Draai om je oren Jazz en meer - Weblog |
|
||
|
Festival U-Jazz tekent voor succesvol festival(letje) Jazz bij de Rode Brug, zondag 18 december 2011, Muziekhuis, Utrecht Het sloeg in als een bom toen afgelopen juni het SJU Jazzpodium definitief gesloten werd. Het toonaangevende podium deed de deuren dicht. In de vierde stad van Nederland was geen plaats meer voor een belangrijk podium waarop concerten plaats vonden van nationale en internationale vermaarde jazzgroepen, veel workshops werden gehouden en ruimte werd geboden aan experimentele jazzvormen. Wat de reden van de sluiting ook geweest is, het kan toch niet waar zijn dat in zo'n grote, levendige studentenstad, met ook nog eens behoorlijke culturele pretenties, een jazzpodium van allure ten grave is gedragen. Direct na de sluiting is er door prominente Utrechtse muzikanten en jazzliefhebbers, waaronder Tjitze Vogel, Dion Nijland, Michael Baird, Peter Vermeulen en Paul Maassen, een vereniging op poten gezet om in ieder geval jazzactiviteiten in Utrecht mogelijk te maken. De eerste aanzet is op zondag 18 december tot stand gebracht. Met de belangeloze hulp van een grote groep lokale en nationale jazzmuzikanten werd het jazzfestival(letje) 'Jazz bij de Rode Brug' georganiseerd. Een vijftiental formaties – beurtelings ingeleid door Maassen en Nijland (respectievelijk voorzitter en vice-voorzitter van de vereniging U-Jazz) – gaven elk een concertje van ongeveer een kwartier (toch meer dan die ene minuut bij DWDD). Aan het schema werd strak de hand gehouden (dat is bij de jazz vaak anders!). Zo kwam er veelal kwalitatief een verscheidenheid aan jazzvormen voorbij: improjazz, technojazz, loungejazz, onzinjazz (Heug met het Utrechtse fenomeen Jan Schellink) en mainstream jazz. De bigband Tetzepi, onder leiding van altsaxofoniste Esmee Olthuis en trompettist Hans Leeuw, opende met eigentijdse, eigenzinnige, impro bigbandmuziek. In het korte optreden waren opmerkelijke solo's te horen van tenorsaxofonist Natalio Sued en altsaxofonist Dirk Bruinsma. Hoewel over het geheel genomen het merendeel van de optredens, hoewel kort, zeer krachtig en de moeite waard waren, waren er enkele behoorlijke uitschieters. Dat begon al na Tetzepi met pianist Robert Jan Vermeulen en trombonist Wolter Wierbos. Het was verbazingwekkend te horen dat de mainstreamer Vermeulen uitstekend matchte met freejazzer Wierbos. De paar liedjes van onder meer Misha Mengelberg dwongen beide musici toch wel in een harmonieus keurslijf, hetgeen beiden tot uiterst muzikale solo's en begeleiding dreef. Het 'Waterproof'-programma, een project van trompettiste Hermine Schneider, is ontstaan uit haar fascinatie voor water. Met behulp van videobeelden, samples en baritonsaxofonist Onno van Swigchem werd een fascinerende muzikale wereld gecreëerd. Andere verrassende hoogtepunten waren de duo's duo Ad Colen (tenorsax) - Paul Maassen (piano), Marc Lotz (dwarsfluit) - Marieke Snijder (piano, zang) en Tobias Klein (basklarinet) - Yonga Sun (drums). Het waren stuk voor stuk schitterende, verstilde optredens. In het concertzaaltje van het Muziekhuis kon je dan ook een speld horen vallen. De eerste twee duo's opereerden – en dat had ik bij de vrije improvisator Lotz niet vaak gehoord – in het harmonieuze en melodieuze genre, terwijl Klein en Sun de geheel vrije improvisatie verkozen. De set van het trio Corrie van Binsbergen (gitaar), Dion Nijland (bas) en drummer Yonga Sun was één ingetogen geconcentreerde improset. Prachtig te horen en te zien hoe er consciëntieus en met genoegen werd samengespeeld en gesoleerd. Met zo'n succesvol verlopen muziekmiddag moet het U-Jazz wel lukken jazz weer een fatsoenlijke plek te geven voor en in Utrecht en het ganse land. Klik hier voor een uitgebreid fotoverslag van 'Jazz bij de Rode Brug' door Maarten Jan Rieder. Labels: festival (Jacques Los, 1.1.12) - - [naar boven] Lees verder in het archief...
|
Archief
Artikelen Cd-recensies Concertrecensies Colofon Festivalverslagen Interviews Jazz in memoriams
Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken? |