Cd
Robin Verheyen NY Quartet - 'Trinity' (52 Creations, 2012)
Opname: 30 maart 2011
Als jazzmuzikant het hoofd boven water houden in België, en bij uitbreiding in gans Europa, is niet evident. Echter niet alleen om financiële redenen, maar ook om ervaring op te doen en contacten te leggen, reizen musici vaak af naar de overkant van de oceaan om in Amerika een bestaan op te bouwen. Dat een leven in New York voor de virtuozen heel wat betekent, staat vast, gezien men er geregeld naar verwijst in biografieën. Is het de ritmiek van de wereldstad, of toch vooral de wetenschap dat jazz er nog een plek heeft in het reguliere muzikale circuit? Of is ook dat idee stilaan achterhaald en zijn het in de eerste plaats toeristen die de duurdere jazzclubs verblijden met hun aanwezigheid?
Geld zal voor saxofonist Robin Verheyen ongetwijfeld niet doorslaggevend geweest zijn, toen hij de biezen pakte richting Verenigde Staten. De man is nog geen dertig, maar studeerde en werkte al in Parijs en Amsterdam en op plaat was hij de voorbije jaren niet zelden te horen in verschillende bezettingen. Een kameleon die zich in diverse settings thuis voelt, is hij niet echt. Hij heeft een typerende stijl, die hij zoveel mogelijk getrouw blijft en actief wil exploreren in nieuwe bezettingen. De magie van zijn composities kon hij in het Narcissus-kwartet bijvoorbeeld naadloos laten aansluiten op improvisaties met een quasi-mystieke coherentie tussen de verschillende partijen. Verheyens stijl is intelligent, maar blijft intuïtief en probeert het zuiver gerationaliseerde te omzeilen. Ook op zijn laatste album 'Trinity' is het verlangen om puur te musiceren wederom aanwezig, echter zonder voor gemakkelijke oplossingen te kiezen.
Dat Verheyen trompettist Ralph Alessi en Thomas Morgan, twee felbegeerde vogels uit de Amerikaanse jazzscene, wist warm te maken voor zijn verhaal, betekent niet niets. Het kwartet wordt vervolledigd door drummer Jeff Davis. Evenals zijn twee kompanen vindt hij moeiteloos aansluiting bij de gemeenschappelijke taal die zijn twee landgenoten en Verheyen ontwikkelden. De afwezigheid van een klavier is opvallend, maar komt niet onverwacht; met Narcissus toonde de frontman al niet bijster geïnteresseerd te zijn in de traditionele pianorol van opzwepend medium of veilige hoeksteen. Echt avontuur ontstaat dikwijls zonder ijzersterke harmonische onderlaag en precies de totale vrijheid die zo ontstaat, is wat men op 'Trinity' verheerlijkt. Inderdaad zijn de bas van Morgan en de drums van Davis niet sturend in harmonische zin; ze zorgen, bijvoorbeeld reeds in opener 'Intro To Rr_Rr', voor een pulsatie, die de mogelijkheden van de solist echter niet beknot.
Een valkuil van het pianoloze kwartet is dat alle houvast wegvalt en dat er zomaar wat getoeterd wordt. Niet zo bij Verheyen en co, die door middel van mooi uitgetekende composities zoveel mogelijk een bepaald kader voor de improvisaties bedachten. Toch heeft wat op 'Trinity' gebeurt heel af en toe de schijn van banaliteit; vanuit een compositie de improvisatoire toer op, om vervolgens doodleuk met beide voeten terug (aan) te (be)landen bij het vertrekpunt. De hyperkinetische, soms maniakale drift van Alessi helpt evenmin om elke compositie tot een waardevol geheel om te vormen. Een nummer 'volmaken' wordt hier en daar opgevat als het opvoeren van virtuoze kunststukjes zonder echte muzikale meerwaarde.
