Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


In memoriam
Joseph Jarman


Multi-instrumentalist Joseph Jarman, vooral bekend als lid van The Art Ensemble Of Chicago, stierf op 9 januari aan een hartaanval.

Jarman werd geboren in Pine Bluff, Arkansas, op 14 september 1937. Hij groeide op in Chicago en volgde DuSable High School, waar hij drumles kreeg van Walter Dyett, een van de meest prominente muziekpedagogen van de stad. In 1955 verliet Jarman de middelbare school en ging hij het leger in, waar hij dienst deed als parachutist in de 11e Airborne Division. Lang voordat de VS formeel Vietnam binnenviel, werd hij ingezet in Zuidoost-Azië en raakte gewond bij een inval in een dorp, die resulteerde in de dood van 18 Amerikaanse soldaten. Jarman bracht de rest van zijn diensttijd door in West-Duitsland, waar hij saxofoon en klarinet speelde in de concertgroep van zijn divisie.

Na zijn diensttijd keerde hij terug naar Chicago en ging naar het Woodrow Wilson Junior College, waar hij in 1961 Roscoe Mitchell ontmoette. Andere studenten in die tijd waren onder meer bassist Malachi Favors en saxofonisten Anthony Braxton en Henry Threadgill. Samen met Mitchell en Favors trad Jarman toe tot de experimentele band van pianist Muhal Richard Abrams. Hij speelde daarnaast ook in een hardbop-sextet met Mitchell. In mei 1965 was hij een van de oprichters van de Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM), een sleutelmoment in de geschiedenis van de Amerikaanse avant-garde. Niet alleen omdat het een platform bood voor creatieve en educatieve projecten, maar ook omdat het gestuurd werd door de muzikanten zelf.

IVoor het Delmark-label nam Jarman twee van de vroegste albums op die zijn gekoppeld aan de AACM: 'Song For' (1967) - met daarop het 14-minuut lange 'Non-Cognitive Aspects Of The City', waarin hij een gedicht reciteert tussen instrumentale solo's - en 'As If It Were The Seasons' (1968). Het AACM-platform vormde ook het startpunt voor de groep waaraan dit platform zijn faam vooral te danken heeft: het Art Ensemble Of Chicago, met naast Joseph Jarman onder anderen rietblazer Roscoe Mitchell, trompettist Lester Bowie en bassist Malachi Favors. Hun geïmproviseerde muziek kenmerkt zich door vrijheid. Melodielijnen duiken kortstondig op, om weer net zo snel te verdwijnen. Harmonie en ritme zijn de basiselementen van de improvisaties die, anders dan een eerste kennismaking doet vermoeden, wel degelijk uit gecomponeerde stukken voortkomen. Jazz was voor hen als term te beperkend; ze speelden leentjebuur bij andere muziekstijlen en noemden hun muziek zelf liever Great Black Music.

Kort na de release van 'As If It Were The Seasons' trad Jarman toe tot wat toen bekend stond als het Roscoe Mitchell Art Ensemble. Toen de groep in 1969 naar Parijs vertrok, voegde een promotor 'Of Chicago' toe aan de naam van de groep, en die bleef hangen. Jarman bracht theatrale en multimedia-elementen in het Art Ensemble. Zo trad hij op in kleurrijke Afrikaanse gewaden en met gezichtsverf, terwijl Mitchell eruitzag als halve professor en Bowie zich hulde in een witte laboratoriumjas. Daarnaast bracht Jarman ook zang en gedeclameerde poëzie in de groep. Jarman was in sommige opzichten het meest politieke en confronterende lid van het Art Ensemble; zo stripte hij wel eens tijdens een concert.

Gedurende de laatste twee decennia was Jarman minder actief met muziek bezig en richtte hij zich vooral op andere bezigheden, met name als boeddhistische priester en aikido-instructeur. Maar hij bleef ook optreden en opnemen. Zo vormde hij samen met AACM-violist Leroy Jenkins en pianist Myra Melford het trio Equal Interest en speelde hij met musici als Marilyn Crispell, Scott Fields, Reggie Workman en Lou Grassi.

Labels:

(Maarten van de Ven, 20.1.19) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.