Mona Lisa Overdrive – 'Picknick At Bikini' (AJA/Mainland, 2007)
De vorige cd van bassist Stefan Lievestro was al een aanrader, maar dit nieuwe schijfje is helemaal een voltreffer. Waarom? Omdat alles aan deze muziek klopt. Thema's, solo's en de wisselwerking tussen de muzikanten; het spelplezier spat ervan af en het klinkt nog lekker stevig ook.
Natuurlijk ligt deze muziek in het verlengde van Medeski, Martin & Wood, maar een kopie is dit kwartet nergens. Dat komt omdat dit kwartet een stuk steviger speelt dan de Amerikanen en Lievestro de ritmesectie laat botsen met het hammondorgel van Arno Krijger en de gitaar van Jesse van Ruller. Krijger en Van Ruller excelleren in lange, soms onlogisch klinkende melodielijnen die je vaak op het verkeerde been zetten.
Speciale vermelding ook voor het overstuurde gitaargeluid van Jesse van Ruller. Zo was hij eerder nog niet te horen op cd. Dit kwartet belooft heel veel moois voor de toekomst.
Een andere opinie?
Klik hier voor René de Cocq's recensie van dit album.Labels: cd
(Eric van Rees, 10.12.07) - [print]
- [naar boven]
Vakmanschap is meesterschap
Arne Van Coillie Trio & Sabine Kühlich, donderdag 15 november 2007, JazzCase, Dommelhof, Neerpelt
Met het openingsnummer 'Close Your Eyes' werden we ondergedompeld in een ware nachtclubsfeer die bepalend was voor de hele duur van het concert. Een jazzy-bluesy nummer in Sarah Vaughan-stijl met een voorstuwende piano en eindigend met een mooie dialoog tussen zangeres en bassist. De vocale kwaliteiten van Sabine Kühlich en het heerlijke samenspel met haar begeleiders - Arne Van Coillie op piano, Flor Van Leugenhaeghe op contrabas en Luc Vanden Bosch op drums - werden meteen duidelijk.
Hoewel 'Outra Vez' volgens Kühlich een droevig thema bezingt, contrasteerde de inhoud met het Braziliaanse lichtvoetige ritme van de melodie. Frivool, speels, met verwijzingen naar Astrud Gilberto en gedragen door mooi pianospel en heerlijk swingende percussie. Op 'You Are There', waarbij de zangeres meesterlijk werd begeleid door Van Coillie, kwam haar warme stem volledig tot haar recht. Sober, ingetogen en toch breed uitwaaiend... In het poëtische 'Orange Blossom In Summertime', een wals met een subtiele en gevoelige bassolo, bleek nog maar eens hoe sterk samenhangend dit trio musiceert.
Tijd voor een eigen compositie met 'Je M’Assois', een nummer dat ook terug te vinden is op Kühlichs cd 'Two Generations Of Singers', die ze samen met jazzdiva Sheila Jordan (77) opnam. Uitgesponnen en speels, met mooie percussie en bassolo. Fluitend in dialoog met het publiek in het bluesy 'Mean To Me', waarbij de begeleiders om beurten soleerden werd het eerste gedeelte van de avond afgesloten en gingen we de pauze in.
Het door Kühlich geschreven 'Fly Away', tevens titelnummer van haar in New York opgenomen cd, werd beheerst gebracht met wederom uitstekend pianospel. De weerslag van haar grote New York-avontuur, neergeschreven de vierde dag na haar aankomst in the Big Apple. Van het in het Duits gezongen 'Walzer der heimlichen Hofnung' van haar 'Two Generations'-cd onthoud ik de fraaie dialoog tussen piano en zangeres.
In het aan Ava Gardner en Frank Sinatra opgedragen 'Time Again' schitterde Kühlichs stem, gedragen door piano en percussie, een real life story. 'Beautiful Love' gaf haar dan weer de gelegenheid om voluit te gaan en haar stem als instrument te gebruiken met afwisselend solerende muzikanten. Ik noteer nog even het buitengewoon pianospel in het bebop-nummer 'Delicious And Lovely', evenals de pakkende drumsolo. Met de jazzstandard 'Whisper Not', een hommage aan Ella Fritzgerald met een mooie dialoog-interactie tussen Kühlich en Vanden Bosch, werd het concert afgesloten. Nog 'Wanne Be Loved By You' en 'Les Feuilles Mortes' als toegift, alvorens het doek viel over dit geslaagde concert.
Al is Sabine Kühlich on stage dan wel niet zo crazy like a fox, zoals we lezen in haar bio, ze is wel te gek in de dingen die ze doet en ze staat er. Haar présence, podiumvastheid, speelse persoonlijkheid en de manier waarop ze zich deze jazzstandaards eigen maakt en naar haar hand zet, dwingt bewondering en respect af. De evenwichtige opbouw van het concert en de keuze van de nummers verraden dat hierover is nagedacht, met als resultaat een stijloefening variërende van swing naar bebop en opgebouwd rond een aantal jazzstandards. Niet het grote grensverleggende experiment, maar wel het ontwikkelen van een eigen persoonlijke stijl binnen de jazztraditie. Kantklossen als het ware, wat een feest oplevert voor wie houdt van vakmanschap, eerlijk speelplezier, samenspel en interactie tussen de muzikanten. Kortom, vakmanschap is en blijft meesterschap.
Klik hier voor een fotoverslag van dit concert door Cees van de Ven.
