Count Basie Orchestra - 'Basie Is Back' (Universal/Concord, 2007)
Opname: 2005 (live)
Over de kwaliteit, in zijn genre, valt niet te mopperen: de bigband die zich onder aanvoering van trombonist Bill Hughes presenteert als Count Basie Orchestra, is een voorbeeldig swingende, hechte machinerie. Pianist Tony Suggs en gitarist Will Matthews doen ook hoorbaar hun best de typische Basie-breaks te herscheppen, en er staat een legertje aan adequate blazers gereed om scherpe collectieven en aangename solo's bij te dragen.
Het orkest speelt vanzelfsprekend Basie-klassiekers als 'Corner Pocket', 'One O’Clock Jump', 'Whirly-Bird', 'Jumpin’ At The Woodside' en 'April In Paris', maar ook Ellington-repertoire ('In A Mellow Tone', 'We’re In Love Again'). Maar het wringt toch altijd nog een beetje bij mij: Count Basie overleed in 1984, en je kunt niet net doen alsof dat niet zo is en zijn orkest met ongewijzigde naam in stand houden. Eerbetoon, jawel, maar noem het dan Basie Memorial Band of zo. En dan die cd-titel: 'Basie Is Back' – daar worden mensen die in reïncarnatie geloven toch nog aardig mee gefopt.
Deze recensie verscheen eerder in HVT Magazine.(Anoniem, 2.6.07) - [print]
- [naar boven]
De geheime geschiedenis van Amerika
'The Old Weird America' plus Meindert Talma & The Negroes, zondag 20 mei 2007, Vera, Groningen
We hebben Bob Dylan aan hem te danken – maar ook de huidige singer-songwriter misère, zonder enige twijfel het ergste en het dufste wat de populaire muziek is overkomen sedert de dagen van Abba. Is het overigens geen idee om een paar van die gasten naar Irak of Afghanistan uit te zenden, bij wijze van afschrikwekkend voorbeeld? Dan heeft de rest wat om over te zingen.
Maar goed, het gaat hier om Harry Smith (1923-1991). Schrijver, maker van experimentele, handgekleurde films, allround mafkees en bovenal samensteller van de monumentale zesdelige 'Anthology Of American Folk Music' in 1952. Met die albums toonde hij Amerika Amerika. Als verzamelaar van obscure 78-toeren platen met blues, hillbilly-muziek en ballades, hoe maffer hoe beter, had hij een unieke collectie van duizenden singles vergaard. Kenmerkend voor Smith was, dat zijn liner notes allerlei wetenswaardigheden over de betreffende artiest en de songs bevatten, maar niet of de vertolker blank was of zwart.
Rani Singh maakte recentelijk een verhelderende en vermakelijke documentaire over Harry Smith, 'The Old Weird America', met daarin, naast historische interviews en concerten, ook optredens van hedendaagse artiesten als de McGarrigle Sisters, Beth Orton en een indrukwekkende Nick Cave. Plus klarinettist Don Byron en trombonist-annex-zanger Roswell Rudd.
In Vera werd 'The Old Weird America' vertoond in het kader van het 'Into The White'- documentairefestival. Na afloop traden Meindert Talma en zijn Negroes op in de kelderbar, een ruimte ontworpen in een tijd dat jonge mensen nog niet gemiddeld twee meter tien waren. Vóór Harry Smith, zelfs. Talma dook een paar jaar geleden in de Anthology en vertaalde een tiental songs. Dat heeft hij tamelijk letterlijk gedaan. Als zinnen rijmen is dat mooi meegenomen, de teksten wringen en wrikken in het metrum, alles schuurt, bonkt en kraakt. Dat de helden van de liederen hun droeve levens na drie minuten tussen ruwhouten planken eindigen verbaast geen mens.
Alles wordt met een passie en een kracht gebracht alsof punk weer helemaal terug is. Blind Lemon Jefferson komt voorbij en de Carter Family, maar het hoogtepunt voor mij is toch Blind Willie Johnsons 'John The Revelator', dat hier 'Apostel Johannes' heet. Bastrommelaar Jan Pier Brands, een boomlange Fries die in het verleden nog eigenhandig Hollandse graven en jonkers uit Drachtstercompagnie heeft getimmerd, beukt zijn instrument dermate ver The Negroes in dat nog even bekeken wordt of er toch maar niet een ambulance gebeld moet worden. Om met de titel van hun nieuwe cd te spreken: nu geloof ik wat er in de Bijbel staat.
Meer weten?De website van Meindert Talma & The Negroes.
(Eddy Determeyer, 2.6.07) - [print]
- [naar boven]
SJU Jazzpodium viert jubileum
De Stichting Jazz en Geïmproviseerde Muziek Utrecht (SJU) bestaat dertig jaar. Om dit te vieren organiseert de SJU van woensdag 27 juni tot en met zondag 1 juli een speciaal 'verjaarprogramma' op haar podium en in de stad Utrecht. Vijf dagen met gevarieerde festiviteiten voor een gevarieerd publiek; voor jazzliefhebbers en (nog) niet-jazzliefhebbers.
Ruim twintigduizend bezoekers weten jaarlijks het SJU Jazzpodium te vinden aan de Varkenmarkt in Utrecht. Zeven dagen per week vinden daar activiteiten plaats die te maken hebben met jazz, geïmproviseerde muziek en alles wat daar in de buurt komt. Vanzelfsprekend zijn de kernactiviteiten van de SJU ook terug te vinden in het festivalprogramma. Grote namen die het festival komen opluisteren, zijn Michiel Borstlap, Gijs Hendriks, Sinas en Denise Jannah. Ook het razendpopulaire RijmTijd (featuring Dillectronik) krijgt een plaats binnen het festival.
In een tiental Utrechtse kroegen treden combo's van het Utrechts Conservatorium op en bandjes die eerder op de Club Djazzive-avonden in de SJU hebben laten horen wat ze waard zijn. Klapstuk wordt het Pleinvrees-project. Zondagavond 1 juli treedt op de Neude een mega-bigband op van musici die eerder die dag hebben deelgenomen aan diverse workshops, waaronder de workshops Jazz for Kids.
Kijk op de website voor het volledige programma en alle locaties.
(Jacques Los, 1.6.07) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...