Advanced Warning – 'Hot House' (Rare BLR Records, 2004) ****
Advanced Warning - 'It Don’t Mean A Thing' (Rare BLR Records, 2004) ***
Advanced Warning – 'ReGroovable' (Rare BLR Records, 2003) ****
Al decennia lang is organist Herbert Noord actief in het Nederlandse en buitenlandse jazzcircuit. In de zestiger jaren richtte hij zijn eerste kwartet op met onder meer Hans Dulfer. Onder de naam Advanced Warning heeft hij vanaf eind jaren '80 een vaste groep geformeerd, waarvan inmiddels ook diverse succesvolle cd's zijn verschenen zoals 'Hi-Fi Appartment', 'Cut The Crap' en 'Explosion Extra Ordinaire'. De kernbezetting van de groep bestaat naast leider Noord uit Rinus Groeneveld op tenorsax en drummer Pierre van der Linden. De internationaal bekende gitaristen Paul Weeden en John Marshall behoren regelmatig tot de vaste gasten van Advanced Warning.
Inmiddels is het label Rare BLR Records opgericht waarop cd's met nieuw of nog nimmer uitgebracht werk en ook herpersingen zullen worden uitgebracht. Te verwachten zijn concertregistraties van Wim Overgaauw, Henk van Es en Herman de Wit en radio-opnamen van Paul Weeden, Fred Leeflang en Charlie Green.
Recent zijn 3 cd's verschenen. 'Hot House' is een live-registratie van een concert dat op 18 januari 1992 plaatsvond in de befaamde gelijknamige jazzclub in Leiden. Naast het vaste drietal is de groep uitgebreid met gitarist Walther de Graaf en percussionist Jeroen de Rijk. Het repertoire is van een hoog funky, bluesy gehalte en bevat uitsluitend originals van de hand van Herbert Noord. De muziek is down to earth, rechttoe rechtaan, swingend en komt uit de tenen van de muzikanten. Het smerige en machtige, 'ouder-
wetse' tenorgeluid van Rinus Groeneveld en zijn geavanceerde bluesy improvisaties zijn een lust voor het oor. Ook de overige musici soleren voortreffelijk.
De cd 'It Don’t Mean A Thing' is een registratie uit een kleine propvolle kroeg tijdens het Jazzfestival in Amersfoort in 1996. De bezetting dit keer is intiem. Geen Pierre van der Linden op drums. In plaats daarvan John Marshall op gitaar. De klanten uit de kroeg hadden niet de minste interesse en aandacht voor de muziek en bleven almaar, steeds luider, doorpraten. De musici besloten puur voor zichzelf te spelen en dat is te horen. Al in het eerste nummer een formidabele, swingende solo van Herbert Noord. Op den duur gaat het achtergrondgeleuter van de kroegtijgers helaas wel wat storen (daarom 'slechts' 3 sterren). Dat is jammer, want er wordt subtiel, relaxed en swingend – vooral
in het bluesy idioom - gemusiceerd.
'Regroovable' is een vrij recente studio-opname. In de studio van Max Bolleman heeft Advanced Warning in de oerbezetting (Herbert, Rinus en Pierre) gekozen voor een avontuurlijker repertoire. Daardoor wordt er tamelijk vrij geïmproviseerd: instant composing en polyritmiek. Elk van de musici krijgt en neemt de ruimte om buiten de muzikale grenzen van de schema's te gaan en daarin te excelleren. Advanced Warning heeft hiermee een interessant product - buiten het orgeljazzstramien om - afgeleverd.(Jacques Los, 11.6.04) - [print]
- [naar boven]
Bij de Engels-Amerikaanse uitgeverij Continuum is een biografie verschenen van Sonny Rollins, geschreven door Richard Palmer. De uitgave maakt deel uit van de Bayou Jazz Lives series, waarin ook biografieën zijn verschenen van onder anderen Teddy Wilson en Artie Shaw.
(Erno Mijland, 11.6.04) - [print]
- [naar boven]
"Deze jongelui slaan een brug tussen de Afrikaanse kraal van de prehistorie en het asfalt van de hedendaagse multi-culturele metropool." Eddy Determeyer over de Engelse slagwerkgroep Stomp die komende maand door Nederland toert. Lees het hele artikel.
(Erno Mijland, 10.6.04) - [print]
- [naar boven]
"Net als de big bands van Ellington klinkt Contraband licht en wendbaar en de klank-
kleuren van de verschillende instrumenten komen prachtig tot hun recht." Het Parool over 'The Painter' van de Contraband o.l.v. Willem van Manen. Lees hier de hele recensie.
Draai om je oren was bij een van de concerten van de tournee die leidde tot dit album. Klik hier voor een recensie en een fotoverslag.
