Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


The Turnaround

The Turnaround #9

Vers van de pers gerold: 'The Color Of Money' (Atavistic), het achtste studioalbum van The Vandermark 5, het ijzersterke kwintet van de gedreven en onvermoeibare saxofonist Ken Vandermark uit Chicago. Deze dubbel-cd is tevens de laatste in deze bezetting, want trombonist Jeb Bishop heeft de band verlaten en zal waarschijnlijk worden ver-vangen door cellist Fred Lonberg-Holm. Troy Collins van de eerder door ons besproken website
One Final Note besloot zijn recensie met: "The Color Of Money is the Vandermark 5's most enjoyable record to date, longtime fans will be pleased and novices will find a wealth of riches awaiting them".

Een interessante release betreft een nieuwe driedubbele verzamelaar van Charles Tolliver, in de serie Mosaic Select. Deze belangrijke, maar onderschatte innovatieve trompettist/ componist bracht begin jaren zeventig op zijn eigen label Strata-East live-opnamen van zijn kwartet Music, Inc. uit (Slug's, New York, 1970 en Tokio, 1973). Collector's items, die Mosaic half oktober opnieuw uitbrengt, aangevuld met veel onuitgebracht concert-materiaal. "Musically, the question on the table for Tolliver's generation at the dawn of Strata-East's inception was deciding what parts of bebop tradition remained visible in an age set on fire by Ornette Coleman, Albert Ayler, Cecil Taylor and Sun Ra. Tolliver's Music Inc group proposed clear answers to such questions, with meaty and melodious playing that celebrated the classical virtues of swing, virtuosity and the unbridled expressionism and spontaneity that were the 60's stock-in-trade," aldus Greg Tate in de liner notes.

Ook Blue Note komt met een klapper: 'At Carnegie Hall' van het Thelonious Monk Quartet met John Coltrane. Dit samenwerkingsverband van de excentrieke pianist en de visionaire saxofonist behoort tot een van de belangrijkste working bands uit de jazzhistorie, helaas jammerlijk under-recorded. Des te belangwekkend de vondst in januari van dit jaar door Larry Applebaum, een in jazz gespecialiseerde supervisor van de Library of Congress in Washington DC: door de Voice of America gemaakte opnamen van een concert in de New Yorkse Carnegie Hall op 29 november 1957. Het kwartet, dat wordt gecompleteerd door bassist Ahmed Abdul-Malik en drummer Shadow Wilson, verkeert in uitstekende vorm gedurende deze 51 welluidende en zeer welkome minuten.

(Maarten van de Ven, 30.9.05) - [print] - [naar boven]



Benny Golson (foto: Cees van de Ven)

Amerikaanse invasie in het Bimhuis

Het Bimhuis, hét Nederlandse Jazzpodium, heeft voor de maand oktober een uitermate interessant programma, waarbij opvalt dat van de 22 concerten er een vijftal zijn met befaamde Amerikaanse groepen.

Als eerste – op zondag 9 oktober - is er de formatie Aza van Will Calhoun, één van de toonaangevende drummers van de hedendaagse jazzscene in New York. Nog niet zo lang geleden speelde hij in het kwartet van tenorist Pharoah Sanders. In zijn groep is Orrin Evans de pianist. Ook Evans speelde met Pharoah Sanders, hij is een formidabel nieuw pianotalent. De klapper in Calhouns kwintet is altsaxofonist Greg Osby, één van de meest eigentijdse en bekende post-bop altisten in de huidige jazzscene. Op het Blue Note-label heeft Osby inmiddels al 13 indrukwekkende cd's uitgebracht, waaronder 'Channel Three', zijn meest recente. Behalve onder eigen naam heeft hij een imposant aantal opnamen gemaakt met onder anderen Steve Coleman, Andrew Hill, Jack de Johnette, Sam Rivers en Marc Copland.

Op vrijdag 14 oktober maakt pianist Matthew Shipp zijn opwachting in het Bimhuis. Shipp startte zijn carrière bij avant-garde saxofonist David S. Ware, leidde daarna zijn eigen trio en maakte een opzienbarende solo-entree in New York. De New York Times noemde hem de belangrijkste avant-garde pianist sinds Cecil Taylor. Op het Bimpodium verzorgt de klavierleeuw van de New Yorkse downtown-improvisatoren een solo concert.

Wie floot het niet op de fiets op weg van huis naar de middelbare school eind vijftiger jaren: de 'Blues March'?! Deze door Art Blakey's Jazz Messengers gespeelde compositie van componist/saxofonist Benny Golson was destijds uitermate populair. Op zaterdag 15 oktober is Blakey-veteraan Golson aanwezig met zijn kwartet op het podium in het Bim-huis. Zijn aan Don Byas en Lucky Thompson verwante toon en harmonische, rapsodische stijl ten tijde van de Jazz Messengers en het Jazztet met Art Farmer heeft hij achter zich gelaten. Zijn toon is thans wat krachtiger en robuuster en zijn fraseringen eigentijdser.

Het Mingus Dynasty Septet komt maandag 17 oktober naar Amsterdam. De muziek van Mingus blijft natuurlijk tijdloos en het 'hofje' dat die muziek vertolkt is van een niet gering niveau. In het septet zijn twee - enigszins relatief onbekende - markante saxofonisten te vinden, Craig Handy (hij speelde met Art Blakey, Wynton Marsalis en Elvin Jones en zat in de Mingus Big Band) en Wayne Escoffery, en de eigenzinnige trombonist Frank Lacy. Het ziet er naar uit dat deze formatie Mingus' muziek op zeer adequate en vurige wijze zal uitvoeren.

