Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Amstel Saxofoonkwartet valt in de prijzen

Op 15 oktober werd bekend dat het Amstel Saxofoonkwartet (ASK) de Kersjes Prijs heeft gewonnen. Op donderdag 2 december wordt de prijs met een waarde van 50.000 euro officieel uitgereikt in de kleine zaal van het Concertgebouw te Amsterdam. De prijs is een initiatief van het Kersjes van de Groenekan Fonds. Het ASK werd dit jaar al eerder bekroond. In Amerika wonnen ze de Chamber Music Yellow Springs Competition in Ohio en in eigen land wonnen ze de Uitmarkt Publieksprijs 2004 in Amsterdam.

(Erno Mijland, 31.10.04) - [print] - [naar boven]



Fleurine viert tweede lustrum met tour

Deze maand toert jazzorkest Fleurine - met de gelijknamige zangeres - door Nederland. Vanwege het tienjarig bestaan van de band zal altvioliste Esther Apituley het orkest begeleiden als special guest. Het internationale gezelschap bestaat verder onder anderen uit pianist Brad Mehldau, gitarist Jesse van Ruller en bassist Johan Plomp. De tournee begint op donderdag 4 november in Amsterdam. Daarna doet de band Leeuwarden, Utrecht, Den Haag en Austerlitz aan. Op 1 en 2 december presenteert Fleurine een nieuwe cd in New York. Meer informatie op haar
website.

(Erno Mijland, 31.10.04) - [print] - [naar boven]



Jazz Affairs wint Hoornse Kunst & Cultuurprijs 2003

Jazz Affairs, de Hoornse organisatie die sinds 1988 jazzconcerten, workshops en sinds 1999 ook jazzfestival 'Jazz at the Hop' organiseert, heeft op 28 oktober de Kunst & Cultuurprijs 2003 van de gemeente Hoorn ontvangen. Aan de prijs is een bedrag van € 2.500 en een kunstwerk van de Hoornse kunstenaar J. Christiaan Heydenrijk verbonden. De winnaar werd gekozen uit 12 kandidaten. Volgens de jury vervult Jazz Affairs 'een voorbeeldfunctie voor jazzverenigingen in heel Nederland'. Meer informatie:
klik hier.

(Erno Mijland, 31.10.04) - [print] - [naar boven]



Nieuwe editie JazzFlits

Van het internettijdschrift JazzFlits is deze week nummer 17 verschenen, met onder andere:
  • Lex Lammen over de cd 'Concert In The Garden' van Maria Schneider;
  • Ton Luiting over een concert van de Three Tenor Case;
  • Een vergelijking van drie jazzlexicons door Jan J. Mulder;
  • Recensies van nieuw werk van onder anderen Stochelo Rosenberg en Erik Doelman.

    Klik
    hier om deze editie (PDF-formaat) te openen.

    (Erno Mijland, 31.10.04) - [print] - [naar boven]



    Manfred Eicher (foto: Roberto Masotti, ECM)

    Cultuurprijs München voor oprichter ECM Records

    Op 24 januari 2005 krijgt Manfred Eicher uit handen van burgemeester Christian Ude de 'Kultureller Ehrenpreis 2004' uitgereikt. Het gaat hierbij om een geldbedrag van 10.000 euro, toegekend door de Culturele Commissie van de gemeenteraad van München.

    Producer Manfred Eicher richtte in 1969 in München ECM (Edition of Contemporary Music) op, een label dat zich al snel zou opwerpen als een thuisbasis voor eigenzinnige jazz-muziek van artiesten als Keith Jarrett, Jan Garbarek, Chick Corea, Dave Holland, Paul Bley, Pat Metheny, Dino Saluzzi, John Surman, Tomasz Stanko en het Art Ensemble of Chicago. Cd's met het kwaliteitszegel van Eichers fijnzinnige, warme productie en gehuld in smaakvolle, typerende covers.

    Hierbij een treffende passage uit het juryrapport: "Gerade in einer Zeit, in der bei vielen Schallplattenfirmen nur noch die kommerzielle Verwertbarkeit von Musik zählt, soll die Verleihung des kulturellen Ehrenpreises ein sichtbares Zeichen für die Hochachtung der Jury und der Stadt München dafür sein, dass sich Manfred Eicher, auch nach über dreißig Jahren des Erfolges, bei der Gestaltung des Programms von ECM Records unbeirrt aus-schließlich von Qualitätskriterien leiten lässt."

    Op de website van
    ECM kun je meer lezen over deze markante producer.

    (Maarten van de Ven, 31.10.04) - [print] - [naar boven]





    "De allerbeste leraren staan gewoon in je cd-rek", zegt Leslie Lopez, bassist van New Cool Collective in het nieuwe nummer van Bass Magazine. In het blad verder een verslag van North Sea Jazz 2004, een interview met Larry Grenadier, de New Yorkse bassist van het Brad Mehldau Trio en recensies van albums van onder anderen Paul Berner en Agog/Zapp. Meer informatie op de website van
    Bass Magazine.

    (Erno Mijland, 31.10.04) - [print] - [naar boven]



    De fraaie bende van Fraanje (foto: Cees van de Ven) Verkadehuis - Roosendaal

    Fraanje brengt een fraaie bende in het Verkadehuis

    Gelukkig zijn er nog steeds jazzliefhebbers die ondanks de subsidietegenwind toch kans zien jazz een podium te bieden en nieuwe initiatieven te ontwikkelen, zoals de unieke formule van dubbelconcerten van
    Bob Hagen, maar ook het initiatief van Peter Kesseler en pianist Harmen Fraanje: in Kesselers Verkadehuis in Roosendaal worden eenmaal per maand bijzondere jazzconcerten verzorgd, zonder enige subsidie. Accommodatie, akoestiek en ambiance zijn er goed en het publiek heeft er alle aandacht.

    Zondagmiddag 24 oktober was er het optreden onder de titel 'De fraaie bende van Fraanje' met de Noorse bassist Mats Eilertsen, drummer Hans van Oosterhout en de getalenteerde jonge tenorsaxofonist Guilhem Verger uit Frankrijk. In 'Lilia' van Nascimento blies Verger zijn sax aan zonder mondstuk en ontlokte daarmee een zeer bijzonder geluid, dat het midden houdt tussen sax en trompet. Met dit openingsstuk imponeerde hij al meteen verbluffend. Je besefte als bij donderslag met welk een bijzonder muzikant we hier te maken hadden. Met de aria 'E Lucevan Le Stelle' uit de opera 'Tosca' van Puccini bleef men aanvankelijk dicht bij de overbekende melodielijn, maar gaandeweg verliet men het rechte (melodie-)pad en vonden Fraanje en Verger in krachtige en pakkende improvi-saties hun persoonlijke expressiemogelijkheid. Met 'Sukha', een compositie van Eilertsen, begon men aan de tweede set. In een arrangement van Fraanje beleefde 'My Funny Valentine' hier zijn tweede verfijnde en weer verder gerijpte uitvoering. Gepassioneerd en hartstochtelijk ontwikkelt deze standard zich als een waar liefdesepos. Er waren pak-kende soli van Eilertsen en Veger in Kenny Wheelers '’Smatter'. Na een compositie van Verger, 'Moving Deepness', besloot deze 'fraaie bende' het concert met Fraanje's eigen 'Sonatala', ingeleid door een prachtige bassolo van Mats Eilertsen. Vanuit het hoge koude Noorwegen bracht hij hier vanmiddag zijn weldadige warme laag.

