Concert
Garbarek: deze keer met pit
Jan Garbarek Group & special guest Trilok Gurtu, zaterdag 24 oktober 2009, LantarenVenster, Rotterdam
De Noorse saxofonist Jan Garbarek, beïnvloed door John Coltrane, begon als autodidact en won in 1962 een amateurcompetitie. Zijn eerste eigen band bestond uit gitarist Terje Rypdal, bassist Arild Andersen en drummer Jon Christensen. Garbarek maakte talloze opnames, waarvan de bekendste zijn: het Europese kwartet met Keith Jarrett en zijn eigen band met Rainer Brüninghaus (piano, keyboards), Eberhardt Weber (bas) en onder anderen Nana Vasconcelos, Marilyn Mazur en Manu Katche op drums en percussie. Minder bekend is zijn werk met Bill Frisell, Anouar Brahem, John Abercrombie, Paul Giger, Egbero Gismonti en zijn excursie naar de renaissance met het Hilliard Ensemble. Garbarek staat open voor muziek uit de hele wereld, maar blijft de Scandinavische folktunes altijd trouw.
Na bijna twee jaar was hij eindelijk weer te gast met zijn groep in het uitverkochte LantarenVenster in Rotterdam. Deze keer werd Manu Katche vervangen door Trilok Gurtu op drums en percussie. Maar ook Garbareks jarenlange vriend en bandlid Eberhardt Weber was niet van de partij. Hij heeft om gezondheidsreden een einde moeten maken aan zijn muzikale carrière en werd vervangen door de Braziliaanse bassist Yuri Daniel.
De vormgeving van het programma is nog steeds hetzelfde: een intense concertmarathon, bestaande uit oud en nieuw materiaal van meer dan twee uur, zonder pauze. Er werd, kenmerkend voor Garbarek, niet gesproken en ook geen titel aangekondigd. Dit was zeer aangenaam, want hierdoor was het mogelijk een lange ononderbroken en ongestoorde reis te maken door de jazz en Scandinavische folktunes, die vloeiend op elkaar volgden. Een enorm geluidstapijt met de melancholie en harmonieuze schoonheid die karakteristiek is voor zijn composities. Feestelijk, serieus en nobel bespeelde Garbarek zijn saxofoon. Het was opvallend dat elke muzikant buitengewoon veel tijd en ruimte voor eigen solo's kreeg, waarbij de rest van de band zich naar de achtergrond van het podium terugtrok.
En toch was het deze keer anders. Het lijkt alsof er momenteel een frisse wind door Garbareks muziek waait. Yuri Daniel, met zijn vijfsnarige elektrische bas, en de charismatische Trilok Gurtu gaven het al langer samenwerkende team Garbarek/Brüninghaus een nieuwe impuls. Daniel bracht elementen van funk in en overtuigde met een briljante solo, waarbij het swingde en groovede. Een virtuoos die, samen met de solide en heftig spelende Gurtu voor een sterke ritmebasis zorgde. Zij vormden een mooi contrast tegen de wat routinematig spelende Brüninghaus, die als betrouwbare en langjarige metgezel in deze formatie op een leuke manier, maar wel wat ouderwets, overkomt.
Garbarek werd geïnspireerd door de energie en diversiteit van zijn nieuwe muzikanten. Hij was extroverter en communicatiever. Zijn melodieën weten je nog steeds te beroeren en te raken, maar waren deze avond minder zacht en etherisch. Daniel en Gurtu brachten Garbarek op gang en zorgden ervoor, dat hij op de grond bleef en niet te veel verzandde in steeds voortdurende zoete en harmonieuze sferen.
Een prachtig optreden, de naam 'concert' waardig.(Sabine Fleig, 5.11.09) - [print]
- [naar boven]
Artikel
Frank Zappa en de jazz: een moeilijke verhouding
"Frank Zappa was een man van tegenstellingen. Ook zijn houding ten opzichte van jazz was verre van eenduidig: 'Hot Rats' geldt nog altijd als één van de eerste fusion-albums, maar even graag maakte hij het hele genre belachelijk. Een reeks postuum uitgebrachte releases werpt meer licht op Zappa's ambivalente houding jegens jazz."
