![Jasper van 't Hof B.E. Trio in de Jacobuskerk (foto: Marije Tempel)](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh8lkW-yy_ZaUUiEUgXcKU6AZHGWxWghlZPrG4kEJDRm2M2O69BdhjkqjcoS3YDhH75oSgRkgzbSKmom9TJHftENVZnKr5YQ4iHrHUVCWBW7rZbDO7VmZajbuag90kKVP98F3mpTg/s280/jaspervanthoftrio640x426.jpg)
Jaspers vespers
Jasper van 't Hof B.E. Trio, zondag 1 maart 2020, Jacobuskerk, Feerwerd
Met een oorverdovend striemend geraas opende toetsenspeler Jasper van 't Hof zondagmiddag de vespers in de Jacobuskerk. Het was de opmaat tot zijn oude hit 'Schwester Johanna', opgedragen aan de teerbeminde. Alsof de regen bij wijze van afwisseling de kerk aan de binnenkant geselde. Terwijl het zonnetje door de boogvensters scheen - een soort kermis in de hel, maar dan binnenstebuiten. En ja hoor, daar kon je op wachten: 'rorate coali desuper' zongen d'engelen in mijn hoofd ('et nubes plurent justum' vond ik er achteraf, eerlijk is eerlijk, op Google bij). Je kunt met andere woorden zo oud worden als je maar wilt, zo'n judeo-christelijke periode raak je nooit helemaal meer kwijt.
Na deze knalharde ode, met ritmen die door elkaar kolkten en Stefan Lievestro, die met een onverstoorbare walking bass het elektronische patroon van Van 't Hof overnam, raakten we in rustig vaarwater. In 'The Quiet American', eveneens van eigen hand, probeerden Graham Greene en Frédéric Chopin elkaar uit het spotlight te ellebogen. 'Muti' was een speels soort minimal music, dat organisch overvloeide in een gezonde medium swing.
![Jasper van 't Hof in de Jacobuskerk (foto: Marije Tempel)](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiehxBtvzw5Sm6VyUFJKrfUvRzPWrIduYoK7eIlkXVreh8W7sMKVIgGAuAPUvQVxvMnE_kDI7pMOTkNksODViHkyOz-KMA6jJO_BxOYjHfONqovm8IS00td5VdcWwTDc6nwY3PLEA/s1600/vanthof640x640.jpg)
Hij was zijn tweede set begonnen met wat hij zelf devoot 'Gezang 148' noemde, waarbij ik zijn tong verraderlijk in zijn wang zag bewegen. Het bleek in ieder geval een wals te zijn die uit zijn voegen was getild. Dat ging dan weer over in grote geluidsvolumina, die in platen en brokken over en naast elkaar schoven.
Daarbij bleek drummer Jimmi Hueting een alleszins bekwame vervanger voor de verhinderde Jamie Peet. Vrijer dan funkbeestmens Peet, maar alle accenten wel mooi op hun plek.
Buiten neigde de zon ter kimme, terwijl het in de rest van Nederland goot.
Concertfoto's: Marije Tempel