Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Artikel
Earl Hines: Fatha, de Vader


"Luisteren naar Earl Hines is net zoiets als tijdens een storm naast een ravijn staan," vond hoornist en musicoloog Gunther Schuller later. Een toucher van staal, verpakt in fluweel, oordeelde een ander. Whitney Balliettt merkte dat Hines een pas gestemde piano binnen twintig minuten perfect vals kon meppen. Saxofonist en arrangeur Budd Johnson werkte tussen 1934 en 1942 in het orkest van de pianist en hij maakte mee dat die soms met één klap van zijn linkerklauw een snaar van de Bechstein kon laten knappen. "Soms, na ons werk, stonden Trummy [Young] en ik er met onze vuisten op te rammen – bam! – om te zien of ook wij een snaar konden laten springen, maar dat lukte nooit!"

Naar aanleiding van het verschijnen van de gelimiteerde 7 cd-box 'Classic Earl Hines Sessions 1928-1945' bij het onvolprezen Mosaic Records blikt Eddy Determeyer in een uitgebreid artikel terug op deze legendarische pianist en bandleider, die meer nog dan Art Tatum hét voorbeeld was voor alle pianisten die na hem kwamen, van Teddy Wilson tot en met Thelonious Monk en Cecil Taylor.

Klik hier om het artikel te lezen.

Labels:

(Maarten van de Ven, 13.6.13) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.