Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Jasper Le Clercq (foto: Cees van de Ven)Emile Visser (foto: Cees van de Ven)

Zapp goes Take Ten

Violist
Jasper le Clercq en cellist Emile Visser, twee leden van het Zapp Strijkkwartet, laten hun licht schijnen over een tiental vragen in onze rubriek Take Ten. Hun collega Oene van Geel ging hen reeds voor. Dat ze goed met elkaar overweg kunnen moge blijken uit dit citaat van Le Clercq: "Oene van Geel inspireert me niet alleen als muzikant, maar ook door te laten zien hoe je als mens muzikant kan zijn." Nu alleen Jeffrey Bruinsma nog een keer zien te strikken...

(Anoniem, 28.2.05) - [print] - [naar boven]



Pat Metheny - 'Way Up'

Nieuw album gitarist Pat Metheny

De release van Metheny's nieuwe album 'Way Up' is de aanleiding voor een groot interview met Pat Metheny vandaag in de New York Times. Het nieuwe album, Metheny's eerste voor het label Nonesuch Records, kent naast de vertrouwde namen een bijzondere bezetting van jonge muzikanten: Cuong Vu op trompet, Antonio Sanchez op drums (beiden eerder te horen op 'Speaking Of Now') en Gregoire Maret op harmonica. 'Way Up' is een ambitieus project dat bestaat uit een 68 minuten 'doorgecomponeerde suite' en kent geen herhalingstekens. De bijbehorende toernee is inmiddels vanuit Toronto van start gegaan. Op 7 (uitverkocht) en 8 juni speelt de Pat Metheny Group in de Vredenburg te Utrecht. Het hele interview lees je
hier (wel even gratis registreren als je dat nog niet gedaan hebt).

Meer weten?
  • De website van website van Pat Metheny.

    Bijdrage van Erno Elsinga

    (Erno Mijland, 25.2.05) - [print] - [naar boven]



    Opening Bimhuis bij Vrije Geluiden

    Het VPRO-televisieprogramma Vrije Geluiden besteedt komende zondag aandacht aan de opening van het nieuwe Bimhuis, medio februari van dit jaar. Directeur Huub van Riel vertelt over de bouw, verhuizingen en plannen en uiteraard is er ook live-muziek te zien en te horen. Zo komen Trio Braam-De Joode-Vatcher, Misha Mengelberg, Maarten Altena en Corrie van Binsbergen aan bod. Uitzending: zondag 27 februari om 11.00 uur op Nederland 3.

    In maart besteedt ook 4FM Jazz op de radio aandacht aan de opening van de Amster-damse jazztempel. In zes uitzendingen - de VPRO telt er zelf vijf, maar noemt er zes - worden concerten uitgezonden van onder anderen Evelyna Petrova, Cyro Baptista's Beat The Donkey en het Nils Petter Molvaer Quartet. Voor een overzicht van de programma's, klik
    hier.

    (Erno Mijland, 25.2.05) - [print] - [naar boven]



    Stichting Jazz & Impro Nijmegen

    Dubbelconcert Vloeimans-Reijseger in The Shuffle

    Stichting Jazz & Impro Nijmegen pakt aanstaande zondag flink uit met een bijzondere combinatie van twee van de allerbeste improvisatoren uit de Nederlandse jazzmuziek: trompettist Eric Vloeimans en cellist Ernst Reijseger. Beiden kennen elkaar van het trio Fugimundi, waarin ook gitarist Anton Goudsmit speelt.

    Vloeimans heeft zich de laatste jaren geprofileerd als een musicus van internationale allure. Hij speelt in tal van formaties en toont zich een veelzijdig blazer. Commiteren aan een bepaalde stijl doet hij zich niet, of het zou zijn eigen stijl moeten zijn. Ernst Reijseger speelt al cello vanaf zijn achtste. Zijn manier van spelen is volkomen uniek te noemen, met een flinke dosis humor en zonder aanziens des instruments: hij bespeelt de cello als een gitaar, zet wasknijpers op zijn snaren, gaat staan 'zagen', klopt en beukt naar believen op de body, maar weet net zo makkelijk te ontroeren met intiem spel.

    Beide improvisatoren verstaan bovendien de kunst van het componeren; ze brengen sterke melodieën in vaak verrassende arrangementen. Kortom, dat belooft wat in café The Shuffle aan de Berg en Dalseweg 200 te Nijmegen. De aanvang is 16.00 uur en de entree bedraagt € 10,00.

    Meer weten?
  • Foto's en recensies van optredens van Fugimundi uit februari en maart 2003.
  • De websites van Eric Vloeimans en Ernst Reijseger.

    (Anoniem, 25.2.05) - [print] - [naar boven]



    Big Jazz Night wil jongeren interesseren voor jazz

    Komende zaterdag wordt in Breda voor de eerste keer de Big Jazz Night georganiseerd. Tijdens het evenement treden twee lokale bands samen op: Jazz Connection en Bosco. Hiermee ontstaat een big band van 17 musici die een aantal speciaal voor het evenement geschreven arrangementen en eigen composities ten gehore zullen brengen. De festival-organisatie wil met de Big Jazz Night een jonger publiek interesseren voor jazz en hoopt dat te bereiken met de programmering, waarin jazz wordt gebracht met veel show en aansprekende vocalisten. Ook een DJ ontbreekt niet. Het evenement in café Publieke Werken begint om 21.00 uur.

    (Erno Mijland, 24.2.05) - [print] - [naar boven]



    Rita Reys - 'Beautiful Love'

    Rita Reys - 'Beautiful Love' (Fieldwork Records, 2004) ****

    Zij heeft met deze opname bewezen dat de tand des tijds nog geen vat heeft op haar stem. Die klinkt ronder, milder maar nog steeds vitaal en sprankelend. Ze kan het predi-caat Lady Jazz nog steeds met ere dragen! Rita Reys is en blijft one of a kind. Op dit album is ze in een uitstekende en stralende vorm. Ze heeft de eigenschap je met haar stem te verblijden, zoals bijvoorbeeld in 'You're My Everything'.

    Voor deze cd heeft ze niet gekozen voor repertoire dat iedereen van haar eerdere opnamen kent, maar ze selecteerde met zorg en smaak interessant materiaal dat haar past als een handschoen. Haar uitstekende timing en frasering zijn genoegzaam bekend en nog steeds aanwezig. Swingende up-tempo stukken worden afgewisseld met lekker lui gezongen ballads als 'I Get Along Without You Very Well'. Rita Reys is nog steeds van bijzondere klasse en ongetwijfeld een voorbeeld, inspiratiebron en referentie voor veel Nederlandse jazzvocalisten van de jongere generatie.

    Zoals het een Lady betaamt omringt zij zich met heren van stand! Peter Beets op piano, Martijn van Iterson op gitaar en Ruud Jacobs op contrabas. Need I say more? Ik dacht het niet. De opname is uitstekend. Een prachtig schijfje voor fans, liefhebbers en nieuws-gierigen die willen vernemen hoe een tachtigjarige
    Lady Reys nog steeds weet te boeien. Het album is opgedragen aan Pim Jacobs, Rita's Beautiful Love!