    Verger blies zich probleemloos in de harten van de aanwezige jazzliefhebbers en het laat geen enkele twijfel: van deze nog jonge Guilhem Verger, een 20-jarige student psycho-logie uit Narbonne, zullen we nog veel gaan vernemen. Zijn toon en spel hebben nu al persoonlijkheid en karakter en hij speelt verbazingwekkend volwassen, boeiende en opmerkelijke betogen. Over Van Oosterhouts aandeel in dit concert kan ik weer kort zijn. Het blijft een onverminderd genoegen om waar te nemen hoe hij met zijn sensibele en geëngageerd klank- en kleurenspel van grote betekenis is in elke formatie. Met zijn fijnbesnaard en lyrische spel zocht Fraanje in de beperking zijn meesterschap en liet de toehoorders nog genoeg te raden over. Maar naast zijn zo gewaardeerde introverte en soms spaarzame speelwijze horen we nu vaker ook zijn extraverte, energieke spel ...en dat komt aan!

    Het coda van deze geslaagde middag was van Kesseler. Hij liet de musici en anderen na afloop kennis maken met zijn smakelijke culinaire improvisaties. En die mochten er ook zijn!

    Klik hier voor een fotoverslag van het concert.

    (Cees van de Ven, 29.10.04) - [print] - [naar boven]



    Siteseeing #7
    Jazz Transcriptions Bird Lives


    Een goudmijn voor amateur-, semi-professionele en (wellicht) professionele musici (vooral saxofonisten) is Curtis Swifts website
    Jazz Transcriptions. Op die site zelf en met door-linken zijn honderden uitgeschreven soli te vinden, te zien en uit te printen. Swift zelf heeft meer dan 465 soli uitgeschreven. Klik op 'Finished solos' en er gaat een wereld van solotranscriptiesons open. Soli van John Coltrane, Charlie Parker, Sonny Stitt, Gene Ammons, King Curtis, Jr. Walker, Stanley Turrentine, Stan Getz, Phil Woods... enfin, te veel om op te noemen. Voor zeer weinig geld zijn de soli te bestellen. Mail Curtis en geef op wat je wilt hebben, vraag wat het kost en na betaling stuurt hij per e-mail de trans-cripties op. Klik op 'Samples' en je vindt er 15 voorbeelden die sowieso uit te printen zijn.

    Interessant zijn ook de 'Links'. Klik op 'Charles McNeal' (bij hem zijn ook soli te vinden en uit te printen), 'Sax Shed' (eveneens uitgeschreven soli), 'Tiger Meazell', 'Mouthpiece Makers' en dan de topper 'Transcription Links'. Op laatstgenoemde page zijn de volgende sites interessant: 'Brent Stuntzner' (naast uitgeschreven saxsoli vind je er gitaarsoli van o.a. Abercrombie, Benson, Burrell, Green, Kessel, Metheny, Montgomery, Scofield en Stern), 'Lucas Pickford', 'Jose Menezes', 'Cannonball Solos', 'Jeff Ellwood', 'James Farrell Vernon', 'Good Oil' en - beslist niet te missen - 'EJMA', de 'Ecole de jazz et de musique actuelle' uit Lausanne. De page staat bomvol met solotranscripties. Het is allemaal zeer snel aan te klikken en uit te printen. Op die manier is het mogelijk een zeer groot aantal soli te vergaren. Het is werkelijk een schatkamer van jazzsoli van alle mogelijke musici. Ik noem voor de vuist weg: Jimmy Giuffre, Candy Dulfer, Michael Brecker, Art Pepper, Paul Desmond, Sonny Stitt etcetera. Het is geweldig dat op deze manier een grote hoeveel-heid solotranscripties gemakkelijk en gratis te verkrijgen is.

    (Jacques Los, 28.10.04) - [print] - [naar boven]



    Interview Bob Hagen

    Op voorspraak van Chet Baker-adept Bob Hagen werd in 2000 op de voorgevel van het Amsterdamse Prins Hendrik-hotel, waar de legendarische trompettist in 1988 een dodelijke val uit het raam maakte, een bronzen gedenkplaat onthuld. Vier jaar later etaleert deze jazzfanaat in de showroom van een garage zijn beweegredenen omtrent het programma van jazz-dubbel-concerten, dat hij het komend seizoen in de Nederlandse theaterzalen zal brengen. Doel is potentiële jazzliefhebbers kennis te laten maken met alle facetten van live jazz, jong talent een podium te bieden en jazzmuziek weer terug te brengen in de theaters, om daarmee ook aspirant-liefhebbers te interesseren.

    Onze interviewer van dienst, Jacques Los, ontmoette een man met een waar hart voor de jazz, die niet uit is op financieel gewin. Integendeel, hij blijkt er zelfs geld op te moeten toeleggen. Lees het complete interview
    hier.

    (Maarten van de Ven, 25.10.04) - [print] - [naar boven]



    een kijkje in de Ertugun Jazz Hall Of Fame bij J@LC

    Jazz at Lincoln Center geopend

    Afgelopen maandag is in New York 's werelds eerste jazz-concertzaal, de Frederick P. Rose Hall, geopend. De artistieke leiding over dit podium is in handen van trompettist Wynton Marsalis. Naast concerten zullen er ook muzieklessen gegeven worden. Om de opening luister bij te zetten wordt gedurende drie weken een speciaal programma opgevoerd met onder andere Cassandra Wilson, het Afro-Latin Jazz Orchestra en het Lincoln Center Jazz Orchestra (met een programma rond Duke Ellington en Count Basie). Klik
    hier voor meer informatie.

    (Maarten van de Ven, 22.10.04) - [print] - [naar boven]



    Chick Corea akoestisch op BBC radio 3

    Op vrijdag 22 oktober presenteerde BBC radio in het programma 'Jazz on 3' een akoestisch concert van pianist Chick Corea. Corea speelt met bassist John Patitucci en drummer Dave Weckl en presenteert zijn nieuwe band Touchstone waarmee hij flamenco-invloeden verwerkt in jazz. In het anderhalf uur durende programma is ook een interview te horen. De uitzending is tot en met 29 oktober live via internet te beluisteren. Op 29 oktober zijn er live opnamen te horen van Chick Corea met een 'elektrische' bezetting. Klik
    hier.

