Nieuwe naam Bossche Muziekcentrum
Het Muziekcentrum in Den Bosch gaat vanaf september verder onder de naam De Toonzaal. De Bossche zaal programmeert regelmatig jazz, onder andere tijdens het jaarlijkse Jazz in Duketown. Volgens de lokale omroep Boschtion RTV gaat de zaal ook kinderontbijtconcerten, dance-avonden en akoestische popmuziek brengen.
(Erno Mijland, 13.7.04) - [print]
- [naar boven]
Wetenschapper over humeur en muziek
Volgens de Australische onderzoeker Emery Schubert - what's in a name - kunnen muzikale bouwstenen als tempo, toonhoogte en geluidssterkte iemands humeur zichtbaar veranderen. Zo maken stijgende toonhoogtes en de inzet van extra instrumenten iemand vrolijk en kunnen mineur-akkoorden ons melancholiek maken. Meer over het onderzoek van de Australiër op de VPRO-website Noorderlicht.
(Erno Mijland, 13.7.04) - [print]
- [naar boven]
North Sea Jazz impressies: Ahmad Jamal Trio
Ouderdom lijkt op de 74-jarige pianist Ahmad Jamal geen vat te krijgen. Tijdens zijn optreden in de Van Goghzaal zaterdag etaleerde hij een jeugdig enthousiasme dat zeer aanstekelijk werkte. De smaakvol in het wit gestoken pianist speelde met veel elan en grandeur, maar toonde zich allerminst blasé of gemakzuchtig. Integendeel, zijn pianospel was sprankelijk fris, verrassend afwisselend en ideeënrijk. Hier was geen sprake van oude successen herkauwen; klassiekers als 'Broadway' kregen in de handen van dit trio vitale, eigentijdse herinterpretaties.
Er was veel interactie op het podium. Jamal stond meermaals op om zijn muzikale companen in ogenschouw te nemen en hun soli met wat handgeklap aan te moedigen. Drummer Idris Muhammad en bassist James Cammack bleken een perfecte, zinderende ritmesectie. Muhammad bewees zijn reputatie als powerhouse op een fraai getuned drumstel. Zo kleurde hij de onweerstaanbare drive van 'Poinciana', Jamals hit uit 1958, met dynamisch gevarieerde malletslagen en subtiel bekkenwerk. Met zijn 'houtdoor-trokken', warme basgeluid zette Cammack in perfecte samenspraak met Ahmads pianolijnen de aantrekkelijke thema's neer.
De onbetwiste ster van de avond was evenwel Ahmad Jamal, die - mede door de sterke arrangementen - volop kon excellereren achter zijn toetsen. Stevig swingend schakelde hij moeiteloos over naar een elegant, lichtvoetig intermezzo, waarin hij de show stal met een fluwelen toucher. Funky blokakkoorden met grote intervallen wisselde hij af met razendsnel vloeiende klavierclusters. Het trio speelde moeiteloos stop-and-go. Op teken van Jamal kon een stuk opeens van karakter veranderen. Chapeau tenslotte voor de uitstekende outro's, die soms geleken op speciaal daarvoor gecomponeerde miniatuurtjes.
Klik hier voor een fotoreportage van dit concert.
Deze recensie is de eerste in een reeks concertverslagen van het North Sea Jazz Festival 2004.
Foto's & tekstbijdragen: Cees van de Ven
(Anoniem, 13.7.04) - [print]
- [naar boven]
De Valkhofaffaire biedt 7 dagen gratis topjazz
Tijdens de komende Zomerfeesten in Nijmegen, die traditiegetrouw de Vierdaagse omlijsten, biedt het Valkhofpark een uitgebreid scala aan pop, dance en jazz. En dat alles gratis toegankelijk!
Vlakbij de ingang van het park is 'Het Portaal' te vinden. Een subsidie van de provincie Gelderland maakt het mogelijk om hier een week lang topconcerten op het gebied van jazz, modern klassiek en improvisatie te bieden. Het spits wordt zaterdagavond 17 juli afgebeten door het eigenzinnige drietal Bennink, Moore & Glerum. Ter illustratie van de diversiteit en het avontuurlijke programma: later die avond is er Poolse electro-jazz met Robotobibok!