    (Anoniem, 24.2.05) - [print] - [naar boven]



    Paul van Kemenade (foto: Maarten van de Ven

    Paul van Kemenade tourt met Afrikanen

    Het Paul van Kemenade Quintet begint op vijf maart aan twee tournees met Afrikaanse ensembles: een Zuid-Afrikaans kwartet bestaande uit Sonti Mndebele, Feya Faku, Sydney Mnisi en Bhekisisa Khoza en de drie gebroeders Les Frères Guissé uit Senegal, waarmee Van Kemenade al eerder optrad en een album opnam. Alle optredens van de tournees staan vermeld in onze concertagenda.

    Ondertussen werkt Van Kemenade aan een project met de titel 'Strings Get Wings', onder andere met strijkers Oene van Geel en Emile Visser.

    Meer weten?
  • Foto's van optredens van het Paul van Kemenade Quintet met Les Frères Guissé van 2002 en 2003
  • De website van Paul van Kemenade.

    (Erno Mijland, 24.2.05) - [print] - [naar boven]



    Jasper Stadhouders (foto: Erno Mijland

    Brabants Jazz Orkest: ontspannen, geestig en dynamisch
    maandag 21 februari 2005, Wilhelmina, Eindhoven

    Blues, swing en shuffle, een bont gezelschap van twintig professionele jazzmuzikanten, door de wol geverfde amateurs, piepjonge talenten en een relaxte sfeer: dat waren de belangrijkste ingrediënten tijdens dit Jazzpower-concert van Het Brabants Jazz Orkest.

    Voorafgaand aan het optreden brachten de twee benjamins van het orkest - gitarist Jasper Stadhouders (foto) en drummer Onno Govaert - samen met bassist Ludo van de Winkel een kort voorprogramma met werk van onder andere Björk en Harmen Fraanje. Aardig, maar niet meer dan dat.

    Hierna was het tijd voor het volledige orkest. Het Brabants Jazz Orkest tourt momenteel door Nederland met een programma dat louter bestaat uit werk van Toshiko Akiyoshi, geboren in Japan, opgegroeid in China en thans werkend vanuit Amerika. Haar verschil-lende achtergronden kwamen tot de verbeelding sprekend terug in de muziek. De op Amerikaanse leest geschoeide big band-klanken werden vermengd met oosterse elementen, onder andere uitgewerkt in solo's op dwarsfluit. De botsing tussen twee culturen werkte vaak geestig uit. Muzikale grapjes in de arrangementen deden denken aan het big band-werk van Charles Mingus. Maar ook met een break van één verstilde noot op piano tussen het muzikale blazersgeweld, wist het orkest een glimlach te veroveren op het publiek.

    De avond draaide vooral om vijftien paar longen. Krachtig blazend, met haarscherp getimede korte stoten èn warme baden van koperklanken... zo realiseerde het orkest een brede dynamiek. Er was ook ruimte voor solo's, bijvoorbeeld voor gastmuzikant Dick de Graaf, die indruk maakte als 'allesblazer' op de tenorsax, de sopraansax en de dwarsfluit. Het orkest straalde maandag vooral veel plezier uit. Muzikanten die even niet aan de beurt waren, maakten grapjes onder elkaar en de soms nog wat bescheiden solisten werden aangemoedigd met enthousiaste yells.

    Voor dirigent Jeroen Doomernik was het een rustige avond. Zijn werk - het smeden van een hechte eenheid van twintig individuen - zat er al op. Met de handen in elkaar gevouwen luisterde hij aandachtig - soms meedansend - naar het werk van zijn muzikanten. Hij had zelfs tijd een glas water te halen voor een van hen. Alleen bij de overgangen kwam hij in actie met spaarzame handgebaren.

    Deze recensie verscheen eerder in Eindhovens Dagblad.

    Meer weten?
  • Recensie van een optreden van dit orkest in Paradox, Tilburg op maandag 27 december 2004.
  • De website van het Brabants Jazz Orkest.

    (Erno Mijland, 24.2.05) - [print] - [naar boven]



    Ken Vandermark (foto: Maarten van de Ven)

    Ken Vandermark over Sonore

    Afgelopen zondag nog te zien geweest in het SJU Jazzpodium met
    Sonore: Ken Vandermark, 'onze' energieke saxofonist uit Chicago. Hij speelde daar samen met rietblazers Peter Brötzmann en Mats Gustafsson, twee andere grootheden binnen de hedendaagse improvisatiemuziek. Het trio onderzoekt de ritmische, melodische en texturale mogelijkheden van hun blaasinstrumenten.

    Kindamuzik publiceerde onlangs een interessant interview met Ken Vandermark over Sonore.

    (Anoniem, 23.2.05) - [print] - [naar boven]



    "Het hele album is doortrokken van verdriet, gemis en verlangen en ook van liefdesverdriet, want er is ook veelvuldig sprake van een geliefde die haar heeft verlaten en dan is ze nog zwanger ook." Maartje den Breejen van Het Parool over 'Muzyka', het nieuwe album van Francien van Tuinen. Klik hier voor de hele recensie.

    (Erno Mijland, 22.2.05) - [print] - [naar boven]



    Fraanje bundelt oefeningen voor muzikanten

    Een nieuw initiatief van pianist Harmen Fraanje: een website waarop muzikale oefeningen en thema's als pdf-bestand beschikbaar worden gesteld voor iedereen die geïnteresseerd is in het oefenen en schrijven van (geïmproviseerde) muziek. "Enige tijd geleden ben ik begonnen met het categoriseren van de oefeningen die ik deed. Ik kreeg het idee dit materiaal op een website te zetten: misschien zouden andere mensen erdoor geïnspireerd raken." Fraanje hoopt dat andere muzikanten het initiatief willen steunen door bijdragen te leveren. Op dit moment doet drummer Hans van Oosterhout dat al. Ook Jesse van Ruler zal binnen kort bijdragen leveren. Klik
    hier om de website te bezoeken.

    (Erno Mijland, 22.2.05) - [print] - [naar boven]



    Greetje Kauffeld (foto: Cees van de Ven)

    Portret jazzdiva Greetje Kauffeld bij NPS Output

    Woensdagavond in NPS Output een documentaire over zangeres Greetje Kauffeld. Er zullen beelden te zien zijn van een concert in Amsterdam en van haar werk als docente aan het conservatorium. Daarnaast is er veel archiefmateriaal van haar te zien.

    Als kind al weet Kauffeld dat ze zangeres wil worden. Als jong meisje, luisterend naar de radio, is ze helemaal in de ban van Doris Day, Frank Sinatra en Nat King Cole. Op haar zeventiende krijgt Greetje een vaste baan bij toporkest The Skymasters. Ze vertrekt naar Duitsland en maakt daar furore. Begin jaren zeventig keert ze terug in eigen land en maakt opnamen met het Metropole Orkest en de RIAS big band in Berlijn. De ballad wordt het terrein waarop ze zich het meest thuis voelt.

    De uitzending begint om 00.15 uur op Nederland 3.