    (Erno Mijland, 22.10.04) - [print] - [naar boven]



    Martin Verdonk - 'Old School New Sound'

    Martin Verdonk - 'Old School New Sound' (Schoots Records, 2004) ***

    Percussionist Martin Verdonk heeft een brede achtergrond in de muziek. Op zijn nieuwste album brengt hij met zeven muzikanten in wisselende samenstellingen elektrische jazz, waarin alle invloeden uit zijn muzikale carrière tot nu toe terug te horen zijn: hoekige funk, blues, jazzrock en latin. De plaat heeft een aanstekelijke, relaxte sfeer met vleugjes Santana (met wie Verdonk ooit optrad) en John Scofield (de losjes op het ritme geplaatste gitaar van Metropole Orkest-man Peter Tiehuis), de warme klanken van een Fender Rhodes, een stuwende ritmiek en mooie breaks die het geheel op spanning houden. De productie is transparant en uitgebalanceerd, maar de Fender Rhodes heeft een nogal overdreven stereo meegekregen. Beluisterd met hoofdtelefoon leidt dat tot lichte luisterdronkenschap. Het aantreden van timbalespeler Orestes Vilato (Santana) en drummer Walfredo Reyes Jr. (Steve Winwood) maakt het album extra interessant.

    De tien nummers zijn allen gecomponeerd door Verdonk, toetsenman Randal Corsen en bassist Eric Calmes. Ze gaven hun werk soms wel erg suffige titels als 'New Morning Sunrise', 'Water in the Desert' en 'Sunny Little Island'. Laatstgenoemde is echter het enige nummer dat een 'eigen smoel' mist en daardoor wat langdradig aandoet. Verder is het een afwisselend geheel geworden: van de lichtvoetige 'Cha Cha For Katia' tot de swingende titeltrack.

    Op 27 oktober presenteert Martin Verdonk zijn album in Nighttown, Rotterdam. Wie alvast fragmenten wil beluisteren, klikt
    hier.

    Henk van Kuijk en Arno van der Breggen zijn de winnaars van de twee exemplaren van dit album die Schoots Records en Draai om je oren medio oktober hebben verloot.

    (Erno Mijland, 21.10.04) - [print] - [naar boven]



    Agog & Zapp (foto: Cees van de Ven)

    De wonderlijke symbiose van Agog meets Zapp

    Een jazztrio en een strijkkwartet: levert dat niet een huwelijk op met wringende schoenen tussen jazz en klassiek? Op maandag 18 oktober gaven Agog en Zapp het ontkennende antwoord tijdens een concert in café Wilhelmina in het kader van de Tromp Biënnale.

    Agog meets Zapp is geen gelegenheidsformatie: sinds april van dit jaar - nadat hun gezamenlijke cd verscheen - bezocht het orkest al tien Nederlandse podia. En nu kreeg het publiek in Eindhoven deze wonderlijke symbiose voorgeschoteld. De zeven instrumen-talisten brachten verfrissende samenklanken voort, uitgewerkt in een gevarieerd reper-toire van venijnige funk, dynamische jazz en melancholieke ballads. Associaties met romantisch klassiek, lichtvoetige hot club-jazz, zigeunerfolk en vette rock werden als specerijen gedoseerd op dit originele gerecht, maar overheersten nergens de smaak.
    Het eindresultaat was licht verteerbaar, maar interessant in ritmiek en melodie.

    Een hoofdrol was weggelegd voor gitarist Frank Wingold, die de meeste stukken voor het orkest schreef. In de tweede set opende Zapp met een door hem geschreven stuk voor strijkkwartet. Erg mooi. Met akoestische en elektrische gitaar, een batterij aan effect-apparatuur, maar vooral een duizelingwekkende speltechniek en interessante melodieën zette hij letterlijk en figuurlijk de toon voor de meeste nummers. Leuk waren zijn tokkel-conversaties met de strijkers. Bassist Mark Haanstra zette er ronde, vloeiende baslijnen tegenover in zijn herkenbare stijl met veel gevoel voor funk. De Zapp-strijkers - uiteraard met uitzondering van cellist Emile Visser - leefden zich staand uit. Dat gaf altviolist Oene van Geel de mogelijkheid af en toe zijn tekenfilmfiguur-achtige dansjes te doen. Het was een uiting van het plezier dat de band had op het podium: er was veel interactie en er werden grapjes gemaakt. Het publiek genoot van harte mee.

    Klik
    hier voor foto's van dit concert.

    Deze recensie verscheen eerder in Eindhovens Dagblad

    (Erno Mijland, 21.10.04) - [print] - [naar boven]



    Anne Chris - 'Tomorrow Is Today'

    Anne Chris - 'Tomorrow Is Today' (Jazz 'n Pulz, 2004) **

    De Nederlandse Anne Chris schrijft mooie liedjes. Haar stemgeluid mist echter (nog) doorleefdheid en een eigen karakter. Dat wordt vooral duidelijk in de nummers op haar debuutalbum die eerder door anderen werden vertolkt. Tina Turner legt toch echt meer emotie en hunkering in 'Let's Stay Together' en bij Chet Baker voel ik veel meer dat 'The Thrill' echt 'Gone' is. Maar Anne Chris is nog jong - ze werd geboren in 1977 - en kan nog groeien. De techniek is er wel, nu de grote gevoelens nog...

    Muzikaal gezien staat het album van Chris als een stofvrij huis. De 'cleane' arrange-menten van bestaande nummers vormen een eenheid met de zes tracks die ze zelf schreef. Die laatste zijn toegankelijk, melodieus en origineel. Ze worden zorgvuldig en met veel warmte gebracht door Marcus Olgers (piano), Wim Bronnenberg (gitaar), Cord Heineking (bas), Martijn Vink (drums), Tineke Postma (saxofoon), Ruud Breuls (bugel), Bart Fermie (percussie) en Nitiranjan Biswas (tablas).

    Op 24 oktober presenteert Anne Chris haar album in het Bimhuis. Op haar eigen website zijn alvast enkele geluidsfragmenten te beluisteren. Klik
    hier.

    (Erno Mijland, 21.10.04) - [print] - [naar boven]



    De Werf

    Jazz in Brugge: Trio BraamDeJoodeVatcher fenomenaal in De Werf

    In Brugge vindt men aan de Werfstraat 108 het fraaie kunstcentrum
    De Werf, een vrijplaats voor jazz en (kinder-)theater. Een blik op het programma leert ons dat het aanbod niet misselijk is; wat te denken van het Simon Nabatov Trio, het Anthony Braxton Quintet en de Contraband met als gast J. Bernlef. De Werf brengt bovendien sinds 1983 cd's uit in samenwerking met (voornamelijk) Belgische jazzmuzikanten. W.E.R.F. (Wasted Energy Recording Factory) is een musicians' label, wat wil zeggen dat maximaal kansen geboden worden aan de muzikanten, zonder artistieke concessies of commerciële doeleinden. Op dit label vindt men artiesten als Ben Sluijs, Erik Vermeulen, Brussels Jazz Orchestra, Aka Moon, Bert Joris en Nathalie Loriers. Maar ook een duo-cd van de Amerikaanse bassisten Mark Dresser en Mark Helias prijkt op de W.E.R.F.-catalogus.

