Tia Fuller - 'Healing Space' (Mack Avenue, 2007)
Een mooi voorbeeld van het begrip 'girl power', dit album van de jonge New Yorkse saxofoniste/fluitiste Tia Fuller, die wordt bijgestaan door een basisband met al even jonge collega-musiciennes: Miki Hayama op toetsen, Miriam Sullivan op bas en Kim Thompson op drums. De vier meiden zijn niet eenkennig, ze laten zich hier en daar ook wel door een passerende mannelijke muzikant bijstaan (saxofonist Ron Blake, trompettist Sean Jones).
Het idioom is meestal hechte, volwassen, soms zelfs briljante jazz op basis van eigen composities en stukken van haar zuster Shamie (zelf pianiste maar hier niet van de partij). Naar zeggen van Fuller is haar muziek geïnspireerd door spiritualiteit, maar het swingt desondanks de pannen van het dak. Schitterend is de subtiele manier waarop ze op altsaxofoon soleert in 'Ebonics'. Voor twee stukken schreef ze ook (religieus bevlogen) tekst, die wordt gezongen door Charenee Wade en Iyana Wakefield. Beide liedjes zijn - ook in hun stilistische tuttigheid - een beetje een stijlbreuk; de muziek van Tia Fuller heeft geen woorden nodig, is van zichzelf al expressief genoeg.
Deze recensie was eerder te lezen in HVT Magazine.(Anoniem, 1.10.07) - [print]
- [naar boven]
European TryTone Festival 2007
Voor de negende editie van haar jaarlijkse internationale festival heeft de Stichting TryTone trombonist/componist Joost Buis als gastprogrammeur uitgenodigd. Het festival vindt plaats van donderdag 1 tot en met zaterdag 3 november te Amsterdam en Tilburg. Bij zijn keuze van de musici heeft Buis zich laten leiden door de praktijk van de dinsdagavondconcerten in Zaal 100 te Amsterdam. Daar is in de loop van de jaren een nieuwe manier van instant componeren ontwikkeld. Bij deze manier van improviseren zijn de musici zich zeer bewust van de totale klank en de eigen stem hierin. Tegelijkertijd tonen de spelers een contrapuntische manier van denken, waarbij zij onafhankelijke lijnen improviseren zonder elkaar uit het oog te verliezen.
Het nieuwe kwartet Doubles van Joost Buis, dat op het festival zijn première beleeft, is een exponent hiervan. Naast de leider bestaat het kwartet uit violiste Maartje ten Hoorn, bassiste Rozemarie Heggen en de Australische slagwerker Will Guthrie. Deze zorgvuldig samengestelde combinatie maakt geïmproviseerde muziek die zich beweegt tussen subtiele klankvelden en dynamische uitbarstingen.
Joost Buis krijgt op donderdag 1 november aanstaande in Zaal 100 te Amsterdam carte blanche. Daarvoor heeft hij het trio The Contest Of Pleasures, bassiste Rozemarie Heggen, de Engelse tubaïst Oren Marshall en de Australische slagwerker Will Guthrie uitgenodigd. The Contest Of Pleasures bestaat uit de Britse saxofonist John Butcher, de Duitse trompettist Axel Dörner en de Franse klarinettist Xavier Charles.
Naast Doubles treden op 2 november 2007 in Tilburg (Paradox) en op 3 november 2007 in Amsterdam (Bimhuis) The Contest of Pleasures en Oren Marshall & The Charming Transport Band - met onder anderen altasaxofonist Nathaniel Facey altsax - op. De door Buis uitgekozen groepen passen allebei in de hierboven geschetste manier van improviseren. Over The Contest Of Pleasures is wel geschreven dat de leden elektronische muziek op akoestische instrumenten spelen. Hun verstilde klankvelden contrasteren mooi met ritmische aanpak van The Charming Transport Band.
Bij de keuze van Buis speelde nog een belangrijke overweging mee: de musici moesten 'klankmakers' zijn. Zij moesten een gevoeligheid voor de klank van hun instrument hebben en voor het geluid in zijn geheel. Die eigenschap is bij alle optredende musici in ruime mate aanwezig.
Klik hier voor uitgebreide informatie.
(Jacques Los, 1.10.07) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...