(Robert Kinable, 10.12.07) - [print]
- [naar boven]
Explosie van stijlen in magistraal concert
De Nazaten & James Carter, donderdag 15 november 2007, Bimhuis, Amsterdam
Dat de Nazaten (van Prins Hendrik) een mengeling van stijlen enorm swingend ten beste weten te brengen is zo langzamerhand bekend. Maar wat er in het Amsterdamse Bimhuis plaatsvond, is nauwelijks beknopt onder woorden te vatten. Zelf noemen de leden van de Nazaten hun geluid een soort bastaardmuziek met een explosie aan stijlen. Het wordt vaak compact gespeeld en met een enorme drive ten gehore gebracht.
Ditmaal was altsaxofonist Carlo Jones de enige afwezige. Hij werd spectaculair vervangen door de jonge Amerikaanse alleskunner James Carter. Hij bespeelde dit concert uitsluitend zijn baritonsax en hij wist regelmatig de show te stelen. Carter blijkt de kunst te verstaan om te soleren, terwijl hij tegelijkertijd aan het dansen is.
De muziekstijl van De Nazaten is het best te omschrijven als een mix van jazz en Surinaamse muzieksoorten, waarvan de kaseko er eentje is. De vier blazers worden hierbij fenomenaal gesteund door de bijzonder goed op elkaar afgestemde percussiegroep met Carlo Ulrichi Hoop op conga's en Surinaamse percussie, Gregory Kranenburg op drums en Chris Semmoh op de traditionele skratyi (een grote trom geplaatst op een schraag).
Met vaak humoristisch geladen introducties van tenorsaxofonist en bazuinblazer Keimpe de Jong startte het concert eigenlijk sereen met 'Lied 267', overgaand in 'Ma Aisa Go, Ma Aisa Kon' (de aarde geeft, de aarde neemt), een gedragen geopende traditional, die een opzwepend en complex vervolg kreeg. Carter gaf met zijn knorrende bariton direct zijn visitekaartje af met felle uithalen.
In alle nummers - zowel voor als na de pauze zes stuks - etaleerden de Nazaten hun vakmanschap, waarin de vier blazers, gesteund door de eerder gememoreerde fantastische ritmesectie, hun warme melodieën konden uitbouwen. Gitarist Robby Alberga oogstte tijdens het soleren hilarisch gelach met zijn bewust trillende knietjes. De baspartijen werden verzorgd door de wendbare tuba van trombonist Patrick Votrian en door de consequent voortstuwende bassax van Klaas Hekman.
De Jong en Hekman leverden dit concert diverse stukken af, waaronder een van de mooiste: 'My Window Is A Mirror'. Deze compositie van De Jong kreeg een prachtig en overtuigend intro, dat Carter speelde met Ellington-achtige loopjes van het lage naar het zeer hoge register, en met bluespartijen die haast 'huilend' werden geblazen.
De bandleden betoonden zich stuk voor stuk fenomenale solisten. Het samenspel met de Amerikaanse baritonsaxofonist bleek, zonder enige vorm van kapsones, een succesvolle combinatie. Hij toonde in dit gezelschap aan over een tomeloze techniek en enorme creativiteit te beschikken. Ook zijn aanpassingsvermogen aan de begeleidingsgroep verdient grote bewondering.
Het concert, waarbij de nieuwe cd 'De Nazaten On Stage' ten doop werd gehouden, bood volop spektakel op het podium. Het publiek in de zaal kwam ogen en oren tekort, zat geen moment stil en swingde van het begin tot het eind.(Rolf Polak, 9.12.07) - [print]
- [naar boven]
The Jazztube
Jimmy Smith Trio - 'The Sermon'
Vandaag 79 jaar geleden werd in Norristown, Pennsylvania een genie geboren: James Oscar Smith, bij jazzliefhebbers all over the world beter bekend als Jimmy Smith, de man die in de jaren vijftig en zestig als een ware vorst heerste op het Hammond B3-orgel. Onder zijn handen onderging dit instrument een revolutie. Smith liet zien dat het een uitstekend improvisatievehikel kon zijn en maakte de Hammond een geliefd instrument binnen de jazz.
Zijn opnamesessies voor het vermaarde Blue Note-label van 1956 tot 1963 waren zeer invloedrijk; platen als 'Back At the Chicken Shack' en 'The Sermon' zijn absolute klassiekers. Ron Wynn en Bob Porter schreven in de All Music Guide: "Smith turned the organ into almost an ensemble itself. He provided walking bass lines with his feet, left hand chordal accompaniment, solo lines in the right, and a booming, funky presence that punctuated every song, particularly the up-tempo cuts."
Smith, oorspronkelijk pianist, begon in 1951 op de Hammond. Naar verluid leerde hij zich het lastige instrument volledig zelf aan in lange oefensessies. Hij smolt daarbij invloeden uit fusion, r&b, blues en gospel moeiteloos samen met bebop tot een eigen, overrompelende stijl.
The Jazztube herdenkt deze fantastische organist, die in februari 2005 overleed, met zijn eigen compositie 'The Sermon'. Hier niet in de legendarische 20 minuten durende albumversie (waarop hij samenspeelde met Lee Morgan, Lou Donaldson, Tina Brooks, Kenny Burrell en Art Blakey), maar in een kortere trio-uitvoering. De opname is afkomstig van het Britse televisieprogramma 'Jazz 625' uit 1965. Naast Smith zien we gitarist Quentin Warren en drummer Billy Hart.
Klik op bovenstaande afbeelding om de video te bekijken en te beluisteren.Labels: jazztube
(Maarten van de Ven, 8.12.07) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...