Over het geheel genomen is 'Trinity' echter een album dat inspireert. Nummers of collectieve improvisaties die eerst wat triviaal leken, winnen gaandeweg aan betekenis, en zo blijkt de hele puzzel niet zo willekeurig als een eerste luisterbeurt zou doen vermoeden. Behekste nummers als 'Roscopaje', waaruit een energie opstijgt die men amper in woorden kan vatten, zijn op 'Trinity' helaas ondervertegenwoordigd. Dat het avontuur in New York voor Robin Verheyen een verrijking is geweest, is duidelijk voor wie dit album naast ander werk van deze muzikant plaatst, maar vernieuwender dan Narcissus is de nieuwe formatie van de saxofonist niet.
Deze recensie verscheen eerder op Kwadratuur.beLabels: cd
(Jan-Jakob Delanoye, 9.8.12) - [print]
- [naar boven]
Festival
North Sea Jazz 2012 Part 4
"De Hudsonzaal werd in 2006 in het leven geroepen als vervanger van de legendarische Jan Steenzaal, 'de kelder' in Den Haag. Nog steeds mijmeren bezoekers over hoe ze er uren ineengekrompen op de grond zaten, in een bloedhete ruimte genietend van topjazz, gebracht door ondertussen lang verdwenen, mythische figuren als Art Blakey of Jacky McLean. De Hudson mag dan niet dezelfde sfeer uitstralen, je kan er wel rustig op een stoeltje zitten en in vrij comfortabele omstandigheden van de concerten genieten. Vandaag tekenen artist in residence Joshua Redman en The Bad Plus er voor het openingsconcert. Een combinatie die vuurwerk belooft. Redman is sowieso één van de meest bevlogen saxofonisten van zijn generatie. Het opmerkelijke pianotrio The Bad Plus werd met hun interpretatie van 'Smells Like Teen Spirit' zelfs heel even hip in rockkringen."
Geert Vandepoele bezocht voor Draai om je oren de derde festivaldag van het North Sea Jazz Festival, zondag 8 juli. Hij zag er concerten van Joshua Redman & The Bad Plus, het Brad Mehldau Trio, Jim Hall & Scott Coley, het Wayne Shorter Quartet en het Archie Shepp Quartet.
Klik hier om zijn festivalverslag te lezen.
Geert Vandepoele maakte tevens een fotoverslag van de derde dag van North Sea Jazz 2012. Klik hier om zijn foto's te bekijken.
Labels: festival
(Maarten van de Ven, 9.8.12) - [print]
- [naar boven]
Artikel
Coleman Hawkins: veertig jaar lang de architect van de jazz
"Fotograaf Duncan Schiedt merkte ooit op dat je nooit zou denken dat Coleman Hawkins een muzikant was, wanneer je hem op straat tegenkwam. Eerder een bankier, een arts of een advocaat. Toen cornettist Bobby Hackett eens naast de Hawk in een vliegtuig zat dat de muzikanten terugbracht van Austin naar New York, zei hij tegen de stewardess: 'Juffrouw, u dient zich te realiseren dat deze mijnheer hier 's werelds grootste saxofonist is. Wanneer hij wensen heeft, kunt u er dan zorg voor dragen dat die ook vervuld worden?' Met als gevolg dat de gastvrouw elk kwartier met de brandyfles langs kon komen."
Naar aanleiding van het verschijnen van de 8 cd-box 'Classic Coleman Hawkins Sessions 1922-1947' op het Mosaic-label staat Eddy Determeyer in een uitgebreid artikel stil bij de saxofoongrootheid Coleman Hawkins. Hij laat zien dat Hawkins aan de respectieve wiegen van achtereenvolgens swing, bebop, rhythm & blues, hard bop, soul jazz en free jazz stond, terwijl hij en passant de jazzballad en mood music uitvond.
Klik hier om zijn artikel te lezen.