    (Anoniem, 22.2.05) - [print] - [naar boven]



    John Engels (foto: Cees van de Ven)

    John Engels is kleurenblind

    Engels liep van huis weg en vertrok op zijn zeventiende naar het buitenland. Op tournee met de Surinaamse saxofonist Kid Dynamite, als enige blanke in het orkest. "Tja, dat was in die tijd misschien wel bijzonder, daar heb ik me eigenlijk nooit in verdiept. Ik ben kleurenblind, zeg ik altijd. (...) Als ik lekker zit te spelen kom ik in een andere dimensie terecht en dat is het mooiste wat er is. Alleen denk ik soms: van mij hoeft het niet meer. Misschien zou ik er even uit moeten, rust nemen. Maar ja, na vier dagen vakantie word ik knettergek, dan wil ik weer spelen. (...) Als ik nu dood zou omvallen, is mijn leven mooier geweest dan ik ooit had kunnen dromen."

    Lees
    hier het openhartige interview van Tanya Wijngaarde met deze sympathieke drummer.

    (Anoniem, 21.2.05) - [print] - [naar boven]



    Charlie ParkerConcertzender

    Charlie Parker-maand bij de Concertzender

    Wat Annie MG Schmidt voor het kinderboek was, was Charlie Parker voor de saxofoon: welke jazzliefhebber voelt geen lichte staat van opwinding bij het beluisteren van zijn zieleroerselen? Op 12 maart 1955 overleed de legendarische altsaxofonist, nu bijna 50 jaar geleden. Reden genoeg voor de Concertzender om zijn muziek in de maand maart uitvoerig te belichten. En dan zal niet alleen Parker zelf aan bod komen, maar ook musici bij wie zijn invloeden doorklinken of die hem eren door zijn muziek te spelen.

    Een greep uit het programma. Er zijn een drietal live-concerten: 'Parker in Jazz at the Philharmonic 1949', Parker in Zweden met de Swedish All Stars in 1950, en 'Bird meets Dizzy & Chet' met live-opnamen uit Los Angeles, 1952. Verder onder meer: Paul Desmond interviewt Charlie Parker (1954); 'Comin’ from Kansas City', een impressie van het muziek-leven in de jaren '20 en '30 in de stad die Charlie Parker voortbracht; rockmusici met Parker's muziek; Harold Jefta als Parker's dubbelganger in Zuid-Afrika in 'Parker meets Cape Town', en een special over Parker en latin-percussionisten in het vrijdagavond-programma 'Mambo!'.

    En dan komt er nog een heel bijzondere jazznacht: saxofonist Dean Benedetti was diep onder de indruk van Parker en hij vroeg hem in 1947 toestemming om tijdens zijn concerten opnamen te mogen maken. Om ruimte op zijn disc-recorder te besparen nam hij alleen de solo's van Charlie Parker op. Het werd een omvangrijk en curieus document, waarvan een gedeelte op 7 cd's is uitgebracht. In de nacht van 11 op 12 maart compleet te horen bij de Concertzender. Een unieke kans voor de Parker-diehards!

    Klik
    hier voor een overzicht van alle Parker-programma's bij de Concertzender. Meer informatie kunt u vinden op hun website.

    (Anoniem, 21.2.05) - [print] - [naar boven]



    Harry Velleman doet oproep aan NPS Output

    Harry Velleman is boos. De Artist & Repertoire - Product Manager Jazz van Munich Records is al meer dan 30 jaar gemotiveerd voor en door (jazz-) muziekwerk. Vandaag stuurde hij een bericht aan Willem van Beusekom, algemeen directeur TV, Radio en Nieuwe Media van de NPS. Hierin doet hij een dringende oproep om jazzuitzendingen niet weg te moffelen op onmogelijk late tijdstippen: "Het is echt schandalig dat met zorg gemaakte portretten rond gerenommeerde en gerepecteerde rasmuzikanten zoals John Engels en Greetje Kauffeld pas tegen één uur 's nachts worden uitgezonden. (...) Het is toch te bizar voor woorden om die luttele resterende minuten die er nog aan jazz op de Nederlandse tv zijn op een zo laat tijdstip te programmeren." Lees
    hier zijn brandbrief.

    (Anoniem, 20.2.05) - [print] - [naar boven]



    Maria Schneider - 'Concert In The Garden'

    Maria Schneider - 'Concert In The Garden' (ArtistShare, 2004) ****

    Congratulations Maria Schneider! Zij is de eerste artiest die een
    Grammy ontvangen heeft voor een cd die verkocht is via het internet. Voor de muziekdienst ArtistShare is
    dit een behoorlijke steun in de rug. De Grammy Award is immers de meest prestigieuze muziekprijs in de Verenigde Staten. Uitgangspunt van ArtistShare is allereerst het terug-dringen van het kopiëren. Fans en andere geïnteresseerden betalen bij voorintekening de artiest voor het creatieve proces en het resultaat in de vorm van een cd-opname. Het versterkt tevens de band tussen gemotiveerde liefhebbers en de artiest en vice versa.

    Welnu, in dit geval zullen de bezitters van deze magnifieke cd geen spijt hebben gehad. Maria Schneider heeft met haar 'Concert In The Garden' immers een belangwekkende en persoonlijke jazzpartituur geschreven. Hiermee voegt ze zich in het gezelschap Charles Mingus, Gil Evans, Carla Bley, Bob Brookmeyer en consorten.

    Met dit puik opgenomen album kan men zich laven aan de talenten van colorist Maria Schneider. Ze schetst en schildert met fraaie tinten en kleurt haar motieven, lijnen en soundscapes afwisselend impressionistisch, figuratief en non-figuratief, maar altijd trans-parant en sterk beeldend. Gracieus is het superlatief dat bij haar schrijfstijl en dit album past. Haar orkest is bekwaam, soepel en volgzaam. Je proeft betrokkenheid in fraai uit-gebalanceerde collectieven en sensitieve individuele improvisaties. Zoals Ingrid Jensen op flügelhorn en Charles Pillow op sopraansax in 'Pas De Deux': meditatief en breekbaar, in een tempo dat bijna stokt. Jensen blaast hier met een mooie toon en uitstekende instrumentbeheersing een spannende dialoog met Pillow, op basis van een met zorg opgemaakt 'bedje' van het orkest. Een juweeltje en een trompetiste van formaat!

    Maria Schneider is regelmatig in Europa te gast en werkt dan met orkesten van naam, zoals het Metropole Orkest en het Brussels Jazz Orchestra. Ambitieuze big bands kunnen op haar website terecht voor de scores van dit album om er hun persoonlijke muzikale spellings- en grammaticacontrole op los te laten.

    (Anoniem, 20.2.05) - [print] - [naar boven]



    Rita Reys zingt bij Jos Brink

    Vanavond zingt Rita Reys het stuk 'When Sunny gets blue' van haar nieuwe cd 'Beautiful Love' in het programma TV Toppers van de NCRV. Ze wordt begeleid door haar vaste pianist Peter Beets. Hoofdgast in het programma van Jos Brink is zonnebankpromotor Hans van Willigenburg. Aanvang: 21.00 uur, Nederland 1.

