Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd / Jazztube
Madar Ensemble - 'Acamar' (Kepera, 2019)

Opname: 26-27 september 2018

Het internationale Madar Ensemble ontleent zijn naam aan het Arabische woord voor de baan die planeten beschrijven. De Palestijnse udspeler Nizar Rohana, de Jordanese violist Jasser Haj Youssef (hier te horen op de viola d'amore), de Tunesische percussionist Nasser Salameh en de uit Nederland afkomstige klarinettist Maarten Ornstein en bassist Tony Overwater verenigen hier hun krachten in het vermengen van Oost en West en brengen een hommage aan de bakermat van onze beschaving: de halve maan rond de rivieren Eufraat en Tigris. Hiermee verwijzen ze naar het Arabische 'Akhir an-nahr', dat rivierdelta betekent en zijn weg vond naar de titel van dit album: 'Acamar'.

Alle musici die meewerken aan dit project, op Salameh na, leveren ook hun composities, beginnend met het ritmische 'Madar Bayati' van Rohana, wat natuurlijk een prachtige partij voor de ud bevat. Een instrument dat wij in onze contreien node missen. De in onbruik geraakte luit komt er nog het dichtst bij in de buurt. Ornstein schreef 'Sofia', een stuk waarin we hem solo horen, luisterrijk en zeer aansprekend. Rohana's titelstuk, 'Acamar' sluit hier prachtig bij aan. Deinende klanken van de drie strijkers voeren ons hier mee naar verre landen en oude beschavingen. Met grote intensiteit klinkt Youssefs 'Silence', mede dankzij de indrukwekkende, van heimwee en verlangen doortrokken partij op de viola d'amore, geflankeerd door de bas van Overwater. In diens vrij korte 'Abakua' is aansluitend een hoofdrol weggelegd voor de klarinet van Ornstein, die zich soepel door het melodische materiaal beweegt.

Halverwege het album vinden we 'Furud', het enige stuk dat door de musici gezamenlijk werd gecomponeerd. Het vormt het hart van dit album, zowel qua sfeer als qua mix tussen Oost en West. Rohana's udsolo klinkt hier sfeervol, terwijl de andere musici wolken van klank produceren, ons verleidend tot dromen. 'Not The Rain' van Ornstein klinkt wat meer als westerse kamermuziek, maar dan wel met een oosterse ondertoon. Overwater mag uitgebreid soleren op zijn eigen 'Gemini', ritmisch en melodisch, met een duistere toon. Youseffs licht en romantisch klinkende 'Doulab' contrasteert daar mooi mee. Prachtig ensemblespel ook in dit nummer. Afsluiten doen we dit wonderlijke album, waarop oost en west een boeiende verbintenis aangaan, met Overwaters 'Hills of Delphi'. Nog één keer verwijzend naar verre oorden.

Labels: ,

(Ben Taffijn, 6.2.20) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Blijf in de picture met
een gratis jazzbanner!






















Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.