Concert
Als een rollercoaster
Mona Lisa Overdrive, vrijdag 15 april 2011, De Toonzaal, Den Bosch
Het was een concert om naar uit te zien. Na een tijdje gitaarloos als kwartet door het leven te zijn gegaan na het vertrek van Jesse van Ruller, had Stefan Lievestro's Mona Lisa Overdrive met Reinier Baas weer een nieuwe samenstelling gekregen en dat alleen al was een bezoek aan de Toonzaal waard. De jonge gitarist maakte deze avond een uitstekende indruk en gaf een visitekaartje af op groot formaat.
Maar er was meer. De formatie stoomde als nooit tevoren. En het enthousiasme waarmee kwam luid en duidelijk over. Met aan weerszijden bassist Stefan Lievestro en hammondorganist Arno Krijger, die continu in oogcontact stonden met drummer Hans van Oosterhout. Gedrieën zorgden zij voor een basis die beurtelings klonk als een stevig kloppende mokerhamer dan wel als een soepel lopende locomotief. Enorm strak en groovend like hell. Van Oosterhout deed de monden der aanwezigen openvallen met een werkelijk verbluffende drumsolo, waarbij inwards versnellende roffels van het podium knalden.
Baas toonde zijn niet onaanzienlijke talent met spannend gitaarwerk. Hij wist zijn solo's interessant te houden door voldoende variatie in klank en aanslag. Als geen ander verstaat saxofonist Jasper Blom de kunst om zijn partijen via een koffer vol elektronica te vervormen en te vermengen al naar gelang. Zijn immer subtiele en smaakvolle bijdragen kruiden het groepsgeluid.
Er werd aansprekend aanstekelijk en stevig gemusiceerd, met heldere thema's, goede collectieven en plenty ruimte voor individuele improvisaties. Dit kwintet bevat geen zwakke plekken en toonde een consistente kwaliteit gedurende het hele concert. Met vakmanschap uitgewerkt materiaal, dat jong en oud voldoende stof bood ter lering en vermaak.
Mona Lisa Overdrive is een formatie die zowel in een kleine jazzclub als op het podium van een groot jazzfestival de juiste toon weet te zetten om het publiek te bekoren met lekkere eigentijdse, funky en groovy jazzrepertoire met pakkende composities. En wat blijft het heerlijk, zo'n prominent aanwezige Hammond! Zeker met een zo gecommiteerde Krijger achter de toetsen en aan de registers.
klik hier voor een fotoverslag van dit concert door Cees van de Ven.(Cees & Maarten van de Ven, 5.5.11) - [print]
- [naar boven]
Boek
Prachtig verslag van een orkest in actie
'Instant Composers Pool Orchestra: You have to see it' door Ton Mijs (fotografie), Kevin Whitehead (tekst), Anton Mijs (vormgeving). Uitgave: Mijs Cartografie & Vormgeving, Rotterdam 2011.
Het seizoen 2009-2010 in het Bimhuis te Amsterdam opende met vier avonden waarop het ICP Orkest te beluisteren viel. Het leek op overkill, schreef ik in mijn recensie daarover. Om daar onmiddellijk aan toe te voegen, dat een avond per tien jaar eigenlijk nog te weinig is om recht te doen aan het rijke repertoire dat het orkest in al die jaren heeft opgebouwd.
Van de muziek op die vier avonden zijn inmiddels twee geluidsdragers verschenen: een cd (ICP 049) en een plaat (ICP 050). De cd heeft als bonustrack de korte, hilarische film 'Stijgerpijp', geregisseerd door Barbara Hin en Martin van der Veen. Daarnaast zijn in het cd-boekje een aantal foto's van de hand van de Amsterdamse fotograaf Ton Mijs opgenomen. Sinds zijn zestiende fotografeert hij jazzmusici, maar pas na een academische carrière pakte hij de fotografie weer serieus op.
Eind maart publiceerde Mijs in eigen beheer een boek over het ICP Orkest, 'You have to see it'. Daarin zijn niet alleen foto's van september 2009 opgenomen. Mijs volgde ook concerten van november 2009 in Paradox te Tilburg en Jazzpower te Eindhoven. Ook het concert in het Bimhuis van mei 2010 zag hij door zijn lens.
