Cd / Jazztube
Bart Maris & Lode Vercampt - 'Krommekeer' (El Negocito, 2013)
Opname: december 2012 & juli 2013
"Krommekeer, een kleine veldweg in Meerbeke, waar ik opgroeide en nu terugkeerde met Lode om dit materiaal op te nemen: nummers die ik door de jaren bij elkaar sprokkelde, residu van de meest verscheidene projecten. Krommekeer is ook een mooie metafoor voor deze muziek: restanten van een hobbelig parcours van verschillende probeersels en projecten waarvoor ik continu nieuwe nummers bleef schrijven." Aan het woord is trompettist Bart Maris, die samen met cellist Lode Vercampt een intimistisch getinte tour de force heeft vastgelegd voor het Gentse El Negocito. Een label dat flink aan de weg timmert met sterke, vaak verrassende releases - denk aan het debuut van het eigenzinnige pianotrio De Beren Gieren of het onlangs uitgebrachte 1000 + 1 featuring Eugene Chadbourne.
De kracht van het album is er allereerst in gelegen dat beide muzikanten elkaar letterlijk en figuurlijk op de huid zitten, waar de luisteraar dankzij een sterk staaltje mixing en mastering door Pierre Vervloesem at close range getuige van kan zijn. Voorts de composities, die vaak vertrekken vanuit sterke melodische lijnen en worden gedragen door uiterst empathisch samenspel en pakkende solo's, die onderhuids gaan. Elke luisterbeurt verdiept het inzicht en ontsluiert meer schoonheid in de 23 stukken die 'Krommekeer' omvat. Een forte is tevens dat de meeste tracks hun verhaal binnen de drieëneenhalve minuut weten te vertellen, daarmee effectief de verveling buitensluitend. De luisteraar wordt aldus deelgenoot gemaakt van een muzikaal avontuur.
Zelden zal toonzetting zo goed te volgen zijn geweest als bij Bart Maris: we horen zijn vervormingen, zijn circular breathing, zelfs zijn ventielen. Zijn bijtijds adembenemende spel klinkt over de hele cd gefocust en gepassioneerd. Maar ook de cello van Lode Vercampt - van pizzicato tot gestreken en sterk percussief - is welhaast tastbaar, alsof zijn snaren ook binnen ons handbereik komen. Hij weet Maris' trompetlijnen voortreffelijk in te bedden dan wel te versterken - warmbloedig en supplementair - met doeltreffend spel.
"De duoformule is de meest tactiele, met de meest open structuur, daar hou ik wel van. Nummers worden gedissecteerd tot op het skelet, enkel het meest typerende blijft over: een melodie, een ritmisch patroon, een emotie. Deze zijn leidraad voor interactie tussen trompet en cello, een combinatie die niet zo voor de hand ligt, maar een onuitputtelijke rijkdom aan klankkleur en geluidstextuur genereert, die zo anders is door het 'fluistervolume' waarmee dit tot stand komt." Beter kunnen we het niet formuleren; Maris slaat hiermee de spijker volledig op zijn kop.
'Krommekeer' is een intrigerend album, dat zich in je geheugen en gevoel nestelt, om zich daar van tijd tot tijd flink te doen gelden. Essential listening.
Bekijk de Jazztube!
Klik op de afbeelding linksboven om Bart Maris en Lode Vercampt live in actie te zien. De opname is gemaakt in La Resistenza, Gent op 14 april 2014.Labels: cd, jazztube
(Maarten van de Ven, 10.9.14) - [print]
- [naar boven]
Vooruitblik
40 Jaar Bimhuis
In oktober 2014 bereikt het Amsterdamse Bimhuis de trotse leeftijd van veertig jaar. Dit jubileum gaat gedurende het gehele seizoen gevierd worden met een reeks aan speciale activiteiten en evenementen.
Het Kick-Off Weekend begin oktober is het vijf dagen durende startschot van het jubileumseizoen. Verwacht een greep uit het grote Bimhuisrepertoire met een keur aan talent, belangrijke representanten en spannende projecten. Van 1 tot en met 5 oktober zijn er concerten van onder meer Kaja Draksler, Benjamin Herman & Anton Goudsmit, Peter Evans Quintet, John Engels & Guus Janssen en Joey DeFrancesco.
Het hele seizoen lang blijft het jubileum centraal staan. Al van 6 tot en met 10 oktober biedt het Bimhuis een omvangrijk programma. Pianist Dave Burrell sluit de concertavonden steeds af met een solo-pianoconcert in het Bimhuiscafé. Zeer bijzonder wordt ook het concert van Konrad Koselleck Big Band en Botte Jellema, met een reflectie op de periode waarin het Bimhuis werd opgericht. Ook introduceert het Bimhuis City Links: een nieuwe concertserie waarin steden met broeiende muziekscenes voor het voetlicht komen. De aftrap is 9 en 10 oktober, met Evan Parker als curator van de link Londen-Amsterdam. Een week eerder, 4 oktober, presenteert het Bimhuis Han Bennink en Kaja Draksler in Victoria Nasjional Jazzscene (Oslo).