    (Erno Mijland, 19.2.05) - [print] - [naar boven]



    Jimmy Halperin Quartet in Langs de Lijn (foto: Henk de Boer)

    Publiek kletst wat af bij druilerig Jimmy Halparin Quartet in Bussum
    zondag 13 februari 2005, Langs de Lijn, Bussum

    Eén van de laatste leerlingen van cool jazz-pianist Lennie Tristano is de thans 46-jarige Amerikaanse tenorsaxofonist Jimmy Halperin. Met de Duitse gitarist Alex Hagen, de Noorse bassist Thomas W. Anderson en onze eigen drummer John Engels vormt hij een uniek kwalitatief kwartet dat inmiddels, gedurende een drietal weken, door België, Duitsland en Nederland toert.

    Axel Hagen, de feitelijke leider van het kwartet, is ook al zeer gefascineerd door de muziek van Tristano, getuige de uitgave van zijn cd's 'Our Trance' en 'Jonquil', met de altisten Marco Kegel resp. Lee Konitz. Zondagmiddag musiceerde het kwartet in de rustieke jazzclub (aan het plafond volgehangen met koperen koeken- en poffertjes-pannen) Langs de Lijn in Bussum.

    Halperin, die een niet geringe staat van dienst heeft – hij speelde met o.a. Warne Marsh, Barry Harris, Peck Morrison, Sonny Dallas, Michael Moore en Albert Heath – is een virtuoos saxofonist die qua timing en harmonische kennis geen moeite heeft met het spelen van het merendeels op standards gebaseerde repertoire. Hij is een zeer melo-dieuze blazer, erg beïnvloed door tenorist Warne Marsh, met een fel, maar enigszins licht geluid.

    Misschien kwam het door de desinteresse van een deel van de toehoorders, die zich in het bijzonder in de nabijheid van de bar hadden geposteerd en tot een hoog geluids-volume kwamen, dat het kwartet een wat matte indruk maakte. Het kwartet dat inderdaad in het Tristano-idioom speelde, verdient een beter en aandachtig luisterend publiek.

    De vonken spatten er wel af bij de enkele duetten door good old drummer John Engels en Halperin. Engels zat Halperin stevig op de huid en joeg hem op tot welhaast Coltraneëske gierende tenorexploraties. Dat was even hevig genieten, en dat vooral dank zij zo'n oude rot als Engels, die dan toch maar bewees een fantastische drummer en swinger te zijn.

    Gitarist Alex Hagen speelde een wel al te zeer bescheiden rol in het geheel. Zowel solistisch als begeleidend erg onopvallend. Daarbij had hij zijn versterker wel een streepje harder mogen zetten (bij de meeste gitaristen is dat overigens andersom). Hetzelfde gold ook voor bassist Thomas Anderson. Hij probeerde nog wel in duetten met Engels tot een aansprekende swingende synergie te komen, maar het bleef toch wat steken in de goede bedoelingen.

    Helaas, een wat druilerig concert op een evenzo druilerige zondagmiddag.

    (Jacques Los, 17.2.05) - [print] - [naar boven]





    Kandidaten voorronde Deloitte Jazz Award 2005 bekend

    Saxofonisten Milan Bonger en Willem Hellbreker, contrabassisten Clemens van der Feen en Stefan Lievestro en pianisten Robert Rook en Jeroen van Vliet treden op zondag 13 maart aan in het Bimhuis in Amsterdam voor de voorronde van de Deloitte Jazz Award 2005. De genomineerden worden begeleid door het Jazz Orchestra of the Concertgebouw o.l.v. Henk Meutgeert. Drie kandidaten zullen uiteindelijk doorgaan naar de finale op zondag 10 april.

    De Deloitte Jazz Award is een aanmoedigingsprijs bestemd voor veelbelovende jazzmusici die aan het begin van een internationale carrière staan. De winnaar ontvangt een geldbedrag van € 20.000,-. De Deloitte Jazz Award wordt dit jaar voor het vierde achtereenvolgende jaar gehouden en werd eerder gewonnen door Oene van Geel, David Kweksilber en Joris Roelofs.

    (Erno Mijland, 16.2.05) - [print] - [naar boven]



    Bill Frisell, Herbie Hancock, McCoy Tyner en Charlie Haden zijn enkele van de klinkende jazznamen in de uitslagenlijst van de 47e editie van de Grammy Awards die afgelopen zondag bekend werd gemaakt. Veel posthume eer was er voor Ray Charles en ook Norah Jones pikte een paar prijzen mee. Klik hier voor de hele lijst.

    (Erno Mijland, 16.2.05) - [print] - [naar boven]



    John Engels (foto: Cees van de Ven)

    Portret drummer John Engels bij NPS Output

    NPS Output laat de kijkers vanavond een dag uit het leven van jazzdrummer John Engels meebeleven. In een korte documentaire zien we Engels tijdens een masterclass in Eind-hoven (zie voor een fotoverslag en een recensie alvast
    deze pagina), een jamsessie, een concert en thuis in Amsterdam. De uitzending begint om 00.15 uur op Nederland 3.

    Engels sloeg al als kind op alle beschikbare potten en pannen. In 1953 debuteerde hij bij het trio van Pia Beck en schnabbelde hij in Duitsland met de Surinaamse saxofonist Kid Dynamite. Later werd John Engels hét kloppend hart van The Diamond Five, Boy's Big Band en het trio Louis van Dijk. Internationaal is John Engels ongekend populair. Amerikaanse toppers als Stan Getz, Dizzy Gillespie en Chet Baker hebben altijd aan-gegeven graag met Engels te willen spelen. Zelf beschouwt John Engels de twee concerten, die hij in 1987 gaf in Japan samen met Chet Baker, als het hoogtepunt in
    zijn carrière.

    Op de website van NPS Output is binnenkort een speciale versie van de documentaire te bekijken. Deze versie bevat geen archiefmateriaal, maar wel veel niet uitgezonden beelden.

    (Erno Mijland, 16.2.05) - [print] - [naar boven]



    Han Bennink (foto: Cees van de Ven)

    Instant composing op z'n best bij Borstlap, Glerum en Bennink
    zaterdag 12 februari 2005, SJU Jazzpodium, Utrecht

    In het kader van de serie 'Borstlap Centraal' zijn er dit jazzseizoen vier concerten rondom pianist Michiel Borstlap geprogrammeerd. Het gaat hierbij om een coöperatie tussen Muziekcentrum Vredenburg en het SJU Jazzpodium. Inmiddels zijn er twee concerten achter de rug. Zo was er in oktober vorig jaar een fantastisch duo-concert met Eric Vloeimans.

    Zaterdagavond 12 februari jl. werd er op het Utrechtse jazzpodium eveneens een zeer aanstekelijk concert gegeven door Borstlap in samenwerking met de 'oude' impro-masters Han Bennink en Ernst Glerum. Jongens zijn het, maar aardige jongens. Al zeg ik 't zelf. En spelen kunnen ze. De jongens hadden het in de goedgevulde zaal zeer naar hun zin. De interactie was optimaal, zowel onderling als met de zaal, en het speelplezier was duidelijk zichtbaar.