(Erno Mijland, 10.6.04) - [print]
- [naar boven]
Saxofonist Steve Lacy overleden
De Amerikaanse sopraansaxofonist Steve Lacy is op vrijdag 4 juni overleden aan de gevolgen van kanker. Lacy is 69 jaar geworden. Op Ejazznews.com is een Engelstalige necrologie te lezen. Klik hier. De Nederlandse saxofonist Jorrit Dijkstra, die Lacy persoonlijk kende, schreef voor Draai om je oren zijn herinneringen op aan Lacy. "Spatzuivere grote intervallen, sprongen over het hele bereik van de saxofoon, het gigantische geluid, adembeheersing en dan allemaal met grote dynamische verschillen. En toch blijft het eenvoudig en bijna kinderlijk klinken, zonder de pretentie te imponeren." Lees hier verder.
foto: New Albion Records
(Erno Mijland, 8.6.04) - [print]
- [naar boven]
Gratkowski Quartet serveert delicaat gerecht met exquise improvisaties
Het vergt een welhaast ascetische doelgerichtheid om bij een ondermaatse publieke opkomst toch een topconcert af te leveren. Rietblazer Frank Gratkowski weet dat zijn kwartet in staat is tot zo'n prestatie. Niet zo vreemd als je de fine fleur van de improvisatiemuziek om je heen weet verzameld. Op 19 mei werd de gedreven Duitser op het Tilburgse Paradox-podium bijgestaan door slagwerker Gerry Hemmingway, trombonist Wolter Wierbos en bassist Dieter Manderscheid. Voorwaar een internationaal gezelschap dus, dat perfect weet te laveren tussen rustig gonzende passages en heftige klankerupties.
De band heeft de spirit van het legendarische Archie Shepp Quintet uit de zestiger jaren (met trombonist Roswell Rudd en drummer Beaver Harris), maar schuwt ook het zoeken naar geluiden à la het Art Ensemble of Chicago niet. En of dat nu gebeurt door het aanstrijken van houten kikkers van verschillende grootte, door het laten klinken van condensatievocht in de trombone of door het 'aanblazen' van een drumvel, dat maakt niet zoveel uit... zolang het maar ten dienste is van het totaalgeluid. In suitevorm bracht het kwintet twee boeiende sets vol verrassingen. Niet altijd even gemakkelijk voor de luisteraar, maar wel zó gedoseerd dat de volhouder beloond werd met een aantrekkelijke expositie van verschillende klankkleuren en ritmische variaties.
Gratkowski - op altsax, klarinet, bas- en contrabasklarinet - passievol en intens, maar altijd in controle, hoe far-out ook. Wierbos die zijn instrument steeds beter weet te beheersen, tot in de verste uithoeken, en daarmee een steeds completere muzikant wordt. Manderscheid en Hemmingway vormen een soort Siamese ritmesectie; ze voelen
en vullen elkaar perfect aan. Allebei hechten ze veel belang aan toonvorming.
Met een lang aangehouden slotnoot kwam er een einde aan een fascinerend concert. Gelukkig kunnen we met de nieuwe cd 'Facio', alweer hun derde, ook in huiselijke kring volop genieten van dit kwartet. Vergeet trouwens niet de fraaie fotopagina van dit concert te bekijken!
Foto: Cees van de Ven
(Anoniem, 8.6.04) - [print]
- [naar boven]
2e editie van Jazz op het Dak op vrijdag 2 en zaterdag 3 juli
Vera Vingerhoeds (programmamaker jazz VPRO-radio) over Jazz op het Dak:
"Ik woon in Amsterdam aan de rand van het centrum. Als ik mijn deur uitstap, zie ik tussen het Scheepvaartmuseum en het Marinecomplex door het water, met daarin een groene boeg van een enorm schip uit het water omhoog rijzen. Verwarrend, want het is geen schip; het is een gebouw: NEMO Science Centre. Een geweldig voorbeeld van hoe goed architectuur en kunst zich kunnen verenigen met de omgeving. Het 'dek' van dit 'schip' is voor publiek toegankelijk: via een hele lange trap kom je op het Dak van dit gebouw. En daar heb je een fantastisch uitzicht op de skyline van Amsterdam. In de zomer wordt hier het NEMO-Plage ingericht: museumbezoekers kunnen zich op een strand wanen, met ligstoelen en catering bij de hand!
Rene de Rooij, die producer is voor mijn jazzradio-programma's bij de VPRO, woonde tot voor kort ook hier vlakbij. Hij was degene, die een keer een brainwave kreeg en riep: "Maar op dat dak moeten wij jazzconcerten organiseren! Stel je eens voor hoe fantastisch het zou zijn om daar te zitten als publiek. In de zomer is het natuurlijk tot heel laat nog licht; je kunt dan naar een concert kijken en luisteren, terwijl je dat mooie uitzicht over Amsterdam voor je hebt."