Een verdere greep uit het programma: op zondag 18 juli zijn er optredens van pianist Michiel Braam, die solo werk zal spelen van zijn sublieme album 'Michiel vs. Braam', en het intimistische trio van collega-pianist Harmen Fraanje, saxofonist Jasper Blom en bassist Hein van de Geyn. Op maandag 19 juli Willem van Dijks succesvolle formatie jonge musici uit Berlijn en Keulen: Art af Oryx. Dinsdag is er de ruimte voor de intense fusionklanken van Agog. Op donderdag 22 juli wordt India herontdekt met de space jazz van H2BE met onder meer Ben van den Dungen, Michael Varenkamp en Ed Verhoeff.
In 'Het Portaal' wordt de jazzcomponent van de Valkhofaffaire subliem uitgeluid door de onvoorspelbare pianistische ingevingen van Mischa Mengelberg, Martin Fondse's special project Supertap en als klapper op de vuurpijl het trio Vloeimans-Goudsmit-Gudmunsson. Deze heren zullen de luisteraars ongetwijfeld weer de nodige 'kippenvelmomenten' en climaxen bezorgen!
Klik hier voor meer informatie over het programma.
(Anoniem, 9.7.04) - [print]
- [naar boven]
Paulien van Schaik - 'In Summer' (Challenge Records, 2003) ****
Transparant, puur en intiem zijn kenmerken van deze nieuwe cd in triovorm. Naast Paulien van Schaik en Hein van der Geyn horen we de Belg Bert Joris op trompet. Nadat ik het album eenmaal in zijn geheel met genoegen had geconsumeerd, koos ik er vervolgens voor om deze miniatuurtjes met tussenpozen nogmaals nader te beluisteren. Dan ervaar je pas ten volle het talent en het grote inlevingsvermogen van Paulien.
Je moet nogal wat overtuigingskracht en zeggingskracht hebben om met deze minibezetting een cd lang te boeien. Behalve het enigszins vreemde eendje in de bijt 'Retrato Em Branco E Preto' is wederom gekozen voor een selectie van fraaie standards. Het timbre van Pauliens stem is aangenaam en innemend, en met haar uitstekende frasering getuigt ze van haar klasse. De inbreng van Bert Joris is smaakvol en van wezenlijk belang. Hij beschikt over een warme toon op zijn trompet die mooi kleurt en mengt met Pauliens 'ronde' stem en de heerlijk volle toon van bassist Hein van der Geyn.
Wie het trio onlangs hoorde in Jazz in Duketown, kan beamen dat dit trio ook live dezelfde hoge standaard weet te realiseren als op deze cd. Mijn highlights zijn de titelsong 'In Summer' en 'Them Their Eyes'. 'In Summer' is een kleinood voor fijnproevers dat de schare bewonderaars van Paulien van Schaik alleen maar zal doen toenemen.
(Anoniem, 8.7.04) - [print]
- [naar boven]
North Sea Jazz via het web
NPS Jazz verzorgt komend weekend behalve televisie-uitzendingen, ook live webcasts van het North Sea Jazz Festival. Op vrijdag en zaterdag staan de webcams opgesteld in de Paulus Potterzaal, waar artiesten zullen optreden als Amy Winehouse, Amp Fiddler, Tasha's World en Soweto Kinch.
Zondag komt de webcast vanuit de Mondriaanzaal. Behalve een optreden rond de compositie-opdracht aan Harmen Fraanje, zijn hier de studenten van het Haags Conservatorium en Yuri Honing live te volgen. Alle opnamen van deze webcasts, aangevuld met foto's en sfeerverslagen, zullen volgens de NPS ook na het festival voor een groot deel beschikbaar zijn. Klik hier voor de website van NPS Jazz.
