Cd
Jasper Blom Quartet – 'Gravity' (Mainland Records, 2012)
De jaren zestig waren zeer vruchtbare jaren voor de aanwas van het Nederlandse jazz-tenorsaxofonisten echelon. Totdat die lichting zich manifesteerde moest er nog zo'n twintigtal jaren worden gewacht. Maar toen waren ze er dan ook en de meesten met een stevige jazzopleiding op het conservatorium achter de rug. Om de meest prominente te noemen: Ben van den Dungen, Dick de Graaf, Yuri Honing, Toon Roos, Alexander Beets, Tom Beek, Ad Colen en Jasper Blom.
Die laatste heeft zojuist zijn derde cd 'Gravity' onder eigen naam uitgebracht. Met zijn kwartet, dat uit louter topmusici bestaat (gitarist Jesse van Ruller, bassist Frans van der Hoeven en drummer Martijn Vink), richt hij zich in het bijzonder op de ruige, rockkant van de jazz. In dit kader worden zowel op de sax als – vooral – op gitaar allerlei elektrische effecten toegepast. Binnen die context blijven vloeiende, eigentijdse jazzsolo's van Blom en Ruller rechtovereind staan.
In het springerige 'Estrella Latina' soleert Blom met groot bravoure, ondersteund door Vinks puntige latin ritmes. Het Zuid-Amerikaans georiënteerde 'The Jaive Song' is een vrolijk dansnummer met aanstekelijke zang en scatvocals van Tutu Puoane. De cd bevat ook twee contemplatieve nummers: de ballads 'Nancy In The Sky' en 'Life In A Day', waarin in een filmische sfeer ingetogen en smaakvol wordt gesoleerd door Jasper Blom.
Hoewel de hoofdmoot van deze cd geïnspireerd is op de jazzrock, is er wel sprake van diversiteit – latin, samba, swing, rock, funk – en valt er te genieten van uitstekende solo's, meesterdrummer Martijn Vink en bassist Frans van der Hoeven, die in een van zijn solo's meezingt. Extra aandacht verdient het aparte en zeer dansbare 'Payé, Payé, Paya', stoere close harmony.
Meer zien en horen?
Op de YouTube-pagina van Jasper Blom kun je de videoclip van 'The Jaive Song' bekijken en beluisteren. Klik hier.Labels: cd
(Jacques Los, 6.2.13) - [print]
- [naar boven]
Nieuws
Barnicle Bill Trio op tournee met nieuwe live-cd
Op 24 februari presenteert het Barnicle Bill Trio in de North Sea Jazz Club in Amsterdam zijn nieuwe live-cd 'No Black Tie' (TryTone Records). De opnamen voor dit album werden gemaakt tijdens een tournee door Maleisië en Zuid-Korea in oktober 2012.
Het is de tweede cd voor het Barnicle Bill Trio, bestaande uit saxofonist Miguel Martinez, bassist Mark Haanstra en drummer John Engels, na hun debuut 'Barnicle Bill' uit 2010. Met deze nieuwe cd, opgenomen in de jazzclub No Black Tie te Kuala Lumpur, laat het trio horen volwassen te zijn geworden. Het brengt andermaal onversneden jazz met frisse energie in een constante zoektocht naar avontuur. Het repertoire van Barnicle Bill bestaat uit standards, die nooit helemaal standaard zijn geworden: van Chu Berry tot Ornette Coleman, van Billy Strayhorn tot Sonny Rollins.
Draai-recensent Eddy Determeyer zag het drietal in april 2011 in De Smederij aan het werk: "Dat is natuurlijk de goden verzoeken, wanneer je je optreden begint met Ornette Colemans 'When Will The Blues Leave'. Dan weet je zeker dat het de rest van de nacht party time is. En dat was het, met Barnicle Bill in De Smederij. Wat een waanzinnig bandje!"
Ter ondersteuning van de release van dit album gaat het trio op een korte tournee. Na de cd-presentatie in de North Sea Jazz Club spelen ze onder meer nog in Musis Sacrum, Arnhem (26 februari), De Smederij, Groningen (9 april) en op Jazz in Duketown in Den Bosch (18 mei). Klik hier voor meer informatie.
Labels: nieuws
(Maarten van de Ven, 5.2.13) - [print]
- [naar boven]
Cd
Hafez Modirzadeh – 'Post-Chromodal Out!' (Pi Recordings, 2012)
Opname: 15 & 16 februari 2012
Het album van de Amerikaanse saxofonist met Iraanse wortels Hafez Modirzadeh bestaat uit twee suites, die vooral gebaseerd zijn op transculturele theorie van post-chromatische modaliteit, post-chromodality. Deze is weer verwant aan de harmolodics van Ornette Coleman, vandaar ook de titel van het album dat ook een beetje de klank van de stukken verklaart. Het is muziek met een sterk zwevende tonaliteit. Was er geen opzet in het spel geweest, dan zou je denken dat er vals wordt gespeeld, zoals we dat kennen van de kwart- en microtonen van Coleman. Dat zweven van de tonen wordt ook nog eens versterkt door het geluid van Vijay Iyers piano, die ook als een deinend schip systematisch om de toonreferenties heen draait. Het niet-Amerikaanse element wordt in enkele stukken versterkt door de aanwezigheid van Filipijnse percussie, de kulintang, en het Perzische hakkebord, de santur.