Gedurende het jubileumjaar vinden vele evenementen plaats, waaronder concertseries, de comeback van het Bimhuislabel met speciale cd-releases van opnames uit het Bimhuisarchief, exposities, een serie lezingen met persoonlijke visies op aspecten van de jazzgeschiedenis door vooraanstaande muzikanten in de Openbare Bibliotheek Amsterdam, Jazz on Film-programma's, een serie videoportretten door het Nederlands Jazzarchief en ontelbare concertopnames van de laatste 40 jaar samengesteld in een uitgebreide discografie. Het Bimhuis serveert zelfs speciale Bimwijn en lokaal gebrouwen jubileum-Bimbier.
Klik hier voor meer informatie.
Labels: nieuws
(Maarten van de Ven, 10.9.14) - [print]
- [naar boven]
Festival
ZomerJazzFietsTour 2014 Part 1
"Behalve het fietsen ging het natuurlijk om de ieder jaar weer geweldige jazzprogrammering. De ZomerJazzFietsTour is het leukste, maar ook het kwalitatief beste jazzfestival van Nederland. Spannend, maar ook lastig, is het kiezen van de route. Met een beetje stevig doortrappen zijn zes of zeven concerten te bezoeken. Ikzelf had er vijf gepland."
Op zaterdag 31 augustus bezocht Jacques Los in het Groningse Reitdiepdal de 28ste editie van de ZomerJazzFietsTour. Hij zag er optredens van Augusto Forti & Zinc Quartet, Daniel D'Agaro Ultramarine, Francesco Cusa & The Assassins en 1000 & Eugene Chadbourne.
Klik hier om zijn festivalverslag te lezen.
Maarten Jan Rieder maakte een fotoverslag van de ZomerJazzFietsTour, dat je hier kunt bekijken. Klik hier voor foto's van het concert van 1000 & Eugene Chadbourne door Willem Schwertmann.
Labels: festival
(Maarten van de Ven, 5.9.14) - [print]
- [naar boven]
Cd
Lester Bowie - 'The Great Pretender/Steel + Breath' (Jazzwerkstatt, 2014)
Opname: 1982/april 1991
In 1981, ECM released the much acclaimed 'The Great Pretender' by Lester Bowie and his band interpreting gospels in a contemporary and jazzy way, mixing tradition with humor and avant-garde outbursts. Now, Jazzwerkstatt releases a double cd with the same title and with an almost similar concept.
The first cd is fully in the same vein as the ECM album, with a band consisting of Fontella Bass, Martha Bass and David Peaston on vocals, Ari Brown on sax, Art Matthews on piano, Fred Williams on bass, Philip Wilson on drums. The live performance was recorded in Berlin in 1982.
The concept is almost the same: well-known gospel songs and hymns such as 'Jesus Loves Me', 'He's Got The World In His Hand', 'I'm So Grateful', tracks which are also played like you would expect in any church, without trumpet or sax, just piano and vocals. But then you have the other tracks, 'Mother's Mode + Peace', which is a long and jubilant free jazz piece, 'Tobabo, Tobago' with its fun Carribean rhythm, the slow blues 'It's A Mean Old World', and the rock'n'roller 'Let The Good Times Roll', and ending with the hair-raising 'The Great Pretender'. And you're right, this is a quick journey through the history of African American music, reverent, soulful, joyful and fun, and it will be a great addition to the fans of the ECM album.
The second cd is a totally different thing, and you can even wonder why both albums are sold together, because they have absolutely nothing in common, and with absolutely, I mean absolutely. Next to Bowie on trumpet, we have William Parker on bass, and Philip Wilson on drums. The performance was recorded in New York in 1991, to my knowledge the only trio performance of Bowie, next to Kahil El'Zabar's Ritual Trio album 'The Ancestors Are Among Us'.
The cd starts with 'Cool', a bluesy duet with William Parker that will please everybody for its beautiful and sad sound, and great pulse. 'Philadelphia' is a very nervous improvisation on which Bowie's sound is raw and percussive even and soulful and inventive, a real joy to hear for fans of the master. 'Steel And Breath' has Wilson in a star role, thundering away on his kit, with Bowie taking up the challenge for some fantastic dialogues, reminiscent of their duo album.
How record labels present and promote their music is often a mystery, and this is again confirmed here by Jazzwerkstatt (which is for any interested buyer an absolute disaster website to find information), but that should not deter interested fans. If you are a fan of free music, just download the second cd from the usual sites. If you are a fan of Bowie, buy the whole thing.
Deze recensie verscheen eerder op Free JazzLabels: cd
(Stef Gijssels, 4.9.14) - [print]
- [naar boven]
Festival
Jazz Middelheim 2014 Part 4
"De 83-jarige pianist Ahmad Jamal mocht met zijn ritmesectie het festival afsluiten. Van verfijnde, subtiele en interessant avontuurlijke muziek was bij hem geen sprake. Dat hadden we gedurende vier dagen festival al voldoende gehoord. Wel was dit pittige, swingende, dampende concert een geslaagde afsluiting van – wederom – een geslaagd Jazz Middelheim."
Jacques Los bezocht de vierde en laatste dag van het festival Jazz Middelheim. Hij zag concerten van het Carate Urio Orchestra, Vijay Iyer 'Mutations I-X', Stefano Bollani & Enrico Rava en Ahmad Jamal.
Klik hier om zijn festivalverslag te lezen.
Cees van de Ven maakte een fotografisch verslag van de vierde dag van Jazz Middelheim 2014, zondag 17 augustus. Klik hier om zijn foto's te bekijken.
Labels: festival
(Maarten van de Ven, 1.9.14) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...