    Tijdens een korte vakantie in het Brugse bracht ik op zaterdag 16 oktober een bezoek aan dit sympathieke centrum, toevalligerwijs op een avond met het Nederlandse trio BraamDeJoodeVatcher, net terug van een succesvolle Japanse tournee. Vol verwachting stroomde het goed opgekomen publiek De Werf in, waar het in de bioscoopstoelen goed toeven was; de fraai uitgelichte en versterkte zaal bood een prima gelegenheid om het concert optimaal geconcentreerd te volgen. En dat was ook wel nodig, want pianist Michiel Braam, bassist Wilbert de Joode en drummer Michael Vatcher maakten er een waar luisteravontuur van, met sterk intuïtieve improvisaties, afgewisseld met pakkende thema's.

    Het blijft een verbluffende ervaring om Braam achter de toetsen bezig te zien, maar hoe technisch imposant hij ook tekeer ging op de toetsen van de Bösendorfer vleugel; zijn spel klonk bijna altijd 'logisch' en verzandde nooit in onoverzichtelijke gemaniëreerdheid. De Joode verstaat de kunst om het evenwicht te zoeken en te vinden tussen de drang naar vrije improvisatie en het bestendigen van het groepsgeluid. Zijn solo's zijn op zichzelf staande mozaïekjes. En Vatchers vrije geest mag dan leiden tot immer boeiende performances; zijn percussiewerk is altijd functioneel voor het totaalkader. Zo gebruikte hij zowel een hakkebord (een soort cimbalon) als aluminiumbuisjes van verschillende grootte (die hij van tevoren clever op klank had uitgezocht en quasi-nonchalant liet vallen en rollen op de vloer) om het pianospel van Braam te accentueren en te becommentariëren.

    Naderhand was het in het voorcafé nog heerlijk nagenieten met een Belgische biertje in de hand... wat wil een mens nog meer?!

    (Maarten van de Ven, 21.10.04) - [print] - [naar boven]



    GEZZ - 'Jazz Pop-Uped'

    GEZZ - 'Jazz Pop-Uped' (Challenge, 2004) ***

    In mei schreef ik met ongeduld uit te zien naar de verschijning van deze cd. '1000 Years', het openingsstuk van deze cd met bewerkingen van popsongs, is ook veelbelovend. Harmen Fraanje speelt hier weer met zeggingskracht zijn verhaal, met daarachter subliem brusheswerk van Hans van Oosterhout en een schitterende, gestreken baspartij van Eric van der Westen. U2's 'Still Haven't Found What I'm Looking For' krijgt een dynamische, energieke uitvoering, waarbij abrupte dynamische tegenstellingen het stuk extra spanning geven.

    Daarna komen we op het punt waarbij dit tot dusverre positieve oordeel genuanceerd dient te worden. In 'When A Man Loves A Woman' doet de ostentatieve repeterende baslijn afbreuk aan het subtiele pianospel van Fraanje. Erger wordt het wanneer ook in 'Jersey Girl 2', 'Call Me Al' en 'With Or Without You' voor deze onbegrijpelijke aanpak is gekozen. Hier wordt je als luisteraar geen goed gedaan. Ik kan me niet voorstellen dat deze als gesampelde loops klinkende basriffs de twee anderen tot inspiratie hebben gediend. Zij hebben het in deze stukken op eigen kracht moeten doen, zonder de meer-waarde van ultieme interactie. Wat zij ook aan moois presteren, het wordt overschaduwd door de penetrante eenvormige baslijn. De beweegredenen van deze aanpak blijven mij vooralsnog duister.

    'Don't Give up' kenmerkt zich door fraai en lichtvoetig pianospel in het hoge register en de gedegen bijdragen van Van der Westen en Van Oosterhout; zij geven het geheel de stuwende drive. De verschillen in tempo en dynamiek zorgen wederom voor een hoge attentiewaarde. 'Jersey Girl' is een uitvoering die je kippenvel bezorgt, helemaal Fraanje! In 'Here There And Everywhere' van Lennon & McCartney een wat 'ooronwennige' bas en bassolo, maar men is zeer op dreef. Fraanje communiceert met luide stem, maar tempert die als het erop aankomt, vervolgt op rustige toon en trekt daarmee de luisteraar naar zich toe, die aldus geen iota van het verhaal wil missen. 'In The Air Tonight' is een solo feature voor Hans van Oosterhout op zijn fraai getunede drumkit en mooie cymbals.

    'Philadelphia' van Neil Young tenslotte is een uitvoering waarbij je het betreurt dat hij slechts een paar minuten duurt, omdat je vermoedt dat er nog veel moois in het ver-schiet ligt, dat hier nog ongezegd bleef. Een omissie is dat het contemplatieve 'A Heart In New York', dat de formatie zo indrukwekkend vertolkte tijdens hun optreden in
    Tilburg, niet op deze cd is terechtgekomen.

    Klik hier voor een fotoverslag van een concert van GEZZ eerder dit jaar in Paradox.

    (Cees van de Ven, 19.10.04) - [print] - [naar boven]



    Witte-Otay Quartet (foto: Cees van de Ven)

    Cd-presentatie 'Who's Move?' van het Witte-Otay Quartet

    Zondagmiddag 10 oktober presenteerde dit kwartet in het Tilburgse Paradox zijn cd,
    met voornamelijk composities van Onno Witte (drums) en Ferhan Otay (gitaar). De groep bestaat verder uit Anton Goudsmit (gitaar) en Guus Bakker (contrabas).

    Het was te voorzien, met Goudsmit in je midden wordt het muzikaal 'keten'. Als geen ander is hij in staat de zaak op scherp te stellen. Zo was hij ook hier, ongewild, het epicentrum van de formatie. Zijn muzikaal territorium en vocabulaire is groot en kan voor collega's met zelfoverschatting, die met hem de 'stijd' aanbinden, dramatisch uit-pakken! Dat overkwam Otay niet. Hij liet Goudsmit waarderend begaan, deed zijn eigen ding en bleef zo geloofwaardig overeind. Witte toonde zich een onderhoudende, spits-vondige drummer. Guus Bakker was vooral de bescheiden, dienende bassist aan de basis. Op de cd is hij overigens wat verstopt in het geluidsbeeld; er is weinig body in het laag.

    Met zijn muzikantvriendelijke infrastructuur, dankzij een goed bestuur en gemotiveerde vrijwilligers, bewees Paradox andermaal een uitstekende locatie te zijn voor een cd-presentatie als deze.

    Klik
    hier voor een fotoverslag van dit concert.

    (Cees van de Ven, 18.10.04) - [print] - [naar boven]



    Jazzmania Big Band presenteert nieuwe cd

    'Further Impressions' is de titel van het nieuwe album van de Amsterdamse Jazzmania Big Band onder leiding van Peter Guidi. Het album wordt uitgebracht door Munich Records. Jazzmania speelt naast eigen werk zowel klassiek als eigentijds repertoire. Sinds 1989 heeft de band achttien prijzen gewonnen in nationale en internationale concoursen, waarvan vijftien eerste prijzen.

    Op woensdag 27 oktober wordt de nieuwe cd gepresenteerd in het Bimhuis, Amsterdam. De avond krijgt een extra feestelijk tintje, omdat de big band 15 jaar bestaat. Oud-bandleden zoals Loet van der Lee en Joris Roelofs treden aan, net als de 14-jarige (!) altsaxofonist Ben van Gelder en de legendarische, in Amsterdam woonachtige Amerikaanse trompettist Benny Bailey. Ook spelen er vier zeer jonge musici mee, die gerecruteerd zijn uit de gelederen van de Jazzworkshops van de Jazzafdeling van de Muziekschool Amsterdam.