Mijs vatte het idee op om Kevin Whitehead, jazzcriticus en auteur van de boeken 'New Dutch Swing' (1998) en 'Why Jazz? A Concise Guide' (2010), te vragen een tekst te schrijven. Daaruit vloeide een unieke samenwerking voort. Op basis van een ruwe chronologische volgorde van 55 foto's begon Whitehead een muzikaal arrangement te zien. Met dat in zijn achterhoofd zocht Mijs naar meer foto's die in deze opzet pasten. Zodoende ontstond een filmische sequentie, waarbij Whitehead als het ware zijn tekst improviseerde. Vormgever Anton Mijs koos voor een vierkant formaat, wat kloeker dan 'Jazz', het beroemde vierkante fotoboek van Ed van der Elsken uit 1959.
Het boek geeft een goed beeld van het ICP in actie. De speelvreugde spat van de bladzijden af, maar dat niet alleen; het boek bevat ook foto's van de repetities. Zo zie je dat Michael Moore al aan het inblazen is, terwijl Tristan Honsinger op de achtergrond de trap naar het podium oploopt. Op de volgende foto pakt hij zijn cello uit. Elders in het boek dirigeert Honsinger vol overgave een compositie van hemzelf. Alle orkestleden komen in het boek aan bod: spelend, geconcentreerd luisterend, overleggend met elkaar. Han Bennink zittend op de vloer, een stok vibrerend in de lucht, alert of breed lachend achter zijn slagwerk.
Een van de fraaiste sequenties – het boek opent ermee – is een serie van drie foto's waarop Misha Mengelberg 'Niet Zus, Maar Zo' ten gehore brengt. Dat lied opent met de woorden 'Ik schijn, ik schijn een hond te zijn'. De tekst is naast de foto's afgedrukt. Nog mooier wordt het, als je het stuk (te vinden op ICP 49) afspeelt.
Het heeft geen zin om alle foto's de revue te laten passeren. Volg het advies dat de titel bevat: You have to see it.
Bestellen?
Het boek 'Instant Composers Pool Orchestra: You have to see it' kost € 15,- exclusief verzendkosten. Je kunt het bestellen via ton.mijs@gmail.com.
(Kees Stevens, 5.5.11) - [print]
- [naar boven]
Cd
Rêve D'Éléphant Orchestra – 'Pourquoi Pas Un Scampi?' (W.E.R.F., 2011)
Opname: oktober 2010
Verdomd, met een trompet, een trombone en een tuba heb je een complete kudde olifanten. Dat werd me duidelijk in het nummer 'Mon Éléphant' van dit Belgische collectief. Als het beeld van die olifanten zich eenmaal op je netvlies genesteld heeft, hoor je de kudde ook daadwerkelijk in elk stuk marcheren. Hoewel je uiteraard op alle muziek kunt dansen, is het toch eerder marsmuziek wat hier de klok slaat. Ik bedoel, ik zou deze muziek in mijn iPod stoppen als ik zou gaan lopen – als ik een iPod had en als ik zou willen lopen.
Goed, het levert in elk geval aardige associaties op, dat vrolijke klippetie-klop van de percussie met de gierende gitaar van Benoist Eil in 'Kaai'. Alles speelt zich in een surrealistische wereld af, ergens tussen de middeleeuwen en de toekomst. Een enkele keer lijkt het op jazz: de gestopte trompet van Alain Vankenhove in 'Tradewinds'. Meestal lijkt het nergens op. Ja, verstuikte kamermuziek. Maar altijd is daar het ritme van de drie percussionisten – die nochtans nergens domineren. Daarbij heeft de bodhrán, een platte ronde Ierse trommel, het hoogste (lees: diepste) woord. Voeg je dat samen met de tuba, dan krijg je, tja, dan krijg je iets heel anders.
Meer horen?
Klik hier voor geluidsfragmenten van een drietal tracks van deze cd: 'Idylam'bo', Pourquoi Pas Un Scampi?' en 'O Cieco Mondo, Di Lusinghe Pieno'.(Eddy Determeyer, 4.5.11) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...