Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog





 


Cd's
Katharina Weber - 'In Márta's Garden'

Intakt, 2022 | Opname: 23-24 april 2022
Marie Krüttli - 'Transparence'
Intakt, 2023 | Opname: 1 oktober 2022

Vandaag twee albums, beiden verschenen bij Intakt Records, van pianisten die het solopad kozen. Katharina Weber nam 'In Márta's Garden' op en Marie Krüttli realiseerde 'Transparence'.

De titel 'In Márta's Garden' verwijst naar pianiste Márta Kurtág, de in 2019 overleden echtgenote van de Hongaarse componist en pianist György Kurtág. Katharina Weber ontmoette het echtpaar dertig jaar geleden tijdens een masterclass. Een vriendschap ontstond die zijn sporen achter zou achterlaten in het werk van Weber. De muziek van Weber heeft dan ook het een en ander gemeen met die van Kurtág. Allereerst zijn ook bij Weber de stukken kort tot zeer kort, waardoor er negentien op dit album passen. Samengebalde energie ook hier en grote zeggingskracht en intensiteit met slechts weinig noten en vaak een ingenieus gebruik van stilte, bijvoorbeeld in 'Für Márta Kurtág Zum 90. Geburtstag'. Wat Weber ook gemeen heeft met Kurtág is het puntige karakter en de vaak sterk repetitieve insteek. Iets dat we terugvinden in de negen delen van 'Extemporale'. Overigens horen we in deze stukken ook mooi terug hoe Weber hedendaags gecomponeerd combineert met geïmproviseerd. De pianiste voegde ook twee stukken van Kurtág toe aan het album, het eerste en het laatste, beide uit 'Játékok'. Een prachtige hommage, dit album.

De voor mij volstrekt onbekende Marie Krüttli is naar eigen zeggen beïnvloed door Craig Taborn en Jason Moran. Ze bracht al wel de nodige albums uit, maar het was de pandemie die haar deed besluiten te componeren voor solopiano, waarvan 'Transparence' het resultaat is. We beginnen uiterst subtiel met 'The Hope Of Light And Shadow On Your Skin'. Weinig noten, veel stilte. Zo blijft het echter niet, in 'Flow Of Irrational Thoughts' vallen de notenclusters in het hoge register op. Inderdaad, het stroomt hier. Stromen doet het ook in 'L'Etendue', alleen ligt hier het tempo lager, maar prachtig zoals ze ook hier het hoge register aftast. Spanning zit er in 'Espaces' en in 'Dark Belly'. Ook hier dynamische notenclusters, maar nu in het lage register. Overigens doet Krüttli's stijl me vaak meer denken aan Moran dan aan Taborn. Ze hebben hetzelfde gevoel voor ritmische structuren, iets wat bijvoorbeeld mooi tot uiting komt in 'Fugue', terwijl Taborn vaak veel abstracter klinkt. Maar ook een stuk als 'Song' past daarbij, met een knipoog naar de jazzgeschiedenis zoals je die ook vaak tegenkomt bij Moran.

Labels: , ,

(Ben Taffijn, 25.3.23) - - [naar boven]


Lees verder in het archief...








Menupagina's:




Cd van het moment:
Sylvie Courvoisier - 'Chimaera'

Klik op de hoes om een track te beluisteren en voor meer informatie





Nieuws, tips, suggesties, adverteren, meewerken?
Mail de redactie.