Cd / Jazztube
Baloni - 'Belleke' (Clean Feed, 2014)
Opname: 31 mei 2012
Het begint er stilaan op te lijken dat Joachim Badenhorst zijn eigen stekje afgebakend heeft binnen de hedendaagse geïmproviseerde muziek. Of het nu is aan de zijde van buitenlandse kleppers als Han Bennink en Tony Malaby of bij zijn eigen projecten: de muze die hem de voorbije jaren gidste heeft haar werk goed gedaan. Het eerder dit jaar verschenen soloalbum 'Forest/Mori' mag gerust een mijlpaal van de Belgische improvisatie genoemd worden en de passage van zijn zevenkoppige Carate Urio Orchestra tijdens de voorbije editie van Jazz Middelheim was al net even beklijvend.
Het was dus uitkijken naar wat de tweede samenwerking met twee leden van dat orkest – altviolist Frantz Loriot en bassist Pascal Niggenkemper – zou opleveren. Voor wie dat concert al een brug te ver was, wordt het echter uitkijken geblazen, want 'Belleke' verkeert in een hoogst opmerkelijk universum, waarin andere regels gelden. Het openende titelnummer klinkt nog vrij conventioneel, als kamermuziek die een beetje plagerig maar goedbedoelend de kantjes eraf loopt, maar het is misleidend, want de rest van het album laat doorgaans een erg grillig verhaal horen.
Ondanks zorgvuldig gecomponeerde passages laten de tien stukken zich ook leiden door een poëtische en associatieve improvisatie, die het behaaglijke mysterie soms laat voor wat het is en heil zoekt in unheimliche oorden. Het resultaat: verwarrende, wringende en soms haast angstaanjagend intense momenten, waarbij harmonie en filmische meeslependheid onderworpen worden aan ontsporingen vol ontredderd gejammer, obsessief geschraap en gekmakend gekwetter. Muziek met een verrassende verbetenheid soms, maar die nooit gratuit of richtingloos meandert.
En toch: het is ook muziek die getuigt van een opmerkelijke verbondenheid en in beide uitersten van het spectrum terug te vinden is, maar het allermooist wordt uitgewerkt in het toepasselijk getitelde 'Snowflakes', een zacht schuifelend klankgedicht dat met de delicate soberheid van een Japanse houtgravure in elkaar gepast wordt.
Deze recensie verscheen ook op Cobra.be
Bekijk de Jazztube!
Klik op de afbeelding linksboven om Baloni live aan het werk te zien tijdens het Météo-festival op 31 augustus 2013 in Mulhouse, Frankrijk.Labels: cd, jazztube
(Guy Peters, 17.1.15) - [print]
- [naar boven]
Concert
Baas boven baas
New Rotterdam Jazz Orchestra & Reinier Baas, vrijdag 9 januari 2015, Paradox, Tilburg
Het begint zo langzamerhand een traditie te worden in Paradox: het nieuwe jaar starten met een nieuwjaarsconcert door het New Rotterdam Jazz Orchestra. Steevast vergezeld van een gearriveerde jazzcoryfee. Na Eric Vloeimans, Anton Goudsmit en Ernst Reijseger was het podium dit jaar voor Reinier Baas. In totaal stond er dus twaalf man op het podium: vijf koperblazers, vier rietblazers, bas, slagwerk en gitaar.
In twee sets speelde het orkest vooral composities van Baas en van trombonist Louk Boudesteijn. Composities op het snijvlak van jazz en meer populaire vormen van muziek als rock, soul, funk en blues. En altijd weer met veel passie en enthousiasme, over elkaar heen duikelend als muzikale acrobaten en solerend op het scherpst van de snede. Dan even de baas!
Het begint al direct goed met 'The 2ND Coming Of Homunculus'. Hortend en stotend groeit de beat en komt er een aanstekelijke melodie bovendrijven, geblazen door de rietblazers, rechts op het podium, terwijl het koper, links, samen met de ritmesectie zorgt voor de straffe beat. Een trompetsolo van Jan van Duikeren en een gitaarsolo van Baas zijn volledig op hun plaats in het stuk. Van Duikeren scherp en loepzuiver blazend, iedere noot ertoe doend en Baas met een perfecte groove en een sluimerende blues.
'Do You Know Ben Van Gelder?' is een vette knipoog naar één van onze betere saxofonisten, die vaak samenwerkt met Baas. Het nummer start met een gitaarsolo, duidelijk geworteld in het klassieke genre met Spaanse invloeden, zeer subtiel gespeeld. Na toevoeging van de ritmesectie ontpopt dit nummer zich tot een soepele, energieke ballad. De komst van de blazers zorgt voor verdere inkleuring. Een hoogtepunt is het deel waarin de tenorsax (Cyrille Oswald), de hoorn (Morris Kliphuis), de trombone (Boudesteijn) en de tuba (Juliane Gralle) een dialoog met elkaar aangaan en tot oorstrelende klankcombinaties komen.
