Cd
Bongomatik - 'Bongomatik Your Life' (No Can Do, 2013)
Het tweede album van de poppy latinfunk-formatie Bongomatik is onverminderd speels, bubbelend en gelikt. Misschien is het verrassingselement inmiddels wat weggeëbd – maar voor degenen die het twee jaar oudere eponieme debuut niet kennen, zal het onderhavige schijfje een orenopener zijn. Er zijn wat wijzingen in de bezetting, waarvan de komst van toetsenspeler Leon den Engelsen de meest opmerkelijke is. Soms domineert zijn Hammond het groepsgeluid, elders ('Shoppingcart Mambo') stelen zijn vintage klinkende synthesizers de show. Een ander item is de vervanging van vocaliste Gianna Tan door Yumarya Grijt en Thirza Prak. Die eerste vormde met Kim Hoorweg een ijzersterk duo; het zal een tijdje duren voordat dat niveau weer wordt bereikt. Overigens is het heldere, ongekunstelde geluid van Hoorweg geknipt voor dit werk. De teksten en interludiums zijn onverminderd zany en surrealistisch.
Ondanks of dankzij het gegeven dat de band een imposant aantal inpandige componisten telt, is het resulterende groepsgeluid zeer homogeen en herkenbaar. Ik zou zo gauw geen historische voorbeelden kunnen noemen, of het zouden Kid Creole and the Coconuts moeten zijn. In de verte. Op dit album is alleen het al genoemde 'Shoppingcart Mambo' een slordig gecamoufleerde versie van Pérez Prado's 'Mambo Jambo', van elders betrokken.
Lekker strak klinkt Bongomatik in 'Don’t Touch That Button'. Van de solisten moet gitarist Thomas Hilbrandie genoemd worden, die in 'Love Is A Beautiful Thing' beheerst klinkt, waarbij hij zich nochtans een paar passen in metalland begeeft.
Meer horen?
Klik hier om het album 'Bongomatik Your Life' te beluisteren.Labels: cd
(Eddy Determeyer, 5.1.14) - [print]
- [naar boven]
In memoriam
Herb Geller
De reden dat saxofonist Herb Geller, die 19 december op 85-jarige leeftijd overleed, relatief onbekend is gebleven, is zijn langdurige verblijf als anonieme muzikant in Duitse radio-orkesten. In 1958 overleed zijn echtgenote, pianiste Lorraine Walsh, plotseling aan een longontsteking. Geller raakte aan de drugs, maar besloot op aanraden van zijn vriend Stan Getz naar Europa te verkassen. Doch twee dagen voor zijn vertrek kreeg hij een telefoontje van klarinettist en bandleider Benny Goodman, met wie hij op dat moment werkte. Die was een grote, lucratieve tournee door Zuid-Amerika aan het voorbereiden. Hij bleef zes weken in Sao Paulo hangen, waar hij een engagement in de Stardust had. Vervolgens vloog hij naar Lissabon, waar hij met een komiek kon werken, wat hij zegge en schrijve een avond uithield – ook toen al waren komieken evenzovele kwellingen. Via Parijs belandde Herb Geller in 1962 in Berlijn, waar hij een baan kreeg bij het jazzorkest van de Sender Freies Berlin, om uiteindelijk in Hamburg en het NDR Orchester te belanden. Tot zijn pensioen in 1994 zou hij daar blijven werken.
Herbert Arnold Geller werd 2 november 1928 in Los Angeles geboren en zat in het schoolorkest naast saxofonisten Eric Dolphy en Vi Redd. Op zijn vijftiende - hij speelde al een tijdje saxofoon, klarinet en piano - zag hij het orkest van Benny Carter in het plaatselijke Orpheum Theater. Daar was hij zo ondersteboven van dat hij die week een paar keer terugkeerde: zó wilde hij ook alt spelen. "Het was een hele show met Benny Carters big band, het Nat Cole Trio en een film. Dat alles voor één dollar!", vertelde hij ooit. "Hij was een soort held. Dirigeerde, schreef alle arrangementen, eigen materiaal, speelde prachtige saxofoonsolo's met chorussen op dubbele snelheid en vervolgens soleerde hij dan weer op trompet."
Zijn eerste professionele schnabbel kreeg hij met het orkest van meesterviolist Joe Venuti ("ik had nog nooit met of voor een artiest van zijn kaliber gewerkt"). Kort daarna zag hij Charlie Parker en Dizzy Gillespie, die hun eerste engagement aan de westkust hadden. Als rolmodel maakte Carter plaats voor Parker en dat hoor je aan Gellers vroege plaatopnamen, met trompettist Maynard Ferguson en anderen. Hij werkte met de orkesten van pianist Claude Thornhill en arrangeur Billy May en was op tournee met Goodman toen hij van het overlijden van zijn vrouw hoorde.