Verwacht mag worden dat het James Carter Organ Trio het hoogtepunt zal worden van deze serie met Amerikaanse groepen. Carter is één van de Amerikaanse topsaxofonisten van het moment. Zijn debuut-cd uit 1993 'JC On The Set' en het daaropvolgende in 1994 uitgebrachte album 'Jurassic Classics' sloegen in als een bom, die zijn naam vestigden. Toen Carter 17 jaar oud was speelde hij al met Wynton Marsalis en in 1988 met trompet-tist Lester Bowie. Hij is volkomen thuis in de avant-garde jazz, de free funk, de post-bebop, maar beheerst tevens klassieke en traditionele stromingen als de honkende en screaming tenor-orgel jazz. Dat alles gaat gepaard met een tomeloze energie en een stevige vette tenorsax-sound.

Meer weten?
  • Klik hier voor het complete maandoverzicht van het Bimhuis.

    (Jacques Los, 30.9.05) - [print] - [naar boven]



    Arild Andersen Trio (foto: Cees van de Ven)

    Eb en vloed bij het Arild Andersen Trio
    donderdag 22 september 2005, LantarenVenster, Rotterdam

    Het theater LantarenVenster had vanavond het trio van Noorse bassist Arild Andersen op het programma staan en alle composities waren van zijn hand. Free jazz, jazzrock en new age-muziek, het kwam allemaal aan bod. Aansprekende melodische thema's vormden veelal het vertrekpunt. Andersens trio bestond verder uit de Deense pianist Carsten Dahl en de Franse drummer Patrice Héral.

    Vanaf de eerste klanken van de compositie 'The Sign' stond vast dat het een bijzonder concert zou worden. Pakkende melodieën en tot de verbeelding sprekende omspelingen ervan gaven de luisteraar genoeg stof en aanknopingspunten om geboeid te blijven. Daarvoor zorgde niet alleen Andersen zelf met zijn stevige, zangerige toon en de impact van zijn creatieve spel. Ook Dahl toonde zich een voortreffelijk pianist met een groot vermogen om te kleuren, zowel harmonisch als dynamisch, zowel solistisch als in dienst van het collectief.

    Héral is een veelzijdige en creatieve drummer. Hij bedient zich van live electronics zoals samples en loops, die allemaal stuk voor stuk relevant waren. Zijn vocale toevoegingen klonken waarachtig, zoals in het sterke 'One Song'. In zijn introsolo in 'Dance', gebaseerd op een eenvoudig thema, sampelde hij ter plekke zijn drumwerk en vocalen, maakte daar loops van en bracht een steeds complexer en completer muzikaal bouwwerk tot stand, dat grote indruk maakte. Toen dit zorgvuldig gecreëerde bouwsel bijna zijn finale staat had bereikt, voegde de 'onderaannemers' Dahl en Anders zich erbij om deze muzikale creatie te completeren en te vervolmaken.

    Verschillende composities waren intimistisch van opzet en spraken tot de verbeelding. Bewegingen als bij eb en vloed, met ademscheppende ruimtes, subtiele nuances en kleuren, brachten muzikale weldaad. In 'Moonwater' bewees Andersen hoezeer hij de kunst verstaat om met zijn basspel indringend te communiceren. In 'Rush Brush' ging het trio kortstondig echt loos om vervolgens in het aangrijpende en gedragen 'Hyperborean' weer volledig tot rust te komen. Een onvergetelijke bassolo. Dahls superbe pianospel en Hérals energieke drumwerk maakten er een memorabele interpretatie van. Het concert werd besloten met Dahls compositie 'Egyptionary'. Werk van Arild Andersen is te vinden op het label ECM.

    Een compliment voor de uitstekende, natuurgetrouwe geluidsverzorging van dit concert in theater LantarenVenster is hier op zijn plaats.

    Klik hier voor een fotoverslag van dit concert.

    (Cees van de Ven, 28.9.05) - [print] - [naar boven]



    ConcertZender start serie over jazzrock

    In januari 2006 start bij De ConcertZender een nieuwe langlopende serie: De begindagen van de jazzrock (1967-1974). In het dinsdagavondprogramma The Art Of The Improvisers gaat jazzpublicist Remco Takken in op de zoektocht van jazzmusici naar een nieuw, elektrisch geluid. Hij introduceert de programmareeks zelf met een korte terugblik op de opkomst van het genre. Klik
    hier.

    (Erno Mijland, 25.9.05) - [print] - [naar boven]



    Bojan Zulfikarpasic (foto: Jean Marc Lubrano)

    Pianist Bojan Zulfikarpasic wint European Jazz Prize 2005

    De Austrian Music Office (AMO) heeft afgelopen week de winnaar bekend gemaakt van de European Jazz Prize: de Bosnische pianist Bojan Zulfikarpasic. In 2001 bracht deze muzikant zijn eerste album uit. Het jaar daarop kreeg hij van de Franse regering de titel 'Chevalier de l'ordre des Arts et des Lettres' en de Prix Django Reinhardt in de categorie 'Musician of the Year'. Zulfikarpasic treedt veel op, zowel solo als met zijn trio en in samenwerking met onder anderen Aldo Romano en Paolo Fresu. De Vlaamse krant De Morgen schreef in 2002 over hem: "Zulfikarpasic beheerst zijn instrument, hij weet hoe je platgetreden paden kunt vermijden en hij heeft er al behoorlijk wat mee geëxperimen-teerd. (...) Zijn toucher is glashelder, zijn ritmisch gevoel feilloos."

    De Hans Koller Preis werd in 2002 in het leven geroepen door de Oostenrijkse regering en een aantal Oostenrijkse organisaties. De European Jazz Prize wordt toegekend door een jury met vertegenwoordigers van 23 Europese landen. De prijs bestaat uit een geld-bedrag van 14.500 euro. De andere onderdelen van de prijs zijn voor Oostenrijkse musici. De prijs is vernoemd naar de Oostenrijkse saxofonist Hans Koller, die in 2003 op 82-jarige leeftijd overleed.

    De officiële uitreiking van de verschillende prijzen is op 9 december in de Weense jazzclub Porgy&Bess, waar Zulfikarpasic de volgende dag een concert zal verzorgen.

