Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd's
ECM 50 jaar Part 2
Larry Grenadier - 'The Gleaners' (ECM, 2019)

Opname: december 2016
Louis Sclavis - 'Characters On A Wall' (ECM, 2019)
Opname: oktober 2018

Feest bij ECM Records, het label bestaat 50 jaar. En dat wordt van 21 t/m 24 november groots gevierd in het Brusselse Flagey. Onder andere met releaseconcerten van een aantal recente albums uit de catalogus. Eerder deze week kwam 'Not Far From Here' van het Julia Hülsmann Quartet aan bod, samen met 'Playing The Room' van het duo Avishai Cohen - Jonathan Avishai. In dit tweede verslag besteden we aandacht aan een bijzonder soloalbum van contrabassist Larry Grenadier, 'The Gleaners', dat eerder dit jaar verscheen en het gloednieuwe album van Louis Sclavis, dat de titel 'Characters On A Wall' meekreeg.

'The Gleaners' is een zeer persoonlijk album geworden. Grenadier zegt er zelf over in het cd-boekje: "The process for making this record began with a look inward, an excavation into the core elements of who I am as a bass player. It was a search for a center of sound and timbre, for the threads of harmony and rhythm that formulate the crux of a musical identity." Het is dan ook een onderneming waarin je je als bassist volledig blootgeeft. Jij alleen met je instrument, niemand anders die aandacht vraagt, niemand waar je je achter kunt verschuilen. De positie die Grenadier sinds de begin jaren 90 heeft verworven, door samen te spelen met musici als Kenny Wolleson, Paul Motian, Jeff Ballard, Wolfgang Muthspiel, Lee Konitz, Brian Blade, John Scofield en Jack DeJohnette, maakt nieuwsgierig naar zijn opvattingen en aanpak.

In twaalf, vaak relatief korte stukken - ongeveer de helft van eigen hand, de andere helft covers - maakt hij zijn statement. Opener 'Oceanic' klinkt weids, passend bij de titel, gebruikmakend van een opvallend luisterrijk, maar ook repetitief patroon. Met 'Pettiford' brengt Grenadier een hommage aan Oscar Pettiford, de in 1960 overleden bassist, die gold als een van de wegbereiders van de bebop. Grenadier doet hem zonder meer recht in een prachtige solo, abstracte lijnen plukkend. 'The Gleaner', een verwijzing naar de film 'The Gleaners And I' van Agnès Varda, eveneens een eigen stuk, toont een geheel andere kant van Grenadier. Middels de strijkstok kiest hij hier voor een veel klassiekere invalshoek, met een vleugje melancholie. Het album bevat ook een aantal covers. Grenadier speelt 'Compasion / The Owl Of Cranston' van John Coltrane en Paul Motian, twee bagatelles van Wolfgang Muthspiel en klassieker 'My Man’s Gone Now' van George Gershwin. Grenadier blijkt een meester in die solostukken en weet in ieder miniatuur perfect de sfeer te treffen. Uiterst melodieus, soms ritmisch en met een perfect gevoel voor timing.

In 2003 bracht Louis Sclavis het album 'Napoli’s Walls' uit, waarvoor hij zich liet inspireren door de foto's van fotograaf Ernest Pignon-Ernest. Nu, meer dan 15 jaar later, neemt hij Pignon-Ernests werk wederom als uitgangspunt voor een album. Op 'Characters On A Wall' stelt hij ons zijn nieuwe kwartet voor, waarin we naast Sclavis op klarinet en basklarinet pianist Benjamin Moussay, bassist Sarah Murcia en drummer Christophe Lavergne aantreffen. Zoals Sclavis zelf zegt moeten we deze stukken niet zien als een 'illustration in sound' bij het werk van deze beeldend kunstenaar. Het is veeleer zo dat Sclavis zich laat inspireren door de sfeer van het beeld en die sfeer vertaalt in een persoonlijk verhaal. Met deze klassieke bezetting, het is voor het eerst dat hij deze bij een ECM album inzet, brengt Sclavis een sfeervolle ode aan zijn vriend. We horen hem zelf natuurlijk op zijn geliefde instrument, de (bas)klarinet. Maar hier opvallend vaak ingebed in het totale, hechte, zeer harmonieuze geluid van het kwartet.

Al zijn er ook solo's, zoals bijvoorbeeld die bijzonder beeldende in 'Shadows And Lines' op basklarinet: zangerig, springerig, afwisselend het diepe laag rakend en het hoog aftastend. Maar let hier zeker op de overige drie leden van het kwartet en de wijze waarop zij de ritmische structuur van dit stuk vormgeven. Prachtig klinkt de basklarinet in het melancholieke 'La Dame De Martigues'. Sclavis toont zich hier een meester in het neerzetten van sfeer, schilderend met klank. En hoor hoe de contrabas en de basklarinet samenvallen in het spannende, ietwat duistere 'Exquisse 1', hoe de pianist Moussay hier kristalheldere accenten plaatst. Het duurt maar kort, maar het krijgt een ingetogen vervolg met deel 2, waarin we Sclavis op klarinet horen. Beide stukken omlijsten het enerverende 'Prison'. Afsluiten doen we met het prachtige 'Darwich Dans La Ville', waar Sclavis andermaal bewijst, wederom op klarinet, waar zijn roem op gebaseerd is: weinigen weten zo goed een verhaal te vertellen met hun instrument.

Larry Grenadier treedt op 23 november op, Louis Sclavis op 24 november. Het concert van Grenadier is inmiddels inmiddels uitverkocht, voor dat van Sclavis zijn nog kaarten. Klik hier voor meer informatie.

Foto: Cees van de Ven

Labels: ,

(Ben Taffijn, 20.11.19) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.