Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd / Jazztube
Ahmad Jamal - 'Marseille' (Jazz Village, 2017)

Opname: juli 2016

Ahmad Jamal, inmiddels 87 jaar, is zonder meer een van de belangrijkste nog levende pianisten. Hij bracht zijn eerste album uit in 1955(!) en musiceert, bijna 65 jaar later, nog steeds op het allerhoogste niveau. Sinds 2008, met 'It’s Magic' doet hij dat met een bijzonder kwartet, waarin naast hemzelf percussionist Manolo Badrena de drijvende kracht is. Het werken met een tweede percussionist naast de ritmetandem van drummer en bassist is beslist een bijzondere. In die ritmesectie waren er wel wat aanpassingen door de jaren. Zo vinden we op 'It’s Magic' Idris Muhammad achter het drumstel, op opvolger 'A Quiet Time' Kenny Washington en vanaf het prachtige 'Blue Moon – The New York Session' Herlin Riley. In de bassisten vinden we minder wisselingen. 'It’s Magic' en 'A Quiet Time' neemt Jamal op met James Cammack, waarna Reginald Veal het stokje overneemt. Tot we uitkomen bij het meest recente album, 'Marseille' [overigens gestoken in een zeer onaantrekkelijke hoes, RED.] waarop Cammack ineens weer van de partij is. Het is een ode geworden aan de Franse havenstad.

Jamals kracht is zijn ongelofelijke pianospel. Zijn timing en zijn frasering zijn inmiddels legendarisch. Zeer beheerst slaagt hij er als geen ander in om met een handvol noten een boeiende muzikale wereld te creëren. En het slagwerk doet de rest. De instrumentale versie van het superieure titelstuk spreekt wat dat betreft boekdelen. Riley trommelt een soort van marsritme, waar Jamal en Bodrena speels op variëren. Een stuk dat zich direct in je hoofd nestelt om daar de eerste tijd niet meer uit te verdwijnen. De gospelklassieker, die nog uit de tijd van de slavernij stamt, 'Sometimes I Feel Like a Motherless Child' krijgt eveneens een zeer opwindende uitvoering met prachtig solospel van Jamal. Een andere standard die Jamal hier afstoft, is 'Autumn Leaves'. Het stuk is zo langzaamaan kapotgespeeld, maar luister naar deze versie en u zult verrast zijn. Puntig, met een latin touch vreet dit kwartet zich erdoorheen, met een glansrol voor Badrena.

Het bijzondere van dit album is dat het eerder genoemde titelstuk er drie keer op staat! Het album opent met de instrumentale versie, verderop vinden we echter nog twee versies met in het Frans gezongen vocalen. In de eerste versie horen we Abd Al Malik en in de tweede Mina Agossi. Het verschil tussen beide versies is groot. Maliks stijl van zingen heeft wel wat van rap, met een flinke dosis dramatiek, terwijl Agossi kiest voor een lyrischer aanpak, ingetogen en met veel oog voor detail.

In de Jazztube zie je het kwartet van Ahmad Jamal in de studio aan het werk. Ze spelen 'Marseille' in de versie met Abd Al Malik.

Labels: ,

(Ben Taffijn, 20.10.17) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.