    (Erno Mijland, 16.10.04) - [print] - [naar boven]



    Omslag 'Lady Jazz' van Rita Reys en Bert Vuijsje

    Concert, cd en biografie voor jarige Reys

    Op 21 december wordt de Nederlandse jazz-zangeres Rita Reys 80 jaar. Zij viert dit op 20 november met een concert in het Pim Jacobs Theater in Maarssen. Tevens worden op deze avond haar nieuwe cd 'Beautiful Love - Tribute to Pim' en haar 240 pagina's tellende officiële biografie 'Rita Reys, Lady Jazz' gepresenteerd. De biografie is geschreven door Rita Reys en Bert Vuijsje en verschijnt bij uitgeverij Thomas Rap/De Bezige Bij. De cd wordt uitgebracht door Fieldwork Records, in samenwerking met Universal. Tijdens het concert worden opnames gemaakt voor een later uit te geven dvd. Meer informatie staat
    hier.

    (Erno Mijland, 16.10.04) - [print] - [naar boven]



    Captain Cook's - 'First Class Jazz'

    Eerste 'First Class Jazz' concert in Roosendaal op 13 oktober 2004

    In dit kader organiseert Stichting Jazz Roosendaal de komende maanden nog zeven concerten. Initiatiefnemer en organisator Frank van Poll (broer van pianist Jack) had zich geen betere start kunnen wensen. Zijn glimlach hield dan ook de hele avond stand. Een uitverkocht huis en publiek dat de uit Roosendaal afkomstige musici rijkelijk met applaus beloonde. Een affiche met klinkende namen: Jack van Poll, Johan Clement en Harmen Fraanje (piano), Hein van de Geyn (contrabas) en Jeroen de Rijk (percussie). Zij zorgden voor een afwisselende en boeiende concertavond in een gemoedelijke sfeer. Een bemoedigend begin, ook voor de sponsors.

    Kijk
    hier voor een fotoverslag en hier voor het volgende 'First Class Jazz' concert van 3 november aanstaande.

    (Cees van de Ven, 15.10.04) - [print] - [naar boven]



    Martin Fondse (foto: Cees van de Ven)

    Suite van Fondse bij Duitse big band

    De Nederlandse componist/dirigent Martin Fondse is de eerste twee weken van december te gast bij de Big Band van de Hessischer Rundfunk. Op 10 december zal hij in Frankfurt met het orkest de Duitse live-premiere verzorgen van zijn suite 'Cottacatya!' die hij in 2002 met deze big band al op de cd 'Two Suites' zette, samen met Ralf Schmid's 'Tribal Dances'. Speciaal voor deze uitvoering zullen trompettist Eric Vloeimans en drummer Dirk Peter Koelsch Martin Fondse vergezellen. Klik hier voor meer informatie over en geluidsfragmenten van de suites.

    (Erno Mijland, 14.10.04) - [print] - [naar boven]



    Martijn van Iterson Quartet (foto: Cees van de Ven)

    'Jazzadel verplicht': Bird Award-winnaar Martijn van Iterson levert het bewijs

    Het was een memorabel concert, vrijdag 8 oktober bij Jazz at the Crow in Eindhoven. Van Itersons kwartet stak in een blakende vorm. Het concert stond geheel in het teken van de onlangs verschenen cd
    'The Whole Bunch', die overal een goed onthaal vindt.
    Van Iterson liet het aandachtige publiek, waaronder enkele prominente regionale jazz-gitaristen, horen waarom men hem dit jaar de Bird Award toekende. Karel Boehle (piano) had hier zijn debuut en nam door zijn dynamisch en verbluffend spel iedereen voor zich in. Bassist Frans van Geest had niet veel tijd nodig om drummer Hans van Oosterhout muzikaal te vinden. Van Oosterhout was op het laatste moment opgeroepen om Martijn Vink te vervangen (hij ontving op de dag zelf per post de cd met de te spelen stukken!).

    Wat een genoegen om Van Oosterhouts creatieve spel en alertheid wederom te ervaren. Gelukkig heeft hij na een lang verblijf in diverse buitenlanden weer even zijn homeland opgezocht. Men zal ongetwijfeld weer veelvuldig een beroep op hem doen. Samen met van Geest vormde hij een heerlijke ritmetandem. Tricky stops, interactie, stuwen, ondersteunen, plagen en uitdagen: het was er allemaal bij Van Oosterhout, tot zichtbaar genoegen van zijn medemuzikanten. Een dreamteam!

    Martijn, toch meer speler dan prater, kondigde de stukken op een sympathieke manier aan. Zo weten we nu dat de compositie 'Chez Elly' geschreven is voor Elly, de vrouw van wijlen Wim Overgaauw, Van Itersons leraar op het concervatorium. Hij was er kind aan huis en zij overlaadde hem vaak met eten en drinken. Het aandachtige publiek heeft zeer genoten. Ook tijdens het spelen gonsde het regelmatig bijval. Alle composities waren een lust voor het oor. Als apotheose van dit bijzondere concert klonk een vulkanische uit-voering van 'Smoking In The Backyard'. Zeven jaar hebben we op Van Itersons cd moeten wachten, maar het heeft geloond!

    Klik hier voor een fotoverslag van dit concert.

    (Cees van de Ven, 14.10.04) - [print] - [naar boven]



    Mark Lotz' liefde voor rituele muziek uit Cuba

    Cubaanse muziek en salsadansen zijn in. Fluitist Mark Alban Lotz dook nog wat dieper en ontdekte de santeríamuziek. Bezwerende rituele klanken waar de goden gek op zijn. Eddy Determeyer sprak met Lotz. Lees
    hier het volledige artikel.

    (Erno Mijland, 13.10.04) - [print] - [naar boven]



    Stan Getz - 'Bossas And Ballads: The Lost Sessions'

    Stan Getz – 'Bossas And Ballads: The Lost Sessions' (Verve, 2003) *****

    De opnamen van de cd 'The Lost Sessions' vonden plaats in 1989 voor Herb Alperts A&M-label. Ze zijn op de planken blijven liggen, omdat een ander project met Stan Getz – de latin suite 'Apassionado' – in 1990 eerst moest worden uitgegeven. Sinds kort is nu dan de 'achtergebleven' cd verschenen, en terecht: Getz is in superbe vorm. Onder de noemer 'bossas and ballads' worden originele composities gespeeld van o.a. Sam Rivers, Mal Waldron en vooral Kenny Barron.

    In de periode dat dit album werd opgenomen was Getz net hersteld van een hartaanval en leed hij aan leverkanker. Hij weigerde chemokuren en vond gedurende zijn laatste jaren (hij overleed in 1991) energie en levenskwaliteit in macrobiotische diëten en Chinese kruiden. Met die herwonnen energie heeft hij die laatste jaren nog enkele geweldige opnamen gemaakt, zoals 'People Time', een duo met pianist Kenny Barron,
    en de 'Lost Sessions' dus.