Labels: artikel
(Maarten van de Ven, 6.8.12) - [print]
- [naar boven]
Voorbeschouwing
ZomerJazzFietsTour 2012
Op de laatste zaterdag van augustus gaat voor alweer de 26ste keer de ZomerJazzFietsTour van start. Het is met stip Nederlands meest originele, actuele en avontuurlijke impro- en moderne jazzfestival. Langs een prachtige route door het Reitdiepdal, ten noordwesten van Groningen, kan een keuze gemaakt worden uit 25 concerten in middeleeuwse kerkjes en boerenschuren. Dit opmerkelijke fietsfestijn brengt een internationaal gevarieerd programma met actuele jazz- en improvisatiemuziek uit Nederland, België, Duitsland en de VS.
Deze editie introduceert een speciaal thema met muziek uit Scandinavië op de toepasselijk genaamde Nordic Route. Volgens beproefd concept kan per fiets de nieuwe jazz worden verkend. De Nordic route behelst de toonaangevende groepen Atomic en Zanussi Five. Beide formaties zijn ruim tien jaar actief en spelen een belangrijke rol in de levendige Scandinavische jazzscene. Verder speelt de Deense gitarist Hasse Poulsen met Das Kapital composities van Hanns Eisler. Het Zweeds-Noorse duo Håkon Kornstad/Ingebrigt Håker Flaten gaat met oude Noorse hymnes aan de haal. De Deense bassist Joel Grip is te horen met musici uit Parijs en Berlijn en onder de noemer NL/NO Duo's spelen Michael Moore en Eric Boeren met respectievelijk Per Zanussi en André Roligheten uit Noorwegen.
Speciale samenwerkingen zijn verder mee te maken bij een nieuw duo uit Boston: Jorrit Dijkstra/Pandelis Karayorgis of bij het New Yorkse duo Ingrid Laubrock/Tom Rainey, die bassist Wilbert de Joode voor het eerst gaan ontmoeten. De bijzondere Berlijnse trompettist Axel Dörner is te horen met duo Ab Baars/Ig Henneman. Andere bekende en vertrouwde gezichten zijn onder meer: Han Bennink, Sean Bergin, Tobias Delius, de Dutch Impro Academy, Bart Maris, Jozef Dumoulin, Paul van Kemenade, Corrie en de Grote Brokken en Talking Cows.
De afsluiter wordt dit jaar de band Maison Du Malheur, met vrolijke rootsmuziek. De tent tegenover de molen in Garnwerd is de plek waar dit zich afspeelt en waar de fietsverhalen bij elkaar komen. Want vijfenentwintig acts op één dag is te veel voor een jazzfietser. Soms spelen fantastische bands tegelijkertijd op kilometers afstand van elkaar. Daarom vereist de ZomerJazzFietsTour behoorlijke voorbereiding en gedegen planning. Maar, dat is alleszins de moeite waard!
Dus klik hier voor meer en uitgebreide informatie.
Meer weten?
Lees ons verslag van de ZomerJazzFietsTour van vorig jaar.
Labels: festival, nieuws
(Jacques Los, 4.8.12) - [print]
- [naar boven]
Cd
John Abercrombie Quartet – 'Within A Song' (ECM Records, 2012)
Opname: september 2011
De afgelopen jaren profileerde John Abercrombie zich vooral met een kwartet waarin zijn ingetogen spel werd aangevuld met dat van violist Mark Feldman. Op 'Within A Song', een ode aan de jazz van de jaren zestig, heeft Abercrombie er echter voor gekozen Feldman te vervangen door tenorist Joe Lovano. Ook heeft hij bassist Thomas Morgan omgewisseld voor de iets robuustere en meer ervaren Drew Gress. Net als in het vorige kwartet is Joey Barron slagwerker van dienst. Diens vermogen om zowel de verstilde solo's van Abercrombie als de expressieve Lovano te begeleiden, is wat deze plaat grotendeels bij elkaar houdt.
