Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd / Jazztube
Kristina Fuchs – 'Linden' (TryTone, 2016)


Het wortelgraven is nog niet gedaan, friends and neighbors, integendeel. In Amerika leven jongelui zich weer uit in roots music, ontdekken James P. Johnson en Bob Wills. En dus dacht vocaliste Kristina Fuchs, import-Nederlandse, dat moet hier ook kunnen. Aldus ging ze in de nalatenschap van Ate Doornbosch (1926-2010) spitten, die jarenlang met zijn bandrecorder stad en land afstroopte, op zoek naar vergeten volkswijsjes. Op 'Linden' - naar Doornbosch' radioprogramma 'Onder De Groene Linden' - heeft ze veertien van die stokoude deuntjes verzameld.

Merkwaardig dat een in Biel, Zwitserland geboren zangeres dat heeft gedaan. Nog merkwaardiger is dat een in Louisville, Kentucky geboren vibrafonist haar daarin is voorgegaan. In 1956 verscheen van Lionel Hampton het album 'Hampton And The Old World, waarop hij onder meer 'Zeg Kwezelken Wildet Gij Dansen' en 'Toen Onze Mop Een Mopje Was' vertolkte – in zeer aantrekkelijke arrangementjes.

"Frisia non cantat" is een gevleugelde uitspraak van de Romeinse senator en geschiedschrijver Publius Cornelius Tacitus (54-117). Het lied heeft bij ons door de eeuwen heen in laag aanzien gestaan. Vergeleken met de ons omringende landen bakten we er maar bar weinig van. En in zekere zin is dat onverminderd zo. Kunst en cultuur zijn linkse hobby's, vindt Gekke Geert van de Partij voor de Vreemdelingen en daar zal het merendeel van zijn stemmers mee instemmen. Het is niet verwonderlijk dat de enige vorm van cultuur die naar de maatstaven van de PVV subsidiabel is het circus is. Nee, serieus. Maar dit terzijde.

Hoewel die Friezen (lees: Nederlanders) dus hoegenaamd niet zongen, heeft Kristina Fuchs een aantal pareltjes van de groene linden weten te plukken. Meest liefdesliedjes. En behoorlijk expliciete liedjes ook: "Ach minnaar, laat mij met rust / Ik lig in mijn slaap gerust / Met jou te paren heb ik geen lust" (uit 'Wat Hoord’ Ik Daar'), zou dat zó op Sky Radio kunnen?

De bronnen van het materiaal noemt Fuchs niet, maar het zou me niet verbazen wanneer het merendeel uit de zuidelijke Nederlanden (inclusief België dus) afkomstig is. Met haar lichte accent klinkt de zangeres ook een tikje Vlaams. De sfeer is ingetogen, ook bij een schelmensong als 'Heer Albert'. Zo puur en zuiver klinken ook haar begeleiders, rietblazer Mete Erker en toetsenman Jeroen van Vliet. De basklarinet van Erker krijgt soms het karakter van een hommel of een draailier, waarmee bourdontonen kunnen worden gegenereerd. De improvisaties en de sterke bewerkingen van het materiaal trekken de muziek naar het heden. Zo krijgt een lied als 'Naar Het Rozenland Zijn Wij Gevaren' een opknapbeurt waar het niet slechter van is geworden. Overigens moeten we vaststellen dat dit spul, op 'Daar Boven Op Een Kamerken' na, in melodische zin niet bijster veel om hakken heeft.

Volgens niet bevestigde geruchten (nepnieuws??) heeft de PVV de hele oplage van 'Linden' opgekocht. Naar het doel daarvan kunnen we slechts gissen. Worden de albums cadeau gedaan bij de Inburgeringscursus voor de Vreemdelingen? Of toch gewoon verbrand?

In de Jazztube hierboven zie je een impressie uit het programma 'Linden', een liveopname in Eindhoven, gemaakt op 21 december 2014.

Labels: ,

(Eddy Determeyer, 3.3.17) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.