    Meer weten?
  • De website van Bojan Zulfikarpasic.
  • De website van Hans Koller Preis.
  • Een eerder bericht: Han Bennink genomineerd voor de European Jazz Prize 2005.

    (Erno Mijland, 25.9.05) - [print] - [naar boven]



    Henk Meutgeert (foto: Cees van de Ven)

    Interview Henk Meutgeert

    "Het leuke van amateurs is het enthousiasme. Kijk, iemand die op een bank werkt en die twee dagen muziek mag maken, die gaat twee dagen uit. Dat is natuurlijk erg leuk. Het is wel heel vermoeiend voor mij, maar ik keer altijd met een tevreden gevoel terug naar huis, want ja, de liefde die je ze geeft krijg je terug. Dus dat is fantastisch." De druk bezette big band-leider Henk Meutgeert in een interview met Eddy Determeyer. Klik hier om het hele artikel te lezen.

    (Erno Mijland, 25.9.05) - [print] - [naar boven]



    Phil Woods (foto: Cees van de Ven)

    Bud Shank en Phil Woods: altsaxofoontitanen in het Bimhuis

    In korte tijd bood het Bimhuis ons onlangs twee concerten met legendarische altsaxofonisten. Op vrijdag 9 september deed het Bud Shank Quartet Amsterdam aan, maandag 12 september was het de beurt aan het Phil Woods/George Robert Quintet. Shank vond veel inspiratie bij onze eigen good old Misha Mengelberg, die als altijd weer flink deregulerend tegengas wist te geven. Woods viel helaas enigszins tegen. "Het ontbrak vooral Woods' medemuzikanten aan inzet en inspiratie", vertelt Jacques Los in zijn verslag, dat je hier kunt lezen.

    Klik hier om foto's te bekijken van het concert van het Phil Woods/George Robert Quintet.

    (Maarten van de Ven, 24.9.05) - [print] - [naar boven]



    Willie Williams – 'Spirit Willie'

    Willie Williams – 'Spirit Willie' (Enja, 1992) ****

    Met een kokende ritmesectie achter zich heeft de relatief onbekende tenor- en sopraan-saxofonist Willie Williams een verrassende CD op het Enja-label afgeleverd. Pianist Geoff Keezer (hij debuteerde bij Art Blakey's Jazz Messengers), bassist Christian McBride, toen pas 19 jaar oud, en de young veteran drummer Victor Lewis vormden die ritmesectie.

    Williams, die hoofdzakelijk les geeft in New York, heeft in het begin van de jaren tachtig zijn eerste, zeer goed ontvangen album 'House Calls' gemaakt, waarna hij tot in de negentiger jaren niet of nauwelijks in de studio terecht kon. Daarna maakte hij opnamen met Gary Bartz, Charles Fambough en Art Taylor And The Wailers.

    Onderhavige cd laat een saxofonist horen die, weliswaar door Coltrane beïnvloed, een energiek, stevig geluid heeft en zeer geïnspireerd en enthousiast straight ahead moderne hardbop speelt. Op bijna elk nummer soleert Williams met een enorme intensiteit, elan en groot technisch vermogen. In zijn eigen compositie 'Figure 10' neemt hij de ruimte om in een snel tempo zijn meesterschap neer te zetten. De jonge McBride soleert eveneens zeer capabel in dit nummer. 'Leapin’ And Weapin’' is een geslaagd en exorbitant duostuk, waarin Lewis en Williams in expressie en virtuositeit niet voor elkaar onder doen.

    Het is jammer dat pianist Keezer niet meer soloruimte krijgt dan een enkel chorus in de meeste nummers. Zijn solo's klinken transparant en helder, en hebben in enigermate verwantschap met McCoy Tyners speelwijze. Het laatste nummer, het snelle 'Quittin’ Time', heeft lekkere swingende solo's van Keezer en Williams en is daarmee een voor-treffelijke afsluiter van een evenzo voortreffelijke cd van een ten onrechte tamelijk onbekende rietblazer.

    (Jacques Los, 24.9.05) - [print] - [naar boven]



    Executive Lounge (Foto: Cees van de Ven)

    De première van een veelbelovend kwartet in Jazz at the Crow
    Executive Lounge, zondag 18 september 2005, Kraaij & Balder, Eindhoven

    Het was dit keer een Brabants onderonsje. En wat voor een! In het kader van zijn ont-vangen 'Carte Blanche' formeerde trompetist/componist Angelo Verploegen het kwartet Executive Lounge met klinkende namen: Jeroen van Vliet op gemodificeerde Fender Rhodes, Eric van der Westen op contrabas en rising star Jasper van Hulten op drums. Verploegen was begrijpelijk zeer ingenomen met deze formatie waarbij sprake was van een hechte onderlinge muzikale eensgezindheid. Van Vliet nam alle scepsis weg met verfijnd, boeiend spel met een persoonlijk klankpallet van zijn Fender Rhodes. Oudere composities van Verploegen en Van Vliet als 'Mystery' en 'Brad’s Feast' kwamen als herboren over het voetlicht. Nieuwe stukken als 'Queues Likely' en 'Get In Lane' werden met een aanstekend enthousiasme gelanceerd en uiterst muzikaal gestalte gegeven.

    Het repertoire is een melting pot van bebop, nu soul, R&B en hiphop, met een homogeen groepsgeluid als smaakmakend bindmiddel. Van der Westen straalde speelplezier en wist dit fraai te verklanken in degelijk werk aan de basis, maar ook in zijn impro's. Van Hulten (hij werd deze avond 23 jaar jong!) liet wederom horen dat hij in staat is om in elk gezel-schap een rol van betekenis te spelen. Zijn interacties, soli en kleuringen zijn gedegen.
    In Verploegens geslaagde arrangement van Clifford Browns 'George’s Dilemma' was hij superieur, een waar luistergenoegen. Verploegen, in dit concert uitsluitend op Flügelhorn, speelde weer zijn fraaie lijnenspel en nam trefzeker de lastigste intervallen, hoe groot deze ook waren. Zijn smeuïge toon, soms vergezeld van een meeklinkende Websteriaanse luchtstroom in de fluisterzachte passages, zorgde voor een sterke betrokkenheid bij zijn spel, zoals in zijn stuk 'An Angels Work Is Never Done'. Ook vanavond kon men horen hoezeer hij hecht aan melodie. Hij vond in deze medespelers zijn gelijkgezinden. De for-matie stond op deze première direct al als een huis en speelde zich linia recta in de harten van een schare sensitieve luisteraars.