(Erno Mijland, 7.7.04) - [print]
- [naar boven]
Erop of eronder voor Jazz op het Dak - vrijdagavond 2 juli
Het werd eronder, want de organisatie besloot vrijdag om de geplande concerten toch maar naar binnen te halen. Een juiste beslissing want de weersomstandigheden waren niet om over naar huis te schrijven. Op één dag een podium opbouwen en inrichten op het dak en dat vervolgens 's middags binnen weer opnieuw doen... voorwaar een klus van formaat! Het publiek was in groten getale op de concerten afgekomen en afgaande op de bijval werden de concerten van het Simon Nabatov Quintet en het Ray Anderson Quartet zeer gewaardeerd. Ikzelf had een andere indruk van deze openingsavond. Aan de programmering heeft het niet gelegen, want het affiche was veel belovend: pianomaestro Simon Nabatov, Ernst Reijseger (cello), Tobias Delius (clarinet en tenorsax), Wolter Wierbos (trombone) en Oliver Steidle (drums).
Nabatov en in mindere mate Reijseger waren de enigen die konden overtuigen. Hun spel was gepassioneerd, hun improvisaties spannend en avontuurlijk. Dit kan niet gezegd worden van Delius en Wierbos. Zij staan vaak vooraan als het gaat om creatief, boeiend en energiek spel, maar vanavond bleven zij veelal onder hun gebruikelijke niveau. In deze gelegenheidsformatie waren zij teveel gekluisterd aan de bladmuziek, waardoor de vrije geest te zeer werd beperkt en hun spel de brille mistte. Ook Reijseger wekte bij mij de indruk dat hij zich niet geheel comfortabel voelde. Misschien dat de matige bijdrage en onvoldoende interactie van Oliver Seidle hieraan mede debet was. Node werd een Michael Vatcher of een Han Bennink (waarmee Nabatov zulke fraaie concerten geeft) gemist. Natuurlijk viel er wel volop te genieten van de formidabele pianistiek van Simon Nabatov, diens composities en rijke klank- en sfeerpallet zijn onomstreden.
De Ray Anderson Pocket Brass Band vormde het sluitstuk van deze eerste dag. De 2004-versie van deze formatie bestond uit Ray Anderson (trombone), Lew Soloff (trompet), Dave Bargeron (tuba) en Dion Parson (drums). Lew Soloff was een lust voor het oor met voortreffelijk spel, boeiende improbetogen en een sprankelende heldere toon in een groot bereik. Anderson daarentegen stelde teleur. Ik kan maar niet warmlopen voor hem. Teveel vorm en te weinig inhoud. Ook Dave Bargeron imponeerde niet en Dion Parson speelde mat, energie- en fantasieloos. Of dit concert uiteindelijk muzikaal toch nog interessante hoogtepunten heeft opgeleverd, betwijfel ik. Uw recensent kon het laatste deel niet bijwonen.
Op de terugreis beluisterde ik de nieuwste cd 'Autumn Music' (Leo Records) van het Simon Nabatov Trio met Ernst Reijseger en Michael Vatcher en de cd van het kwartet van trombonist/componist Nils Wogram 'Construction Field', ook met Nabatov. Adembenemend! Het waren mijn muzikale hoogtepunten van deze avond.
Alle Jazz op het Dak-concerten zijn bij de VPRO te beluisteren. De VPRO-site biedt ook video-fragmenten: klik hier. En hier kunt u een fotoverslag van de gerecenseerde concerten bekijken.
Foto: Cees van de Ven
(Anoniem, 6.7.04) - [print]
- [naar boven]
Indrukwekkende documentaire, rommelige presentatie
Vorige week dinsdagavond puilde het Bimhuis ouderwets uit tijdens de dvd-presentatie van de documentaire 'Last Date', over een sessie in Hilversum in 1964 van de befaamde rietblazer Eric Dolphy. De film, die werd ingeleid door producer René Mendel, weet ook 13 jaar later nog steeds te overtuigen en te ontroeren. Het blijft triest om te zien dat met wat meer aandacht en een betere diagnose het leven van Dolphy wellicht nog gered had kunnen worden, zodat er niet zo'n abrupt einde was gekomen aan een van de meest veelbelovende carrières in de jazzmuziek.
