Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Concert
In de ban van de drone
Dronestage met All Are To Return, Dragon Mastery en Vigil (Orphax), zaterdag 24 mei 2025, VERA, Groningen

Eerlijk gezegd was ik de dronemuziek een beetje uit het oor verloren sinds het werk van pionier La Monte Young in de jaren zestig. Doch een tijdje geleden ontdekte ik dat de Concertzender rond middernacht frequent laagfrequente ambientmuziek uitzendt. Er zijn kennelijk nog steeds componisten van en liefhebbers voor dit soort minimal music.

De grote zaal van VERA was leeggeruimd en verduisterd; de bar ging verscholen achter zwarte velums. Midden in de ruimte was een eiland van computers, synthesizers en mengpanelen gebouwd, geflankeerd door drie flambouwen. Daaromheen cirkels stoelen en zitzakken. Al bij binnenkomst werd je ondergedompeld in een fluisterzachte brom die allengs naar het zoemen van de airconditioning van een middelgroot warenhuis neigde. Langzaam, heel langzaam liet het duo All Are To Return het geluid aanzwellen en kreeg het gebodene een dreunend (dronend?) karakter. Even geleidelijk werden er dunne lagen lage tonen toegevoegd, als een ui die de tweede hoofdwet van de thermodynamica tartte en de entropie liet afnemen. Tot we uiteindelijk midden in een orkaan zaten.

Deze muziek hoor je niet alleen via je oren, maar maak je met je hele lijfje mee. Hoewel ze geen ritmische component bezat, betrapte ik mijn corpus erop dat het kennelijk percussieve elementen had opgepikt. Ook merkte ik dat ik het grootste deel van de avond met gesloten ogen had zitten luisteren - wat eigenlijk nooit voorkomt. En zo gingen we terug naar mijn vroegste babytijd. Toen ik nacht na nacht het verre geluid van eskaders Lancasters moet hebben gehoord, op weg naar Krupp. Het geluid van tweehonderd Rolls Royce Merlin-motoren op vijf kilometer boven mijn wiegje zal niet monotoon zijn geweest, maar periodiek aan- en afzwellend, als dat een woord is, vanwege atmosferisch omstandigheden en interferentie van de krachtbronnen. Weer terug op aarde hoorde ik plotselinge hoge flitsen, als een TGV die een tunnel uit komt stormen en tweehonderd meter verderop weer verdwijnt.

Het werk van Maurice de Jong alias Dragon Mastery ging naadloos verder waar All Are To Return zijn muziek liet uitdoven. Zijn stuk heette 'C', niet te verwarren met Terry Riley's bekende 'In C'. Hier was het geluid helderder en hoger, als een strijkerssectie bijna. Of het orgel van de Sint Jan in Den Bosch. De compositie/improvisatie was amorf van karakter. Nochtans meende ik hier een duidelijke driekwartsmaat te horen. Maar het is de vraag of ik die daadwerkelijk met mijn oren waarnam, of dat die op een andere manier in mijn hersenen werd geïnduceerd. Want dat dit soort klanken rare dingen doet in de hersenpan is wel duidelijk - met name vlak achter het voorhoofdsbeen was het een gegons van belang. Als een mistfront trok het geluid over het land, geaccidenteerd met doffe explosies.

Nog wat verder opgetuigd was het naamloze stuk waar Vigil de avond mee afsloot. Een soort sinustoon met verdichtingen en verdunningen. Er waren ook stereo-effecten, in deze context heel functioneel. Met periodieke hoge flitsen neigde dit naar 'echte' muziek.

Goh, je kunt een hoop meemaken in drie kwartier, concludeerde ik toen ik de deur uitstapte. Tot ik me realiseerde dat ik twee uur in de ban van de drone had verkeerd.

Foto's: Marc de Krosse via VERA

Labels: , , , ,

(Eddy Determeyer, 31.5.25) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Kristina Fuchs &
Jeroen van Vliet -
Life, You Are Beautiful

Klik op de hoes om dit album te beluisteren en voor meer info







Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.