    Klik
    hier voor een fotoverslag van dit concert.

    (Cees van de Ven, 22.9.05) - [print] - [naar boven]



    Duo brengt eenvoud en transparantie
    Steve Hubback en Ad Peijnenburg, maandag 19 september 2005, Burgers, Eindhoven

    Met een bijzonder avondje slag- en blaaswerk liet het duo Ad Peijnenburg en Steve Hubback maandag in Eindhoven horen hoe mooi eenvoud en transparantie kunnen zijn. Puttend uit vele genres en tradities wist het duo een eigenzinnig geluid neer te zetten. "Universal", oordeelde een van de toeschouwers. Een terecht compliment.

    Percussionist Hubback is alles behalve een alledaags muzikant. Geboren in Wales, woont hij nu in IJsland. Daar fabriceert hij op bestelling metalen slagwerkmateriaal voor musici over de hele wereld. Als hij zelf speelt, straalt hij vooral innerlijke rust uit. Dat accentu-eerde hij met de voor zijn drumkit opgestelde waxinelichtjes. Ook zijn eigen instrumen-tarium maakt Hubback zelf. In een stellage (ter plekke gemaakt met takken "from Ad's garden") had hij kleine gongetjes gehangen, waarop hij feërieke melodieën speelde die associaties opriepen met gamelan-muziek en klokkenspel. Daarnaast beschikte hij over trommels en bekkens, eveneens gemonteerd op een onderstel van takken. En Hubback had een aantal van zijn stervormige bekkens meegenomen: beeldende kunst waar een prettig schel geluid in zit.

    Het duo improviseerde op uiteenlopende thema's en concepten. Peijnenburg varieerde daarbij voortdurend in de keuze van instrumenten: van de Franse bombarde tot een lokfluitje en van de sopranino-sax tot een signaaltrompet. Flarden jazz en folk passeer-den de revue; soms bracht Peijnenburg vooral geluid om het geluid. Hubback speelde veelal strakke ritmes gebaseerd op het principe van herhaling met daarbinnen kleine ver-schuivingen. In andere nummers schilderde hij met Peijenburg een landschap, waar de luisteraar zelf beelden bij kon bedenken.

    De duovorm bleek een goede zet: zo bleef het spel voortdurend open, wat een aan-gename spanning creëerde. Het publiek was klein in getal, maar kon het allemaal wel waarderen. Ook omdat er gelachen kon worden. Zo ging er aan het eind van een van de meer ritmische nummers in de keuken van Burgers iets mis met een stapel potten en pannen. Een onverwacht slotakkoord.

    Deze recensie verscheen eerder in Eindhovens Dagblad.

    (Erno Mijland, 22.9.05) - [print] - [naar boven]



    logo One Final Note

    Siteseeing #10
    One Final Note


    De site
    One Final Note is een Jazz & Improvised Music Webzine, dat in het bijzonder gericht is op hedendaagse impro-jazz. De site, die in 2000 is gestart, heeft zeer inte-ressante items als 'Features', 'CD Reviews' en 'UnAmerican Activities'. Ook bestaat de mogelijkheid door te klikken op 'OFN Radio', waarop het wekelijkse radioprogramma van One Final Note beluisterd kan worden.

    Bij het browsen door het item 'Features' zijn er interviews, artikelen of concertrecencies te vinden van Sun Ra, Wildflowers (5 lp-serie over de New York Loft Jazz Sessions uit de zeventiger jaren), Anthony Braxton, Frank Lowe, Joe McPhee, Sam Rivers, Jimmy Lyons, Roswell Rudd, Oliver Lake, Miles Davis en Gebhard Ullmann. Het is een reservoir van interessante artikelen.

    Hoe eigentijds de site is, blijkt uit de cd-besprekingen, waarin van Frank Gratkowski maar liefst 5 cd's worden besproken, 'slechts' 1 van Willem Breuker ('Drums In The Night/The Resistible Rise Of Arturo Ui') en zelfs 11 cd's van Anthony Braxton. De naam geeft het al aan; bij 'UnAmerican Activities' gaat het over cd's van eigentijdse muziek buiten Amerika. Al de recensies zijn geschreven door Ken Waxman en keurig voorzien van een nummer. In bespreking nr. 32, getiteld 'Dutch Big Bands', worden de cd's 'With Strings Attached' van Breuker en 'Fellini' van I Compani besproken. Nr. 47 bevat recensies van Leo Cuypers 'Zeeland Suite' en Guus Janssens 'Dancing Series'. Andere Nederlandse formaties of musici die gerecenseerd zijn: Michiel Braam, Luc Houtkamp en stemimprovisator Jaap Blonk.

    Er valt veel te grasduinen in One Final Note, een website die vooral interessant is voor liefhebbers van impro-jazz.

    (Jacques Los, 21.9.05) - [print] - [naar boven]



    President Of The Globe (foto: Emily Kocken)

    President Of The Globe: concert- en cd-presentatie in het Bimhuis

    In de muziekvoorstelling 'President Of The Globe' staat de poëzie van de Russische dichter Velimir Chlebnikov (1885-1922) centraal. Meinrad Kneer en Tobias Klein presenteren de gelijknamige nieuwe cd met een concert op 25 september in het Bimhuis.