    Drummer Han Bennink was in een ongekende vorm. Op zijn minimal drumsetje - slechts een snaredrum, sticks, brushes, handdoek, ratel, grote tuinschaar, enkele Tibettiaanse bekkentjes en wat ritsel-ratsel-blaasrommeltjes had hij tot zijn beschikking – creëerde hij niet alleen relevante special effects, maar ook een ouderwets swingende groove. Eveneens benutte hij zijn mimische kwaliteiten maximaal en uitermate komisch en vervulde zijn voetengeschuifel en -gestamp een essentiële aanvulling.

    De letterlijke communicatie tussen de heren onderling, met name tussen Borstlap en Bennink, zorgde voor een inspiratiebron en - vooral - veel uitdaging. Het gespeelde repertoire was redelijk afwisselend en omvatte vrije improvisaties, eigen stukken en een enkele Gershwin standard en varieerde van up-tempo, medium, latin tot ballad.

    De piano kent voor Borstlap amper meer geheimen. Vanuit het simpele melodielijntje 'It Ain’t Necessarily So' ontstaat een swingende Rachmaninoviaanse mini-symfonie. Het klavier wordt in al zijn registers benut met robuuste slagen in het bassegment en af en toe heel subtiel klingelend in het hoogste register. De improvisatielijnen van Borstlap zijn fenomenaal en klinken dankzij een fabelachtige techniek transparant en gearticuleerd.

    Instant composing op zijn best door deze superbe drieëenheid, met Ernst Glerum als briljant bemiddelaar tussen de master jazz-ego's Borstlap en Bennink. Terecht dat deze aardige jongens niet weg konden komen zonder een swingende toegift te geven.

    (Jacques Los, 15.2.05) - [print] - [naar boven]



    Concertverslagen van Univers Zero & Magma

    Bands die in de jaren zeventig tot de Europese avant-garde behoorden, zijn vanwege hun experimenteerdrift en vrijheidsdrang vaak nog steeds met een bepaalde fascinatie omgeven. Na enkele decennia wordt hun muziek weer op waarde geschat en getuigen ook jonge eigentijdse artiesten openlijk dat ze door groepen als Soft Machine, Can en King Crimson beïnvloed zijn.

    Twee van de meest diepgravende exponenten van de progressieve Europese voorhoede, de groepen Magma (F) en Univers Zero (B), zijn bij ons nagenoeg onbekend. Beide bands bestaan al heel lang: Magma vanaf 1969, Univers Zero zag rond 1974 het levenslicht. Anno 2005 zijn beide bands nog springlevend; ze maken allebei nog actuele en hoog-staande muziek waar de bezieling en het vakmanschap vanaf druipt. In de laatste week van januari konden de groepen in een week tijd binnen redelijke reisafstand van Neder-land worden bewonderd. In het Noord-Franse Lille gaf Magma een concert in de oude bioscoop Le Splendid, terwijl Univers Zero concerteerde in het tamelijk uitgewoonde, maar actieve cultuurhonk Kunstencentrum België in de Belgisch-Limburgse hoofdstad Hasselt.

    Lees
    hier de concertverslagen van beide concerten door Laurent Sprooten.

    (Anoniem, 13.2.05) - [print] - [naar boven]



    Herbert Noord (foto: website Advanced Warning)

    Interview Herbert Noord

    "Iemand die veel betekend heeft voor de ontwikkeling van het jazz-orgelspel is Jimmy Smith. Ik heb ook grote bewondering voor hem. De eerste opnamen van Smith op het Blue Note label zijn zeer bijzonder en innovatief. Ik heb erg goed naar hem geluisterd."

    Hammondorganist Herbert Noord in een uitgebreid
    interview. Vanaf deze maand schrijft Herbert voor Draai om je oren maandelijks een herinnering aan zijn muzikantbestaan. Lees hier zijn eerste bijdrage.

    (Jacques Los, 12.2.05) - [print] - [naar boven]



    Branford Marsalis - 'A Love Supreme - Live In Amsterdam'

    DVD: Branford Marsalis Quartet - 'A Love Supreme - Live In Amsterdam'
    (Marsalis Music, 2004) *****


    Het betreft hier een magistrale persoonlijke vertolking van Coltrane's opus magnum 'A Love Supreme'. Het is niet gering en het getuigt van moed en persoonlijkheid om dit muzikale statement van de ongenaakbare John Coltrane als vertrekpunt te nemen, aan te pakken, te verpersoonlijken en volkomen autonoom, eigentijds en autenthiek te ver-klanken. Dit is alleen mogelijk met een uiterst coherent kwartet zoals hier het geval is. Dynamiek, allertheid en interactie zijn hier manifest hoorbaar en zichtbaar.

    Op deze dvd vind je alles wat je als jazzliefhebber begeert. Hier wordt gecreërd, met passie gespeeld recht uit het hart. Emotioneel, spiritueel, introspectief en expressief, het is er allemaal... en hoe! Als je in staat bent om 48 minuten lang blijvend te fascineren met je spel, ben je een grote mijnheer, zoals onze Belgische jazzvrienden dat zo mooi plegen te zeggen! Maar er is meer... De live-registratie van dit concert van Branford Marsalis in het 'oude' Bimhuis verdient eveneens vijf sterren. Hier geen artistieke filmische hoogstandjes of gewichtigdoenerij, maar een filmische benadering en registratie die volledig recht doet aan de musici waarom het tenslotte gaat.

    De dvd heeft een speelduur van bijna twee uur en bevat een interessant gesprek met Alice Coltrane, die met warmte spreekt over haar relatie met en de bijzondere eigen-schappen van haar man. Voorts spreken Michael Brecker, Eric Revis en drummer Jeff 'Tain' Watts over de invloed en reikwijdte van Coltrane. Ook de jongere garde in de persoon van David Sanchez en Miguel Zénon komen aan het woord. Naast deze dvd wordt ook een audio-cd met 'A Love Supreme' bijgeleverd.

    Als er al een lijstje bestaat van dvd's die in geen enkele jazzcollectie mag ontbreken, dan moet deze daar zeker op staan. In Nederland wordt deze dvd gedistribueerd door Challenge Records.

    (Anoniem, 11.2.05) - [print] - [naar boven]



    De saxofoon in Het Klokhuis

    Het jeugdtelevisieprogramma Klokhuis - ook interessant voor volwassenen - besteedt vandaag aandacht aan de saxofoon. Te gast zijn het saxofoonkwartet
    Saxo Panico en Hans Dulfer. Aanvang: 18.25 uur op Nederland 3. Overigens: deze maand begint Saxo Panico aan de opnamen voor een nieuwe cd met arrangementen van stukken van Lee Morgan en eigen repertoire.

    (Erno Mijland, 10.2.05) - [print] - [naar boven]



    Jimmy Smith (foto: Jazz over Villach)

    Jimmy Smith overleden

    Twintig minuten lang duurt zijn 'The Sermon' (1958) op het gelijknamige Blue Note-album. In deze mijlpaal in de jazzmuziek liet Hammond B3-organist Jimmy Smith zo'n beetje alles horen wat er uit dit bijzondere instrument te halen is. Smith is afgelopen dinsdag overleden.

