Bassist Vernon Alley overleden
Bassist Vernon Alley is op zondag 3 oktober na een lang ziekbed op 89-jarige leeftijd overleden. Hij speelde bij de big bands van Lionel Hampton en Count Basie. Ook begeleidde hij Duke Ellington, Erroll Garner, Nat King Cole, Billie Holiday, Dizzy Gillespie, Charlie Parker en Ella Fitzgerald.
Alley werd geboren in 1915. Op jonge leeftijd verhuisde hij naar San Francisco, de stad waar hij zijn hele leven is gebleven. Hij begon met klarinet, maar stapte later over op bas. In de Tweede Wereldoorlog speelde Alley met zijn eigen trio, waarna hij in de big band-muziek terecht kwam. Alley speelde niet alleen muziek, hij was ook actief als muzikaal directeur van een jazzclub en was voorzitter van de vakbond van zwarte musici in San Francisco. Toen deze vakbond met die van blanke musici fuseerde bleef hij actief in het vakbondswerk.
Foto: JazzWest(Erno Mijland, 6.10.04) - [print]
- [naar boven]
Vrijkaartjes voor Al Jarreau
Er is alweer een nieuwe concertagenda op het internet: Vrijkaartjes.nl. De agenda biedt per genre een overzicht van concerten. Het aanbod is klein en voornamelijk beperkt tot de grotere zalen. Wel aardig is dat de website voor sommige concerten vrijkaartjes weggeeft, zoals voor het concert dat Al Jarreau op 18 november geeft in het Nederlands Congres Centrum in Den Haag. Hiervoor moeten bezoekers dan wel een vraag beantwoorden en een vrij kostbaar telefoontje plegen van € 1,30 per gesprek. Klik hier voor de agenda met jazz- en bluesconcerten.
(Erno Mijland, 6.10.04) - [print]
- [naar boven]
Urgentie en energie uit de jaren zestig herbeleefd met Trio DNS
Een beter begin van het seizoen had Stichting Jazz in Arnhem zich niet kunnen wensen; bij het dubbelconcert van Trio DNS en Red, Yellow & Blue in De Derde van Mahler, de foyer van Musis Sacrum, hingen op dinsdagavond 21 september jl. de geïnteresseerden met de benen buiten. Drummer Yonga Sun, afgestudeerd op het Arnhemse conserva-torium, had zijn e-mailcontacten ten volle benut, en dat - gepaard aan het feit dat pianist Rob van den Broeck en de Duitse bassist André Nendza beiden (gast-)docenten van datzelfde conservatorium waren - zorgde voor een uitstekende, geïnteresseerde entourage in dit verder als vanouds 'commercieel-onverschillig' etablissement.
Trio DNS, met als gast tenorsaxofonist Jasper Blom, bezwoer de zaal met een ongemeen intense set, die maar liefst anderhalf uur duurde, zonder ook maar één dull moment. Coltrane-achtige energieke en meanderende muziek, die de exploratiedrang van de jaren zestig uitademde. Veel indruk maakte Van den Broeck, die - gebruik makend van het volledige toetsenbord - vanuit krachtige pianopartijen constant op zoek was naar de essentie en onverwachte openingen in het muzikale spectrum. Hij sleepte de luisteraar zodoende mee in zijn gedachten- en gevoelswereld. Nendza en Sun manifesteerden zich eveneens uitstekend. Eerstgenoemde stutte het geheel op onontkoombare wijze; hij speelde met veel inlevingsvermogen en uitte zich op expressief-exploratieve wijze in zijn boeiende solo's. Yonga Sun bewees zich als een vakbekwame facilitator met trefzeker en smaakvol drumwerk, zonder opdringend te zijn. In een aantal nummers - op Sun na droeg iedere muzikant materiaal aan - toonde Jasper Blom aan dat hij naadloos pastte in het geheel, of dat nu was met een warm, 'hees' tenorgeluid dan wel met high energy play.