Bijzonder is ook 'Waterboarding'. Op een duidelijke rockbeat is het goed soleren voor Boudesteijn en voor Miguel Boelens op tenorsax, vooral die laatste gaat hier helemaal loos. De licht scheurende accenten van Baas doen de rest. Frank Zappa had verantwoordelijk kunnen zijn voor deze overrompelende compositie. Verder is hier de rol van de dwarsfluit, bespeeld door Oswald, nog het vermelden waard. De hoge, schrille klanken vormen de finishing touch.
'A Million Escapes' is van een heel andere orde. Dit is filmmuziek. Baas creëert met zijn effectpedalen door gebruik van noise en distortion een sinistere, broeierige sfeer, waar Boudesteijn een zoekende, aftastende en fragiele solo op blaast. Subtiel slagwerk op de rand van de snaredrum (Mark Schilders) en een even subtiele baspartij van Clemens van der Feen completeren het geheel. Ook in 'Squarepusher' speelt Van der Feen een belangrijke rol, door een elektrificerende solo neer te zetten met gebruik van de strijkstok, dramatisch en duister. Om het roer vervolgens volledig om te gooien, zodra hij zijn strijkstok neerlegt. Met een paar krachtige grepen op zijn bas start hij de beat, die door het orkest wordt opgepakt. En in één klap zitten we in de beginjaren van de jazz, de tijd van de street parades. Het swingt en bruist van de energie, culminerend in een solo van altsaxofonist Bart Wirtz, die met felle uithalen een stevige groove neerzet en de longen uit zijn lijf blaast.
Andere bijzondere momenten zijn de solo van Kliphuis in 'Squalor', waarin het bijzondere geluid van de hoorn goed tot zijn recht komt - speels, creatief en met veel overtuigingskracht gebracht - en de solo van basklarinettiste Tini Thomsen en trompetist Rob van der Wouw in de toegift 'Smooth Jazz Apocalypse', beiden de balans zoekend én vindend tussen smooth en apocalypse.
Een mooiere start van een nieuw muziekjaar is niet denkbaar. Waarvan akte!Labels: concert
(Ben Taffijn, 17.1.15) - [print]
- [naar boven]
Vooruitblik
Young VIPs Tour 2015
Programmeurs van de beste jazzclubs van ons land kiezen jaarlijks voor de Young VIPs Tournee de meest veelbelovende talenten uit, die ook hun eigen muziek componeren. Dit jaar kozen zij de jonge pianiste Kaja Draksler. Loran Witteveen won met zijn kwintet de Dutch Jazz Competition en is daarmee ook geselecteerd. Vanaf maart touren zij als 'Young VIPs 2015' door Nederland.
Pianist en componist Kaja Draksler werd in 1987 in Kranj, Slovenië geboren. Ze kwam naar Nederland en studeerde af als bachelor in jazz piano en master in klassieke compositie. Kaja trad in verschillende formaties op in Europa, Egypte en de VS. Ze bracht maar liefst zeven albums uit als bandleider/componist, waaronder haar soloalbum. Het Amerikaanse jazzmagazine DownBeat schreef daarover: 'The young Slovenian pianist Kaja Draksler shows off a wealth of sturdy ideas and nonchalant technique on this stunning solo recording.'
Kaja treedt op met twee duo's: Feecho en Čudars-Draksler Duo. In Feecho speelt ze met de Nederlandse drummer Onno Govaert en samen met gitarist Matīss Čudars vormt zij Čudars-Draksler. Beide duo's spelen vrije improvisatie. Bij Feecho gaat het vooral om de ritmische mogelijkheden. Met Čudars draait het om korte motieven en melodieën. De Young VIPs Tour zorgt voor een mooie gelegenheid voor deze drie musici om de diverse mogelijkheden van het repertoire te onderzoeken. Een trio is niet uitgesloten.
Loran Witteveen (1988) studeerde in juni 2014 af voor de master jazz piano, waar hij studeerde bij onder anderen Harmen Fraanje. Na het winnen van de solistenprijs bij de Keep an Eye international jazzcompetitie 2013 kreeg Loran de mogelijkheid om lessen te volgen in New York en studeerde daar bij grote namen als Fred Hersch en Aaron Parks. Afgelopen jaar won hij de Dutch Jazz Competition met zijn kwintet en speelde o.a. op het North Sea Jazz Festival.
Het Loran Witteveen kwintet bestaat naast pianist Loran uit Toms Rudzinskis en Jasper van Damme op alt sax, Lennart Heyndels op bas en Pit Dahm op drums. De composities zijn avontuurlijk, speels en verrassend. Ze laten zich onder andere inspireren door 20e eeuwse klassieke muziek. Uit het juryrapport van de Dutch Jazz Competition: 'Geweldig goed samenspel, waarmee ze complexe composities in vervlochten melodielijnen ontspannen live wisten te brengen.'
Young VIPs Tour 2015
07-03 Hot House, Leiden
14-03 Porgy & Bess, Terneuzen
17-03 SJAZZ, Musis Sacrum, Arnhem
03-04 Bimhuis, Amsterdam
11-04 LantarenVenster, Rotterdam
13-04 Axesjazzpower, Wilhelmina, Eindhoven
16-04 SJIG, Platformtheater, Groningen
17-04 Paradox, Tilburg
Klik hier voor meer informatie.
Labels: nieuws
(Maarten van de Ven, 16.1.15) - [print]
- [naar boven]
Concert
Het begin van iets moois?