    Velimir Chlebnikov is een van de meest mysterieuze figuren in de literatuur van de 20e eeuw; zeer invloedrijk maar tegelijkertijd nauwelijks bekend, voor sommigen een volslagen idioot of een krankzinnige visionair, voor anderen de grootste dichter van de eeuw. Zijn poëzie wordt in 'President Of The Globe' in het Russisch, Nederlands en Duits gezongen en gesproken door de klassieke sopraan Elisa Roep en de Oekraïnse performer Alec Kopyt, ingebed in gecomponeerde, geïmproviseerde en elektronische muziek.

    In thematisch opzicht is 'President Of The Globe' een vervolg op het succesvolle project 'Dalgoo New Anatomy', waarmee Kneer in 2002 de Jur Naessens Muziekprijs won. In de week voorafgaand aan het concert in het Bimhuis gaat het project op tournee in Rus-land, met optredens in onder andere Moskou en St. Petersburg. Naast Roep en Kopyt wordt 'President Of The Globe' uitgevoerd door Meinrad Kneer op bas, Albert van Veenen-daal op (geprepareerde) piano en sampler, en Tobias Klein op klarinetten, saxofoon en elektronica.

    Meer weten?
  • Klik hier voor een overzicht van concerten van dit project in Nederland.
  • Kijk dan op de website van President Of The Globe.

    (Jacques Los, 19.9.05) - [print] - [naar boven]



    Concertagenda verloren gegaan

    Door een fout is afgelopen vrijdag de volledige database met gegevens uit onze concert-agenda verloren gegaan. Momenteel werken we met al onze medewerkers hard aan her-stel van de gegevens. We verzoeken podia en artiesten om hun medewerking. Staan uw concerten nog niet in onze
    concertagenda, voer dan alstublieft (nogmaals) de gegevens in via het formulier of stuur ons even een mailtje met het overzicht van concerten of het internetadres waar we deze kunnen vinden. Wij zullen zo spoedig mogelijk uw gegevens verwerken. Onze excuses voor de overlast.

    (Erno Mijland, 17.9.05) - [print] - [naar boven]



    Digitaal jazz lenen via MuziekWeb

    Dit najaar start de Centrale Discotheek Rotterdam (CDR) met het uitlenen van muziek via internet. Als eerste zijn de jazz- en klassieke cd's van de platenlabels Challenge en Naxos digitaal te leen. Dat zijn zo'n 3500 albums. Uiteindelijk wil de CDR zoveel mogelijk muziek digitaal gaan uitlenen. Iedereen in Nederland met een breedband internetverbinding en pc (Windows XP of Windows 2000) kan digitaal muziek gaan lenen. Het enige wat de gebruiker daarvoor hoeft te doen is de DigiLeen-applicatie downloaden en installeren. Met DigiLeen kunt u muziek opzoeken, downloaden en afspelen. De geleende muziekbestanden zijn een week afspeelbaar en zijn beveiligd tegen kopiëren. Zowel losse tracks als complete albums kunnen geleend worden. (Bron:
    Muziekweb)

    (Erno Mijland, 16.9.05) - [print] - [naar boven]



    Bob Wijnen Trio (Foto: Cees van de Ven)

    Uitstekend begin van een nieuw seizoen Jazz at the Crow
    Bob Wijnen Trio, vrijdag 9 september 2005, Café Kraaij & Balder, Eindhoven

    Het is alweer de zesde jaargang van Jazz at the Crow Special Concerts. Voor de opening van het nieuwe seizoen kwam het Bob Wijnen Trio naar Eindhoven. De leider zelf op Hammondorgel, Jens Larsen op gitaar en René Winter op drums. Het werd een avond met energieke jazz van onverwacht muzikaal niveau. Het repertoire was gevarieerd en bestond grotendeels uit composities van Wijnen en Larsen. De stukken klonken post-bebop, funky, groovy, fris en verzorgd. Ze werden door hen enthousiast en professioneel opgediend met imponerend compact, degelijk spel en uitstekende improvisaties.

    Wijnen had zijn Hammondorgel smaakvol afgesteld en niet geforceerd getuned alsof het hier een B3 betrof. Hij etaleerde bescheiden zijn muzikaliteit en toetsenvaardigheid onder andere in zijn sterke compositie 'Chase The Spider' en Larsens pakkende 'Science Later'. Met knappe baslijnen van zijn linkerhand werd het gemis van B3 voetpedalen geheel gecompenseerd. 'Science Later' was dé perfecte showcase voor ieders kunnen.

    Larsen leverde goed spel en had interessante invallen waarmee hij veel zinnigs te zeggen had. Even was er een kleine hapering in het thema van een up-tempo versie van 'You And The Night And The Music' maar hij hervond zich snel. Winter trok de aandacht met gevarieerd, interessant spel en zorgde vaak voor de inspirerende drive en interactie. Maar ook in de rustige stukken wist het trio ruimte te creëren en ontstonden er aangename en mooie spanningsbogen. Het concert is opgenomen en mogelijk dat we binnenkort op deze site stukken in mp3-vorm kunnen aanbieden.

    Klik
    hier voor een fotoverslag van dit concert.

    (Cees van de Ven, 15.9.05) - [print] - [naar boven]



    Ferdinand Povel (foto: Cees van de Ven)

    Benefiet voor New Orleans door jazzmuzikanten

    New Orleans is een bakermat van de jazz. Nu veel jazzmuzikanten er alles verloren hebben door de orkaan Katrina, hebben Nederlandse collega's het idee opgepikt een benefiet-concert voor ze te organiseren. Een van de initiatiefnemers is contrabassist René van Beeck. De avond vindt komende maandag plaats in het Concertgebouw in Amsterdam.

    Tijdens de avond, gepresenteerd door Freek de Jonge, zullen vele acts te zien en te horen zijn, onder wie Hans Dulfer, John Engels, Ferdinand Povel (foto), Michael Vare-kamp, Harry Emmery en de Dutch Swing College Band. Speciale gasten zijn Ramses Shaffy en Louis van Dijk.

