Verjaardagsfeestje Misha Mengelberg (70) in het Bimhuis
Pianist/componist Misha Mengelberg wordt komende zondag 70 jaar. Dat wordt gevierd van vrijdag tot en met zondag met een gevarieerd programma in het Bimhuis met optredens van het ICP Orchestra, Peter Brötzmann, Cor Fuhler, Anthony Braxton, de Magpie-dansers, Guus Janssen, Peter van Bergen en Remco Campert.
Mengelberg werd geboren in Kiev. Hij studeerde muziek van 1958 tot 1964 in Den Haag. Zijn eerste plaatopname maakte hij met Eric Dolphy ('Last Date', 1964), samen met onder anderen percussionist/slagwerker Han Bennink. Hij speelde met Piet Noordijk en vormde daarna in 1967 de Instant Composers Pool (ICP), een ontmoetingsplek voor de Neder-landse avant-garde jazzmuzikanten, onder wie Willem Breuker. Mengelberg is nog altijd actief. Zo bracht hij de eerste helft van mei in New York door, om op uitnodiging van John Zorn dagelijks op te treden in diens nieuwe club The Stone, met steeds andere improvisatoren, van George Lewis, Dave Douglas en Mark Feldman tot natuurlijk Zorn zelf.
Op het driedaagse programma rond zijn 70ste verjaardag staan optredens met de - al dan niet met gasten uitgebreide - ICP en een aantal kleinere combinaties. Cor Fuhler, Guus Janssen en Peter van Bergen bewerkten eigen stukken voor het orkest. Anthony Braxton (die zelf op zaterdag 4 juni 60 wordt) speelt in kwartet met Mengelberg, Bennink en Glerum. Remco Campert draagt tekst bij. Peter Brötzmann speelt in trio met Bennink en Mengelberg, vormt een kleine combinatie met Fuhler en is gast in het orkest. En het orkest treedt aan met de dansers van Magpie.
Kaartjes per avond kosten 14 euro, het passepartout kost 30 euro. De avonden beginnen steeds om 21.00 uur.
Meer weten?
De website van het Bimhuis.(Erno Mijland, 2.6.05) - [print]
- [naar boven]
Azul is lieflijk én venijnig
maandag 30 mei 2005, Wilhelmina, Eindhoven
Terwijl Europa worstelt met de voortgang van haar eenwording, lieten twee dagen voor het grondwetreferendum een Portugees, een Duitser en een Amerikaan in Eindhoven nog maar eens zien hoe muziek grenzen kan slechten. Ze brachten er twee sets aanstekelijke jazz, nu eens lieflijk, zoals in een dromerige bewerking van een Portugees volksliedje, dan weer venijnig, zoals in een even moddervette als explosieve rocksong.
Het trio Azul wordt geleid door de Portugese contrabassist en componist Carlos Bica. Eenvoud is zijn grootste kracht. Hij bracht zijn lyrische, subtiele spel in opperste concentratie, met gesloten ogen. Het warme geluid met het vele laag gonsde daarbij over het podium, wat de muziek een fysieke dimensie gaf. De creativiteit van de New Yorkse slagwerker Jim Black is uniek. Met schijnbaar groot gemak wisselde hij van tempo, van volume en van gereedschap (stokjes, brushes, handen, percussie). Per maat varieerde hij op het ritme, waarbij hij ook stiltes gebruikte om zijn toch al energieke boodschap nog meer kracht te geven. Gitarist Frank Möbus had meer dan tien effect-apparaten aan zijn voeten. Hij gebruikte ze beheerst. De soms onaardse klanken die hij uit zijn instrument haalde deden soms denken aan de onderwaterkreten van dolfijnen.
De band bracht in de eerste set voornamelijk toegankelijke muziek met gemakkelijk in het gehoor liggende melodielijnen, zoals in de eigenzinnige versie van Melanie's 'Look What They've Done To My Song'. In de tweede set was er meer ruimte voor experiment, onder andere in enkele spetterende solo's. Bica bracht een schitterend, aan modern klassiek grenzend stuk met de strijkstok, Black soleerde onder andere door met het binnenwerk van een speeldoosje over de vellen van zijn trommels te gaan en Möbus gebruikte hij een E-bow, een klein apparaatje dat de gitaarsnaren magnetisch laat vibreren. Het gaf wonderlijke geluiden.
In een korte toegift waagde de band zich aan het uitgekauwde 'Tea For Two'. Dat Azul er een geestige en eigentijdse draai aan wist te geven, bevestigde nog eens de kwaliteit van dit trio. Met dit goed bezochte, mooie concert kon de organisatie van Jazzpower het seizoen in majeur afsluiten.
Klik hier voor een fotoverslag van dit concert.