Lode Vercampt & Bram De Looze, zondag 21 december 2014, Opatuur, De Centrale, Gent
Opatuur nodigt op zondagavond in de bar van de Centrale te Gent geregeld duo's en trio's uit. Geluidsversterking is niet voorzien, want ook niet nodig in een compacte ruimte met een publiek dat vooral komt om te luisteren. De low profile-aanpak werkt voor veel muzikanten inspirerend. Ze zien soms in een concert bij Opatuur een mooie gelegenheid om een proefballonnetje op te laten. Later kunnen die experimenten uitgebreid worden tot grotere groepen, maar voor hetzelfde geld blijft het bij een eenmalige ontmoeting, hoe goed het concert ook geweest moge zijn. Welke kant het bij het duo van cellist Lode Vercampt en pianist Bram De Looze zal uitgaan, valt niet te zeggen en doet eigenlijk niet ter zake.
Bram De Looze had er nog maar net een tournee opzitten met Septych, zijn half NY/half Benelux septet met onder anderen drie blazers en twee Amerikaanse cellisten. Na een verblijf in New York kon je hem dit jaar in de lage landen aan het werk horen met het prikkelende LAB Trio en zette hij met een ander trio een aantal minder evidente standards volledig en eigenzinnig stijlvast naar zijn hand. Lode Vercampt kennen we dan weer als een cellist die met sprekend gemak pendelt tussen jazz, impro, klassiek en wereldmuziek. Met Bart Maris maakte hij de cd 'Krommekeer', een pareltje dat het ontdekken meer dan waard is. Voldoende om benieuwd te zijn naar de ontmoeting van deze twee zoekers.
Het concert begon met een pianolijntje, ergens tussen medium en traag tempo in, geen clusters, maar fijn gedetailleerd spel. Na enige tijd viel de cello in en kwam structuur in het stuk, ook omdat De Looze een paar akkoorden plaatste. Een pizzicato passage van Vercampt gaf het stuk opnieuw een andere kleur. In dit openingsnummer waarin de improvisatie de overhand had, namen ze de tijd om een verhaal te ontwikkelen in een stream of consciousness van noten. Naarmate het concert vorderde, kregen de composities de overhand of werd de structuur achter de dialogen meer en meer duidelijk. 'Ambiguous' bijvoorbeeld dreef op een grappige start/stop-pianolijn met geplukte bas, uh, cello.
Een compositie van de Canadese René Lussier - nog een muzikale zwerver - gaf Vercampt de kans om middels een gestreken motiefje hemels mooie horizonten in kaart te brengen. In het laatste nummer haalde De Looze boventonen uit de piano zonder de toetsen te beroeren maar door de snaren met een elektronische stemvork te manipuleren. Een aantal composities stonden de week voordien nog op de playlist van De Looze's Septych, maar met die grote bezetting vroeg het enige tijd om laag na laag te ontwikkelen. In dit duo waar het geluid minder gelaagd is, kon korter op de bal gespeeld worden. De manier waarop De Looze gedurende het concert impro, compositie en elementen uit de hedendaagse muziek gebruikte, dreef de muziek in sferen waarin Marilyn Crispell soms ook wel eens vertoeft en waarin Vercampt zich met al zijn muzikale bagage vermoedelijk ook thuisvoelt.
Vercampt-De Looze bij Opatuur, mogelijk het begin van iets moois, voor hetzelfde geld een eenmalige gebeurtenis, maar dan wel eentje om te koesteren.
Deze recensie verscheen eveneens op Jazz'Halo.
Klik hier voor foto's van dit concert door Cedric Craps.
Labels: concert
(Iwein Van Malderen, 15.1.15) - [print]
- [naar boven]
Cd
Luigi Martinale Trio - 'Strange Days' (Albore Jazz, 2013)
Opname: 23-24 juli 2012
De Italiaanse pianist/componist Luigi Martinale grossiert ook op zijn laatste trio-cd, uit 2013 alweer, in veel swingende jazz, met aantrekkelijke melodieën die zich gemakkelijk in je hoofd nestelen en dat niet meer een-twee-drie verlaten.
Dat begint al meteen met het titelnummer 'Strange Days'. Martinale zet een stevige groove neer op het bijzonder laid-back basgepluk van Reuben Rogers en het doeltreffende drumspel van Paolo Franciscone. Maar ook in 'The Electric Blue Flight Case' schiet Martinale over de toesten. Een ware klankenregen brengt hij hier voort. Terwijl in 'Oops, A Pop One' inderdaad het populaire centraal staat. Hier wordt fris gemusiceerd, met veel drive en schwung. Probeer daar maar eens bij stil te blijven zitten.
De paar ballades die dit album telt, laten zien dat dit trio ook met het subtielere werk raad weet. Ballades overigens waarin het grote talent van Rogers kan schitteren. We kennen de bassist onder andere van zijn samenwerking met Joshua Redman en Charles Lloyd. Hij is nu dus dit trio komen versterken in plaats van Drew Gress. In een overbekende klassieker als 'Bewitched, Bothered And Bewildered' gaat hij de dialoog aan met Martinale. De pianist kiest voor een ragfijne en bewogen inkleuring van het thema. Rogers reageert verkennend, aftastend en zet hier vooral een kwetsbare partij neer, recht doend aan de kern van deze standard. Maar echt opvallend is Martinale's 'Passaggio Ad E.S.T.' en dan vooral het gedeelte waarin Rogers de strijkstok hanteert en met vibrerende muzikaliteit inkleuring geeft aan dit nummer. Hij weet dan echt te raken.