    Smith werd geboren in Pennsylvania. Hij begon zijn carrière op de piano. In 1951 stapte hij over op het Hammond-orgel, waarmee hij in New York zijn debuut maakte. Zijn eerste platen voor Blue Note maakte hij vanaf 1956 samen met groten der aarde als drummer Art Blakey en trompettist Lee Morgan. Later nam hij ook platen op voor Verve en Milestone. Zijn laatste album verscheen in 2001: 'Dot Com Blues'. Binnenkort verschijnt bij Concord Jazz nog een album dat hij maakte met Joey DeFrancesco.

    Een klein mysterie werd opgeroepen door ons uitgebreide bronnenonderzoek op internet en in verschillende handboeken. We vonden twee verschillende geboortejaren van Smith in toch gerenommeerde bronnen, namelijk 1925 en 1928. In het Nederlandstalige
    'Jazzforum' woedt de discussie nog voort. Over de geboortedatum, 8 december, lijkt iedereen het eens. Dat wil zeggen dat Smith 76 of 79 jaar is geworden.

    Luister hier naar een BBC-interview met Jimmy Smith. Lees hier de persoonlijke herinneringen van Hammond B3-collega Herbert Noord.

    (Erno Mijland, 10.2.05) - [print] - [naar boven]



    Vincent Herring

    Tournee Vincent Herring

    Vanaf 27 februari tourt de Amerikaanse altist Vincent Herring door Nederland. Herring behoort ongetwijfeld tot één van de meest toonaangevende altsaxofonisten van dit moment. Hij is in 1964 geboren en begon op 11-jarige leeftijd in schoolbandjes met saxofoon spelen. Als zestienjarige begon hij muziek te studeren op de California State University in Chico. Een jaar later speelde hij in de United States Military Academy Band, om zich daarna te settelen in de New-Yorkse jazzscene. Zijn eerste belangrijke engagement was in de band van Lionel Hampton, waarmee hij tourde door Europa en de Verenigde Staten. Met zijn warme geluid en bluesy, bop-articulatie werd hij al snel gerangschikt onder de Adderley-epigonen.

    Sindsdien begon zijn ster te rijzen. Hij werkte met mensen als Nat Adderley, Art Blakey and the Jazz Messengers, Jack DeJohnette's Special Edition, The Horace Silver Quintet, The Mingus Big Band, Phil Woods Sax Machine, Freddie Hubbard en Dizzy Gillespie. Inmiddels heeft hij meer dan een dozijn cd's onder eigen naam gemaakt op labels als High Note, MusicMaster en Landmark. Als sideman speelde hij op meer dan 100 cd's van o.a. Cedar Walton, Carl Allen, John Hicks, Louis Hayes en Nat Adderley. De ervaring die hij al die jaren heeft opgedaan en het improviseren heeft hem altijd gestimuleerd te werken aan een eigen stijl en geluid. Intensiteit, krachtige energie en virtuositeit zijn kenmerken van zijn idioom.

    De groep die Herring begeleid is van een niet gering niveau en bestaat uit gitarist Jesse van Ruller, die inmiddels gerekend kan worden tot de beste gitaristen van Nederland, pianist Joost Swart, vaste begeleider van zangeres Francien van Tuinen, de van oorsprong Nigeriaanse bassist Essiet Essiet (hij speelde met o.a. Art Blakey, Dollar Brand, Bobby Watson en Danilo Perez) en drummer Joris Dudli, die zijn sporen heeft verdiend bij o.a. Johnny Griffin, Clifford Jordan en Joe Henderson.

    Kijk op onze
    concertagenda voor de tourdata van het Vincent Herring Quintet.

    (Jacques Los, 9.2.05) - [print] - [naar boven]



    "Ik val toch wel een paar keer per jaar op de bank in slaap met mijn gitaar op schoot en word dan 's ochtends vroeg door mijn kinderen gesommeerd naar mijn bed te gaan omdat zij Kinder TV willen kijken." Jazzgitarist Martijn van Itseron beantwoordt tien vragen over zijn gitaar - een Gibson ES-125 - op Gitaarnet.nl. Ook andere jazzmuzikanten als Jesse van Ruller, Marc van Vugt en Tony Overwater vertellen over hun instrument...

    (Erno Mijland, 8.2.05) - [print] - [naar boven]



    Slobodan Trkulja wint Eramus Jazz Prijs

    Tenorsaxofonist Slobodan Trkulja heeft de tiende editie van de Eramus Jazz Prijs gewonnen. Afgelopen zondag versloeg hij in het Doelencafé in Rotterdam zijn mede-finalist, de trompettist Rik Mol. De door Trkulja gewonnen prijs bestaat uit een geldbedrag, beschikbaar gesteld door de Stichting Vrienden van het Rotterdams Conservatorium en een aantal concerten op bekende jazzpodia in Nederland.

    (Erno Mijland, 8.2.05) - [print] - [naar boven]



    Edwin Berg Trio en Jorg Kaaij - 'Heartland'

    Edwin Berg Trio + Jorg Kaaij - 'Heartland' (Nuba Records, 2003) ***

    Een Nederlandse pianist die met zijn orkest veel in Spanje speelt en songs schrijft met titels als 'Danish Blue', 'Café Barcelona' en 'Paris'... Europeser kan het bijna niet. En zo klinkt dit album dan ook: Europees. Edwin Berg speelt fris en positief; in zijn spel klinken elementen van klassiek (hoorde ik daar een citaatje van 'Für Elise'?). Zijn thema's zijn eenvoudig en toegankelijk.

    Op dit album laat Berg zich begeleiden door Eric Surmenian op bas, Steve Altenberg op drums en Jorg Kaaij op saxen. De vier musici leverden allen compositorische bijdragen aan het album. 'Heartland' bevat voornamelijk laid back jazz, niet altijd even spannend, maar plezierig om naar te luisteren. Zo mag een nummer als 'Glory Days' er zeker zijn. Jammer is dat de opnamen niet overal even vlekkeloos zijn: zo zijn bijgeluiden van de bas soms hinderlijk aanwezig.

    De platen van Berg waren tot nu toe slecht verkrijgbaar in Nederland. Door een nieuw contract met distributeur Baltic, moet dat tot het verleden behoren. Ook Bergs eerdere albums 'Debut: Live!' en 'Water' moeten nu in Nederlandse speciaalzaken te vinden zijn. Meer informatie over deze platen en het andere werk van Edwin Berg is te vinden op zijn
    website.

    Vanavond om 20.00 uur is de band live te beluisteren bij de Concertzender met opnamen van een concert in het Amsterdamse Bimhuis van 10 december 2003.

    (Erno Mijland, 8.2.05) - [print] - [naar boven]



    Ineke van Doorn (foto: Cees van de Ven) Marc van Vugt (foto: Cees van de Ven)

    Ineke van Doorn en Marc van Vugt's Main Biënnale stold my breath!

    Gitarist Marc van Vugt en zangeres Ineke van Doorn vormen al 25 jaar een muzikaal partnerschap, en zijn daarnaast ook nog eens in het echt met elkaar verbonden. Op 15 januari jl. zetten beide partners in het Utrechtse muziekcentrum Vredenburg dit heuglijke feit extra luister bij met een speciaal festival: de Main Biënnale 'Arts stold my life'.

