Draai om je oren Jazz en meer - Weblog |
|
||
|
Cd's / Jazztube ECM 50 jaar Part 1 Julia Hülsmann Quartet - 'Not Far From Here' (ECM, 2019) Opname: maart 2019 Avishai Cohen & Yonathan Avishai - 'Playing The Room' (ECM, 2019) Opname:september 2018 ECM Records bestaat 50 jaar. Sinds 1969, het jaar waarin Manfred Eicher het label oprichtte, is er veel gebeurd en is ECM uitgegroeid tot een begrip in de wereld van de jazz en later ook in die van de hedendaags gecomponeerde muziek. Wellicht is geen label zo bejubeld en verguisd - dat gaat vaker zo - om zijn herkenbare geluid als ECM. Dat er in het Brusselse Flagey tussen 21 en 24 november uitgebreid wordt stilgestaan bij deze verjaardag is dan ook niet meer dan terecht. Veel fans vinden dat eveneens, want een deel van de concerten is inmiddels reeds uitverkocht. Tussen al het fraais zitten vier zogenaamde releaseconcerten, waarin artiesten hun recentste cd spelen. Verdeeld over twee recensies gaan we deze bij DRAAI OM JE OREN uitvoerig voor u ontsluiten. Als u de liveconcerten gaat meemaken, heeft u hiermee een inleiding. Zo niet, nodigt het u wellicht aan tot een aanschaf. Pianiste Julia Hülsmann bracht met haar kwartet, verder bestaande uit tenorsaxofonist Uli Kempendorff, bassist Marc Muellbauer en drummer Heinrich Köbberling, haar derde album voor ECM uit: 'Not Far From Here'. Hülsmann is een bescheiden pianiste, die maar heel weinig klanken nodig heeft om prachtige muzikale vergezichten te schetsen. Neem het begin van de enige cover op dit album, 'This Is Not America', een stuk van David Bowie en Pat Metheny uit 1985, en hoor hoe zorgvuldig en breekbaar ze hier haar lijnen uitzet. Kempendorf is verhoudingsgewijs veel meer aanwezig met zijn warme, lyrische klank, waarin echter ook ruimte is voor scherpe randjes en stevige uithalen. Muellbauer en Köbberling zorgen intussen voor een strakke ritmische structuur. Maar Muellbauer kan meer, zo horen we in Hülsmanns 'Weit Weg', waarin ze hun klanken subtiel met elkaar vermengen, pure poëzie leverend. Terug naar Kempendorfs spel op de tenorsax. Zet 'Streiflicht' op: prachtig melodieus, maar luister ook hoe hij hier de randen opzoekt en zijn sax soms aantrekkelijk laat schuren. Krachtig, flamboyant spel ook op 'No Game' en let dan direct op de wijze waarop Hülsmann hier accenten plaatst, het spel van de sax als het ware in goede banen leidt, om vervolgens de leiding over te nemen met een puntige, ritmische solo. Mooi gelijk optrekken doen ze in 'Einschub', empathisch ondersteund door Muellbauer en Köbberling. Sterk samenspel is er ook in 'Colibri 65'. Een stevige solo van Kempendorff, krachtige accenten van Köbberling, pittig pianospel van Hüllsmann: in dit nummer komt het allemaal bij elkaar. Trompettist Avishai Cohen presenteert op het festival eveneens een nieuw album. Samen met pianist Yonathan Avishai, met wie hij al jaren samenwerkt in diverse combinaties, maakte hij 'Playing The Room'. Ook dit is een album in de beste ECM--traditie. Subtiele, breekbare akkoorden speelt Avishai in 'The Opening', ragfijne lijnen trekt Cohen daar overheen. Prachtig valt het samen en en wordt het een welluidende eenheid. 'Two Lines' mag u letterlijk nemen; die van Avishai heeft aanvankelijk een ritmische structuur, die van Cohen een melodische, maar gaandeweg lopen ze steeds meer door elkaar en raken ze verstrengeld. Dit album kent twee eigen stukken, van beide muzikanten een, en bestaat verder uit covers van de grote meesters. Zo speelt de trompettist op meesterlijk subtiele wijze 'Crescent' van John Coltrane. Kraakhelder en met prachtige, scherpe uithalen, uiterst subtiel begeleid door Avishai. Duke Ellingtons 'Azalea' speelt Cohen met een demper op de trompet. Het levert een mooi afgeknepen, ietwat donker geluid op, bovendien voorzien van mooie rafelrandjes. Avishai horen we uitgebreid en met een mooie ritmiek in Abdullah Ibrahims 'Kofifi Blue', maar let ook zeker op de wijze waarop Cohen aansluiting zoekt. Ook in de twee meer ritmische stukken, 'Dee Dee' van Ornette Coleman en 'Ralph’s New Blues' van Milt Jackson, bereiken de twee een bijzondere eenheid. Vooral bij het stuk van Jackson is stilzitten niet langer mogelijk. Een prachtig uitgebalanceerd album, waarin beide musici optimaal tot hun recht komen. Zowel het Julia Hülsmann Quartet als Avishai Cohen en Yonathan Avishai treden op 23 november op. Het concert van Hülsmann is inmiddels uitverkocht, voor dat van Cohen en Avishai zijn nog kaarten. Klik hier voor meer informatie. Labels: cd, ECM-special, jazztube (Ben Taffijn, 17.11.19) - - [naar boven] Lees verder in het archief...
|
Archief
Artikelen Cd-recensies Concertrecensies Colofon Festivalverslagen Interviews Jazz in memoriams
Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken? |