|
Draai om je oren Jazz en meer - Weblog |
|
||
|
| |||
Cd'sSatoko Fujii Tokyo Trio - 'Dream A Dream' Libra, 2025 | Opname: 12 maart 2023 Natsuki Tamura, Satoko Fujii & Ramón López - 'Yama Kawa Umi' Not Two, 2025 | Opname: 19 november 2023 Samen met bassist Takashi Sugawa en drummer Ittetsu Takemura vormt pianiste Satoko Fujii sinds 2019 het Tokyo Trio. Dit 'Dream A Dream' is na twee livealbums het eerste studioalbum. In het persbericht bij dit album stelt Fujii terecht dat het trio zou kunnen volstaan met pure improvisatie om tot goede muziek te komen en toch is dit niet waar ze hier volledig voor kiest: "Sometimes I write a lot, but other times I write just a few bars to set the mood. For instance, 'Dream A Dream' has a long theme that is very much written but then we improvise and I use some parts from the theme to cue a change in the feel. 'Summer Day' has very few written parts, but I use them as cues to start the next section. I love composing the structure as well. Solos, duos, and collective sections are very much planned but we always can change them as we listen and play." Het album, slechts bestaande uit vijf stukken, vangt aan met 'Second Step'. We horen eerst Fujii met intiem, maar abstract spel, aanzwellend tot onweer. Dan is het de beurt aan Sugawa, geconcentreerd trekkend aan zijn snaren en aansluitend aan Takemura om te soleren. Pas na enige minuten komt het triospel dus pas op gang, culminerend in een onverwachte melodie. Het eerdergenoemde titelstuk 'Dream A Dream' begint uiterst subtiel, Sugawa trekt lange lijnen met zijn strijkstok, Takemura en Fujii creëren een vrij duistere klankwereld. Dan breekt Fujii erdoorheen met een dromerige melodie. Aansluitend is het Sugawa die verrast met een al even dromerige pizzicato gespeelde solo. Ook Takemura overtuigt in dit vrij lange nummer met een bijzondere drumsolo. Het derde stuk, dat 'Summer Day', is een heerlijke abstractie, precies zoals Fujii hierboven beschrijft: hier overheerst de improvisatie op indrukwekkende wijze. Tot slot klinkt het spannende 'Aruka', met meesterlijke solo's van alle drie de leden van dit uitstekende trio.
Het album begint zeer onstuimig met 'Headwaters', het lijkt wel of Fujji die composities in het vliegtuig heeft laten liggen. Tot het totaal omslaat en er een delicaat melodisch patroon klinkt, gespeeld op de piano. Verderop loopt de spanning, met name door de bijdrage van López weer op. 'Signpost' begint ingetogen, slechts enkele noten klinken hier. Verderop is het vooral het spel van Tamura wat opvalt en de ritmiek van Fujii. Ritmiek ook in het boeiende 'Sparkling Water', inderdaad, als stromend water. Tot Tamura het half blazend, half pratend doorbreekt. En prachtig die solo van hem in 'One Day Later', mooi ondersteund door López. Hij blijft een van de beste trompettisten van dit moment. Creatieve chaos in 'Cold Water' en 'Dusk Sky', heerlijk hoe de klanken hier op elkaar botsen. Het titelstuk 'Yama Kawa Umi' is dan weer een stuk harmonischer en met name Tamura weet hier te boeien met die luisterrijke, wat weemoedige solo. Labels: cd, Ittetsu Takemura, Natsuki Tamura, Ramón Lopez, Satoko Fujii, Takshi Sugawa (Ben Taffijn, 8.7.25) - - [naar boven] Lees verder in het archief...
|
Archief
Artikelen Cd-recensies Concertrecensies Colofon Festivalverslagen Interviews Jazz in memoriams
Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken? |