Aansluitend reikte regisseur Hans Hylkema de eerste dvd's uit aan Marianne van de Braak-de Ruijter (weduwe van de legendarische radioman Michiel de Ruijter, die destijds het concert registreerde voor de VARA radio), pianist Mischa Mengelberg en drummer Han Bennink (die Dolphy destijds begeleidden, samen met bassist Jacques Schols). Hylkema kondigde en passant een nieuw project aan: een documentaire over het Bimhuis, waarvoor verrassend genoeg nog geen enkele interesse was getoond vanuit omroepland (dus ook geen subsidie). Met de recettes van de gelimiteerde oplage 'Last Date'-dvd's poogt Mendel alsnog wat financiële armslag te krijgen voor dit interessante nieuwe project.
Daarna was het tijd voor een jamsessie met een nogal vrijblijvend en rommelig karakter. Evengoed was het fijn om Han weer eens op een volledige drumkit te kunnen horen en aanschouwen. Wat blijft die man toch een tomeloze energiebron. Vergelijk dat eens met de nonchalante manier waarop Mengelberg het podium opkomt, zijn plastic tasje op de vleugel plaatst, de aanwezige muzikanten monstert en goedkeurend spaarzame speldenprikken aan de toetsen ontlokt. Verder waren er bijdragen van onder meer Yuri Honing, Benjamin Herman, Wolter Wierbos, Sean Bergin en Arjen Gorter. Ook composities van Dolphy trokken voorbij. Ze riepen beelden op van deze aimabele rietblazer, die op zijn altsax en basklarinet ongetwijfeld feller van leer was getrokken deze avond. De herinnering blijft springlevend.
Klik hier voor een fotoverslag.
Foto: Cees van de Ven
(Anoniem, 6.7.04) - [print]
- [naar boven]
ZomerJazzFietsTour 2004
Op de laatste zaterdag van augustus (dus de 28ste) gaat de 18e editie van de unieke, ludieke en vermaarde Groningse ZomerJazzFietsTour van start. Ten noordwesten van de stad Groningen kan een keuze gemaakt worden uit een 24-tal concerten in middeleeuwse kerkjes, borgen en boerenschuren. Volgens beproefd concept kan de nieuwe jazz per fiets worden verkend.
Ook voor deze editie heeft programmeur Marcel Roelofs de crème de la crème van de hedendaagse nationale en internationale jazzscene naar het hoge noorden weten te halen. Door het programma zijn enkele thematische rode draden gesponnen. Twee saxofoonensembles, het ROVA Saxophone Quartet uit San Francisco en het saxofoonsextet De Zes Winden met onder meer de Amerikaanse saxofonist Andrew White, hebben als hommage aan de onlangs overleden Paul Termos zijn compositie '52 Beats And More' bewerkt.
Speciale aandacht krijgen saxofonist Ab Baars en trombonist Wolter Wierbos. Ab Baars is te beluisteren met zijn eigen groep Kinda Dukish met trombonist Joost Buis en met het nieuwe Michiel Scheen 4tet. Wolter Wierbos is zelfs drie keer te horen: eerst een set met gitarist Franky Douglas, daarna een set met twee talentvolle Duitse musici, saxofonist Matthias Schubert en tubaspeler Carl Ludwig Hubsch. Dit alles onder de noemer 'Wollo's World'. Later op de dag is de trombonist nog te beluisteren in Bik Bent Braam, de spannendste muziekmachine van dit moment.
Saxofonist, componist en organiser Allan Laurillard is uitgenodigd om op drie niveau's te komen werken: met de jeugd van de Stedelijke Muziekschool, met de amateurs van Fanfare De Eendracht en met het professionele ZuiderZee Orkest.
