Ilja Reijngoud - 'Untamed World' (Maxanter, 2008)
Opname: 2007
Een traktatie voor de liefhebbers van het smeuïge geluid van de trombone. Er doen er hier maar liefst zeven mee (waarvan eentje in de bas-variant). Onder aanvoering van Ilja Reijngoud horen we een trombonesectie met verder Bart van Lier, Jörgen van Rijen, Jan Oosting, Evert Josemanders en Lode Mertens; Martin van den Berg speelt bastrombone. De heren worden ondersteund door een kwartet met Martijn van Iterson (gitaar), Rob van Bavel (piano en Fender Rhodes), Marius Beets (bas) en Marcel Serierse (drums).
Reijngoud schreef en arrangeerde zeven nieuwe stukken, en verder horen we de standard 'Stella By Starlight'. Het klinkt allemaal zoals te verwachten: als een bigband zonder trompetten en rieten, stevig, warm, overtuigend. Het meeste solowerk is voor Reijngoud zelf; van de trombonecollega's krijgt alleen Bart van Lier soloruimte, en ook de leden van het begeleidende viertal zijn solistisch te horen. Maar de hoofdrol is eigenlijk voor het ensemble, dat excelleert in scherp geschreven arrangementen, gedragen door de door de wol geverfde ritmesectie.
Deze recensie was eerder te lezen in HVT Magazine.(Anoniem, 11.5.08) - [print]
- [naar boven]
Nauwelijks avant-garde jazz op North Sea Jazz 2008
Het North Sea Jazz Festival, dat op 11, 12 en 13 juli plaatsvindt, heeft zich ontwikkeld tot een groots internationaal evenement. Het is in de loop der jaren gegroeid naar vijftien concertzalen, circa dertienhonderd musici en een bezoekersaantal dat jaarlijks tussen de vijfenzestigduizend en zeventigduizend ligt. Sinds 2006 wordt het festival bovendien in een nieuwe en ruimere locatie georganiseerd: Ahoy Rotterdam.
North Sea Jazz staat wereldwijd bekend om haar vele muzikale genres, variërend van traditionele New Orleans jazz, swing, bop, free jazz, fusion, avant-garde jazz en electronic jazz. Maar ook blues, gospel, funk, soul, r&b, hiphop, world beat en latin komen in het tweede weekend van juli aan bod. Het gehele populaire muziekspectrum komt aan bod, met uitzondering van Duitse schlagers, smartlappen, Franse chansons, André Rieu en nog zo het één en ander.
Behalve de gebruikelijke wel of niet aan jazz gelieerde publiekstrekkers als: Bobby McFerrin, Christina Branco, Sergio Mendes, George Benson, Alicia Keys, Paul Simon en Joe Jackson is er voor de rechtgeaarde jazzliefhebber nog een ruime keus aan spraakmakende en interessante jazzformaties. Om er dan maar enkele te noemen: Bennie Wallace's Disorder At The Border, Bobby Hutcherson Quartet, Rudresh Mahanthappa Quartet, Mark Helias' Open Loose, Wayne Shorter Quartet, Charlie Haden Quartet West, David Sanchez Group, Charles Lloyd Quartet, David S. Ware New Group en Paul Bley.
De Nederlandse bijdrage is wat bescheiden, maar wel kwalitatief hoog, met onder anderen New Cool Collective, Jeroen van Vliet (hij kreeg dit jaar de compositieopdracht), Boy Edgar Prijs-winnaar Pierre Courbois, Bik Bent Braam, Willem Breuker Kollektief, Toon Roos Quartet 'Love Revisited' en Greetje Bijma & Jasper van 't Hof.
Helaas valt er voor de avant-garde ingestelde 'jazzer' amper wat te beleven tijdens dit festival. In slechts enkele grotere formaties is wel ruimte te vinden voor avant-garde improvisaties en samenspel: Flat Earth Society meet Jimi Tenor, Nublu Orchestra en de al eerder genoemde groepen van Braam en Breuker. Is het uit onwil of onwetendheid, of is het commercieel niet aantrekkelijk om musici als Anthony Braxton, Fred Anderson, Henry Threadgill, Cecil Taylor, Dave Douglas en Tim Berne uit te nodigen? Het zal toch niet zo zijn dat door het programmeren van meer hedendaagse impro het aantal bezoekers aanzienlijk zal afnemen? Een gemiste kans!