Geen hemelbestormend schijfje, dit 'Strange Days', maar wel een lekkere cd als je gewoon eens zin hebt in 'ouderwetse' jazz met een goede melodie en een lekkere groove.
Meer horen?
Klik hier voor geluidsfragmenten van dit album.
Labels: cd
(Ben Taffijn, 15.1.15) - [print]
- [naar boven]
Interview
Frank Vaganée
"Als je kijkt naar de geschiedenis van de jazz hebben alle groten op een of ander moment in hun loopbaan in een bigband gespeeld. Je leert er echt de stiel. Jazz is per definitie redelijk individueel en in zo'n orkest leer je omgaan met een grote groep. In een bigband heb je het individuele in de vorm van solo's en het dienende - een deeltje zijn van een groter geheel - in het sectiewerk."
Iwein Van Malderen had een interview met Frank Vaganée, saxofonist/bandleider van het Brussels Jazz Orchestra, naar aanleiding van het programma 'New York, City of Jazz', waarmee het BJO volgende maand in Lokeren en Dendermonde op de bühne staat. Een gesprek over zijn bewondering voor New York, het belang van muziek in grote bezettingen en zo meer.
Klik hier voor het volledige interview.
Labels: interview
(Maarten van de Ven, 12.1.15) - [print]
- [naar boven]
Nieuws
Jazz Factory geopend
In de Verkadefabriek in Den Bosch werd gisteren door presentator, dj en jazz-adapt Wilfried de Jong een nieuwe jazzclub geopend: de Jazz Factory. Aansluitend verzorgde BRUUT! het openingsconcert. Vanaf deze maand verandert de Verkadefabriek Clubzaal elke twee weken op zondagmiddag in een intieme jazzclub met een informele sfeer, waarin ruimte zal zijn voor jazz in alle soorten, maten en maatsoorten en cross-overs richting wereldmuziek, hiphop en soul.
De concerten in de Jazz Factory beginnen om 15.00 uur (zaal open vanaf 14.30 uur) en de bar blijft open tijdens de optredens. Voorlopig zijn er een tiental jazzconcerten geprogrammeerd door Koen Graat, die tevens programmeur is van de Bossche festivals November Music en Jazz in Duketown. Zo brengt het podium de komende maanden onder andere de Amsterdam Klezmer Band, het Benjamin Herman Trio featuring Daniel von Piekartz, Arifa, het Bart Wirtz Sextet en Bl3nder.
Klik hier voor meer informatie over de Jazz Factory.
Labels: nieuws
(Maarten van de Ven, 12.1.15) - [print]
- [naar boven]
Lp's
Yodok III - 'Yodok III' / 'The Sky Flashes, The Great Sea Yearns' (Tonefloat, 2014)
Opname: 24 augustus 2012 / 9-11 juni 2014
Yodok III is een relatief nieuw trio rond de Belgische gitarist Dirk Serries. Met naast hem twee Noorse muzikanten: Kristoffer Lo op tuba en flugabone en Tomas Järmyr op drums. Voorwaar geen alledaagse triobezetting. Maar wat dit trio maakt is dan ook geen alledaagse muziek.
Serries heeft de afgelopen decennia zijn sporen verdiend binnen het ambient genre, maar heeft zich hier zeker niet toe beperkt, gezien zijn samenwerking met musici als Steven Wilson, Steve Von Till, Justin Broadrick, Teun Verbruggen en John Dikeman. En nu dus met Lo en Järmyr in Yodok III. Voor dit tweetal geldt dat zij beiden actief zijn in zowel de wereld van de improvisatie als die van de experimentele rock. Järmyr in bands als Pelbo, Highasakite en Sunswitch. En Lo is actief binnen het Trondheim Jazz Orchestra en maakt deel uit van Microtub.
Het eerste album van Yodok III, zonder titel, verscheen begin 2014 als lp - Serries brengt het merendeel van zijn werk louter op plaat uit, vergezeld van een downloadcode - en het tweede, het dubbelalbum 'The Sky Flashes, The Great Sea Yearns', verscheen eind vorig jaar.
Dit is muziek waar ogenschijnlijk weinig in gebeurt. Er is geen sprake van ritme en geen sprake van melodie, noch van onverwachte wendingen of anderszins van elementen die normaal gesproken muziek spannend maken. Dat wil geenszins zeggen dat deze muziek saai is, integendeel, maar het openbaart zich op een andere manier dan we meestal binnen de jazz gewend zijn. Zo vallen hier de drie instrumenten die worden gebruikt (met daarnaast elektronica) meestal eerder samen dan dat ze tegenover elkaar worden gezet. Vooral de klanken die Lo en Serries voortbrengen, zijn vaak vrijwel niet van elkaar te onderscheiden. Het slagwerk van Järmyr is beter herkenbaar, maar voegt zich tegelijkertijd zeer harmonieus naar de twee andere instrumenten. Die harmonieuze samenhang is waar de muziek het van moet hebben en tevens van de sfeer die daarmee wordt opgeroepen: sereen, hypnotiserend en vaak duister. Die samenhang ontvouwt zich ook niet direct. De muziek zit zeer ingenieus en in elkaar en de dynamiek, die er absoluut is, openbaart zich pas in volle glorie na meerdere keren luisteren. Dan pas vallen de verschillende facetten en schakeringen op die de muziek in zich heeft.
