Cd's / Jazztube
Angles 3 - 'Parede' (Clean Feed, 2018)
Opname: 22-24 november 2016
Angles 9 - 'Beyond Us' (Clean Feed, 2019)
Opname: 25 augustus 2018
De eerste keer dat we van Angles hoorden, de supergroep van de Zweedse rietblazer Martin Küchen, was in 2008. Toen, met 'Every Woman Is A Tree' en in 2010 met 'Epileptical West - Live in Combria', nog als sextet met de volgende bezetting: Magnus Broo op trompet, Mats Äleklint op trombone, Küchen zelf op altsax en met een ritmesectie die bestond uit bassist Johan Berthling, drummer Kjell Nordeson en vibrafonist Mattias Ståhl. In 2012 volgt 'By Way Of Deception' en is de band omgedoopt tot Angles 8 (in het vervolg wordt de naam Angles gevolgd door het aantal leden). Trompettist Goran Kafjes vervangt Broo en de band wordt uitgebreid met Erik Hegdal op bariton- en sopraninosax - en pianist Alexander Zethson. Een jaar later voegt Broo zich er weer bij, stapt Kafjes over op cornet en wordt Nordeson vervangen door Andreas Werliin. En ziedaar, Angles 9 is geboren. 'In Our Midst' komt alleen uit op lp, gevolgd door 'Injuries' in 2014, de single 'Equality & Death / Pacemaker' in 2016 en 'Disappeared Behind The Sun' in 2017 (waarop de twee stukken van de 7-inch eveneens een plek krijgen).
Vorig jaar week Küchen ineens af van deze lijn met 'Parede' van Angles 3. Ineens is daar Nordeson weer en heeft Ingebrigt Håker Flaten de plaats van Berthling ingenomen. Het betreft hier liveopnames van november 2016 in SMUP, Parede, Portugal. Het album begint met 'Equality & Death (Mothers, Fathers, Where Are Ye?)', maar nu in trioversie. Eerst Håker Flaten met een mooie ritmische bassolo, dan Küchen in datzelfde deinende ritme op tenorsax. Eerst voorzichtig, dan steeds schrijnender, gruizig, zoals alleen hij dat kan. Machtig zoals het op twee momenten ineens stil valt, onbestemd gerommel in de marge is wat we horen en Küchen die noodkreten blaast. En dan is ineens dat ritme er weer, die vaart, die stomende melodie en de erbij horende onrust.
'Satan In Plain Clothes' nam Küchen eveneens eerder op, in 2014 met zijn andere band: All Included. Het is weer Håker Flaten die begint, met een zeer fraaie, melodieuze solo. En dan op het ritme weer Küchen. En ook hier gaat zijn toon weer door merg en been, recht naar het hart. En dan Nordeson die met een zeer felle drumsolo Küchen even de gelegenheid geeft om op adem te komen. 'Francisco' is voor mij nieuw, maar het tweede deel van dit stuk: 'By Way Of Deception' komen we reeds tegen op het gelijknamige album uit 2011. Het eerste deel klinkt zeer melodieus, met een sterke onderstroom door de ritmesectie. Het tweede vangt aan met een prachtige, fragiele en heerlijke schurende solo van Küchen op sopraansax, gevolgd door een zeer enerverende triopassage, een van de hoogtepunten van dit album. Het vierde stuk bestaat eveneens uit twee delen. 'Don’t Ruin Me' komen we reeds tegen op het allereerste Angles-album uit 2007 en 'Love, Flee Thy House (In Breslau)' staat op 'Disappeared Behind The Sun'.
Pas geleden verscheen weer nieuw werk van Angles 9, in de aloude bezetting, opgenomen tijdens de ZomerJazzFietsTour van 2018. Vijf nieuwe stukken die, en daar repten we reeds eerder over, linken aan de actualiteit. Veel laat Küchen daar niet over los, maar de titels spreken voor zich. We beginnen met het titelstuk 'Beyond Us' en horen Berthling, Werliin, Zethson, maar vooral Ståhl, doorsneden door opzwepende unisono blazerspassages. Ritmische patronen worden onderbroken door scherpe solo's. We herkennen de handtekening van Angles 9.
'Un(n)happiez Marriages' is voor Raed Yassin, staat in het boekje. Yassin is een beeldend kunstenaar en musicus uit Beiroet. Volgens zijn website: "Yassin's work often originates from an examination of his personal narratives and their workings within a collective history, through the lens of consumer culture and mass production." Daar kan Küchen zich wel in vinden. Het nummer heeft iets melancholieks over zich, nog extra gevoed door de asynchrone aanpak. Dan is het aan Berthling voor een verstilde solo op zijn bas, een intens rustpunt. 'Samar & The Egyptian Winter' is opgedragen aan Samar Yazbek, een Syrische schrijfster en journaliste, actief in de opstand tegen Assad. Küchen begint hier op altsax, in zijn bekende schurende, ietwat klagelijke stijl, melodieus begeleid door de rest van het nonet, gevolgd door een fraaie, eclatante trompetsolo van Broo. Het orkest voegt zich erbij en stuwt het geheel naar een climax. Ook 'Against The Permanent Revolution' is kenmerkend voor Angles: ten eerste het wiegende, meeslepende, Arabisch aandoende ritme - stilzitten gaat bijna niet! - en ten tweede de krachtige blazerslijnen, gekruid met frisse solo's die de melodie verder inkleuren en verfraaien. 'Mali' klinkt zo mogelijk nog krachtiger, swingender. Dit is pure funk, maar dan op zijn Küchens. Het vormt de ideale afsluiter van dit album.
In de Jazztube een live-uitvoering van 'Disappeared Behind The Sun' door Angles 9, opgenomen tijdens het Jazzfestival Saalfelden in Oostenrijk op 27 augustus 2017.