Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Festival
Amersfoort Jazz Part 2

zaterdag 18 mei & zondag 19 mei 2013, diverse locaties, Amersfoort

Het min of meer weggesubsidieerde Global Village Festival heeft op zaterdag een podium gekregen op Amersfoort Jazz. Vanaf de namiddag waren er optredens van wereldmuziek-ensembles op het grote buitenpodium op het plein Lievevrouwekerkhof. Liefhebbers van uitheemse klanken konden genieten van onder andere The Nordenians met de VPRO/Boy Edgar Prijs-winnaar violist Oene van Geel en de Amsterdam Klezmer Band.

Voor de 'jazzers' bleef er deze lange dag nog genoeg te beleven. In de middag was het aankomende zeer jonge tenorsaxtalent Tim Wes te beluisteren. De tweede held van het festival. Nog geen twintig is deze jongen en nu al blaast hij de sterren van de hemel. Hij haalt een vol en warm geluid uit zijn sax en laat zich inspireren door hippe saxofonisten als Junior Walker, Clarence Clemons, Grover Washington, Hank Crawford en David Sanborn. Hij manifesteert zich dus in de moderne entertainmentjazz. De housemuziek, hiphop, soul en funk zijn hem niet ontgaan en vormen de inspiratie voor zijn speelwijze en spelopvatting. Een groot talent dat nu al zeer succesvol is. Wat moet dat nog worden!

Festivaldirecteur Alexander Beets heeft er goed aan gedaan jong talent ruimte te geven op het festival. Na het Nationaal Jeugd Jazz Orkest en Tim Wes was het volgende jonge talent: gitarist Reinier Baas, die met zijn formatie The More Socially Relevant Jazz Music Ensemble het meest hedendaagse en interessantste concert gaf. Met eigentijdse, variabele ritmische patronen en originele melodische lijnen, vertolkt door de altsaxofonisten Ben van Gelder en Maarten Hogenhuis. Beiden zijn net als Baas jonge talenten en instrumentalisten die het moderne improviseren – vrijheid met behoud van harmonie – uitmuntend beheersen.

Tot aan het eind van de avond viel er nog te genieten van stabiele mainstreamjazz door een kwartet onder leiding van drummer Eric Ineke met de Amerikaanse tenorsaxofonist Grant Stewart. Stewart is een uitstekende moderne saxofonist, die op Gerry Teekens' Criss Cross-label een drietal albums onder eigen naam en eenzelfde aantal als co-leader met collega Eric Alexander heeft uitgebracht. Een gedegen stylist en idem dito concert.

De afsluiting van de avond was het optreden van de Houdini's. Muziek in het hardbopidioom, strak gearrangeerd en even strak en vakkundig uitgevoerd. Met Houdini-van-het-eerste-uur altsaxofonist Rolf Delfos, trompettist Angelo Verploegen en trombonist Ilja Reijngoud heb je natuurlijk een fantastische blazerssectie in huis. Vooral Reijngoud soleerde zeer boeiend. Zowel de collectieven als het solowerk werden door de ritmesectie – pianist Erwin Hoorweg, bassist Marius Beets en drummer Bram Wijland – stuwend en vakkundig ondersteund.

Ook op zondag – de laatste dag – viel er nog veel te beleven. Op het grote hoofdpodium werd de 75ste verjaardag van bassist Ruud Jacobs gevierd. Zijn muzikale gasten waren onder meer tenorist Ferdinand Povel en gitarist Martijn van Iterson. Geen revolutionaire muziek, maar de bekende realbook jazzstandards. Er werd dan ook ingezet met de klassieker 'Pennies From Heaven'. In ieder geval was te horen dat Jacobs het bassen niet is verleerd en dat Povel niet onderdoet voor veel Amerikaanse mainstream-saxofonisten.

Ondertussen was in theater De Lieve Vrouw het festival De Muzen VIII aan de gang. Op het eind van dit middagfestival, waarin diverse formaties en vrienden van pianist Stormvogel musiceerden, was helaas te constateren dat de geluidsbalans niet optimaal was. Door de over-versterkte elektronica kon de fysiek tekeer gaande tenorsaxofonist - Remko Smid Stalenhoef? - met geen mogelijkheid boven het kabaal uitkomen. Bij het verlaten van de zaal – na een half uur – zaten de oren dan ook potdicht.

Met de International Jazz Summit werd het festival beëindigd. Eén grote jamssesie, die reminiscenties opriep aan de 'Jazz At The Pilharmonic'-concerten uit midden jaren veertig, waar vooral de tenorsaxofonisten Illinois Jacquet, Jack McVea, Charlie Ventura, Flip Phillips en Lester Young elkaar van het podium afbliezen. Met een razendsnel ingezette 'Lester Leaps In' deden de saxofonisten Ben van den Dungen, Alexander Beets, Karen Devroop en Koh Mr. Saxman oude tijden herleven. De andere Beets Brothers waren ook nu weer van de partij: Marius op bas en Peter op piano. Het was een tornado van saxofoongeweld. Echte ouderwetse no-nonsense jazz. De beste saxofonist wint. Ze hebben alle vier gewonnen. Een goede afsluiting van vele dagen gevarieerde jazz en andere varia. Volgend jaar weer!

Labels:

(Jacques Los, 31.5.13) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...







Schrijf je in voor onze gratis Nieuwsbrief! Klik op de button hieronder om je aan te melden:


Menupagina's:


Zoek in deze website:

Google

web deze website


Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.

(advertenties)