    Zijn warme, zangerige geluid en zijn melodische en lyrische manier van spelen is van uitzonderlijk niveau op deze schijf en past uitmuntend bij het gekozen latin- en ballad-repertoire. De ballads 'Soul eyes' van Mal Waldron en 'The Wind' van Russ Freeman zijn voorbeelden van intense, zelfs weemoedige, balladvertolkingen: in het lage tenorregister een dramatisch warm geluid en 'hogerop' de langere, zangerige uithalen. Met de weten-schap dat Getz toen al niet meer lang te leven had, zijn dit tot tranen toe geroerde sublieme vertolkingen.

    Kenmerk van de matadoren in de jazz is dat ze ogenblikkelijk te herkennen zijn aan het specifieke geluid en/of de innovatieve speelwijze. Dat geldt voor Tatum, Parker, Monk, Christian, Gillespie, Coltrane, Rollins, Gordon, Ayler, Shepp, Young, Taylor en ook voor Stan Getz. Zonder de uitmuntende ritmesectie – bassist George Mraz en drummer Victor Lewis - tekort te doen, vallen de begeleidende en solerende kwaliteiten van pianist Kenny Barron op. Zijn soli zijn sprankelend. Hij heeft een krachtige aanslag en weet zijn virtuositeit te doceren.

    Een schitterende schijf; melodische en swingende jazz in optima forma.

    (Jacques Los, 13.10.04) - [print] - [naar boven]



    Challenge zoekt internationale samenwerking

    Het Nederlandse Challenge Records Services werkt sinds begin deze maand samen met twee internationale labels. Voor Skip Records GmbH uit Hamburg gaat Challenge de distributie in de Benelux verzorgen. Het label brengt binnenkort albums uit van onder andere Bill Frisell, de NDR Bigband en Luka Bloom. Ook Palmetto Records uit New York heeft voor haar distributie in de Benelux gekozen voor Challenge. Op de website van Challenge valt overigens al enige maanden niets te beleven: "Site down for maintenance, we'll be back soon!"

    (Erno Mijland, 13.10.04) - [print] - [naar boven]



    Jasper Blom en zijn processor (foto: Maarten van de Ven)

    What about Red, Yellow & Blue?

    Toen na afloop van het meeslepende concert van
    Trio DNS in de Arnhemse Derde van Mahler op 21 september de kruitdampen eenmaal waren opgetrokken, bleek het reeds half twaalf te zijn, terwijl de pauze nog moest komen en het tweede concert van de avond, het trio Red, Yellow & Blue, nog moest beginnen. Ga er bovendien als bezoeker maar eens aanstaan na zo'n intense luisterervaring. Kortom geen ideale omstandigheden om dan nog met een optreden te beginnen. Zeker niet als je zoals saxofonist Jasper Blom ook al hebt gefungeerd als gastsolist in zo'n voorgaande setting...

    Maar Blom op tenorsax, Martijn Vink op drums en Mark Haanstra, als vervanger voor de verhinderde bassist Frans van der Hoeven, kweten zich uitstekend van deze op het oog ondankbare taak, al beperkten afspraken in verband met geluidshinder hen helaas tot een korte set van vier stukken. Het "in een tweedehands boekhandel gevonden" Amerikaanse volksliedje 'My Father Gave Me An Acre Of Ground' begon met een lang aangehouden, resonerende grondtoon, die werd uitgebouwd tot een noisy en hypnotiserende sound-scape die deed denken aan bands als Hula en Tortoise. Verder weerklonk distortion en echo uit de 'effectenbak', die Blom naast zich had staan. En daar doemde na een versnelling van Vink dan opeens een aantrekkelijk, simpel themaatje op!

    In Bloms 'Statue Of Liberty' creëerde de saxofonist een ritmisch patroon op de kleppen van zijn instrument, daarbij ondersteund door de andermaal voortreffelijke Vink. Het grappig getitelde 'Popband Demo For A Major Record Deal' was opgebouwd rond een inderdaad catchy melodie. Hier toonde Haanstra, in een solo met een speech-like basgeluid, zich een pakkend verteller. Zangerig, scattend en funky. Vink lardeerde het geheel fijnzinnig met afwisselende grooves, waarop Blom afrondde met een overstuurd coda. Het korte optreden werd mooi besloten met een prettig gestoorde, alt.funk-achtige uitvoering van de Beatles-klassieker 'I Want You', waarin Blom welbewust de uithoeken van de compositie opzocht, met fraaie dubbeltonen en krachtig spel.

    De muziek van Red, Yellow & Blue vraagt van de luisteraar dat hij of zij zich openstelt; dit is muziek die je echt op je moet laten inwerken voor het beste resultaat, kinda druggy. Een trio dat een herkansing verdient als hoofdact.

    (Maarten van de Ven, 12.10.04) - [print] - [naar boven]



    De Nederlandse pianist Michiel Borstlap tourt momenteel door Japan. Aanstaande donderdag is hij twee uur lang te gast bij de Japanse radiozender NHK. Het interview is online te beluisteren via Real Player. Het persbericht meldt dat de uitzending duurt van 14.00 tot 16.00 uur. We zoeken nog even voor u uit hoe laat dat in Nederlandse tijd is. Klik hier voor de website van NHK.

    (Erno Mijland, 12.10.04) - [print] - [naar boven]



    Necrologie John LaPorta

    "LaPorta's grootste artistieke verdienste was zijn vermogen om uiterst bekwaam en geïnspireerd te pendelen in het schemergebied tussen gecomponeerde en geïmpro-viseerde muziek, ver voordat anderen hiertoe in staat waren."

    Aldus gastschrijver Jaap de Rijke in een necrologie over de Amerikaanse klarinettist, saxofonist en componist John LaPorta, naar aanleiding van diens overlijden op 12 mei van dit jaar in Sarasota, Florida. Lees het
    hier.

    (Maarten van de Ven, 12.10.04) - [print] - [naar boven]



    Interview Masha Bijlsma

    Als meisje uit de Achterhoek dat zo nodig jazz wilde zingen, maar dat combineerde met hardrock, werd ze van het conservatorium gestuurd. Desondanks is ze inmiddels een gevierd jazz-zangeres. Onze medewerker Jeroen de Valk sprak met haar. Klik
    hier om het te interview lezen.

    (Maarten van de Ven, 12.10.04) - [print] - [naar boven]



    Johan Clement - 'From This Moment On'

    Johan Clement - 'From This Moment On' (
    Baileo, 2002) ***

    Een aangenaam muzikaal digestief! Toegankelijke, verstaanbare jazz. Een goed in het gehoor liggende, swingende, easy listening mainstream-cd en daar is niks mis mee, integendeel. De kwalificatie 'easy listening' zegt immers niets over kwaliteit en juist die is hier manifest aanwezig. Pianist Johan Clement speelt delicaat, verzorgd, met verfijnde nuances, een superbe toucher en groot vakmanschap. Via 'Both Sides Now' van Joni Mitchel komen we bij twee Clement-originals: 'V.S.O.P.' en 'Small Steps'. Pakkende stukken waarmee hij ook zijn compositorische kwaliteiten overtuigend presenteert.