De setlist was divers en boeiend. De door Rob van den Broeck geschreven opener 'Interaction' werd met een McCoy Tyner-achtige drive gespeeld. Nendza's melancholieke en serene 'The Concept Of North' kende frisheldere pianolijnen en veel spanningsbogen. 'Isaac' van Jasper Blom meanderde met een Coltrane-achtige drone en bracht ontladende momenten met een zelfverzekerd klinkende Blom. De Gershwin-klassieker 'My Man's Gone Now' werd op magistrale wijze ingeleid door Van den Broeck, waarop Nednza een plotse groove inzette die werd opgepikt door Sun met rimshots en pittige roffels. "Het lijkt een beetje op de tune van 'The A-Team'," kondigde de pianist zijn 'Mars' aan. Yonga Sun kleurde perfect in met incidentele tomslagen en bekkenwerk, terwijl Van den Broecks pittige blokakkoorden de ontketende Blom voortstuwden. Het hoogtepunt van de set kwam met 'Ontim' (Blom) dat de urgentie en energie van de jaren zestig deed herleven. Van den Broecks afsluitende 'One For McCoy' was een passend eerbetoon aan deze pianist met intens spel en bijpassende experimenteerdrift in tempo en klank.
Na afloop aan het trio Red, Yellow & Blue de ondankbare taak hier nog iets aan toe te voegen. Hoe ze dat afging leest u binnenkort op Draai om je oren... Klik hier voor de fotopagina van het concert van Trio DNS.
(Anoniem, 5.10.04) - [print]
- [naar boven]
Martijn van Iterson Quartet in Eindhoven
In het kader van Jazz at the Crow treedt vrijdag 8 oktober het Martijn van Iterson Quartet op in café Kraaij & Balder aan de Strijpsestraat 79 te Eindhoven.
Martijn van Iterson studeerde gitaar bij Wim Overgaauw aan het Hilversums Conservatorium, waar hij eind oktober 1993 cum laude eindexamen deed. Sinds 1995 is hij docent aan ditzelfde conservatorium, dat vanaf 1998 vanwege een fusie de naam Conservatorium van Amsterdam draagt.
Martijn was lid van verschillende groepen, zoals de gitaarformatie Picks Might Fly waarmee hij onder meer optrad tijdens het North Sea Jazz Festival en in het radioprogramma 'Tros Sesjun'. Afgelopen North Sea kreeg hij uit handen van zijn Amerikaanse collega Pat Metheny de prestigieuze Bird Award uitgereikt.
Naast een gitaarspecialist is Martijn van Iterson een talentvol componist. Van zijn kwartet - dat naast hemzelf bestaat uit Karel Bouhlee (piano), Frans van der Geest (bas) en Hans van Oosterhout, invaller voor Martijn Vink (drums) - kwam dit jaar de zeer goed beoordeelde cd 'The Whole Bunch' uit.
Het concert in Kraaij & Balder begint om 21.30 uur. De toegang is gratis.
Tekst: Ton Suasso
(Anoniem, 5.10.04) - [print]
- [naar boven]
Luistertip: Tineke Postma gastsolist bij Metropole Orkest
Vanavond 4 oktober van 24.00 tot 01.00 uur op Radio 4 FM: Tineke Postma als gastsolist bij het Metropole Orkest. Voor deze gelegenheid heeft de bekende Amerikaanse arrangeur Mike Abene het stuk 'Firenze' van Tineke gearrangeerd. Ook maakte Abene samen met de saxofoniste een arrangement van Joe Hendersons 'Isotope' van haar debuut cd 'First Avenue'. Verder zullen te horen zijn: 'Riverside' (Tineke Postma, arr. Henk Meutgeert), 'Anywhere' (Kenny Barron, arr. Jeff Beal) en, 'Meant For You' (Dick Oatts, arr. Vince Mendoza).(Anoniem, 4.10.04) - [print]
- [naar boven]
Dubbelconcert in het Bimhuis
Het dubbelconcert van vanavond, zaterdag 2 oktober: voor de pauze het Loet van der Lee Quintet en na de pauze Heleen van den Homberghs presentatie van haar nieuwe cd 'Rush In The Woods'. Haar concert kan op grond van haar boeiende en geslaagde try-out van donderdagavond jongstleden, bij Jazz at the Crow in het Eindhovense café Kraaij & Balder, warm worden aanbevolen. Het programma bevat composities en teksten van Heleen van den Hombergh, gewijd aan het tropisch regenwoud. Met haar warme, volle stem, goede timing en articulatie vertolkt ze met passie haar fascinatie en betrokken-heid. Haar begeleiders zijn van naam en faam: Bert van den Brink (piano), Tony Overwater (contrabas en gamba) en de uiterst sensitieve percussionist Joshua Samson.
Klik hier voor een fotoreportage van haar try-out.
(Anoniem, 2.10.04) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...