Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


In memoriam
Dr. John

20 november 1941 - 6 juni 2019

Het nieuws dat Dr. John, geboren Malcolm John Rebennack, aan een hartaanval was overleden, moet nogal wat herinneringen hebben losgeweekt. Misschien vooral jeugdherinneringen bij wie opgroeide toen r&b nog stond voor rhythm & blues (een soort bluesrock) en platenwinkels draaiden op de verkoop van vinyl en cassettes. Toen Engelse woorden hoogstens sporadisch in ons taalgebruik (en vloeken) voorkwamen. Toen als het tijdens fuiven op funk aankwam 'Right Place Wrong Time' van Dr. John bijna even onvermijdelijk was als 'Get Up (I Feel Like Being A) Sex Machine' van James Brown.

Bij leven herinnerde Dr. John zelf ook graag aan vervlogen tijden, vooral muzikaal. Hij deed het vrij recent nog met een tribute aan Louis Armstrong, 'Ske-Dat-De-Dat: The Spirit Of Satch'. Daarmee bracht Dr. John op zijn manier eerbetoon aan de legendarische jazztrompettist. Daarmee bracht een legendarisch muzikant uit New Orleans ode aan een ander legendarisch muzikant uit New Orleans. Diens muziek had de jonge Rebennack als kind leren kennen. Zijn vader had een platenwinkel.

Als tiener speelde hij al gitaar bij Professor Longhair en in verschillende lokale groepjes. Een kogel in een vinger toen hij tussenbeide kwam bij een gevecht deed hem pianist worden. In de sixties ging hij in Los Angeles deel uitmaken van de sessiemuzikanten in de Wrecking Crew. Hij speelde onder andere mee op platen van Sonny & Cher, Canned Heat en Frank Zappa And The Mothers Of Invention.

Het personage van Dr. John creƫerde hij eigenlijk voor een vriend. Toen die zich terugtrok vulde hij zelf de rol in, die was gebaseerd op een voodoo-medicijnman die in New Orleans had geleefd. 'Gris-Gris', de debuut-lp van Dr. John, werd het begin van een succesverhaal - Dr. John sloeg ook aan als zanger, met een herkenbare, korrelige stem. Live ging de eigenzinnige combinatie van rhythm & blues en psychedelische rock gepaard met theatrale shows die verwezen naar voodoorituelen.

In de seventies ging Dr. John in zijn genre-blending de funktoer op. Dat leverde onsterfelijke hit op met 'Right Place Wrong Time' en 'Such A Night'. Door de jaren heen bleef Dr. John zijn recepten aanpassen die, al naargelang, invloeden mixten uit mardi gras, tin pan alley, boogiewoogie, rock-'n-roll, r&b, blues, funk, afrobeat, jazz en hiphop. Anderen bleven hem vragen om mee te spelen of te zingen op hun platen (Marcus Miller nog in 2012), voor bijdragen aan films (zoals 'Blues Brothers 2000'), documentaires ('The Last Waltz') en tekenfilms (o.a. 'The Princess And The Frog'). Hij pende ook een jingle voor Popeye en stond model voor de figuur van Dr. Teeth in The Muppet Show.

Als zo'n uitzonderlijk vernieuwer als Louis Armstrong zal Dr. John niet worden herinnerd, maar hij verwierf natuurlijk niet zomaar zes Grammy Awards en een plaatsje in de Rock And Roll Hall Of Fame. Met zijn stem, zijn muzikale bijdragen en zijn markante verschijning kleurde hij de muziekgeschiedenis en die van zijn geboortestad als geen ander.

In de Jazztube zie je een registratie van het concert dat Dr. John met zijn Nite Trippers gaf tijdens de Leverkusener Jazztage 2014.

Foto: Cees van de Ven

Labels: ,

(Danny De Bock, 9.6.19) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
Belgiƫ
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.