Donkere wolken boven De Toonzaal
Het bestuur van De Toonzaal (Den Bosch) heeft door aanhoudend financieel slecht weer moeten besluiten om alle concerten van het komende seizoen te annuleren. Hoewel de voorverkoop positief verliep gaf de financiële situatie te weinig mogelijkheden om de concerten te starten.
Mede dankzij de ondersteuning van de gemeente 's-Hertogenbosch, het rijk en diverse fondsen werd de Toonzaal een centrum voor kleinschalige muziek. Een ontmoetingsplaats voor componisten, publiek, gevestigde en jonge musici, professionele en amateur-musici, tijdens festivals, luistercursussen, workshops, masterclasses en concerten. Deze bijzon-dere accommodatie aan de Binnendieze is gevestigd in een voormalige synagoge (1823). De Toonzaal bezit een uitstekende akoestiek en heeft geavanceerde voorzieningen voor geluidsversterking en belichting.
Het bestuur en directeur Guy van Hulst spannen zich in voor behoud van de program-mering van kleinschalige muziek in deze zaal. Met de gemeente 's-Hertogenbosch stellen zij de komende maanden alles in het werk om in 2006 tot een doorstart te komen.
Meer weten?
Bekijk hier een slideshow van foto's van Toonzaalconcerten.(Anoniem, 5.9.05) - [print]
- [naar boven]
Het leukste jazzevenement van Nederland
Iets ten noordwesten van Groningen konden jazzliefhebbers zaterdag 27 augustus voor de negentiende maal in successie op de fiets de ZomerJazzFietsTour maken naar leuke kerkdorpjes als Garnwerd en Niehove en 5 sets bijwonen van de prominenten van de hedendaagse jazz- en impromuziek.
Jacques Los over de "mooie vette toon en honkende tenorsolo's" van tenorsaxofonist Boris van der Lek, het "derderangs variétébandje" Strange Party Orchestra en het trio Sean Bergin/Tobias Delius/Daniele D'Acaro, "drie tenorsaxen in het kleine charmante kerkje die klonken als een magistraal orgel".
Klik hier voor het hele artikel.
(Anoniem, 4.9.05) - [print]
- [naar boven]
Expositie jazzfoto's van Dennis Konijnenburg
De foto-expositie 'Press Pause | Press Play' van jazz- en popfotograaf Dennis Konijnen-burg is vanaf zaterdag 10 september te bekijken in café-restaurant Museum, Linnaeus-straat 29 te Amsterdam. Om 13.00 uur wordt de expositie, die loopt tot en met 30 september, geopend met een sessie onder leiding van Sean Bergin, Jacko Schoonervoort en Victor de Boo.
In deze expositie toont Konijnenburg de jazzmuzikant in rust. Denkend, luisterend of aan het bijkomen na een intense solo. Als contrast laat hij de spelende muzikant zien, de kracht van jazz, tijdens een heftige solo, opgaand in het samenspel. Er zijn foto's van onder anderen Dave Holland, Chris Potter, Archie Shepp en Wayne Shorter.
(Anoniem, 2.9.05) - [print]
- [naar boven]
 
Eerste avond 5-Pack concerten in het Bimhuis geslaagd
maandag 29 augustus 2005, Bimhuis, Amsterdam
Formaties van saxofoniste Tineke Postma, trombonist Ilja Reijngoud en gitarist Martijn van Iterson gaven afgelopen maandagavond in het kader van '5-Pack' concerten in het Bimhuis. In een unieke samenwerking tussen NPS Output, Radio Nederland Wereldomroep, Bimhuis en Munich Records en gecomprimeerd op één avond, kon het publiek getuige zijn van Nederlands toptalent.