    Deze formatie kenmerkt zich door de hechtheid en de sprankelende blijheid die het uitstraalt. Vermakelijk klinkt de titelsong voor solopiano 'From This Moment On', een persiflage op cocktail jazz. Keyboard-overdubs als in 'On Green Dolphin Street' ervaar ik als overbodig en minder geslaagd, maar dat vind ik al snel.

    Jeroen de Rijk levert bescheiden, subtiele, maar niet te versmaden smaakvolle percussiebijdragen. Eric Timmermans is in dit gezelschap perfect op zijn plaats met zijn zoevende, weldadige basgeluid en solide spel. Frits Landesbergen op slagwerk behoeft nauwelijks betoog. Niet voor niets toert hij momenteel met pianist Monty Alexander, die met waardering over hem sprak in het interview dat Jaap van der Voet met hem had voor deze site.

    'From This Moment On' is een cd voor iedereen die een uitstekende muzikale verkwikking weet te waarderen. Voor de prima geluidskwaliteit tekende overigens Paul Pouwer van het jonge, aanstormende label Baileo.

    (Cees van de Ven, 8.10.04) - [print] - [naar boven]



    Cd-opnamen Mike Roelofs Quintet in Horst

    Pianist/toetsenman Mike Roelofs speelt op woensdag 13 en donderdag 14 oktober met zijn band in Cambrinus in Horst. Tijdens de twee optredens worden opnamen gemaakt voor een nieuwe cd. Drummer Samuel Dueshler, bassist Caspar van Meel, trompettist Ryan Carniaux en saxofonist Brendon Carniaux begeleiden Roelofs. Meer informatie vind je
    hier.

    (Erno Mijland, 8.10.04) - [print] - [naar boven]



    Jazzbands boeken via nieuwe website Jazz.nl

    Via de website Jazz.nl is het sinds kort mogelijk online een jazz-orkest te boeken. Op Jazz.nl staat ook informatie over jazzmuziek: een historisch overzicht, kenmerken van jazz en namen van de grootste muzikanten. David Mast, vierdejaars student trompet aan de jazzafdeling van het conservatorium van Amsterdam, is de eigenaar van de website. "Er komt elke dag een groot aantal bezoekers op de website omdat de domeinnaam zo makkelijk is."

    Tot begin dit jaar vulde Mast de website met informatie over jazz, zoals nieuws en een concertagenda, maar dat leverde te veel werk op. Mast meldt ons dat er plannen zijn om van de website "een uitgebreide Nederlandse jazzportal te maken, onder andere in samenwerking met de Nederlandse Jazzdienst". Meer weten? Klik
    hier.

    (Erno Mijland, 8.10.04) - [print] - [naar boven]



    "Jarrett hoeft maar naar een toets te wijzen of DeJohnette en Peacock hebben een avontuurlijk antwoord." Maartje den Breejen van Het Parool over het nieuwe album 'The Out-of-Towners' van Keith Jarrett, Gary Peacock, Jack DeJohnette. Lees hier de
    hele recensie.

    (Erno Mijland, 7.10.04) - [print] - [naar boven]



    Ramsey Lewis in Bimhuis op 14 oktober

    'Souljazz mag weer, ongecompliceerd stoeien met rhythm & blues en gospel is prima op zijn tijd', zo kondigt het Bimhuis één van de twee grootmeesters van de souljazz-piano aan (hopelijk komt die andere, nog wat grotere grootmeester in dit genre, Les McCann, ook gauw een keertje).

    Het is fijn dat de grote smaakmakers van het Bimhuis hun zegen hebben gegeven, vooral aan deze nogal platte, doch keihard swingende pianist. Mijns inziens heeft hij slechts één goede plaat gemaakt, 'Ramsey Lewis Meets The Brass Section', maar dit concert kan een goed feest worden. Veel plezier en ga met de (nacht-)trein!

    (Guus, 7.10.04) - [print] - [naar boven]



    Monty Alexander Trio (foto: Jaap van der Voet)

    Interview met Monty Alexander

    "Years ago Oscar Peterson recommended me to his record company and I made a record. And there's no doubt: he is one of my heroes of the piano. But no more than Nat King Cole, Errol Garner. Because these men played with two hands. And when they came to play the piano, they brought the whole band with them. Even though they had bass and drums, they were thinking in terms of the harmony, the melody, the rhythm, the excite-ment and the joy. The complete orchestra experience."

    De Jamaicaanse pianist Monty Alexander in een zeer uitgebreid
    interview dat onze gast-journalist Jaap van der Voet (zelf ook pianist) met hem had vlak voor zijn optreden op het Laren Jazz Festival.

    (Maarten van de Ven, 7.10.04) - [print] - [naar boven]



    Vernon Alley

    Bassist Vernon Alley overleden

    Bassist Vernon Alley is op zondag 3 oktober na een lang ziekbed op 89-jarige leeftijd overleden. Hij speelde bij de big bands van Lionel Hampton en Count Basie. Ook begeleidde hij Duke Ellington, Erroll Garner, Nat King Cole, Billie Holiday, Dizzy Gillespie, Charlie Parker en Ella Fitzgerald.

    Alley werd geboren in 1915. Op jonge leeftijd verhuisde hij naar San Francisco, de stad waar hij zijn hele leven is gebleven. Hij begon met klarinet, maar stapte later over op bas. In de Tweede Wereldoorlog speelde Alley met zijn eigen trio, waarna hij in de big band-muziek terecht kwam. Alley speelde niet alleen muziek, hij was ook actief als muzikaal directeur van een jazzclub en was voorzitter van de vakbond van zwarte musici in San Francisco. Toen deze vakbond met die van blanke musici fuseerde bleef hij actief in het vakbondswerk.

    Foto:
    JazzWest

    (Erno Mijland, 6.10.04) - [print] - [naar boven]



    Vrijkaartjes voor Al Jarreau

    Er is alweer een nieuwe concertagenda op het internet: Vrijkaartjes.nl. De agenda biedt per genre een overzicht van concerten. Het aanbod is klein en voornamelijk beperkt tot de grotere zalen. Wel aardig is dat de website voor sommige concerten vrijkaartjes weggeeft, zoals voor het concert dat Al Jarreau op 18 november geeft in het Nederlands Congres Centrum in Den Haag. Hiervoor moeten bezoekers dan wel een vraag beantwoorden en een vrij kostbaar telefoontje plegen van € 1,30 per gesprek. Klik
    hier voor de agenda met jazz- en bluesconcerten.

    (Erno Mijland, 6.10.04) - [print] - [naar boven]



    Rob van den Broeck (foto: Maarten van de Ven) André Nendza & Jasper Blom (foto: Maarten van de Ven) Yonga Sun (foto: Maarten van de Ven)

    Urgentie en energie uit de jaren zestig herbeleefd met Trio DNS

    Een beter begin van het seizoen had Stichting Jazz in Arnhem zich niet kunnen wensen; bij het dubbelconcert van Trio DNS en Red, Yellow & Blue in De Derde van Mahler, de foyer van Musis Sacrum, hingen op dinsdagavond 21 september jl. de geïnteresseerden met de benen buiten. Drummer Yonga Sun, afgestudeerd op het Arnhemse conserva-torium, had zijn e-mailcontacten ten volle benut, en dat - gepaard aan het feit dat pianist Rob van den Broeck en de Duitse bassist
    André Nendza beiden (gast-)docenten van datzelfde conservatorium waren - zorgde voor een uitstekende, geïnteresseerde entourage in dit verder als vanouds 'commercieel-onverschillig' etablissement.

