Cd
Klatwerk3 - 'Who Are You' (Klatwerk, 2012)
Pianist Boelo Klat is geen man van het grote gebaar. Op zijn eerdere albums ontpopte hij zich als een romanticus, wiens introverte universum wordt geschraagd door jaren 50-iconen als Erroll Garner en Lennie Tristano enerzijds en een milde vorm van free jazz aan de overkant.
Ook hier overheerst een stil, ver doorgevoerd soort 'billevansisme'. Herhaling is daarbij een vormgevend principe, zie de drie gezusters 'Zie Zo' halverwege de plaat. Een vreemde eend in de bijt is de compositie 'Maf', die meer vlees op de botten heeft, zelfs neigt naar uitbundigheid en tegen het eind met confetti en slingers wordt opgetuigd. Maar daarop volgt dan weer het titelstuk, dat als een schuchtere kennismaking klinkt.
Klats muziek kan ook heel beeldend zijn, zoals in 'Ondeugend Hondje'. Hier horen en zien we inderdaad een speelse pup, die zacht grommend aan een lap trekt en zich niet door plagende tikjes en rukjes van de wijs laat brengen. Dat het na vier en een halve minuut wordt gefaded is logisch: dat beestje wil nog wel een half uurtje doorgaan.
'Butterfly' is ook zo'n programmatische animale schets. In krap anderhalve minuut fladdert het frêle vlindertje van bloem naar bloem, waarvoor Boelo Klat slechts de hoogste nootjes nodig heeft.
Meer horen?
Klik hier voor fragmenten van de volgende tracks van dit album: 'Voor Erika', 'Zie Zo (1)', 'Butterfly' en 'Who Are You'.Labels: cd
(Eddy Determeyer, 2.5.12) - [print]
- [naar boven]
Concert
Benjamin Herman Quartet featuring Guy Barker: jazz met een grote J
vrijdag 13 april 2012, Paradox, Tilburg
Altsaxofonist Benjamin Herman is ongetwijfeld een van de meest productieve jazzmusici van Nederland. Met zowel New Cool Collective als zijn kleinere formaties worden zijn optredens geïnspireerd door zeer uiteenlopende muziekstromingen zoals dance-floor jazz, free jazz, funk, zelfs punk, maar ook traditionele muziek. Hierdoor trekt hij met zijn muziek naast de pure jazzfanaten een veel breder en gevarieerder publiek.
Herman speelde op vele albums van zeer uiteenlopende artiesten, variërend van Candy Dulfer tot Misha Mengelberg. Hiervoor ontving hij naast diverse Edisons in 2006 de Boy Edgar Prijs. Hij blijft onvermoeibaar nieuwe samenwerkingen aangaan en lijkt ervan te genieten hiermee af en toe wat gevoelige tikken uit te delen aan de gevestigde orde, of anders gezegd, hij heeft lak aan heersende hokjesgeest. Kortom, Herman doet precies wat hij in zijn hoofd heeft, en bekommert zich nauwelijks om kritieken.
Welnu, beste Meneer Herman, dan zal ik kort zijn, dit concert was heerlijk! Ditmaal nodigde Herman trompettist en goede vriend Guy Barker uit voor enkele concerten in Nederland. Een superieure Britse trompettist die bekend staat om zijn aantrekkelijk toon, vlekkeloze techniek en veelzijdige stijl. Maar eerlijk is eerlijk, Herman en Barker verkeerden ook in goed gezelschap met uitstekend gekozen medespelers als bassist Ernst Glerum, drummer Joost Patocka en de in Nederland nog redelijk onbekende Spaanse pianist Miguel Rodriguez. Laatstgenoemde toonde zich een begenadigd pianist die volledig leek op te gaan in de muziek. Met zijn gepassioneerde spel maakte hij een onuitwisbare indruk bij het publiek.
In kwintetvorm bracht het blazersduo traditionele jazzmuziek met een knisperend randje. Herman en Barker begrepen elkaar goed en vulden elkaar prima aan. Het zijn handige blazers, die hun instrument tot in de puntjes beheersen en kunnen bogen op een flinke dosis talent en techniek. Vloeiende melodielijnen, prachtige duetten, kunstige impro's, solo's, en steeds zo gecontroleerd en in balans met elkaar. Maar ook het plaatje was mooi. Iedereen keurig in zwart pak, terwijl Patocka het als een echte branie niet kon laten om een wit pak en knalrode sokken en stropdas te dragen. Een kwinkslag die ook op sommige momenten in het samenspel terug te vinden was. Zoals ergens zo mooi omschreven: jazz is klasse, jazz is stijl, jazz is minstens 18 jaar oude whiskey. En dat heeft die Herman toch goed begrepen.