Luister bijvoorbeeld naar kant twee – alle nummers beslaan één lp-kant - van het eerste titelloze album. Het nummer start in een bijna middeleeuwse sfeer. De klank van gitaar en tuba heeft de mystiek van een Gregoriaans gezang. Dit effect wordt versterkt door de regelmatige drumslagen van Järmyr die een serene dreiging uitademen. Gaandeweg neemt de intensiteit en de heftigheid toe. Of neem 'In A Realm Of Wander Behold The Fleeting Shadows Exclaim In Delight', oftewel kant twee van de eerste plaat van 'The Sky Flashes...'. Het nummer begint met hoge, ijle klanken die van ver lijken te komen. Er ontstaat een rustige, doch sterk aanwezige drone, wat een zinderende sfeer oplevert als van een luchtspiegeling, hypnotiserend en mysterieus. En door de lengte van het nummer ontstaat een soort van trance, zoals in de meeste nummers van deze lp's. Een mooi voorbeeld is ook 'Together We Transcend Into This Wreckage Called Heart', kant twee van de tweede plaat. De subtiele klanken van het slaan op de bekkens zwellen hier aan tot een storm, duisternis alom. En dan de tuba die erdoor heen klinkt als een misthoorn, de dreigende sfeer verder benadrukkend.
Een echte aanwinst dus, dit Yodok III, met een geslaagde mix van ambient, jazz en rock.
Meer horen?
Klik hier om van een track van 'The Sky Flashes, The Great Sea Yearns' te beluisteren: 'Watching The Stone Of Celestial Flaw Rush Down'.
Labels: lp
(Ben Taffijn, 12.1.15) - [print]
- [naar boven]
Festival
Brokkenfestival
zondag 28 december 2014, Bimhuis, Amsterdam
"Sousafonist Arno Bakker, gitarist Anton Goudsmit en drummer Gerri Jäger zorgden voor een werkelijk doldwaze set met veel humor en begeestering. Maar wat werd hier ongelofelijk gemusiceerd! Het had nog het meest weg van een toverbrouwsel in een exploderende, overkokende pan. Pure improvisatie met een flinke scheut post-rock. Het gierde, krijste, beukte en bracht ons in alle staten."
Ben Taffijn bezocht het Brokkenfestival, waar gitariste Corrie van Binsbergen met hulp van een denktank met jonge muzikanten uit verschillende muziekhoeken hoogtepunten uit de concertserie CLUB100 presenteerde. Die concertserie is een meeting point van impro, pop, jazz en hedendaags. Het programma van deze laatste zondag van 2014: Duo Moiseenkov & Roux, Orlando, Art Of The Eyebrow, Rev Trigger, Diamanda La Berge Dramm, MIDAS, CUT_ & Corrie van Binsbergen, Bakker, Goudsmit & Jäger, Kombranie & Esmée Olthuis.
Klik hier om het festivalverslag te lezen.
Klik hier voor een fotoverslag van het Brokkenfestival door Maarten van de Ven.
En bekijk hier de festivalfoto's van Willem Schwertmann.
Labels: festival
(Maarten van de Ven, 11.1.15) - [print]
- [naar boven]
Cd
Vlek - 'Smoking Gun' (eigen beheer, 2014)
Opname: april 2014
Bij Nederlandse jazz en improvisatie hebben we vaak de oncontroleerbare neiging om aan Amsterdam te denken. Het zevenkoppige Vlek komt echter uit Noord-Brabant, de zone boven de Noorderkempen die probeert de ontsnappen aan de hegemonie van Noord- en Zuid-Holland en Utrecht. De muzikale verwantschap met de Amsterdammers is er wel, maar dit gezelschap vaart een eigen koers. Eigenzinnig, eclectisch en speels.
Er zijn voor deze kerels, die hun wortels hebben in de grond tussen 's-Hertogenbosch, Tilburg en Eindhoven, trouwens wel betere referenties dan - pakweg - het ICP Orchestra. Flat Earth Society bijvoorbeeld, om maar een voorbeeld te geven. Ook Vlek zit dikwijls op dat raakvlak tussen elektrische grootstadsmuziek en akoestische improvisatie, tussen Zappaiaanse rock en jazz, met uitstapjes richting funk, soul en Afrikaans getinte spielereien. Een weids stilistisch bereik, waar de enorme gezamenlijke ervaring vast aan bijgedragen heeft.