Saxofoniste Tineke Postma beet het spits af met haar kwartet en citeerde met veel elan uit haar nieuwe cd 'For The Rhythm'. Ze is weer verder gegroeid en speelde karaktervol, met een nog sterker persoonlijk geluid op alt- en sopraansax, intimistisch enkele broze ballads met haar aimabele pianist Rob van Bavel. Het vraagt moed, zelfkennis én vakman-schap als je op zo'n jeugdige leeftijd je muzikale ziel blootlegt in breekbare ballads als 'Goodbye' en 'Ballad For Dado'. Klasse! Maar ook in vlotte en funky stukken blijft Postma absoluut overeind en behoudt ze controle over haar spel. Martijn van Iterson en Marcel Serierse op drums namen probleemloos de plaatsen in van Edoardo Righini en Terri Lyne Carrington, die meespeelden op haar nieuwe cd. Van Bavel, Vierdag cum suis verzorgden adequaat en betrouwbaar de basis waarop het talent Postma wel uitstekend moét gedijen. Trombonist Ilja Reijngoud gasteerde ook in een stuk en verkende alvast de podiumambiance voor zijn eigen optreden.
De bevlogen jazzman en presentator Hans Mantel (NPS) sprak de verbindende teksten en spoorde de aanwezigen aan toch zeker hun stem te laten horen tegen het dramatische voornemen van de regering richting eliminatie van NPS, Radio 4, Concertzender en andere zenders met een hart voor jazz! Intussen was iedereen gewend geraakt aan de tv-camera's op rails en de mobiele cameraman in het Bimhuisdecor. Het doel heiligt immers de middelen. De 5-Pack concerten zijn binnenkort op tal van manieren te bekijken en te beluisteren. De NPS zendt alle concerten in november tegen middernacht op Nederland 3 uit in het programma NPS Output en op hun website komt veel audio- en videomateriaal on demand beschikbaar. Munich Records brengt in november een serie van 4 dvd's uit en Radio Nederland Wereldomroep zal de concerten in het buitenland onder een zo groot mogelijk radiopubliek verspreiden. De bekende Belgische jazzfotograaf Jos L. Knaepen werd aangezocht om speciaal voor dit project het beeldmateriaal te verzorgen. Dat is dus in goede handen.
Met nagenoeg dezelfde sidemen, maar nu met bassist Marius Beets was het podium voor Ilja Reijngoud. In dit concert kon men zich tegoed doen aan spel op hoog niveau van een van Nederlands beste trombonisten. Zijn veel geprezen trombonespel was ook nu weer van een fonkelende frisheid en grote souplesse. Net zoals Van Iterson speelt Reijngoud met ogenschijnlijk gemak en technisch en harmonisch to the point alle ingevingen vanuit zijn creatieve geest. Ondanks zijn grote technische vaardigheid op dit delicate instrument, blijft zijn spel transparant en inzichtelijk: een toegankelijk luisterfeest.
De epiloog van deze geslaagde Bimhuisavond was voor het Martijn van Iterson Quartet, met Karel Boehlee (piano), Frans van Geest (bas) en Martijn Vink (drums). Een change-ment dat nauwelijks tijd nam. Van Itersons spel is puur. Hij gruwt van aandachttrekkende special effects en speelt met stoïcijns gemak zijn vituoze spel. Welluidend is zijn geluid, onweerstaanbaar de nuances en lyriek in zijn vertellingen ('Song For Niels'). Charmant zijn Martijns summiere, basale aankondigingen. Maar Van Iterson is mededeelzaam, charismatisch, onontkoombaar en hoorbaar volkomen zichzelf als hij zijn Gibson ter hand neemt. Boehlee, Van Geest en Vink: het is een bezetting die voor zich spreekt. Zij voegden zich instemmend en eensgezind in dit muzikale idioom en waren substantieel medeverantwoordelijk voor het oorstrelend eindresultaat.
Een concertavond met mainstream jazz van topniveau. Het is te wensen dat deze unieke samenwerkingsformule voor iedereen bevredigend uitpakt, opdat we een vervolg tegemoet kunnen zien.
Klik hier voor een fotoverslag van deze concertavond.
Meer weten?
De website van het Bimhuis.
De website van NPS Output.
De website van Munich Records.
De website van Wereldomroep/Radio Netherlands Music
(Anoniem, 1.9.05) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...