Klik hier voor een fotoverslag van dit concert door Monique van der Lint.
Labels: concert
(Donata van de Ven, 2.5.12) - [print]
- [naar boven]
Nieuws
MCN Compositieopdracht North Sea Jazz 2012 voor Bram Stadhouders
De MCN Compositieopdracht North Sea Jazz 2012 is verstrekt aan gitarist Bram Stadhouders. Stadhouders componeerde zijn nieuwe werk voor bijzondere bezetting: gitaar, toetsen, drums en acht zangers van het Nederlands Kamerkoor. De première van de Compositieopdracht vindt plaats op vrijdag 6 juli (17.00 tot 18.15 uur) in de Madeira-zaal tijdens het North Sea Jazz Festival.
Bram Stadhouders (1987, Tilburg) wordt beschouwd als een van meest interessante opkomende improviserende musici van Europa. Met zijn gitaar en technologie verkent hij de grenzen tussen ambient, hedendaagse elektronische muziek en vrij geïmproviseerde jazz.
Bram verrast zijn publiek met zijn experimenten; zo trad hij tijdens North Sea Jazz 2011 op met de Noorse Terje Isungset, op een gitaar gemaakt van ijs (zie foto). Datzelfde jaar werd hij geselecteerd om deel te nemen aan het Europese artiestenbevorderingstraject 'Take Five: Europe'. De groep die naar aanleiding daarvan ontstond, speelt dit jaar ook op North Sea Jazz.
Bram is de jongste muzikant ooit aan wie de MCN Compositieopdracht North Sea Jazz is toegekend.
Uit het juryrapport: 'De componist put hoorbaar uit uiteenlopende tradities en weet die invloeden te verwerken tot muziek die ontegenzeggelijk 'van nu' is. De jury is onder de indruk van de bijzondere sfeer die uit de composities spreekt, alsook van de met minimale middelen volgehouden spanningsboog (...) De jury is benieuwd hoe hij zijn bijzondere sound zal weten te vertalen naar een andere bezetting.'
De jury bestond uit Michelle Kuypers (programmeur North Sea Jazz), Mischa Andriessen (muziekjournalist Telegraaf) en Marc Hoogma (programmeur Stichting Jazz in Nijmegen).
De line-up van deze Compositieopdracht is als volgt: Bram Stadhouders (gitaar), Andrea Taeggi (toetsen) en Onno Govaert (drums), aangevuld met de zangers Heleen Koele (sopraan), Annet Lans (sopraan), Karin van de Poel (alt), Marleene Goldstein (alt), Alberto ter Doest (tenor), Albert van Ommen (tenor), Jasper Schweppe (bas) en Gilad Nezer (bas).
In het kader van 'Jazz at the Crow' speelt het Bram Stadhouders Trio morgenavond vanaf 20.30 uur in café Kraaij en Balder, aan de Strijpsestraat 79 te Eindhoven. De entree is € 7,50.
Labels: nieuws
(Maarten van de Ven, 2.5.12) - [print]
- [naar boven]
Interview / Jazztube
Stephanie Trick
"Momenteel ben ik me aan het voorbereiden voor een aantal concerten met het trio. Ik studeer meer standards in, van Cole Porter en George Gershwin en anderen. Ik ben ook liedjes uit de swingperiode aan het ontdekken. Dat komt mede voort uit mijn samenwerking met de Italiaanse pianist Paolo Alderighi. We maken onze eigen arrangementen van songs uit het swingtijdperk en daarbinnen improviseren we weer. Daar heb ik me de laatste tijd in verdiept. Maar ik ben vanzelfsprekend ook constant bezig meer stridestukken aan mijn repertoire toe te voegen. Daar heb ik mijn naam mee gevestigd."
Eddy Determeyer sprak met de jonge Amerikaanse stride-, ragtime- en jazzpianiste Stephanie Trick, die onderdeel uitmaakt van het opmerkelijke aanbod aan vrouwelijke topartiesten op het komende Breda Jazz Festival (17-20 mei).
Klik hier om het interview te lezen.
Bekijk de Jazztube!
Klik op de afbeelding linksboven om te kijken naar een live-uitvoering van James P. Johnsons 'You’ve Got to Be Modernistic', uitgevoerd door Stephanie Trick op 31 december 2010 in de Sheldon Concert Hall in St. Louis, Missouri.
Labels: interview, jazztube
(Maarten van de Ven, 2.5.12) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...