Deze recensie verscheen eerder in Eindhovens Dagblad
(Erno Mijland, 2.6.05) - [print]
- [naar boven]
Geslaagd slotconcert van Spaces & Phrases in Jazz at the Crow
dinsdag 10 mei 2005, Kraaij & Balder, Eindhoven
De dag nadat zij de cd opnamen van dit programma in de studio hadden afgerond, speelde het kwartet Spaces & Phrases tot besluit van een korte concerttoer in Nederland voor een aandachtig en enthousiast publiek in Eindhoven. Gerard Kleijn (trompet) en Barend Middelhoff (tenorsax) uit Nederland en Pietro Ciancaglini (contrabas) en Alessandro Minetto (drums) uit Italië lieten niets te wensen over. Het werd een concert om van te watertanden, waarin composities van Middelhoff, Kleijn en Ciancaglini tot klinken werden gebracht in de beste post-bebop traditie.
Middelhoff heeft een heerlijk en niet alledaags geluid op zijn instrument en zijn spel had diepgang en persoonlijkheid. Samen met een voortreffelijk gedisponeerde Kleijn vormde hij de magnifieke frontline. Bescheiden op de achtergrond, maar muzikaal prominent op de voorgrond waren Ciancaglini, een bassist en componist van formaat, en Minetto, een uitermate stimulerende en creatieve drummer, de sublieme ritmesectie.
Het repertoire was afwisselend met overwegend medium-tempo stukken en enkele ballads, waaronder het pakkende 'Affection' van Middelhoff. Zodra de nieuwe cd is uitgebracht zal de groep opnieuw een aantal concerten geven, onder andere in Italië (tegenwoordig ook het domicilie van Barend Middelhoff) en Nederland. Voor podia in ons land een mooie gelegenheid om voor deze uitstekende internationale alliantie in hun programmering een plaatsje vrij te houden. Als de cd van Spaces & Phrases uitkomt zullen wij daarover zeker berichten.
Klik hier voor een fotoverslag van dit concert.
(Anoniem, 1.6.05) - [print]
- [naar boven]
Lotz Of Music - 'Pendant La Nuit' (LopLop, 2005) ***
Afgelopen maanden speelde in de Nederlandse theaters het stuk 'Pendant La Nuit', een bijzondere muziektheatervoorstelling, waarin het draait om twee mensen die een gevaar-lijk spel spelen met hun na 13 jaar niet meer zo spannende relatie. Op het podium, in het spel, bevond zich een groep jazzmuzikanten, gespeeld door Lotz of Music. De muziek bij het stuk is ondertussen op cd verschenen.
Lotz Of Music, het kwintet rond de in Duitsland geboren fluitist Mark Alban Lotz, brengt op het album een eigen interpretatie van etnische muziek en jazz. In de meer traditionele jazznummers refereert Lotz met zijn geluid aan wat John Coltrane in de jaren zestig deed op zijn klassieke album 'A Love Supreme': zich herhalende patronen op bas met oriëntaals aandoende melodielijnen. Elders roept Lotz met zijn thema's op fluit associaties op met Dave Holland, de 'artist in residence' tijdens het komende North Sea Jazz Festival.
In abstracte klankschilderijen van soms minder dan een minuut wordt vooral een sfeer neergezet die nu eens mysterieus is, dan weer plagerig grappig of melancholiek. Uit-stapjes naar Afrika (de muziek van de Pygmeeën), Zuid-Amerika (bossa) en Azië ('Little Shiva') maken de wereldreis compleet. 'Pendant La Nuit' is een toegankelijk, gevarieerd album dat niet alleen het muzikale decor is voor het theaterstuk, maar ook op eigen benen overeind blijft.
Luister naar fragmenten van 'Cowboy Game', titeltrack 'Pendant La Nuit' en 'Pendant Le 70s'.
(Erno Mijland, 1.6.05) - [print]
- [naar boven]
Luistercursus over jazz bij Concertgebouw
Het Amsterdamse Concertgebouw organiseert komend seizoen een luistercursus, bestaande uit drie lezingen, elk gevolgd door een concert. Aan de orde komen de thema's 'De Big Band', 'Het Moderne Combo' en 'Vocale Jazz'. De lezingen beginnen om 18.30 uur in de Koorzaal en duren een uur. Om 20.15 uur beginnen de bijbehorende concerten van respectievelijk George Duke en het Jazz Orchestra of the Concertgebouw, McCoy Tyner Trio en Michael Brecker en Dianne Reeves. Er kan alleen voor de hele serie worden in-geschreven. De kosten bedragen 95 euro. Data: 20 september en 21 november 2005 en 20 april 2006. Meer informatie vind je hier.
(Erno Mijland, 1.6.05) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...