    Draai om je oren was de hele avond te gast, proefde de artistieke sfeer, genoot van de muziek, en legde een en ander vast op schrift en op de gevoelige plaat. De weerslag daarvan kunt u lezen in een uitgebreide
    recensie, terwijl u op deze fotopagina terecht kunt voor uw visuele versnaperingen. Enjoy!

    (Anoniem, 7.2.05) - [print] - [naar boven]



    Lionel Hampton (foto: website lionelhampton.nl)

    Siteseeing #8
    Lionel Hampton Story 1908-2002


    De site
    lionelhampton.nl is voorzien van een schat aan informatie, en niet alleen over 'de Hamp' zelf. Daarnaast heeft samensteller en Hamptonfanaat Hans Bonefaas, alias Hans Bebop, een ongekend groot aantal muziekfragmenten op de site geplaatst. De homepage is in hoofdstukken ingedeeld, bijvoorbeeld 'Tribute for Lionel', 'This weeks program' en 'Tros Sesjun'. In die hoofdstukken zijn doorklikmogelijkheden naar afzonderlijke pages, andere websites en - natuurlijk - talloze muziekfragmenten.

    Eén van die pages is 'Jazz and oldies' in het hoofdstuk 'Tribute for Lionel'. Een pagina die bol staat van muziekfragmenten, en ook nog eens zeer divers: van Bill Haley en Doris Day tot en met V-Discs, Ben Webster, McCoy Tyner, John Coltrane, Chet Baker, enzovoorts. Een erg interessante page is 'Jazz at the Philharmonic'. Niet alleen gevuld met 1 minuut durende muziekstukjes, alswel complete uitvoeringen van jazzsessies met onder meer Charlie Parker, Lester Young, Howard McGhee en Charlie Ventura. Hans Bebop besteedt op die pagina veel aandacht aan Charlie Parker. Uit de periode 1945–49 zijn nog diverse tracks te beluisteren.

    Onder het kopje 'Great Jazz Sessions a la Jazz at the Philharmonic' zijn eveneens zeer interessante sessies te beluisteren, waaronder 'Jazzmasters plays Charlie Parker', 'Battle of the saxes' en een in Paradiso opgenomen jam met Candy Dulfer, Boris van der Lek, Hans Dulfer, John Engels en als gast Joey DeFrancesco op hammondorgel. Onder het hoofdstuk 'This Week Program' zijn diverse radioprogramma's te horen met o.a. Louis Bellson's Jazz Giants, Pete Rugolo, Stan Kenton en Benny Golson. Enfin, te veel om op te noemen. De 'Lionel Hampton websites' zijn stuk voor stuk curieus om de bijzondere foto's en muziekfragmenten.

    Onder het hoofdstuk 'Specials and more jazz' zijn geluidsfragmenten en informatie te vinden van o.a. Diana Krall, Duke Ellington's 105th Birthday, Elvin Jones en Sonny Rollins. Tenslotte wordt op de page 'Lionel Hampton’s Music' chronologisch een overzicht gegeven van muzikale hoogtepunten in Lionels imposante carrière. Zo imposant als die is, is de website van Hans 'Bebop' Bonefaas. Een muzikale doos van Pandorra om uren aan te besteden...

    (Jacques Los, 6.2.05) - [print] - [naar boven]



    Joshua Samson & Extended Lifestream - 'Living The Life At The North Sea Jazz Festival'

    Joshua Samson & Extended Lifestream - 'Living The Life At The North Sea Jazz Festival' (
    Apple On The Moon, 2002) ****

    In verband met het recente overlijden van Max Velthuijs moest ik ineens denken aan deze cd, een live-registratie van een bijzonder concert op het North Sea Jazz Festival van 2002. In dat jaar werd Joshua Samson uitgenodigd door het NSJF voor een 'carte blanche'-concert. Hij formeerde een select gezelschap van bevriende musici van groot garnituur: Marc van Roon op grand piano en melodica, Tony Overwater op contrabas, Maarten Ornstein op saxofoon en grinata en Angelo Verploegen op trompet en flügelhorn. Aangevuld met de percussiegroep Art In Rhythm o.l.v. Gijs van Straalen en een vocale groep. Tijdens het concert maakte Max Velthuijs op het podium een tekening op groot formaat (zie foto). Een facsimile is als inlegvel in het booklet van de cd opgenomen.

    Als mijn oren me niet bedriegen, is dit een memorabel concert geweest dat ik node gemist heb. Deze prachtige registratie echter maakt de vibe van dit concert hervoelbaar en zo ben je er toch een beetje bijgeweest. De composities zijn vol lyriek, gelaagd en met mondiale kenmerken. Maar er is ook feest, zoals in Ornsteins compositie 'Joshua San', met een vette basgroove van Overwater onder Ornsteins saxspel, en het feest gaat door in Samsons 'Desert Vibes'. De solo's van Angelo Verploegen en Maarten Ornstein solo's in 'Dhoomra' zijn groots en geestverruimend! En natuurlijk is daar het meesterlijke, multiplex percussiemaatwerk van Joshua Samson. Een percussionist pur sang, die nog meer erkenning verdient.

    De geluidskwaliteit van deze cd is uitstekend. Alle musici staan garant voor superbe spel en het is niet verwonderlijk dat dit concert voor Samson een musical highlight zal blijven. Na het beluisteren van deze cd begrijp ik wel waarom.

    (Anoniem, 6.2.05) - [print] - [naar boven]



    Herbert Noord (foto: website The Wonderful World Of Hammond Music)

    Nieuwe serie: herinneringen van Noord

    "Na meer dan dertig jaar podiumervaring meen ik met gegronde reden te mogen beweren: musiceren buiten de knusse beslotenheid van de huiselijke kring is niet alleen gevaarlijk... het is zelfs bloedlink." Hammond-organist Herbert Noord schreef bijzondere herinneringen aan het muzikantenbestaan op en Draai om je oren gaat ze publiceren. Vanaf nu, elke maand een nieuwe aflevering. In de eerste aflevering loopt het meteen al pijnlijk af voor ... ach,
    lees zelf maar.

    (Erno Mijland, 4.2.05) - [print] - [naar boven]



    The Turnaround

    The Turnaround #4

    Goed nieuws voor de fans van trombonist Grachan Moncur III, die zich in jaren 60 bij de onsterfelijkheid inspeelde met het avontuurlijke album 'Exploration' (Blue Note) en met sterke compositorische en muzikale bijdragen op platen van Jackie McLean. Capri Records bracht onlangs 'Exploration' (ze konden kennelijk geen andere titel bedenken!) uit, Moncurs eerste cd sinds 1977. Het idee voor dit album kwam van Mark Masters van het American Jazz Institute. Op 'Exploration' een dwarsdoorsnede uit de carrière van Moncur III, waarvoor Masters de arrangementen verzorgde. Tevens gaf hij leiding aan het Octet, dat naast Moncur bestaat uit muzikale zwaargewichten als Gary Bartz, Gary Smulyan, Ray Drummond en Andrew Cyrille. Lees de
    recensie van het album op All About Jazz.