Klik hier voor uitgebreide informatie over het programma.
(Jacques Los, 10.5.08) - [print]
- [naar boven]
Spannende Science Friction
Tim Berne & Science Friction, zaterdag 19 april, Bimhuis, Amsterdam
Altsaxofonist Tim Berne componeert, heeft een aantal working bands en speelt al lang samen met een aantal vaste muzikanten. Dat zijn vooral drummer Tom Rainey, keyboardist Craig Taborn en gitarist Marc Ducret. Met hen werkt hij in zijn band Science Friction. Deze band heeft haar roots in de New Yorkse scene en speelt voornamelijk composities van Berne gericht op hedendaagse jazz, met interessante melodielijnen en tamelijk gestructureerde vrije improvisatie.
Berne's composities hadden een zorgvuldige opbouw, maar waren qua klanksfeer en door de vele zijsprongen en tempo's nooit voorspelbaar. De band werkte regelmatig op gecontroleerde wijze (maar niet té) naar een kokende apotheose toe. Dan was het een woest pulserende harmonische massa waarin alle muzikanten een gelijk deel hadden. Er werd dan wel veel van blad gespeeld, maar men nam ook ruimte voor improvisatie. Dat veranderde soms de dynamiek op het podium, de muzikanten sloten dan heel geconcentreerd aan op elkaar.
De tamelijk bescheiden overkomende Berne was door zijn solo's in het hoge register, steeds herhaald in een loop, zeer expressief en dynamisch aanwezig. Fransman Ducret was kortgeleden ook op het Utrecht Jazzfest (met cellist Hank Roberts en drummer Jim Black). Hij werkte subliem samen, intens oplettend vulde hij prachtig aan en in. Ook hier weer. Ducret, supergeconcentreerd, hield Taborn en Berne haarscherp in de gaten. Omgekeerd manoeuvreerde Berne ook heel sensitief om Ducret heen als deze prominenter aanwezig was. Ducrets solos waren werkelijk uitzinnig.
Taborn is een tovenaar op de Fender. Hij legt op de juiste momenten de accenten en zet bezwerende lijnen uit. Taborn versterkte Ducret en vice versa. Ze werkten schitterend samen en lieten elkaar tegelijkertijd voldoende de ruimte. Hierdoor bleef de harmonische basis goed ruimtelijk en open. Taborn had een aantal geweldig sterke solo's. Hij liet zich stevig meedrijven op de pulserende ritmes van Rainey, die als altijd zeer gedreven was en in hechte samenwerking met de rest van de band. Steeds inventief, soepel en melodieus, bewoog de drummer moeiteloos tussen uitersten: van gevoelige effecten tot ongemeen strak en pulserend.
Het enthousiaste Bimhuis verleidde de band nog tot een toegift. Over het fenomeen toegift lopen de meningen uiteen en Tim Berne riep nog dat Science Friction "the world's worst encore band" was. Maar deze fluwelige encore was een heerlijke nightcap.
(Margretha van den Bergh, 9.5.08) - [print]
- [naar boven]
Dossier Chet Baker blijkt vernietigd
Het onderzoeksdossier over de dood van jazzlegende Chet Baker, op 13 mei precies twintig jaar geleden, blijkt vernietigd te zijn. Dit kregen de erven Baker onlangs te horen na een zoektocht langs tal van Nederlandse instanties. De weduwe Carol Baker twijfelt nog steeds over de doodsoorzaak van de muzikant die in 1988 uit raam viel van het Amsterdamse Prins Hendrikhotel.
De Amsterdamse politie, die onderzoek deed naar de dood van de Amerikaanse jazztrompettist, heeft het dossier al in het begin van de jaren negentig vernietigd tijdens een reorganisatie. Volgens het Amsterdamse Stadsarchief, waar normaal gesproken de dossiers terechtkomen, is dit zeer ongebruikelijk. De Amsterdamse politie bevestigt dat doorgaans de dossiers langer worden bewaard.
