Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 




Cd / The Jazztube
Gerry Mulligan - 'Western Reunion' (MCN, 2008)

Opname: april 1956

Als je na het weekend van 7/8 april 1956 geen crew cut (bebop-kapsel) had en geen gestreept, dan wel een geblokt colbertje droeg, hoorde je er duidelijk niet bij. Dan was je een square from Delaware, jongen. Oftewel een dijker, met zo'n Elvis Presley kuif, ongetwijfeld.

Wat het Gerry Mulligan Sextet in de nacht van 7 op 8 april in het Amsterdamse Concertgebouw liet horen (en zien: haardracht, outfits) was het non plus ultra. Zeker, het Nederlandse jazzpubliek had al kennisgemaakt met moderne jazz van Amerikaanse makelij. Feitelijk al in 1947, toen het Don Redman Orchestra hier optrad, met solisten als tenorist Don Byas en pianist Billy Taylor en arrangementen van Tadd Dameron. Maar Mulligans sextet bracht het laatste nieuws. Westcoast jazz werd het wel genoemd. Dat was merkwaardig, aangezien de leider in New York geboren was en alleen tenorist Zoot Sims en bassist Bill Crow daadwerkelijk van de westkust afkomstig waren. De muziek van het zestal had overigens inderdaad een 'coole' kwaliteit, wat tot uitdrukking kwam in de gesofisticeerde vormgeving van het totaalgeluid. Het maakte in feite niet zoveel uit of Mulligan nu een kwartet leidde, zijn Tentette, of een bigband. Bij hem werd het toch altijd een soort orkest.

Voor zover je dat uit de foto's (van Eddy Posthuma de Boer) kunt opmaken, speelde de band zonder bladmuziek. Maar daar de groep, met wisselende ritmemensen, al anderhalf jaar bestond, zaten Mulligans arrangementen geramd. In dit verband is het goed voor ogen te houden dat hij zijn carrière in de muziek als arrangeur begonnen was, voor de beste naoorlogse orkesten: Gene Krupa, Miles Davis, Elliot Lawrence, Claude Thornhill. De blazers hebben dan ook geen seconde rust. Ze blazen fraaie akkoorden en melodietjes achter de solisten, waarbij dynamiek en contrapunt de meest in het oor springende stijlelementen zijn. Door de plaatsing ten opzichte van de microfoons aan te passen (tenminste, zo stel ik mij dat voor) zorgt de leider voor een voortdurend wisselend klankpalet, waarbij alles voorbeeldig in balans blijft. Ruim vijftig jaar na dato zouden jonge arrangeurs hier nog wat van kunnen opsteken.

Met zijn beweeglijke en intelligente spel en zijn schitterende sonore geluid is baritonsaxofonist Mulligan de primus inter pares. Maar gelijk daarna moet trompettist Jon Eardly genoemd worden. Ook hij past goed in het cool bop-concept: Miles Davis en Art Farmer lijken hier de bakens. Trombonist Bob Brookmeyer geeft een melancholieke toets aan het geheel en Zoot Sims' finest hour komt wanneer hij in 'Sweet And Lovely' een contramelodie achter Mulligan plaatst. De tenorist neemt het soloverhaal van die laatste over en weet zich daarbij behaaglijk gesteund door de rest van de band. De sfeer op het podium was die avond ontspannen, wat ook blijkt uit de aankondigingen en de crosstalks tussen de muzikanten. Zo wordt er gekissebist over de vraag of bandleider Count Basie uit Kansas City kwam of uit Red Bank. En diens tenorist Lester Young, kwam die nou uit K.C. of New Orleans?

Deze recensie verscheen eerder in Jazz.

Meer zien? Bekijk de Jazztube!
Het optreden van het Gerry Mulligan Sextet in Amsterdam maakte deel uit van een Europese tournee, die in februari 1956 van start ging in Italië. Op 25 februari maakte Mulligans formatie even tijd vrij om in het Teatro della Fiera Campionara in Milan drie nummers op te nemen voor de Italiaanse televisie. De bovenstaande Jazztube betreft 'Bernie’s Tune'. We zien en horen: John Eardley (trompet), Bob Brookmeyer (ventieltrombone), Gerry Mulligan (baritonsax), Zoot Sims (tenorsax), Bill Crow (bas) en Dave Bailey (drums). Klik op de afbeelding linksboven om de Jazztube te starten.

Labels: ,

(Eddy Determeyer, 23.3.10) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...






Menupagina's:

Zoeken op Draai:


web deze website

Redactieadres:

Hoekstraat 1 B17
3910 Neerpelt
België
(0032) 11747180
(0032) 498788554

Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.