Jazzpianist Robert Rook bij Vrije Geluiden
In het VPRO-televisieprogramma Vrije Geluiden is aanstaande zondag pianist Robert Rook te zien. Hij zal onder andere een stuk spelen met zijn trio met Thomas Andersen (contra-bas) en Dick Verbeeck (drums). Vrije Geluiden begint om 11.00 uur op Nederland 3.
Meer weten?
De website van Robert Rook.(Erno Mijland, 4.3.06) - [print]
- [naar boven]
Song Mob is feest
zaterdag 25 februari 2006, Bimhuis, Amsterdam
In een totaal uitverkocht Bimhuis vierde het puikje van de Nederlandse impro-jazzscene (Eric Boeren, Wolter Wierbos, Tobias Delius e.a.) onder leiding van de immer vitale voormalige Zuid-Afrikaan Sean Bergin een zeer aanstekelijk African jazzfeestje. Met zijn 'My Own Band' (MOB) plus drie vocalisten (Molla Sylla, Phil Minton en Maggie Nichols) verloochent Bergin zijn afkomst niet en speelt hij vooral een op Zuid-Afrikaanse muziek geïnspireerde eigentijdse improjazz.
In het instrumentale openingsnummer krijgt Jan Willem van der Ham alle ruimte om een expressieve altsaxsolo te produceren. In dit nummer blijkt al dat de muzikale kracht van MOB niet te vinden is in het collectieve samenspel. De collectieven worden enigszins nonchalant gespeeld. Een en ander wordt ruimschoots gecompenseerd door de ent-housiaste speelwijze en de door bassist Ernst Glerum en drummer Han Bennink neer-gelegde continue African groove.
Bij de vocalisten vielen vooral Molla Sylla en Phil Minton op. Minton is in het bijzonder zeer sterk als scatvocalist in een door het zangtrio gezongen en gescat a-capella nummer. Sylla heeft een fraai stemgeluid. Deze van oorsprong uit Senegal afkomstige zangeres produceert de specifiek authentieke Afrikaanse zang en vervult daarmee een prominente rol in het muzikale concept van Bergins Song MOB.
Behalve door het zangtrio werden ook door Sean Bergin en trompettiste Felicity Provan vocale prestaties geleverd. Bijzonder en hilarisch was het duet dat door Bergin en pianist Alex Maguire werd vertolkt, vooral vanwege het warme masculiene stemgeluid van Sean Bergin en zijn laconieke en subtiel komische presentatie. De niet geheel toonvaste vocale bijdrage van Provan in een ballad behoorde niet tot de betere zangmomenten. Gelukkig tilde de melancholieke tenorsolo van Tobias Delius de ballad nog enigszins boven het gemiddelde niveau uit.
In het recht toe recht aan swingende nummer 'Snel Weg' demonstreerde Bennink zijn fenomenale hard swingin' brushestechniek en soleerde pianist Maguire fijnzinnig en punctueel swingend. Kenmerkend voor Song MOB is, dat vooral de vocalen de meest prominente rol spelen en dat er niet al te veel ruimte is voor instrumentale solobijdragen. Befaamde improvisatoren als Eric Boeren en Wolter Wierbos kregen daardoor nauwelijks gelegenheid zich te manifesteren. Dat neemt niet weg dat Bergins Song MOB een interessant project is en dat het repertoire zeer gevarieerd, origineel en swingend is. Tel daarbij op Bergins charismatische persoonlijkheid en zijn stand-up comedian-like presentatie en het feest is compleet.
(Jacques Los, 4.3.06) - [print]
- [naar boven]
Documentaire over Martin Fondse bij NPS Output
Het televisieprogramma NPS Output besteedt komende zondag aandacht aan componist, arrangeur, dirigent, jazzpianist en bandleider Martin Fondse. De documentaire heet 'Van harmonium tot Heideroosjes'. De titel verwijst enerzijds naar het harmonium van zijn grootvader, dat bij Fondse de liefde voor muziek bijbracht en anderzijds naar zijn muzi-kale veelzijdigheid. Naast jazz en klassieke muziek heeft Fondse ook een liefde voor pop-muziek. Zo arrangeerde hij eind jaren negentig muziek van de Limburgse punkband De Heideroosjes voor het Metropole Orkest.
In het programma wordt Fondse gefilmd terwijl hij aan het werk is als dirigent van eigen composities met de big band van het Rotterdams conservatorium en zijn eigen 14-mans formatie The Groove Troopers. Als componist wordt Fondse gevolgd tijdens de creatie van zijn nieuwste werk 'Primar Dark'. Daarbij laat hij zich inspireren door de aankoop van een woonboot.
Uitzending: zondag 5 maart, NPS Output, Nederland 3, 14.45 uur.
(Erno Mijland, 2.3.06) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...