Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd / Jazztube
Arashi - 'Jikan' (PNL, 2019)

Opname: 11 september 2017

Tijdens het Molde Jazz Festival van 2013 besloten drummer Paal Nilssen-Love, bassist Johan Berthling en rietblazer Akira Sakata een trio op te richten. Als naam kozen ze de titel van een legendarisch album van het Yōsuke Yamashita Trio, dat de Japanse pianist in 1977 samen met de dansgroep Dairakudakan maakte: 'Arashi'. Sakata speelde een belangrijk rol op dit album, dat 40 jaar later nog niets aan belang heeft ingeboet. Daarnaast is 'arashi' het Japanse woord voor 'storm', een woord dat ook zeker toepasselijk is voor dit trio. Sinds de start in 2013 bracht het trio twee albums uit bij Trost Records: 'Semikujira' verschenen in 2016 en 'Trost Live Series' dateert van 2017. Onlangs verscheen het derde album, nu het PNL-label van Nilssen-Love: 'Jikan', met wederom een liveset, nu uit september 2017.

Sakata is niet alleen een zeer gezaghebbend rietblazer, hij is ook stemkunstenaar. Op 'Saitaro-Bushi Arashi' is dat het eerste wat we van hem horen, op die typische Japanse wijze, met flinke uithalen en diepe keelklanken. Op de achtergrond horen we Nilssen-Love en Berthling Sakata's kunsten stofferen. Dan ontketent Nilssen-Love de eerste rukwinden en Berthling, middels repeterende strijkbewegingen, een frisse zomerwind. Van een storm is hier echter nog lang geen sprake. In 'Jikan' horen we Sakata voor het eerst op altsax een schrijnend, schurend geluid produceren, terwijl de Nilssen-Love en Berthling met een ritmische stroom het geheel kracht bij zetten. Bijzonder aan Sakata's spel is het gebruik van het allerhoogste register van de altsax - een snerpende, getormenteerde schreeuw. En ja, hier is dan toch echt sprake van een storm. Sakata stopt, de ritmesectie gaat door met een oorverdovende stroom klanken. Een minuut voor het einde haakt Sakata weer aan, pikt de draad op waar hij gebleven was. We zitten inmiddels op orkaankracht.

Het langste stuk van de set is 'Yamanoue-No-Okura'. Weer is het Sakata die begint, met bijna terloopse klanken, heel langzaam bouwend aan iets van een melodie. Gaandeweg ontstaat er samenhang, helemaal als de bassist aanhaakt. Het tempo loopt weer op zodra Nilssen-Love instapt. Het gaat weer stormen. Oeverloos klinkt Sakata hier, het ene cluster noten verruilend voor de andere, in een moordend tempo. En dan te bedenken dat de man inmiddels 74 is! Vanzelfsprekend laten Nilsson-Love en Berthling zich ook hier niet onbetuigd, zeker niet als ze er weer eens samen tegenaan gaan. Al snel vliegen de tuinstoelen door de lucht. Bijzonder is hier de bijdrage van Berthling, die een duister tapijt weet te leggen onder Nilssen-Love's slagwerk en verderop met zijn strijkstok driftig in de weer gaat. Dan begint Sakata weer te schreeuwen en geeft zo de start voor de stilte na de storm. Diepe keelgeluiden en beangstigende uithalen volgen, die door Berthlings bas worden beantwoordt, terwijl Nilssen-Love met zijn stok over het bekken trekt. Langzaam dooft het uit.

Afsluiten doen we met 'Tsuioku (Remembrance)'. Sakata heeft de altsax verruilt voor de klarinet en blaast zowaar een ingetogen melodie, op de achtergrond Nilssen-Love met gerichte slagen. Dan komt Berthling erbij, de frases van Sakata kopiërend. Een prachtig einde van een zeer enerverende liveset.

In de Jazztube zie je Arashi live aan het werk in Jazz Spot Candy, Inage, Chiba (Japan) op 8 oktober 2014.

Op zaterdag 31 augustus speelt Nilssen-Love met zijn Fish & Steel-trio met trombonist Mats Äleklint en tubaspeler Per-Åke Holmlander tijdens de ZomerJazzFietsTour in Groningse Reitdiepdal.

Labels: ,

(Ben Taffijn, 26.8.19) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.