Herb Geller tourde met pianist Rein de Graaff door Nederland en maakte toen veel indruk met de opmerkelijke wijze waarop hij bestaande melodieën aan flarden trok en van de uiteinden weer nieuwe songs knoopte. Je hoorde ook hoe hij ingenieuze achtergrondriffjes achter een andere solist construeerde – een zo goed als verloren gegane kunst – en hoe zijn ouderwetse volvette geluid met dat van een koperblazer mengde.
Meer weten?
Lees hier onze recensie van het concert van het Trio Rein de Graaff featuring Bud Shank, Herb Geller, Toon Roos & Niels Tausk op zaterdag 10 februari 2007 in Vredenburg, Utrecht.
Labels: in memoriam
(Eddy Determeyer, 3.1.14) - [print]
- [naar boven]
Cd
Mary Halvorson Septet - 'Illusionary Sea' (Firehouse 12, 2013)
Opname: 9 september 2012
Eigenlijk is het simpel: Mary Halvorsons septet is gewoon haar kwintet, aangevuld met saxofoniste Ingrid Laubrock en trombonist Jacob Garchik. Minder voor de hand liggend is de muziek die ze met deze en haar andere formaties brengt, want als 'Illusionary Sea' een ding laat horen, dan is het wel dat Halvorson nog steeds niet wil 'deugen'.
Het begint al met de composities. Door het steevast combineren van verschillende lijnen overstijgen die de gewone tunes. Begeleidingen worden minutieus uitgeschreven en de op het eerste zicht ondersteunende partijen krijgen geregeld de allure van volwaardige tegenstemmen. Ook tijdens de solopassages, waar de solist van dienst nooit overstemd wordt door zijn collega's, maar wel steevast bij de les moet blijven. Gezellige stabiliteit is hier niet aan de orde, muziek die continu gevoed wordt door nieuw, herhaald of getransformeerd materiaal des te meer.
De precisie waarmee Halvorson haar ideeën uitwerkt, vragen een groot engagement van haar uitvoerders. De vereiste precisie, gevoel voor balans en het denken in groepsverband komen in deze septetbezetting echter perfect uit de verf. Meer zelfs: de zevenkoppige bezetting met vier blazers geeft extra mogelijkheden en die werkt Halvorson goed uit. Dat ze daarbij steevast blijft vasthouden aan een kamermuziekachtige precisie, maakt haar muziek niet klassieker, maar wel spannender. Zelfs wanneer ze in het meest polyfone stuk van de cd, 'Four Pages Of Robots', het ter beschikking staande zevental even met de nodige bigband-allure inzet.
Toch blijft ook dan het geluid heel licht. Meer dan eens neigt haar muziek zelfs wat naar de cool jazz, maar dan met heel eigen twist die elke vorm van nostalgie in de kiem smoort. De bizarre melodieën tarten alle wetten van de klassieke spanningsopbouw, het ritme hapert meer dan eens (zij het dan meestal onder de oppervlakte) en met harmonische dwarsigheden zet Halvorson de luisteraar op het verkeerde been. Geregeld lijkt de gitariste immers te leen te gaan bij meer populaire muziek, maar de schijn van souljazz, reggae, latin en zelfs halve pop wordt keer op keer met de glimlach, maar daarom niet minder genadeloos kaltgestellt.
Geregeld is het trouwens Halvorson zelf die de opkomende gezelligheid vakkundig de nek om wringt. Dat doet ze niet alleen met het muzikale materiaal, maar ook met haar venijnige geluid. Achter het uiterlijk van een volgzame secretaresse gaat immers nog steeds een levensgevaarlijke muzikante schuil, die bedrieglijk clean kan spelen om daarna het geluid te laten flipperen of verbrokkelen, de distortion open te draaien of noten te verbuigen en in een knoop te leggen als een Bill Frisell 2.0.
Desondanks is Halvorson niet de gitariste met de grote gebaren en datzelfde geldt ook voor haar collega's, die soms zelfs als echte antihelden klinken. Trompettist Jonathan Finlayson schaatst in 'Red Sky Blue Sea' melodisch over en door de begeleiding en Ingrid Laubrock speelt solistisch overtuigend de in zichzelf gekeerde saxofoniste. Geen voer voor decibelgeile luisteraars dus, maar hier passen ze echter perfect in het plaatje. Een plaatje dat op 'Illusionary Sea' klopt als een bus en dat opnieuw laat horen welk een wolf in schapenvacht Halvorson is.
Deze recensie verscheen eerder op Kwadratuur.
Meer horen?
Klik hier om het album 'Illusionary Sea' te beluisteren.Labels: cd
(Koen Van Meel, 2.1.14) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...