En zo - vele aanvragen, vergaderingen, vergunningen, geldkwesties en boekingen later – staan we op 2 juli 2003 op het Dak met de eerste editie van Jazz op het Dak. VPRO's Backstage heeft zich met VPRO's Jazz op 4 verbonden om dit evenement tot een succes te maken. De vleugel voor de Franse pianist Jean Michel Pilc is door een robot de lange trap opgekrikt. We hebben van tevoren contact gehad met Meteoconsult, die een heel precieze weersverwachting kan geven voor deze regio. Als het gaat regenen, moeten we uitwijken naar een zaal binnen in het NEMO. Maar dat willen we natuurlijk niet! Het ging ons juist om die uitzonderlijke lokatie op het Dak!
Uiteindelijk is het geen mooi weer op 2 juli: het is vrij koud, het waait en af en toe komen er regenvlagen. Backstage heeft niet alleen gezorgd voor zitkussentjes, maar ook voor een paar honderd gele regenponcho's. Ze vinden gretig aftrek. Achteraf gezien bleek het alleen in die eerste week van juli slecht weer te zijn. De rest van de zomer was lang en heet in heel Europa... Maar toch mocht het onze pret niet drukken. Want ondanks dit echte Nederlandse weertje was het een ervaring die naar meer smaakte.
En nu zijn we dan bij de tweede editie van ons eigen jazzfestival van de VPRO! Twee dagen dit keer!"
Voor het programma en meer informatie klik hier.
Tekst: Vera Vingerhoeds
(Anoniem, 6.6.04) - [print]
- [naar boven]
Nieuwe Take Tens
Een overeenkomst tussen bassist Mark Haanstra en trombonist Hans Sparla is dat ze zich beiden laten inspireren door de mensen met wie ze spelen. Beide muzikanten staan volop in het muzikale leven en hebben allerlei muzikale projecten en plannen op stapel. Zo denkt Sparla erover een eigen formatie op te zetten, waarin hij zijn liefde voor het accordeonspel kwijt kan. Haanstra wil muziek gaan schrijven en speelt met het idee om zangles te nemen.
(Anoniem, 6.6.04) - [print]
- [naar boven]
Harmen Fraanje Trio in Eindhoven
In het kader van Jazz at the Crow treedt vrijdag 11 juni het Harmen Fraanje Trio op in café Kraaij & Balder aan de Strijpsestraat 79 te Eindhoven.
Het trio, dat bestaat uit Harmen Fraanje (piano), Stefan Lievestro (bas) en Jasper van Hulten (drums), werd opgericht in 2001. Het repertoire bestaat uit eigen composities van Fraanje. Het trio kenmerkt zich door een geweldige dynamiek, verfijnd samenspel en het gezamenlijk verlangen om onbegane paden te betreden.
Harmen Fraanje rondde in 2000 cum laude zijn studie af aan het Conservatorium te Utrecht. In Amerika studeerde hij bij Clare Fischer, Fred Hersch en Kenny Werner.
Dit jaar ontving hij van de Nederlandse Jazzdienst en het North Sea Jazz Festival een compositieopdracht, die op dit festival voor het eerst zal worden uitgevoerd. Stefan Lievestro speelt op dit moment in de groepen van Michiel Borstlap en Ivan Paduart. Jasper van Hulten speelde onder meer met Bert van den Brink, Hein van de Geyn en John Clayton.
Het concert begint om 21.30 uur. De toegang is gratis.
Lees de Take Ten van Harmen Fraanje. Klik hier voor de website van Harmen Fraanje.
Tekst: Ton Suasso
Foto: Cees van de Ven
(Anoniem, 5.6.04) - [print]
- [naar boven]
Topconcerten in het Muziekcentrum tijdens Jazz In Duketown 2004
Er viel weer veel te genieten tijdens de jongste editie van het Jazz in Duketown-festival. Draai om je oren was aanwezig bij een viertal concerten in het Muziekcentrum. Bekijk de fotoimpressies van Anton Goudsmits A4, Nils Wogram's Root 70, het trio van Paulien van Schaik met Hein van de Geyn en Bert Joris en het dubbelconcert van Agog & Zapp.
(Anoniem, 5.6.04) - [print]
- [naar boven]
"I've been told that I'm a combination of lyricism and craziness, which I think is a good description because I'm very lyrical on one side and kind of wild on the other. These two elements are very strong in my music." De Poolse trompettist Tomasz Stanko in een interview met All About Jazz. Lees hier het hele interview.
(Erno Mijland, 1.6.04) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...