) - [print] - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.