De band bestaat dan ook uit veelzijdige muzikanten en componisten (maar liefst zes van hen hebben daadwerkelijke composities bijgedragen aan 'Smoking Gun') die hun sporen al verdiend hebben met talloze andere projecten. In de frontlinie vind je de driekoppige blazerssectie van Edward Capel (sax, klarinet), Hans Sparla (trombone) en Jeroen Doomernik (trompet). Zij worden ondersteund door gitarist Jacq Palinckx en bassist Bert Palinckx (ooit nog de leiders van, inderdaad, Palinckx), toetsenman Bart Van Dongen en drummer Pascal Vermeer. Samen goed voor ruim 150 jaar ervaring.
Eclecticisme en humor zijn de twee opvallendste pilaren van Vlek en daarvoor hoef je niet verder te kijken dan het onbehouwen, kleurrijke artwork en veelzeggende titels. 'Smoking Gun' herbergt een trilogie over Vlekje ('Vlekje In Afrika', 'Vlekje En De 7 Kristallen Bollen', 'Vlekje En De Geheimzinnige Ster') die de wereld van Hergé op z'n kop zet met soulvolle, funky ambiance en tegendraadse avant-jazz met donkere fanfaredreiging in de buurt van Monks 'Brilliant Corners'.
Daartussen: een uitgebreide staalkaart met meer stijlen en ideeën dan beschikbare vingers. En toch strekt het hen ook tot eer dat ze niet meteen al die troeven ineens op tafel smijten, wat geleid zou hebben tot een kleurboek met zo'n wanordelijke chaos dat het een ideeëndiarree werd. In plaats daarvan wordt het regelmatig erg sober gehouden, waardoor 'Double Blues' opvalt door dat Spartaans stampende ritme en 'Icebreaker' door een bezoekje aan onvervalst rock-'n-rollterrein met knetterend gitaarwerk en opzwepende drum shuffles.
Maar ook: 'Traumwalzer', een ingetogen stukje dat helemaal tegemoet komt aan die titel, het zoekende verkeer van 'Spock', en het bezopen zwalpende, met tempoversnellingen en - vertragingen volggestouwde 'Vastenavond'. En dan nog bonustrack 'Laura', een innemend brokje dat de plaat met een kinderlijke aandoenlijkheid afsluit. Kortom: 'Smoking Gun' is een veelzijdige, knap gedoseerde en vernuftig in elkaar gestoken plaat geworden.
Deze recensie verscheen ook op Enola.be
Meer horen?
Klik hier om 'Somking Gun' te beluisteren.
Labels: cd
(Guy Peters, 8.1.15) - [print]
- [naar boven]
Festival
Stranger Than Paranoia 2014 Part 2
"Busch is een fijnzinnige pianist, die met zijn ingehouden en subtiele toucher een bijzondere klankwereld tevoorschijn tovert. Je voelt daarbij de onderhuidse spanning die in de muziek zit en die vooral wordt versterkt door het slagwerk van Ounaskari. Met even subtiele als kleurrijke accenten voorziet de Finse drummer de muziek van een extra lading."
Op maandagavond 29 december 2014 bezocht Ben Taffijn de laatste dag van Stranger Than Paranoia 2014, waar hij concerten zag van New Figura, David Murray/John Betsch en het Jorge Pardo Trio.
Klik hier voor zijn festivalverslag.
Klik hier voor het fotoverslag van deze avond door Cees van de Ven.
En hier voor een fotoverslag van Stranger Than Paranoia 2014 door Louis Obbens.
Labels: festival
(Maarten van de Ven, 8.1.15) - [print]
- [naar boven]
Cd
Joachim Badenhorst/John Butcher/Paul Lytton - 'Nachtigall' (Klein 2013)
Opname: 23 & 24 maart 2013
Pas onlangs kwam mij de nu voorliggende cd ter ore. Natuurlijk, rietblazers Joachim Badenhorst en John Butcher kende ik reeds van andere formaties en ook percussionist Paul Lytton is geen onbekende voor mijn platenkast, maar dit trio-album, de eerste release op Badenhorst eigen Klein-label, kwam toch als prettige verrassing, een oorgasme van het meer verfijnde soort.
Op 23 maart 2013 nodigde Badenhorst beide eminente vertegenwoordigers van de Britse vrije muziek uit voor een concert in de Rataplan te Borgerhout ("een topavond voor improvisatieliefhebbers", aldus recensent Guy Peters), waar zogezegd de tape meedraaide. Daags erna trok het drietal de Antwerpse Rodenbach Studio in om nog een aantal improvisaties aan de opnamerecorder toe te vertrouwen. Het resultaat 'Nachtigall' is al even betoverend en fascinerend als de zang van de gelijknamige vogel.
De muzikanten klinken als een hechte combine, cirkelen om elkaar heen, elkaar becommentariërend en aanvullend in een compacte, warmbloedige setting. Subtiele klankverkenningen, miniatuurpercussie, crescendi met overstuurde klarinet- en saxtonen, verrassende ritmische verschuivingen en spannende verstilde passages: het is allemaal aanwezig op dit fascinerende album, dat de luisteraar met iedere draaibeurt verder meevoert in een intimistisch audio-avontuur, om hem of haar in verwondering achter te laten.