Het is interessant om het contrast tussen Abercrombie en Lovano te overdenken. Waar de één via jazzrock en fusion bij de kamerjazz van ECM terechtkwam, is de ander vooral een erfgenaam van de postbop van onder meer zijn mentor Joe Henderson en één van de weinige echt uitdagende muzikanten in dat overbevolkte genre. Op 'Witin A Song' ontmoeten de twee muzikanten elkaar ongeveer halverwege, hoewel Abercrombie zichzelf te zeer ondergeschikt maakt aan de van nature dominantere Lovano. Diens bijdragen zijn relatief melodisch, lyrisch en doen denken aan de duetten die hij opnam met pianist Hank Jones. Abercrombie kruipt vaak dicht tegen de saxofonist aan, zodat er een warme, bijna drukkende sfeer ontstaat, die veel van Abercrombie's betere werk kenmerkt. Hierbij cijfert hij zichzelf soms wat al te nadrukkelijk weg, maar het wederzijds respect tussen beide solisten maakt een hoop goed.
Net als het samenspel is de keuze voor het materiaal duidelijk gebaseerd op affectie. Composities van John Coltrane, Ornette Coleman, Bill Evans en Miles Davis worden liefdevol uitgevoerd. Hetzelfde geldt voor enkele standards die onmiddellijk verwijzen naar historische uitvoeringen, zoals 'Where Are You?', dat voor altijd verbonden zal blijven met Sonny Rollins' 'The Bridge', een kwartetopname waarop de aan Abercrombie verwante Jim Hall een prominente rol speelt. Handig opgezette composities van Abercrombie geven het geheel wat meer eigenheid dan wanneer er alleen standards zouden worden uitgevoerd. Met name 'Within A Song', een directe verwijzing naar het eveneens door Rollins' geliefde 'Without A Song', is een slimme manier om historie aan eigen inzichten te koppelen. Door dit soort subtiliteiten is deze plaat er een geworden die bol staat van de nuance en communicatie, en waarop spierballenwerk wordt geschuwd. Dat daarbij de muzikanten op eieren lopen, is kenmerkend voor Abercrombie's visie en mag zodoende niet als een verrassing worden beschouwd.
Meer horen?
Op de ECM-webpagina van dit album kun je het nummer 'Where Are You' beluisteren.Labels: cd
(Sybren Renema, 3.8.12) - [print]
- [naar boven]
Festival
Gent Jazz 2012 Part 3
"Er zijn in de jazz en bij uitbreiding in de muziekwereld weinig zekerheden. Dat Axl Rose in de backstage zijn tot stof weergekeerde glorie ruimschoots compenseert met pretentie is er een van. Een andere is dat bij het boeken van Dave Douglas of Joey Baron het publiek van een festival al minstens één straf concert te horen krijgt. Nog beter is het natuurlijk om ze samen te zetten en ze te combineren met tenorsaxofonist Joe Lovano. Dat Lovano en Douglas met Sound Prints (de bandnaam is een knipoog naar Shorters 'Footprints') uitgerekend een eerbetoon aan de muziek van Wayne Shorter willen brengen, maakte hen tot het ideale 'voorprogramma'. Al was er geen plaats voor blinde adoratie; Shorter werd geëerd met composities van Douglas en Lovano. Wat Shorter kreeg aan muzikaal oprechte erkenning, verloor hij aan Sabam-inkomsten."
Koen Van Meel bezocht de derde dag van het Gent Jazz Festival. Hij doet verslag van de concerten van Combo 42 featuring Stefano Di Battista, het Fabrice Alleman New QuarTeT, het Dave Douglas-Joe Lovano Quintet en het Wayne Shorter Quartet.
Klik hier om zijn festivalverslag te lezen.
Cees van de Ven maakte een fotoverslag van de derde dag van Gent Jazz 2012, zaterdag 7 juli. Klik hier om zijn foto's te bekijken.
Labels: festival
(Maarten van de Ven, 1.8.12) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...