Uit onderzoek van de politie is in 1988 vast komen te staan dat de verslaafde trompettist bij ongeluk uit het raam is gevallen. Moord of een misdrijf werden uitgesloten en over zelfmoord werd in het geheel geen uitspraak gedaan, hoewel dit ook niet kon worden uitgesloten. Volgens voormalig brigadier-rechercheur Rob Bloos, die destijds het onderzoek naar de dood van Baker leidde, was het een duidelijk zaak. Er waren geen sporen van een misdrijf, en gezien het drugsgebruik van Baker, was hij mogelijk in een roes uit het raam gevallen.
Jhames Lee, de worldwide manager van het Chet Baker Estate die namens de weduwe Baker onderzoek doet naar de doodsoorzaak, neemt daar geen genoegen mee. Hij hoopte juist dat het dossier helderheid over de zaak zou verschaffen. Behalve tegen de politie richt Lee zich ook tegen 'iedereen die in Nederland van Chet Baker profiteert'. Zoals zijn voormalige impresario en platenbaas, de familie Wigt in Wageningen, en het Nederlands Jazz Archief. Maar ook de huidige eigenaar van het Prins Hendrikhotel, die volgens Lee Bakers dood exploiteert door een Chet Baker-kamer aan te bieden en ansichtkaarten te verkopen.
Bron: De Volkskrant(Maarten van de Ven, 9.5.08) - [print]
- [naar boven]
Jazz op verzoek #5
Jazz in Duketown 2007
Het VPRO-radioprogramma Jazz@vpro besteedde vorig jaar een aantal avonden aandacht aan het festival Jazz in Duketown, dat vandaag start in de binnenstad van 's-Hertogenbosch en waar liefhebbers van jazz en aanverwante stromingen gratis kunnen genieten van vele interessante concerten (klik hier voor een programmaoverzicht).
Zoals elk jaar waren ook tijdens de vorige editie de concerten in de Toonzaal smaakmakend en verrassend. Zoals bijvoorbeeld het Duitse trio [em], waarover onze recensent schreef: "Hun enthousiasme en drive is ongeëvenaard. Het is fysiek merkbaar hoe deze drie jonge honden zich op het repertoire storten. Interactie, goed naar elkaar luisteren, acute reactie en formidabele instrumentbeheersing: ziedaar [em]'s trioconcept." Met pianist Michael Wollny, bassiste Eva Kruse en slagwerker Eric Schaefer. Klik hier om dit concert te beluisteren.
De Talking Cows zijn druk bezig met hun tweede cd, die later dit jaar moet gaan verschijnen. Vorige maand liet dit viertal - Frans Vermeerssen (tenorsax), Robert Jan Vermeulen (piano), Dion Nijland (bas) en Yonga Sun (drums) in een concert in de Lindenberg in Nijmegen horen dat ze erin geslaagd zijn, om in hun toch onmiskenbaar eigen sound nieuwe ingrediënten te integreren. Zo hoorden we samba-, calypso- en walsinvloeden. Vorig jaar traden zij ook op in de Toonzaal tijdens Jazz in Duketown. "Op de Blue Note-periode georiënteerde straight jazz met een vleugje free jazz", aldus onze recensent. Beluister dit concert hier.
Een absoluut hoogtepunt van de vorige editie vormde het concert van Azul, de formatie van de Portugese bassist Carlos Bica. "Het trio, met gitarist Frank Möbus en drummer Jim Black, verzorgde een spectaculair optreden. Rock, soul, pop, filmmuziek. Een zo nu en dan ontketende Möbus en de immer waanzinnig inventief drummende Jim Black veroorzaakten een welhaast magische luisterervaring. En laat Bica maar plukken en strijken. Azul dus, een effectief en compact trio dat het publiek vijf kwartier in de greep hield." Klik hier om dit concert te beluisteren.
Andere Jazz in Duketown-concerten die zijn te beluisteren bij Jazz@vpro: New Niks, Lars Dietrich Group en Natalio Sued 4.
Meer weten?
Klik hier voor een uitgebreid verslag van Jazz in Duketown 2007 door Jacques Los, met fotoverslagen van Maarten Jan Rieder en Cees van de Ven.
(Maarten van de Ven, 9.5.08) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...