Cd
Art Blakey And The Jazz Messengers - 'Justice' (Nederlands Jazzarchief, 2013)
Opname: november 1959
Deze versie van de Jazz Messengers, van november 1959, is zeker niet Art Blakeys minste. Nieuw waren pianist Walter Davis Jr. en tenorist Wayne Shorter. Die laatste zou het repertoire van de band vernieuwen en verrijken – zoals vóór hem alleen Benny Golson dat had gedaan. Hier wordt zijn 'Nelly Bly' gespeeld. Het is niet zo puntig als bijvoorbeeld 'Lester Left Town', dat ook al op het repertoire stond (maar hier niet wordt gespeeld). Bovendien zijn de blazers hier zwaar undermiked. Op de foto achterop het doosje staan ze inderdaad ver van de microfoon vandaan. Zo verdwijnen alle details onder de zware slagregens van Blakeys bekkens. Doodzonde: op die manier blijft het gissen naar de finesse en de sound van met name Shorter. De 'Blues March' bevat een inventieve solo van hem en in 'Along Came Betty' speelt hij hoekiger, minder mooi' dan zijn voorgangers Benny Golson en Hank Mobley. Maar dat hij soms al naar het geluid van de sopraansax neigde, hoor je niet op deze registratie van het nachtconcert in het Amsterdamse Concertgebouw. Daarvoor moet je het album 'Aux Théâtre Des Champs Elisées' hebben, dat daags daarna in Parijs werd opgenomen.
Walter Davis struikelt bijna over zijn vingers in 'Ray’s Idea' en werkt zich hortend en stotend door 'Bouncing With Bud'. Wanneer hij zich kan beperken tot aardse lijntjes trekken ('Moanin’') stijgt hij boven zichzelf uit.
De solist die er op deze dubbel-cd uitspringt is trompettist Lee Morgan. Hij weet zijn neiging tot citeren te beteugelen en glijdt lekker soepel, bijna à la Rex Stewart, door zijn eigen compositie 'Goldie'. In 'Justice' maakt hij zijn naam als wildebras waar – voor zover de bekkens dat toelaten, dan. Het klapstuk van de veiling is 'Moanin’', dat grondig en agressief verbouwd is. Vergeleken met het origineel van een jaar eerder is deze versie een stuk vrijzinniger en, vooral door het basspel van Jymie Merritt, een stuk beweeglijker.
Ja, zo hoorde je het dus bij benadering, wanneer je op 14 november 1959 het geluk had naast de bandleider in het Amsterdamse Concertgebouw te zitten. Maar van mij mogen de volgende schijfjes van het Nederlands Jazzarchief weer in de vertouwde geluidskwaliteit uitgebracht worden.Labels: cd
(Eddy Determeyer, 2.12.13) - [print]
- [naar boven]
Concert
Soort hommage aan de sixties
Bart Wirtz Quintet, zondag 24 november 2013, Platformtheater, Groningen
De jaren zestig documenteerden behalve de free jazz en de dageraad van de fusion ook de periode dat de bop van hard in modal transformeerde. Hoewel de leden van het Bart Wirtz Quintet die tijd niet hebben meegemaakt, lijkt het erop dat de sixties hun referentiekader vormen. Opvallend is de strakheid waarmee gespeeld wordt. Wirtz (altsax) en Angelo Verploegen (trompet) houden van de pure, onvervormde sound en hun instrumenten mengen voorbeeldig, in unisono passages, maar ook in harmonisch opzicht. Dit is een concept dat een grote beheersing van instrument en materiaal vereist – en soms wat bedaagd over kan komen.
Het in het Platform Theater gespeelde repertoire was afkomstig van Wirtz' meest recente cd 'iDreamer'. Alleen 'Honque Honque' was van oudere datum (van het album 'Prologue'); het was indertijd een soort radiohitje en duidelijk is waarom. Het nummer heeft een simpele, catchy hook die onmiddellijk tot binnenshoofds meezingen noodt en lang blijft nahonken. In de loop der tijd is er veel vrijheid in het stuk binnengeslopen.
Leider Wirtz is in alle registers even sterk en duidelijk en moduleert bedachtzaam, maar hij kan zich ook ('Growth') uit de hengsels blazen. De timing van bassist Jeroen Vierdag is onorthodox, in die zin dat zijn frasen zigzaggen alsof het een terloops gesprek betreft. Wat drummer Joost van Schaik precies speelt, is eigenlijk niet belangrijk: het tempo zit in zijn hoofd en zijn lijf en komt op de een of andere manier wel in zijn spel terecht. 'Lekker' is het epitheton dat zijn speelwijze nog het best karakteriseert. In 'Camels' genereert hij met Vierdag een intrigerend asymmetrisch loopje, dat je benieuwd maakt naar hoe die dieren nu werkelijk voortgaan. Die vraag speelt al sedert Benny Goodmans Camel Caravan haar in de jaren dertig aan de orde stelde. Hoe het evolutionair te verklaren is, ook.
Labels: concert
(Eddy Determeyer, 1.12.13) - [print]
- [naar boven]
Vooruitblik
Benefiet Nederlands Jazz Archief
Zondag 15 december komt de crème de la crème van de Nederlandse jazz tezamen in het Bimhuis, van de kersverse Edison-winnaar Reinier Baas (28) tot aan oudgediende Han Bennink (71). De jazzmusici betuigen die avond hun steun aan het Nederlands Jazz Archief, dat vecht voor zijn voortbestaan. Het is de tweede keer dat een dergelijk benefietconcert wordt gehouden, nadat de subsidie op 1 januari 2013 werd stopgezet. Mede door de opbrengst van vorig jaar kon het Jazz Archief een doorstart maken.
De avond brengt enkele van de beste muzikanten van Nederlandse bodem samen. Jazzvocaliste Francien van Tuinen brengt een hommage aan Rita Reys, begeleid door Jesse van Ruller, Clemens van der Feen, Joost Patocka en Harmen Fraanje. Het internationaal geroemde Instant Composers Pool Orchestra laat horen hoe eigenzinnig de Nederlandse impro-jazz is. Drummers Han Bennink, John Engels en Joost Patocka nemen het tegen elkaar op in 'Masters of the Brushes'. Anton Goudsmit (gitaar) en Harmen Fraanje (piano) vormen een duo en gitarist Reinier Baas komt samen met Joris Roelofs bewijzen dat hij de terechte Edison-winnaar van 2013 is. DJ van dienst is niemand minder dan Benjamin Herman. De presentatie van de avond is in handen van Mijke Loeven.
De opbrengst van de avond komt ten goede aan het Nederlands Jazz Archief. Daarin ligt de rijke jazzgeschiedenis van Nederland, voor iedereen toegankelijk. Het archief wordt al jaren geraadpleegd door historici, muzikanten, studenten, wetenschappelijke onderzoekers en jazzliefhebbers. Het Jazz Archief is ook mede verantwoordelijk voor de uitgave van historische opnames in de cd-serie 'Jazz at the Concertgebouw' en het kwartaalblad Jazz Bulletin, met daarin aandacht voor actuele en historische facetten van de jazz in Nederland.
Klik hier voor meer informatie.
Labels: nieuws
(Maarten van de Ven, 1.12.13) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...