    Van The Art Ensemble Of Chicago verscheen bij Pi Records de plaat 'Sirius Calling'. Na de dood van trompettist Lester Bowie overleed in 2004 een andere belangrijke steunpilaar van dit legendarisch gezelschap: bassist Malachi Favors, die nog wel is te horen op dit album. De toekomst voor het Art Ensemble lijkt dus ongewis. Klik hier voor een recensie van het album.

    Twee andere recente cd-uitgaven zijn die van Dave Douglas, Louis Sclavis, Peggy Lee en Dylan van der Schyff (Banff Workshop) met het album 'Bow River Falls' (Premonition) en in de Mosaic Select-serie een driedubbele compilatie van pianist Andrew Hill uit de jaren 1967-70.

    (Anoniem, 3.2.05) - [print] - [naar boven]



    Han Bennink (foto Cees van de Ven) Ernst Glerum (foto: Maarten van de Ven) Michiel Borstlap (foto: Cees van de Ven

    Korte tour Bennink, Glerum en Borstlap

    Drummer Han Bennink, bassist Ernst Glerum en pianst Michiel Borstlap (v.l.n.r. op de foto's) touren van 11 februari tot en met 19 maart door Nederland ter promotie van hun album '3', dat werd uitgebracht door het Japanse 55 Records. De heren doen Den Haag, Utrecht, Maastricht, Edam en Amsterdam aan. Meer informatie in onze
    concertagenda.

    (Erno Mijland, 3.2.05) - [print] - [naar boven]



    'Kikker Swingt'

    Max Velthuijs leeft door op het album 'Kikker swingt'

    Afgelopen week overleed Max Velthuijs, de aimabele kinderboekenschrijver die voor jong en oud zoveel heeft betekend. Hij werd 81 jaar oud. Zijn Kikker werd wereldberoemd en beleefde vele avonturen. Uniek was dat hij niet alleen het verhaal schreef, maar ook de illustraties verzorgde. Zijn boeken ademen een prettige, geheel eigen sfeer.

    Kikker verscheen echter niet alleen in boekvorm, maar werd ook op muziek gezet. Zo werd in 2003 de cd 'Kikker Swingt' opgenomen, uitgegeven door Jazz in Motion. Op dit album leest Velthuijs verhalen voor, begeleid door jazzmusicus Tony Overwater (bas) en zijn kwintet, bestaande uit Angelo Verploegen op trompet, Maarten Ornstein op klarinet en tenorsax, Marc van Roon op piano en Joshua Samson op percussie. De avonturen van Kikker werden door deze muzikale ondersteuning nog levendiger en kregen een extra dimensie.

    In het booklet van de cd staat de volgende tekst van de schrijver: 'Toen ik nog een klein jongetje was, zat ik op een middag toen mijn ouders niet thuis waren aan de knoppen van de radio te draaien, en plotseling kwam daar een vreemd soort muziek uit die ik nog nooit gehoord had. Ik werd ineens helemaal warm van binnen, mijn hart ging sneller kloppen en ik dacht: dit is mijn muziek. En dat was JAZZ...'

    Dat Velthuijs van deze muziek genoot, kun je duidelijk horen op de cd. Tony Overwater componeerde alle werken, met uitzondering van twee stukken ('Trompet Voor Olifant' en 'K En J') die hij respectievelijk samen schreef met Angelo Verploegen en Wim Kegel. 'Kikker Swingt' is een liveopname van een optreden in Vredenburg in februari 2002.

    Dit bijzondere album is te verkrijgen via
    Challenge of Jazz in Motion. Op die laatste site kun je ook geluidsfragmenten beluisteren.

    (Anoniem, 3.2.05) - [print] - [naar boven]



    Rik Mol en Slobodan Trkulja in finale Erasmus Jazz Prijs

    Rik Mol (trompet) en Slobodan Trkulja (tenorsax) ontmoeten elkaar tijdens de finale van de Erasmus Jazz Prijs 2005 op zondag 6 februari in het Doelencafé in Rotterdam. Na de voorronde op 30 januari selecteerde een jury deze twee jazztalenten voor de eindstrijd voor de prijs. Beide finalisten brengen aanstaande zondag een volledige set ten gehore. De prijs voor de beste jazzstudent van het Rotterdams Conservatorium wordt dit jaar voor de tiende keer toegekend.

    De pas 21-jarige Rik Mol, derdejaarsstudent aan de jazzopleiding, werd door de jury geroemd om zijn 'perfecte klank en toonzetting'. Mol kreeg les van onder meer Wynton Marsalis en Randy Brecker. In november vorig jaar won hij de Yamaha Trumpet Contest in Berlijn. Slobodan Trkulja, student aan de voortgezette opleiding jazz, kreeg van de jury lovende woorden wegens zijn 'virtuositeit en totale instrumentbeheersing'. Slobodan startte in 1998 een groep met Balkanopolis. Zij staan bekend als de pioniers van de golf moderne etnomuziek in Servië.

    De jury van de Erasmus Jazz Prijs bestaat dit jaar uit Hanyo van Oosterom (muzikant/ uitgever/organisator), Michael Varekamp (muzikant/festivaldirecteur), Dick Kuijs (programmamaker) en Benno Bonke (initiatiefnemer EJP). De prijs bestaat uit een geldbedrag, beschikbaar gesteld door de Stichting Vrienden van het Rotterdams Conservatorium, en een aantal concerten op bekende jazzpodia in Nederland. De finale begint om 14.30 uur.

    (Erno Mijland, 2.2.05) - [print] - [naar boven]



    Corrie van Binsbergen (foto: Cees van de Ven)

    Geslaagd eerste concert van CVB4 + 1
    maandag 31 januari 2005, Wilhelmina, Eindhoven

    Dat Corrie van Binsbergen goed ligt in Eindhoven bewees de opkomst van het publiek. Ook de meerwaarde in de persoon van Wolter Wierbos was een factor. Het werd een concert dat van het begin tot het einde een boeiende spanningsboog kende. Een afwisselend programma qua tempi, stemmingen en solistische bijdragen. Vorm en structuur werden afgewisseld met ontsporingen en avontuur, met Van Binsbergens composities als uitgangspunt. Wierbos, als onze 'improvisatorische toondichter des vaderland op trombone', had weer genoeg te vertellen voor allen die het horen wilden. Pieter Jan Cramer op accordeon en piano, Ernst Glerum op bas en Nout Ingen Housz op drums lieten zich eveneens inspireren door hun gastspeler. Corrie van Binsbergen had zichzelf deze avond een wat minder prominente rol toebedeeld, maar als ze uitpakte bewees ze haar grote klasse.

    Er volgen met deze bezetting nog een drietal concerten, die van harte kunnen worden aanbevolen. Vrijdag aanstaande in Paradox, Tilburg, dinsdag 15 februari in De Derde van Mahler, Arnhem en tenslotte zondagmiddag 20 februari in het nieuwe Bimhuis, Amsterdam. Dit laatste in het kader van de serie openingsconcerten aldaar.

    Klik
    hier voor een fotoverslag van het Jazzpower-concert.

    (Anoniem, 1.2.05) - [print] - [naar boven]


    Lees verder in het archief...








  • Menupagina's:




    Cd van het moment:
    Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

    Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





    Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
    Mail de redactie.