Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Jazz on the road #3
Charlotte Haesen: "Mijn thuis zit in mij"


Als een veertje dat opwaait in de wind, gaat liggen en weer opwaait... Charlotte Haesen (22) lijkt een zondagskind, geboren in Amsterdam, opgegroeid in België, diepe Afrikaanse wortels, Franse opa, moeder fotografe, vader geslaagd zakenman en jazzpianist.

Charlotte studeert aan het conservatorium in Amsterdam. Daar deelt ze haar muzikale genoegens met studenten van 27 verschillende nationaliteiten. Voertaal Engels, zelf spreekt ze Frans, Engels, en Nederlands. "Ik ben thuis waar ik ben. Ik ben altijd op reis; mijn thuis zit in mij."

Reizen: "In het voorjaar zat ik in IJsland. Ik woonde bij een IJslandse familie in Hafnarfjördur. De muziekwereld is daar vrij klein. Ik heb er veel nieuwe getalenteerde artiesten ontmoet. Ik ben in Reykjavik de studio in geweest om wat Franse chansons op te nemen met IJslandse muzikanten."

"Ik heb twee keer in IJsland opgetreden met een folkbandje dat Sindur heet. Mensen zijn daar helemaal dol op livemuziek. Het was een redelijk groot podium en een volle zaal van ongeveer 300 mensen. Toen we op het podium stonden, was het publiek helemaal stil. Dat was erg bijzonder. We besloten om samen met Sòley een set te delen in een klein cafeetje in Reykjavik. Het concert was volledig onaangekondigd. Toch was het helemaal vol met mensen die aandachtig hebben geluisterd. De muzikanten die ik heb ontmoet, waren gepassioneerd en toegewijd."

Het gesprek met deze jazzzangeres over haar on the road-ervaringen neemt een vreemde wending, omdat het begrip 'reizen en thuis zijn' door deze jonge vrouw heel anders ingevuld wordt. Het lijkt me wezenlijk, dus ga ik er in mee. Charlotte is veel on the road. Haar hele leven al is het een komen en gaan. Geboren in Amsterdam, als kind neergestreken in het cultureel beklemmende Wallonië, haar jeugd doorgebracht in een Belgisch grensdorp nabij het Bourgondische Maastricht, studeren in het vrije Amsterdam.

Ze verbleef drie weken in IJsland en is van de zomer weer een studio in de Belgische Ardennen ingedoken met haar Letlandse en IJslandse begeleiders en een sound engineer uit Londen. Deze mix, hutspot, werkt door in haar muziek, in haar repertoirekeuze en in haar eigen composities. Cosmopolitan Charlotte: "Ik kan iedere dag ergens anders zijn, ik kan zelf iedere dag anders zijn. De bottom line is niet te definiëren. Trefwoorden: impulsief, artistiek, chanson, jazz, pop, zwerver."

Tijdens het gesprek geeft ze aan dat ze eigenlijk al weer weg wil uit de stad. Alles buiten haarzelf noemt ze opeens 'het buitenland', een leuke vondst. Doel is altijd mensen ontmoeten. "Ik voel in mijzelf geen rust. Ik ben altijd onderweg, mijn bandleden geven mij stabiliteit; ik ben niet de hoofdpersoon. Mensen bepalen niet de plaats, of ik mij thuisvoel. Ik wist tijdens de puberteit gewoon niet wie ik was, anderen ontdekten dat wel. Op een dag accepteerde ik dat dit is wie ik ben." In april 2011 wil ze afstuderen, gaat ze haar masters doen in Noorwegen of eerst nog naar Letland.

En haar Afrikaanse roots? Haar grootmoeder leefde in Rwanda, haar moeder komt uit Burundi. Ze hebben veel meegemaakt. Politiek engagement klinkt opeens in haar verhaal door; de rol van de koloniale macht België, over de genocide en de achterliggende oorzaken en verbanden. Op een dag gaat ze die 'geheimzinnige' kant ontdekken; het onderwerp ebt schijnbaar achteloos weg. Als je tegen iemand zegt 'ik ga naar huis', waar gaat je dan heen, vraag ik tenslotte. "Dan ga ik naar mijn ouders, dat is nu in België." Ze klinkt vrolijk en lacht.

Meer weten?
Klik hier voor een verslag van MECC Jazz Maastricht 2010, waar Charlotte Haesen een geslaagd optreden gaf.

(Jo Dautzenberg, 3.1.11) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.