De ZomerJazzFietsTour presenteert deze keer deel 6 in de serie 'De avonturen van Toby en Cor met een drummer'. De formidabele saxofonist Tobias Delius en pianist Cor Fuhler onderzoeken op internationaal niveau de (on)mogelijkheden van drummers. Paul Lovens, Louis Moholo en Tony Buck zijn al geweest. Dit jaar is de Amerikaanse drummer Hamid Drake aan de beurt. Hij werkte onder meer met Fred Anderson, Pharoah Sanders, Ken Vandermark en David Murray.
Het boegbeeld van de moderne jazzscene van Chicago (Ken Vandermark) komt met zijn kwintet voor een eenmalig concert in Nederland naar het kerkje in Niehove. Het is een van de krachtigste post-bop/avant-garde groepen uit Amerika van dit moment.
Voor het volledige programma en relevante informatie klikt u hier.
(Jacques Los, 6.7.04) - [print]
- [naar boven]
Voorbeschouwing North Sea Jazz
Speciaal voor het online muziekmagazine Kindamuzik maakte jazzpublicist Remco Takken een handzame inleiding tot het aanstaande North Sea Jazz Festival. "In de kleine zalen moet je zijn, thuisblijvers hebben altijd ongelijk."
Het hele artikel lees je hier.
(Anoniem, 6.7.04) - [print]
- [naar boven]
Legendarische Blue Note-technicus krijgt Bird Award
De Bird Award Special Appreciation, een onderscheiding van het North Sea Jazz Festival, is dit jaar toegekend aan Rudy Van Gelder, opnametechnicus van het jazzlabel Blue Note Records. Van Gelder wordt algemeen beschouwd als de beste opnametechnicus uit de jazzgeschiedenis, aldus North Sea-organisator Mojo. "Kenmerkend voor zijn opnamen is de rijke, natuurlijke toon van ieder instrument en de duidelijke scheiding tussen hen, waardoor zelfs het kleinste geluidsdetail hoorbaar wordt." Deze opnametechniek is tot nog toe geheim gebleven.
Van Gelder is, zoals zijn naam al doet vermoeden, van Nederlandse afkomst. Zijn ouders emigreerden naar de Verenigde Staten. De bejaarde Van Gelder kan om gezondheidsredenen niet meer reizen. Blue Note-directeur Bruce Lundval komt speciaal over om de prijs tijdens het North Sea Jazz Festival in ontvangst te nemen.
In 1999 begon Van Gelder op verzoek van reissue-producer Michael Cuscuna aan een immense klus: het herbeluisteren en digitaal remasteren van de vele klassieke Blue Note sessies uit de vijftiger en zestiger jaren. Daarmee wist hij zijn herkenbare en alom gewaardeerde sound met een opmerkelijke nieuwe helderheid neer te zetten. De serie reissues is een groot succes; momenteel zijn er in deze Rudy Van Gelder Edition al ruim 100 titels uitgebracht.
Afgelopen week zijn daar nog eens 6 cd's aan toegevoegd. Wat te denken van 'Inner Urge', een album van tenorist Joe Henderson, die pas op hoge leeftijd werd bejubeld als jazz-icoon, maar zijn beste werk uitbracht in de jaren zestig. Of 'Dexter Calling' van zijn collega-saxofonist Dexter Gordon, ook al zo'n gigant. Met 'Breaking Point' bracht trompettist Freddie Hubbard in 1964 zijn meest avontuurlijke album uit, met fraaie bijdragen van de onderschatte altsaxofonist/fluitist James Spaulding.
Kijk op de website van Blue Note voor meer informatie. In juli volgen overigens nog 12 nieuwe titels in deze serie, dus dat wordt weer sparen. Al hoef je het voor de prijs (zo'n 8 euro per stuk) niet te laten...
Met dank aan: A4 (Omroep.nl)
Foto: Tak Tokiwa, www.bluenote.com
(Anoniem, 5.7.04) - [print]
- [naar boven]
Volop kwaliteit bij Jazz in Duketown 2004
De jongste editie van dit jazzfestival in Den Bosch ligt alweer ruim een maand achter ons, maar de herinneringen blijven springlevend, de beelden staan nog steeds scherp op het netvlies en de papillen tintelen nog na van de diverse genoten klankkleuren...