    Trio DNS, met als gast tenorsaxofonist Jasper Blom, bezwoer de zaal met een ongemeen intense set, die maar liefst anderhalf uur duurde, zonder ook maar één dull moment. Coltrane-achtige energieke en meanderende muziek, die de exploratiedrang van de jaren zestig uitademde. Veel indruk maakte Van den Broeck, die - gebruik makend van het volledige toetsenbord - vanuit krachtige pianopartijen constant op zoek was naar de essentie en onverwachte openingen in het muzikale spectrum. Hij sleepte de luisteraar zodoende mee in zijn gedachten- en gevoelswereld. Nendza en Sun manifesteerden zich eveneens uitstekend. Eerstgenoemde stutte het geheel op onontkoombare wijze; hij speelde met veel inlevingsvermogen en uitte zich op expressief-exploratieve wijze in zijn boeiende solo's. Yonga Sun bewees zich als een vakbekwame facilitator met trefzeker en smaakvol drumwerk, zonder opdringend te zijn. In een aantal nummers - op Sun na droeg iedere muzikant materiaal aan - toonde Jasper Blom aan dat hij naadloos pastte in het geheel, of dat nu was met een warm, 'hees' tenorgeluid dan wel met high energy play.

    De setlist was divers en boeiend. De door Rob van den Broeck geschreven opener 'Interaction' werd met een McCoy Tyner-achtige drive gespeeld. Nendza's melancholieke en serene 'The Concept Of North' kende frisheldere pianolijnen en veel spanningsbogen. 'Isaac' van Jasper Blom meanderde met een Coltrane-achtige drone en bracht ontladende momenten met een zelfverzekerd klinkende Blom. De Gershwin-klassieker 'My Man's Gone Now' werd op magistrale wijze ingeleid door Van den Broeck, waarop Nednza een plotse groove inzette die werd opgepikt door Sun met rimshots en pittige roffels. "Het lijkt een beetje op de tune van 'The A-Team'," kondigde de pianist zijn 'Mars' aan. Yonga Sun kleurde perfect in met incidentele tomslagen en bekkenwerk, terwijl Van den Broecks pittige blokakkoorden de ontketende Blom voortstuwden. Het hoogtepunt van de set kwam met 'Ontim' (Blom) dat de urgentie en energie van de jaren zestig deed herleven. Van den Broecks afsluitende 'One For McCoy' was een passend eerbetoon aan deze pianist met intens spel en bijpassende experimenteerdrift in tempo en klank.

    Na afloop aan het trio Red, Yellow & Blue de ondankbare taak hier nog iets aan toe te voegen. Hoe ze dat afging leest u binnenkort op Draai om je oren... Klik hier voor de fotopagina van het concert van Trio DNS.

    (Maarten van de Ven, 5.10.04) - [print] - [naar boven]



    Martijn van Iterson (foto: Cees van de Ven logo Jazz at the Crow

    Martijn van Iterson Quartet in Eindhoven

    In het kader van Jazz at the Crow treedt vrijdag 8 oktober het Martijn van Iterson Quartet op in café Kraaij & Balder aan de Strijpsestraat 79 te Eindhoven.

    Martijn van Iterson studeerde gitaar bij Wim Overgaauw aan het Hilversums Conservatorium, waar hij eind oktober 1993 cum laude eindexamen deed. Sinds 1995 is hij docent aan ditzelfde conservatorium, dat vanaf 1998 vanwege een fusie de naam Conservatorium van Amsterdam draagt.

    Martijn was lid van verschillende groepen, zoals de gitaarformatie Picks Might Fly waarmee hij onder meer optrad tijdens het North Sea Jazz Festival en in het radioprogramma 'Tros Sesjun'. Afgelopen North Sea kreeg hij uit handen van zijn Amerikaanse collega Pat Metheny de prestigieuze Bird Award uitgereikt.

    Naast een gitaarspecialist is Martijn van Iterson een talentvol componist. Van zijn kwartet - dat naast hemzelf bestaat uit Karel Bouhlee (piano), Frans van der Geest (bas) en Hans van Oosterhout, invaller voor Martijn Vink (drums) - kwam dit jaar de zeer goed beoordeelde cd
    'The Whole Bunch' uit.

    Het concert in Kraaij & Balder begint om 21.30 uur. De toegang is gratis.

    Tekst: Ton Suasso

    (Cees van de Ven, 5.10.04) - [print] - [naar boven]



    Tineke Postma (foto: Cees van de Ven)

    Luistertip: Tineke Postma gastsolist bij Metropole Orkest

    Vanavond 4 oktober van 24.00 tot 01.00 uur op Radio 4 FM: Tineke Postma als gastsolist bij het Metropole Orkest. Voor deze gelegenheid heeft de bekende Amerikaanse arrangeur Mike Abene het stuk 'Firenze' van Tineke gearrangeerd. Ook maakte Abene samen met de saxofoniste een arrangement van Joe Hendersons 'Isotope' van haar debuut cd 'First Avenue'. Verder zullen te horen zijn: 'Riverside' (Tineke Postma, arr. Henk Meutgeert), 'Anywhere' (Kenny Barron, arr. Jeff Beal) en, 'Meant For You' (Dick Oatts, arr. Vince Mendoza).

    (Cees van de Ven, 4.10.04) - [print] - [naar boven]



    Heleen van den Hombergh (foto: Cees van de Ven)

    Dubbelconcert in het
    Bimhuis

    Het dubbelconcert van vanavond, zaterdag 2 oktober: voor de pauze het Loet van der Lee Quintet en na de pauze Heleen van den Homberghs presentatie van haar nieuwe cd 'Rush In The Woods'. Haar concert kan op grond van haar boeiende en geslaagde try-out van donderdagavond jongstleden, bij Jazz at the Crow in het Eindhovense café Kraaij & Balder, warm worden aanbevolen. Het programma bevat composities en teksten van Heleen van den Hombergh, gewijd aan het tropisch regenwoud. Met haar warme, volle stem, goede timing en articulatie vertolkt ze met passie haar fascinatie en betrokken-heid. Haar begeleiders zijn van naam en faam: Bert van den Brink (piano), Tony Overwater (contrabas en gamba) en de uiterst sensitieve percussionist Joshua Samson.
    Klik hier voor een fotoreportage van haar try-out.

    (Cees van de Ven, 2.10.04) - [print] - [naar boven]


    Lees verder in het archief...






  • Menupagina's:

    Redactieadres:

    Hoekstraat 1 B17
    3910 Neerpelt
    België
    (0032) 11747180
    (0032) 498788554

    Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
    Mail de redactie.