Gitarist Frank Zappa (1940-1993) mengde op geheel eigen wijze rockmuziek met psychedelica, jazz, experimentele muziek en eigentijdse klassieke muziek, dat alles gecombineerd met een grote dosis zelfspot, humor en performance-art.
Eric van Rees onderzoekt Zappa's houding ten opzichte van jazzmuziek. Enerzijds was jazz een belangrijk element in veel van Zappa's projecten. Gedurende zijn carrière huurde Zappa tientallen jazzmuzikanten in die zijn muzikale ideeën konden verwezenlijken. Maar tegelijkertijd bekritiseerde de gitarist de verschijningsvorm van jazz, de opleidingen, maar ook de jazzwereld zelf.
Klik hier om het artikel te lezen.
(Maarten van de Ven, 4.11.09) - [print]
- [naar boven]
Concert
Prettig pulserende jazz
Blake Tartare, donderdag 22 oktober 2009, SJU Jazzpodium, Utrecht
Michael Blake, tenor- en sopraansaxofonist, komt oorspronkelijk uit Canada, maar is sinds 2001 actief in Denemarken en toert vanaf 2002 met zijn Deense formatie Blake Tartare in Europa en Amerika. De groep bestaat uit: Soren Kjaergaard (piano en Fender Rhodes), Jonas Westergaard (bas) en Frands Rifbjerg (drums). Het viertal heeft inmiddels ook al drie cd's uitgebracht: 'The World Awakes / A Tribute To Lucky Thompson', 'Blake Tartare' en 'More Like Us', alle drie uitgebracht op Stunt Records.
Blake is een saxofonist met een mooi, warm, klassiek tenorgeluid, die zijn klassiekers kent, maar ook het hedendaagse free-jazz idioom niet schuwt. Hij produceert met zijn kwartet lyrische en prettig pulserende jazz, die uiteindelijk kan resulteren in krachtvolle en heftige vrije jazz en sound-explosies. Blake gaat het hoge register niet uit de weg en in de serene gedeelten blijkt zijn verwantschap en inspiratie het zoetgevooisde geluid van zijn idool Lucky Thompson.
In het kwartet, dat één lange boeiende set speelde, is pianist Kjaergaard niet alleen een enthousiast begeleider, maar tevens een smaakvolle solist, zonder daarbij te vervallen in technische capriolen. Hij soleert effectief en spaarzaam, met reminiscenties aan Thelonious Monk. Bassist Westergaard imponeert niet, noch in zijn begeleiding, noch in zijn solo's (die in Utrecht gelukkig tot enkele beperkt bleven). Hij heeft een krachteloze aanslag en er is weinig technische en muzikale overtuiging in zijn spel. Drummer Rifbjerg voldoet geheel aan de eisen van het moderne drummen: swingen, vrij pulseren, aanvullen door het adequaat plaatsen van accenten, en het volume aanpassen aan de verschillende dynamische momenten.
Het valt programmeur/directeur Marcel Kranendonk van de SJU te prijzen dat hij met regelmaat op zijn podium ruimte geeft aan relatief onbekende, hedendaagse jazz spelende internationale musici.
Klik hier voor een fotoverslag van dit concert door Maarten Jan Rieder.
(Jacques Los, 1.11.09) - [print]
- [naar boven]
Nieuws
November Music 2009
November Music is hét internationale festival van Nederland voor actuele en vernieuwende muziek met de spotlight op de makers van nu. De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van gecomponeerde en geimproviseerde muziek, elektronica, geluidsinstallaties en progressieve pop zijn te horen op verschillende podia in 's-Hertogenbosch.
Op het gebied van jazz en improvisatie zijn er tussen 11 en 15 november optredens te zien van onder meer de Engelse succesformatie Polar Bear, het Harmen Fraanje Trio featuring Tony Malaby en SOL 12, met onder anderen Luc Ex en Veryan Weston.
Voor uitgebreide informatie klik hier.
(Jacques Los, 1.11.09) - [print]
- [naar boven]
Lees verder in het archief...