Labels: cd
(Maarten van de Ven, 6.1.15) - [print]
- [naar boven]
Festival
Uiteinden 2014
"Pianist Ralph van Raat stelt met zijn noot-voor-noot reproductie van Keith Jarretts succesnummer 'The Köln Concert' een interessante kwestie aan de orde. Kan dat wel, zo'n stuk zo perfect mogelijk naspelen? In de jazz wordt oorspronkelijkheid altijd toegejuicht. Ook wanneer een saxofonist er niet in slaagt, de stijl van Charlie Parker echt te benaderen, wordt diens onvermogen eerder gezien als een verdienste, iets waarmee hij zich onderscheidt, dan als een falen."
Eddy Determeyer bezocht het festival Uiteinden, dat het jaar 2014 in het Groningse Grand Theatre muzikaal afsloot met drie concerten van Ralph van Raat, Zapp 4 en Jasper van 't Hof-Han Bennink.
Klik hier om zijn festivalverslag te lezen.
Klik hier voor een fotoverslag van Uiteinden door Willem Schwertmann.
Labels: festival
(Maarten van de Ven, 6.1.15) - [print]
- [naar boven]
Cd
De Beren Gieren & Susana Santos Silva - 'The Detour Fish - Live in Ljubljana' (Clean Feed, 2014)
Opname: 4 juli 2014
Het is altijd weer bijzonder om te zien waar artiesten hun inspiratie vandaan halen. Neem nu De Beren Gieren met hun nieuwe cd 'The Detour Fish', opgenomen samen met de Portugese trompetiste Susana Santos Silva. Zij haalden hun inspiratie uit de forel: levend en gebakken! Dat lijkt bijzonder, maar ene Franz Schubert, ver voordat de jazz ontstond, was hun reeds voor. Hij schreef een heus pianokwintet rondom deze zelfde vis wat, niet geheel toevallig natuurlijk, eveneens een belangrijke inspiratiebron voor dit kwartet vormde.
De Beren Gieren is een relatief jong trio bestaand uit Fulco Ottervanger op piano, Lieven Van Pée op bas en Simon Segers op drums. Zij maken muziek op het snijvlak van modern gecomponeerd en jazz met een flinke dosis improvisatie. En was het laatste album 'A Raveling' uit 2013 nog een trioalbum, 'The Detour Fish' is dat zoals gezegd niet. Eén en ander hing samen met het Jazzfestival in Ljubljana waar De Beren Gieren optraden met Santos Silva, onder andere bekend van Lama. De opnames van dit concert zijn nu op cd verschenen bij Clean Feed als onderdeel van de nieuwe serie Ljubljana Jazz Series.
Maar goed, de forel dus. Dit kwartet slaagt er bijzonder goed in om beeldend te musiceren en zo recht te doen aan de gekozen titels. De Beren Gieren spelen soms zeer melodieus, om even later te culmineren in aritmische patronen vol dissonanten en verrassende, overrompelende klanken. De blaaspartijen van Santos Silva passen daar perfect bij, alsof ze al jaren samenspelen. Ook zij beheerst immers die combinatie van enerzijds lyrische expressie en anderzijds het vertolken van hoekige, dwarse dissonanten.
Zo bestaat 'Aquarium Benefits' uit een opvallende staccato gespeelde melodie door de ritmesectie, waar de piano en de trompet op soleren. De piano springerig als de vissen en de trompet lyrisch. Het geheel onderbroken door stevige stukken dissonanten, alsof het helemaal mis gaat in het aquarium. In 'Weirs' is in de pianopartij de invloed van dat fameuze Forellenkwintet van Schubert te horen. Het roept verder een wat vervreemdende sfeer op. De donkere klanken van de flugelhorn, het bonkende slagwerk van Segers en de spaarzame noten van Ottervanger. Klinkt het zo als vissen met elkaar praten?
Een hoogtepunt is 'Slippery Men (On The Riverbank)'. Je ziet ze staan: de vissers, op de rivieroever op de natte stenen, waarbij het oppassen is dat je niet uitglijdt. De muziek hortend en stotend. Het water stroomt om je heen in het gestage ritme, soms kolkend als in een stroomversnelling.
Meer horen?
Klik hier om het album op Spotify te beluisteren.
Labels: cd
(Ben Taffijn, 5.1.15) - [print]
- [naar boven]
Concert
Een ingetogen en poëtisch concert
Tineke Postma/Nathalie Loriers/Philippe Aerts, zaterdag 27 december 2014, De Singer, Rijkevorsel
Tijdens het Gaume Jazzfestival van 2013 stonden pianiste Nathalie Loriers en bassist Philippe Aerts, die reeds sinds jaar en dag met elkaar samenspelen, voor die gelegenheid samen met saxofoniste Tineke Postma in triobezetting op het podium. Dat smaakte naar meer en na het uitbrengen van dat bewuste concert op cd - 'Le Peuple Des Silencieux' - besloot het trio samen te gaan toeren.
In De Singer werden een aantal nummers van deze en de vorige cd en niet op album verschenen werk gespeeld. Het merendeel van de nummers bestond uit composities van Loriers, met uitzondering van Postma's 'The Line' en de standard 'How Deep Is The Ocean'. Het is daarmee wel in eerste instantie een trio van Loriers. Tineke Postma beweegt zich prima naast Loriers en Aerts en krijgt zeker de ruimte, maar een volwaardig trio staat hier niet. Daarvoor zijn Loriers en Aerts te goed op elkaar ingespeeld en is de samenwerking met Postma nog te recent.
