Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


'Kikker Swingt'

Max Velthuijs leeft door op het album 'Kikker swingt'

Afgelopen week overleed Max Velthuijs, de aimabele kinderboekenschrijver die voor jong en oud zoveel heeft betekend. Hij werd 81 jaar oud. Zijn Kikker werd wereldberoemd en beleefde vele avonturen. Uniek was dat hij niet alleen het verhaal schreef, maar ook de illustraties verzorgde. Zijn boeken ademen een prettige, geheel eigen sfeer.

Kikker verscheen echter niet alleen in boekvorm, maar werd ook op muziek gezet. Zo werd in 2003 de cd 'Kikker Swingt' opgenomen, uitgegeven door Jazz in Motion. Op dit album leest Velthuijs verhalen voor, begeleid door jazzmusicus Tony Overwater (bas) en zijn kwintet, bestaande uit Angelo Verploegen op trompet, Maarten Ornstein op klarinet en tenorsax, Marc van Roon op piano en Joshua Samson op percussie. De avonturen van Kikker werden door deze muzikale ondersteuning nog levendiger en kregen een extra dimensie.

In het booklet van de cd staat de volgende tekst van de schrijver: 'Toen ik nog een klein jongetje was, zat ik op een middag toen mijn ouders niet thuis waren aan de knoppen van de radio te draaien, en plotseling kwam daar een vreemd soort muziek uit die ik nog nooit gehoord had. Ik werd ineens helemaal warm van binnen, mijn hart ging sneller kloppen en ik dacht: dit is mijn muziek. En dat was JAZZ...'

Dat Velthuijs van deze muziek genoot, kun je duidelijk horen op de cd. Tony Overwater componeerde alle werken, met uitzondering van twee stukken ('Trompet Voor Olifant' en 'K En J') die hij respectievelijk samen schreef met Angelo Verploegen en Wim Kegel. 'Kikker Swingt' is een liveopname van een optreden in Vredenburg in februari 2002.

Dit bijzondere album is te verkrijgen via
Challenge of Jazz in Motion. Op die laatste site kun je ook geluidsfragmenten beluisteren.

(Anoniem, 3.2.05) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.