Ook los daarvan is het spannende muziek, die met de akoestiek van de free jazz diverse culturele invloeden, inclusief de Iraanse, opgenomen heeft. De andere inspiratiebron die boven de muziek zweeft is die van Don Cherry, die met zijn plaat 'Eternal Rhythm' de toon zette voor de verbintenis tussen niet-westerse muziek en free jazz. De uitgangspunten van de zeventien delen van de eerste suite, 'Weft Facets', zijn zeer verschillend, maar in de uitwerking altijd zeer consequent en vol verrasssingen. Om een idee te geven van Modirzadehs achtergrond, hij studeerde onder meer bij George Russell en Jimmy Giuffre, maar bekwaamde zich ook in de Perzische dastgah. Trompettist Amir ElSaffar is evenals Modirzadeh een originele solist met flexibele toon, die zowel soundscapes als ritmisch uitdagend materiaal aan kan. Bassist Ken Filiano en drummer Royal Hartigan houden de boel mooi open, ook als het moet grooven.
Veel strakker en ook wat makkelijker in het gehoor klinken de elf delen van 'Wolf & Warp', een reeks composities van de mij tot nu toe onbekende componist James Norton, die zowel mysterieus folky als hard swingend kunnen klinken. Hier is Modirzadeh op de alt- of tenorsax slechts een van de vijf musici die de muziek waar het kan een vrije, speelse afwerking meegeven. 'Post-Chromodal Out!' is het eerste album van Modirzadeh dat ik gehoord heb, maar ik zag dat hij al sinds 1993 cd's volgens zijn theoretische principes heeft gemaakt. De beste muziek is - zoals hier - zowel qua vorm als esthetiek uitdagend. Eigenlijk had deze cd ook op mijn 'beste van'-lijstje van 2012 moeten staan.
Labels: cd
(Ken Vos, 4.2.13) - [print]
- [naar boven]
Concert
Een 'klinkklaar' concert
Koen De Cauter-Rony Verbiest Quartet, zondag 27 januari 2013, CC MUZE, Heusden-Zolder
Dit concert uit de 19e editie van 'Djangofolllies' werd er één dat zal heugen! Het kader van het aangename MUZEcafé in Heusden-Zolder leende zich uitstekend voor dit 'klinkklare' concert. Hier werd verstaanbaar en met enthousiasme op hoog niveau gemusiceerd! Niet zo vreemd, met Koen De Cauter en Rony Verbiest in de frontline.
De Cauter speelt al vanaf 1975 in het Django Reinhardt-idioom en Verbiest is sowieso al een alleskunner. Musettes ('Flambée Montalbanaise'), ballades ('Petite Fleur'), jazz ('Avalon', 'Sweet Georgia Brown', 'Some Of These Days'), gipsyswing ('Swing 42') en een flinke portie improvisatie waren ingrediënten voor dit luisterfeest. Het talrijke publiek beleefde een prachtavond en omarmde dit kwartet.
Het afwisselende programma werd wervelend, spontaan en ongekunsteld gespeeld of met gevoel en humor ('Mr. William') gezongen door De Cauter en ging organisch onderhuids. Je werd bij de lurven gepakt en er was geen ontkomen aan. Zelfs voor scepticus of hokjesduwer viel hier genoeg te smaken qua speelplezier en hoogstaand muzikaal vakmanschap.
Het ritmetandem Waso (gitaar) en Dajo (bas) De Cauter verzaakten nooit en op hun fundament konden accordionist en sologitarist maximaal exelleren. De tijd vloog en voor je het wist stond je na dit warme bad weer buiten in de vrieskou. Maar dankbaar ook, omdat je getuige was van een memorabele avond. En was dit nu jazz? Die vraag en het antwoord daarop zal door de ruim honderd bezoekers en uw recensent van dienst terecht als niet ter zake doende worden afgedaan. Een voortreffelijke concertavond en dat was het.
Klik hier voor foto's van dit concert door Cees van de Ven.
Labels: concert
(Cees van de Ven, 3.2.13) - [print]
- [naar boven]
Cd
Sun Ra - 'Supersonic Jazz/Fate In A Pleasant Mood' (AMG, 2012)
Opname: 1956 / 1960-61
Jazz in ontwikkeling is per definitie spannender dan een uitgekristalliseerde stijl. Hier horen we het Sun Ra Arkestra in 1956-61, in zijn groei van een weird post-bop orkest naar de freedom van de sixties. Er waren in die periode natuurlijk wel meer figuren die hun blikveld verruimden; rietblazer Yusef Lateef met zijn focus op Afrika en Azië moet in dit verband genoemd worden.
Soms ('El Is A Sound Of Joy') merken we nog de voorliefde van de orkestleider en pianist voor het werk van boparrangeur Tadd Dameron. 'Space Mates' is al een soort abstracte suite met de toverfluit van Marshall Allen. Maar overal heeft Sun Ra zijn muziek een soort geheimzinnige innerlijke bezieling gegeven, waardoor muzikanten en band boven zichzelf uitstijgen.
Dat hij tevens gevoel voor humor had kan niet ontkend worden. Want anders bevolk je je 'Kingdom Of Thunder' niet met kwelende fluiten en lieflijke percussie.Labels: cd
(Eddy Determeyer, 3.2.13) - [print]
- [naar boven]
Column Herbert Noord
Bevrijd van alle jazzwetten
"De gedachtekronkels van deze op de top van haar Olympus vertoevende recensente doen mij nederig knielen in devote aanblik. Maartje is bezig Mozes te evenaren en de tien geboden een nieuwe jazz gerelateerde inhoud te geven. 'Gij zult geen jazz zingen' is nummer 1."
Het moge duidelijk zijn dat Herbert Noord niet echt gecharmeerd is van de kwaliteiten van jazzscribenten en Het Parool's Maartje ten Breejen in het bijzonder.
Klik op bovenstaande button om zijn nieuwe column te lezen.
Labels: column
(Maarten van de Ven, 3.2.13) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...