De manier waarop gitarist Anton Goudsmit, saxofonist Efraïm Trujillo, bassist Jeroen Vierdag en drummer Martijn Vink (kortweg: A4) het festival op vrijdagavond 28 mei in het Muziekcentrum openden was onvergetelijk. Het enthousiasme en speelplezier spetterde van het podium tijdens een intense set met weinig rustpunten, maar vol catchy, funky composities, de meeste geschreven door Anton. De ritmetandem Vierdag-Vink stond garant voor een stevig doortimmerd fundament, waarop Goudsmit zich heerlijk kon uitleven met zijn gloedvolle, 'doorvoelde' spel. Prachtig om te zien hoe hij af en toe explodeerde op Hendrixiaanse wijze. Fraai ook de manier waarop verschillende maat-soorten soms samenkwamen en het subtiele dynamiekgebruik. En bovenal met een onbedaarlijke, 'jubelende' swing. Jammer alleen dat Trujillo in de geluidsmix af en toe wat ondersneeuwde, want ook hij was duidelijk op dreef.
En dan was daar de Duitse wondertrombonist Nils Wogram met zijn Root 70 (zo genoemd omdat alle bandleden in de jaren zeventig zijn geboren). Het viertal bracht een uitgebalanceerde set, waarbij de nadruk lag op hun laatste cd 'Getting Rooted'
(zondermeer een klassieker in wording), aangevuld met wat nieuwe composities. Alles aan deze formatie ademt kwaliteit: het samenspel, de toonvorming, de thema's, de instrumentbeheersing, de voicings van de instrumenten... Hayden Chisholm haalt een welhaast fluwelen klank uit zijn altsax en basklarinet; zijn geluid is puur, intiem en onmetelijk cool in de positieve zin des woords. Hij krijgt daartoe ook alle ruimte van bassist Matt Penman en drummer Jochen Rückert, die de zaak dynamisch 'klein' weten te houden en zo veel ruimte geven aan beide blazers. Een ritmesectie voor fijnproevers, deze twee weergaloze 'kleurmakers'. En dan Wogram zelf, welke superlatieven kun je uit de kast halen voor deze innemende man? Het zou een enorme kast moeten zijn, zoveel is zeker. Want zijn trombonespel is ongelooflijk soepel en zijn toonzetting op het instrument is ongekend. Hij beheerst de trombone in al zijn facetten. Weet evenals Chisholm schitterende boventonen aan zijn instrument te onttrekken en mengt qua klank fenomenaal met eerstgenoemde. En dan die multigelaagde composities, immer uitgaande van een sterke melodie. "Van een hemelse schoonheid", zoals mijn vader terecht opmerkte.
Foto's: Cees van de Ven
(Anoniem, 3.7.04) - [print]
- [naar boven]
Jazzmusici te gast bij BNR
Hans Dulfer, Sean Bergin en Denise Jannah zijn enkele van de muzikale gasten die de komende twee maanden de zomerprogrammering van BNR Nieuwsradio live zullen opluisteren. Tot en met 28 augustus zendt de omroep dagelijks live uit vanuit het Concertgebouw in Amsterdam tussen 09.00 en 18.00 uur. Deze uitzendingen zijn gratis toegankelijk voor het publiek.
Bron: Radio.nl
Foto: Cees van de Ven
(Erno Mijland, 2.7.04) - [print]
- [naar boven]
Maartje den Breejen van Het Parool vroeg pianist/bassist Ernst Glerum welke vijf platen hij mee zou nemen als hij naar een onbewoond eiland zou worden verbannen. Klik hier om te lezen welke dat zijn...
Foto: Cees van de Ven
(Erno Mijland, 1.7.04) - [print]
- [naar boven]
Snelle snaren
Dat ging vlot. Gisteren twee setjes snaren besteld voor mijn akoestische gitaar en vandaag al binnen per post. En dan ook nog die geestige naam: Lord of the Strings. Kortom, een internetwinkel die wel eens genoemd mag worden. Bezoek hier de website.
(Erno Mijland, 1.7.04) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...