    Kaartjes voor de avond kosten 75 euro. De opbrengst gaat naar de American Federation of Musicians. Deze organisatie zal de jazzmuzikanten in New Orleans helpen met de aanschaf van nieuwe instrumenten en het weer op poten zetten van hun carrière. Klik
    hier voor het affiche van dit concert.

    (Erno Mijland, 14.9.05) - [print] - [naar boven]



    Pol's Place For JazzBenjamin Herman (foto: Cees van de Ven)

    Benjamin Herman kwartet in Pol’s Place For Jazz

    Hij stond deze zomer ondermeer op het Lowlands Festival en het Deense Roskilde-spektakel. Op zondagmiddag 18 september is saxofonist Benjamin Herman met zijn kwartet te horen in Pol's Place For Jazz. Een mooie gelegenheid om de bandleider van het fameuze New Cool Collective in een kleine bezetting aan het werk te zien.

    Herman is een van de meest veelzijdige muzikanten in Nederland. Jazz, pop, big band, hij draait er zijn hand niet voor om. Vorig jaar toerde hij nog met de band van de befaamde Engelse popster Paul Weller. Afgelopen maanden was hij volop in het nieuws met de release van het album 'Trippin' van het New Cool Collective.

    Voor het concert in Bergen op Zoom heeft hij de volgende bezetting in petto; New Cool Collective-drummer Joost Kroon, bassist Ernst Glerum en gitarist Jesse van Ruller. Het concert begint om 16.00 uur. De entree is gratis.

    Meer weten?
  • De website van Pol's Place For Jazz.

    (Cees van de Ven, 11.9.05) - [print] - [naar boven]



    Ad Peijnenburg ontmoet Steve Hubback

    De in IJsland wonende percussionist Steve Hubback komt voor twee concerten naar Eindhoven. Hubback ontwerpt en bouwt zijn instrumentarium zelf. Ook maakt hij op bestelling metalen slagwerkmateriaal voor musici over de hele wereld. In IJsland houdt hij zich naast de muziek ook bezig met het maken van metalen sculpturen die soms ook bespeeld kunnen worden als muziekinstrument. Hubback heeft een bijzondere relatie met Eindhoven. Hij woonde er enkele jaren en leerde er in 2000 saxofonist Ad Peijnenburg kennen. Hubback en Peijnenburg hebben concerten als duo gegeven en produceerden voor FMR Records de cd 'And Other Stuff'.

    Hubback geeft binenkort twee concerten in Eindhoven. Op zaterdag 17 september speelt hij solo in de tuin van het Spoelhuisje aan de Dommelstraat 2. Aanvang 21.30 uur. Op maandag 19 september speelt Hubback duo met Ad Peijnenburg in Burgers aan de Hertogstraat 2b vanaf 21.00 uur.

    Meer informatie en prachtige afbeeldingen van de kunstwerken/instrumenten van Hubback vind je
    hier.

    (Erno Mijland, 11.9.05) - [print] - [naar boven]



    Sun Ra – 'Heliocentric Worlds Vol. 3, The Lost Tapes'

    Sun Ra – 'Heliocentric Worlds Vol. 3, The Lost Tapes' (ESP, 2005) ***

    In 1965 vond in de RLA Studio in New York een opnamesessie plaats met Sun Ra's Solar Orkestar. Onder de titel 'Heliocentric Worlds Vol. 2' werden op ESP de opnamen uitge-bracht. Na meer dan 35 jaar zijn nu de 'verloren' tapes gevonden en op cd 'Heliocentric Worlds Vol. 3' uitgebracht, weer op het ESP-label. In de zestiger jaren speelde Sun Ra zijn meest geavanceerde muziek. Hij brak toen ook door in Europa en werd één van de leidende en toonaangevende figuren van de free jazz-beweging.

    Het eerste nummer 'Intercosmosis' – met 17 minuten het langste stuk van de cd – is een feature voor de rietblazers van het eerste uur: Pat Patrick op baritonsax, John Gilmore op tenorsax en Marshall Allen op altsax. Het is totaal collectieve free improvisation met contemplatieve intervallen waarin Sun Ra vriendelijk op de piano preludeert. 'Mythology Metamorphosis' is een percussieve exploratie van ritme-instrumenten, die door de meeste leden van het Orkestar bespeeld worden. Het Ellingtoniaanse intro in een vaste groove in het titelnummer van de cd wordt halverwege verbroken door lichtvoetig klinkend elek-tronisch vervormd pianospel. 'World Words' lijkt het meest gearrangeerde nummer in een medium tempo. Marshall Allen speelt zowel een verdienstelijke fluit- als altsaxsolo. Trombonist Teddy Nance (?) levert een zeer bescheiden bijdrage en trompettist Walter Miller is de lead-solist in het afsluitende thema.

    Het laatste nummer van de cd - die overigens een krappe 36 minuten speeltijd heeft - 'Interplanetary Travelers' is het meest expressieve nummer van deze schijf en wederom een collectieve vrije improvisatie waarbij Gilmore en Allen frenetiek soleren. Een cd uitsluitend voor Sun Ra-liefhebbers en -verzamelaars!

    Labels:

    (Jacques Los, 10.9.05) - [print] - [naar boven]



    Festival Jazz International Rotterdam 2005

    Dit jaar verzorgt altsaxofonist, componist en bandleider Benjamin Herman de programme-ring van het Festival Jazz International Rotterdam, dat weer plaats zal vinden gedurende het laatste weekend van september. Het evenement maakt deel uit van de manifestatie September in Rotterdam.

    Het driedaagse festival Jazz International Rotterdam maakte in 2001 een glorieuze start en kende sindsdien drie succesvolle edities, waarin het evenement uitgebouwd werd tot een jazzfestival van nationaal belang. De productie werd telkens verzorgd door Stichting Jazz International Rotterdam.