Het is allemaal niet bijzonder vernieuwend wat hier gebeurt, maar er wordt wel op zeer hoog niveau gemusiceerd. Loriers heeft een subtiel en klassiek aandoend toucher. Iedere noot is op zijn plek en haar timing is perfect. En in samenspel met Aerts, die op zijn contrabas een volle en warme toon produceert, is het af en toe net kamermuziek. Dat wordt nog versterkt door het feit dat hier een trio staat en geen kwartet. Geen slagwerk inderdaad en dat is mede bepalend voor die specifieke sound. Maar Postma sluit hier goed bij aan. Ook zij kan immers prima uit de voeten met het lyrische genre. Niet dat er geen spanning in de muziek zit. Momenten waarop er moderne jazz voorbijkomt zijn er genoeg, maar echt rauw en ongepolijst wordt het nooit. Dit trio is op zijn best in de ballads, zoals 'Canzoncina', 'Le Peuple Des Silencieux' (een eerbetoon aan Charlie Haden, die ons in 2014 ontviel) en 'Silent Spring'.
'Canzoncina' begint met Loriers solo, al snel begeleid door Aerts, nadrukkelijk aanwezig met zijn contrabas. Het is een lichte, stemmige melodie. Op het moment dat Postma inzet op sopraansax brengt dit de nodige levendigheid in het geheel. Postma speelt krachtig, met lange lyrische lijnen. Maar het hoogtepunt is wel 'Le Peuple Des Silencieux'. Postma begint solo op de sopraansax. Een langzame, intens gespeelde melodie, met veel vibrato, het gehele bereik van het instrument benuttend. Krachtig en ingetogen tegelijk. Loriers sluit aan en onderbouwt zo de melodie tot een meeslepend geheel. Als Aerts er dan tot slot bijkomt en zo voor de inkleuring in het donkere gedeelte zorgt, ontstaat er een nummer dat als hommage aan Charlie Haden, een van de grootste bassisten binnen de jazz, prima op zijn plek is. Ook 'Silent Spring' is zo'n ballad, met onder andere een prachtig duet tussen piano en sopraansax, als een rustige dans, ingetogen en poëtisch.
Labels: concert
(Ben Taffijn, 5.1.15) - [print]
- [naar boven]
Concert
In de geest van Henri
Hans Verschoor-Jenne Meinema All Stars: Blije Biggetjes Voor De Wolf, zondag 28 december 2014, Pinakotheek Forma Aktua, Groningen
Alsof Henri de Wolf zelf, over het graf heen, de regie voerde. De informatieve, doch volstrekt onverstaanbare aankondigingen van trombonist Hans Verschoor. Het gammele karakter van het kwintet (een vluchtige repetitie en huppekee). Het bier dat reeds tijdens 'Blue Bossa' opraakte. En de triomfantelijke intocht van vers bier tijdens het laatste akkoord van 'Satin Doll', dat na Kenny Dorhams stuk werd gespeeld.
Henri de Wolf (1938-1986) was een Groninger kunstschilder, typograaf, galeriehouder en onruststoker. Hij was ook een fervent liefhebber van jazzmuziek en speelde twee à drie noten trompet. Dat ging dan zo: thuis oefende hij zich het leplazarus op een loopje, dat hij vervolgens tijdens een jamsessie ten gehore bracht. Alle aanwezige muzikanten en kenners waren er dan van overtuigd dat hier de nieuwe Fats Navarro was opgestaan – tot het loopje zijn beloop had gehad en roem- en vormloos in een krachteloos kreunen crepeerde.
Pinakotheek Forma Aktua, zijn uit 1983 daterende geesteskind, heeft 2015 tot Henri de Wolfjaar uitgeroepen. Op 1 januari 2016 zal het dertig jaar geleden zijn dat de kunstenaar overleed en dat werd zondag ingeluid met een optreden in de galerie door vijf muzikanten, die voor een deel nog met De Wolf hadden gespeeld. De muziek geurde naar mottenballen en ik stel me voor dat het sowieso een tricky combinatie is, trombone en altsax. Die alt werd bediend door Jenne Meinema, die zelf ook een jubeljaar instapt: hij zit 65 jaar in het vak. De tand des tijds heeft stevig in zijn spel gehapt. Het gehoor is niet meer wat het ooit was en ik stel me voor dat ook de longetjes een veer hebben moeten laten. Nochtans weerde de Harenaar zich stevig – zijn solo's waren kort, doch allerminst loos.
Toen de band Charlie Parkers 'Confirmation' inzette, kreeg de happening schier bijbelse proporties. Lammen wierpen hun krukken aan de kant, een indiaan voerde een pow wow uit, menig gewricht kraakte vervaarlijk en zo danste een selecte menigte temidden van grafiek en plastiek, schilderijen en beeldschermen alsof het leven ervan afhing. Zoals we weten zijn goede dansers zich te allen tijde bewust van hun coördinaten (plaats, snelheid en versnelling), zodat er niets van waarde sneuvelde. Behalve dan het bierrecord, dus.
Labels: concert
(Eddy Determeyer, 3.1.15) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...