Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Cd
Various artists - 'East Coast Jazz Workshops 1954-1961' (Frémeaux & Associés, 2013)


Op deze dubbelaar zijn arrangeurs en solisten in een 35-tal bands verenigd die de route die trompettist Miles Davis in 1948-50 had uitgezet verder verkenden. De directe link met Davis (die zelf op één track te horen is) wordt hier gevormd door Gil Evans, Gerry Mulligan en John Carisi, die destijds voor het orkest van de trompettist hadden geschreven. De inspiratiebronnen lopen verder uiteen van Claude Debussy en Igor Stravinsky tot Duke Ellington. Duidelijk is dat hier niet primair met dollartekens in de ogen werd gewerkt; deze muziek was gericht op de echte fijnproevers en de collega-muzikanten.

Van alle orkestleiders – het betreft vrijwel uitsluitend studioformaties – kwam pianist en theoreticus George Russell het dichtst bij contemporaine kamermuziek. Rietblazer Teo Macero, die later producer van Miles Davis zou worden, laat zijn groep in 'T.C.’s Groove' collectief improviseren. Accordeonist Orlando DiGirolama heeft een prominente plek in de geleide improvisatie gekregen en de buste van Johann Sebastian Bach houdt pontificaal een oogje in het zeil. Voor zijn bewerking van 'Darn That Dream' gebruikt trombonist Bob Brookmeyer uitsluitend de akkoorden van dat liedje. Ook Manny Albam ('Anything Goes') mag onder de kleine meesters geschaard worden. En altist Hal McKusick bewijst dat hij misschien nog wel het best naar het evangelie volgens Miles heeft geluisterd.

Grappig: zo kundig en nauwgezet als al deze vormgevers te werk gingen, zo anarchistisch zou de generatie die na hen kwam de boel kort en klein slaan.

Labels:

(Eddy Determeyer, 11.12.13) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.