    In de vijfde editie van het festival Jazz International Rotterdam staan onder meer gepro-grammeerd: de bekende hiphop-dichter Mike Ladd in een spoken word programma, het all-star slagwerkensemble The Whole Drum Truth, pianist Misha Mengelberg en het Italiaanse saxofoonwonder Rosario Giuliani. De legendarische Britse jazzpianist Stan Tracey zal een tweetal optredens verzorgen, waaronder een concert met zijn fameuze landgenoot Peter King.

    Op donderdagavond 22 september opent Benjamin Herman zelf het festivalweekend met een warming up in Jazzcafé Dizzy met gitarist Jesse van Ruller, Hammond organist Carlo de Wijs en drummer Martijn Vink. In De Doelen presenteert hij de volgende dag zijn nieuwe kwartet met gitarist Anton Goudsmit, bassist Ernst Glerum en drummer Han Bennink. Op zondagmiddag 25 september zal hij samen met trombonist Bart van Lier optreden met het Stan Tracey Trio. Tot slot zal de New Cool Collective zijn nieuwe cd presenteren en voor deze gelegenheid uitgebreid worden met Tony Allen, de voormalige drummer uit de band van Fela Kuti.

    Benjamin Herman over het Festival Jazz International 2005: "Om niet in te kakken als artiest ben ik altijd op zoek naar nieuwe impulsen. Deze mensen heb ik allemaal minstens één keer zien optreden en ik ben elke keer bijzonder geïnspireerd de nacht in gegaan. Ze zijn stuk voor stuk uniek. Net als wanneer je een fantastische plaat hebt ontdekt en voor iedereen op wilt zetten, wil ik dat Rotterdam deze fantastische musici ook hoort. En dat hun muziek naknettert, liefst tot september 2006."

    Meer weten?
  • Klik hier voor het programma van Festival Jazz International Rotterdam.

    (Maarten van de Ven, 9.9.05) - [print] - [naar boven]



    Muzikale herinneringen aan Glenn Corneille

    Op de website van de Concertzender staat momenteel een vandaag uitgezonden radioprogramma online, gewijd aan de onlangs overleden pianist Glenn Corneille (zie
    eerder bericht). In het programma, samengesteld door Remco Takken, een uur lang muziek van het Corneille/Roelofs Trio, met medewerking van Eric Vloeimans. Klik hier om het programma te beluisteren in Real Audio. Let op: het programma is maar vijf weken beschikbaar.

    (Erno Mijland, 6.9.05) - [print] - [naar boven]



    Anton Goudsmit (foto: Cees van de Ven) Goudsmit, Trujillo, Vierdag & Vink

    Nieuwe cd 'Live op het Dak' van Anton Goudsmit

    Dit is de eerste cd van Goudsmit onder zijn naam en met allemaal eigen composities. Het betreft een liveregistratie van het cookin' concert dat de formatie Goudsmit, Trujillo, Vierdag & Vink gaf op VPRO's Jazz op het Dak 2005. Op 11 september om 11.00 uur besteedt het VPRO radioprogramma 'Vrije Geluiden' uitgebreid aandacht aan dit concert met Anton Goudsmit (gitaar), Efraim Trujillo (tenorsax), Jeroen Vierdag (basgitaar) en Martijn Vink (drums).

    Na 11 september is deze cd hier te bestellen.

    (Cees van de Ven, 6.9.05) - [print] - [naar boven]



    De Toonzaal

    Donkere wolken boven De Toonzaal

    Het bestuur van De Toonzaal (Den Bosch) heeft door aanhoudend financieel slecht weer moeten besluiten om alle concerten van het komende seizoen te annuleren. Hoewel de voorverkoop positief verliep gaf de financiële situatie te weinig mogelijkheden om de concerten te starten.

    Mede dankzij de ondersteuning van de gemeente 's-Hertogenbosch, het rijk en diverse fondsen werd de Toonzaal een centrum voor kleinschalige muziek. Een ontmoetingsplaats voor componisten, publiek, gevestigde en jonge musici, professionele en amateur-musici, tijdens festivals, luistercursussen, workshops, masterclasses en concerten. Deze bijzon-dere accommodatie aan de Binnendieze is gevestigd in een voormalige synagoge (1823). De Toonzaal bezit een uitstekende akoestiek en heeft geavanceerde voorzieningen voor geluidsversterking en belichting.

    Het bestuur en directeur Guy van Hulst spannen zich in voor behoud van de program-mering van kleinschalige muziek in deze zaal. Met de gemeente 's-Hertogenbosch stellen zij de komende maanden alles in het werk om in 2006 tot een doorstart te komen.

    Meer weten?
  • Bekijk hier een slideshow van foto's van Toonzaalconcerten.

    (Cees van de Ven, 5.9.05) - [print] - [naar boven]



    Een volle kerk van Ganswerd kijkt naar Nansika (foto: Marius van Kuijk)

    Het leukste jazzevenement van Nederland

    Iets ten noordwesten van Groningen konden jazzliefhebbers zaterdag 27 augustus voor de negentiende maal in successie op de fiets de ZomerJazzFietsTour maken naar leuke kerkdorpjes als Garnwerd en Niehove en 5 sets bijwonen van de prominenten van de hedendaagse jazz- en impromuziek.

    Jacques Los over de "mooie vette toon en honkende tenorsolo's" van tenorsaxofonist Boris van der Lek, het "derderangs variétébandje" Strange Party Orchestra en het trio Sean Bergin/Tobias Delius/Daniele D'Acaro, "drie tenorsaxen in het kleine charmante kerkje die klonken als een magistraal orgel".

    Klik
    hier voor het hele artikel.

    (Maarten van de Ven, 4.9.05) - [print] - [naar boven]



    Foto-expositie Dennis Konijnenburg

    Expositie jazzfoto's van Dennis Konijnenburg

    De foto-expositie 'Press Pause | Press Play' van jazz- en popfotograaf Dennis Konijnen-burg is vanaf zaterdag 10 september te bekijken in café-restaurant Museum, Linnaeus-straat 29 te Amsterdam. Om 13.00 uur wordt de expositie, die loopt tot en met 30 september, geopend met een sessie onder leiding van Sean Bergin, Jacko Schoonervoort en Victor de Boo.

    In deze expositie toont Konijnenburg de jazzmuzikant in rust. Denkend, luisterend of aan het bijkomen na een intense solo. Als contrast laat hij de spelende muzikant zien, de kracht van jazz, tijdens een heftige solo, opgaand in het samenspel. Er zijn foto's van onder anderen Dave Holland, Chris Potter, Archie Shepp en Wayne Shorter.

    (Maarten van de Ven, 2.9.05) - [print] - [naar boven]



    Tineke Postma (foto: Cees van de Ven)   Ilja Reijngoud (foto: Cees van de Ven)   Martijn van Iterson (foto: Cees van de Ven)

    Eerste avond 5-Pack concerten in het Bimhuis geslaagd
    maandag 29 augustus 2005, Bimhuis, Amsterdam

    Formaties van saxofoniste Tineke Postma, trombonist Ilja Reijngoud en gitarist Martijn van Iterson gaven afgelopen maandagavond in het kader van '5-Pack' concerten in het Bimhuis. In een unieke samenwerking tussen NPS Output, Radio Nederland Wereldomroep, Bimhuis en Munich Records en gecomprimeerd op één avond, kon het publiek getuige zijn van Nederlands toptalent.

    Saxofoniste Tineke Postma beet het spits af met haar kwartet en citeerde met veel elan uit haar nieuwe cd 'For The Rhythm'. Ze is weer verder gegroeid en speelde karaktervol, met een nog sterker persoonlijk geluid op alt- en sopraansax, intimistisch enkele broze ballads met haar aimabele pianist Rob van Bavel. Het vraagt moed, zelfkennis én vakman-schap als je op zo'n jeugdige leeftijd je muzikale ziel blootlegt in breekbare ballads als 'Goodbye' en 'Ballad For Dado'. Klasse! Maar ook in vlotte en funky stukken blijft Postma absoluut overeind en behoudt ze controle over haar spel. Martijn van Iterson en Marcel Serierse op drums namen probleemloos de plaatsen in van Edoardo Righini en Terri Lyne Carrington, die meespeelden op haar nieuwe cd. Van Bavel, Vierdag cum suis verzorgden adequaat en betrouwbaar de basis waarop het talent Postma wel uitstekend moét gedijen. Trombonist Ilja Reijngoud gasteerde ook in een stuk en verkende alvast de podiumambiance voor zijn eigen optreden.

    De bevlogen jazzman en presentator Hans Mantel (NPS) sprak de verbindende teksten en spoorde de aanwezigen aan toch zeker hun stem te laten horen tegen het dramatische voornemen van de regering richting eliminatie van NPS, Radio 4, Concertzender en andere zenders met een hart voor jazz! Intussen was iedereen gewend geraakt aan de tv-camera's op rails en de mobiele cameraman in het Bimhuisdecor. Het doel heiligt immers de middelen. De 5-Pack concerten zijn binnenkort op tal van manieren te bekijken en te beluisteren. De NPS zendt alle concerten in november tegen middernacht op Nederland 3 uit in het programma NPS Output en op hun website komt veel audio- en videomateriaal on demand beschikbaar. Munich Records brengt in november een serie van 4 dvd's uit en Radio Nederland Wereldomroep zal de concerten in het buitenland onder een zo groot mogelijk radiopubliek verspreiden. De bekende Belgische jazzfotograaf Jos L. Knaepen werd aangezocht om speciaal voor dit project het beeldmateriaal te verzorgen. Dat is dus in goede handen.

    Met nagenoeg dezelfde sidemen, maar nu met bassist Marius Beets was het podium voor Ilja Reijngoud. In dit concert kon men zich tegoed doen aan spel op hoog niveau van een van Nederlands beste trombonisten. Zijn veel geprezen trombonespel was ook nu weer van een fonkelende frisheid en grote souplesse. Net zoals Van Iterson speelt Reijngoud met ogenschijnlijk gemak en technisch en harmonisch to the point alle ingevingen vanuit zijn creatieve geest. Ondanks zijn grote technische vaardigheid op dit delicate instrument, blijft zijn spel transparant en inzichtelijk: een toegankelijk luisterfeest.

    De epiloog van deze geslaagde Bimhuisavond was voor het Martijn van Iterson Quartet, met Karel Boehlee (piano), Frans van Geest (bas) en Martijn Vink (drums). Een change-ment dat nauwelijks tijd nam. Van Itersons spel is puur. Hij gruwt van aandachttrekkende special effects en speelt met stoïcijns gemak zijn vituoze spel. Welluidend is zijn geluid, onweerstaanbaar de nuances en lyriek in zijn vertellingen ('Song For Niels'). Charmant zijn Martijns summiere, basale aankondigingen. Maar Van Iterson is mededeelzaam, charismatisch, onontkoombaar en hoorbaar volkomen zichzelf als hij zijn Gibson ter hand neemt. Boehlee, Van Geest en Vink: het is een bezetting die voor zich spreekt. Zij voegden zich instemmend en eensgezind in dit muzikale idioom en waren substantieel medeverantwoordelijk voor het oorstrelend eindresultaat.

    Een concertavond met mainstream jazz van topniveau. Het is te wensen dat deze unieke samenwerkingsformule voor iedereen bevredigend uitpakt, opdat we een vervolg tegemoet kunnen zien.

    Klik hier voor een fotoverslag van deze concertavond.

    Meer weten?
  • De website van het Bimhuis.
  • De website van NPS Output.
  • De website van Munich Records.
  • De website van Wereldomroep/Radio Netherlands Music

    (Cees van de Ven, 1.9.05) - [print] - [naar boven]


    Lees verder in het archief...






  • Menupagina's:

    Redactieadres:

    Hoekstraat 1 B17
    3910 Neerpelt
    België
    (0032) 11747180
    (0032) 498788554

    Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
    Mail de redactie.